1
Multimedia ja grafiikka / Osittain rikkinäisen näytön käyttö?
« : 24.06.14 - klo:09.42 »
Tapaus: Monitorin toinen puoli on rikki.
Helppo ratkaisu: Monitorilla heitto vesilintua ja uusi tilalle.
Tällä kertaa kuitenkin etsin älykkäämpää haastetta: Kuinka Ubuntua voisi käyttää näytöllä, jonka oikean puolen kaikki pikselit ovat kuolleet?
Tavoitteet:
-Mikään ikkuna (tai muu elementti) ei saa yrittää mennä kuolleelle alueelle
-Ikkunoiden 'maximize' on puolet fyysisestä näytöstä
-Pelien/videoiden full-screen on puolet fyysisestä näytöstä
(Muita?)
Olen varautunut lähdekooditason muutoksiin (kielestä riippumatta). Ei haittaa vaikka virittely ottaisi 100 tuntia ja näyttö kestäisi hengissä enää kymmenen. Kyse on enemmänkin (/täysin) akateemisesta kysymyksestä: Mikä (mitkä) järjestelmässä päättävät mihin osaan monitoria piirretään?
Mistä lähtisi liikkeelle: Xorg, video-ajurit, window-manager (mikä niistä), xrandr, xinerama?
Helppo ratkaisu: Monitorilla heitto vesilintua ja uusi tilalle.
Tällä kertaa kuitenkin etsin älykkäämpää haastetta: Kuinka Ubuntua voisi käyttää näytöllä, jonka oikean puolen kaikki pikselit ovat kuolleet?
Tavoitteet:
-Mikään ikkuna (tai muu elementti) ei saa yrittää mennä kuolleelle alueelle
-Ikkunoiden 'maximize' on puolet fyysisestä näytöstä
-Pelien/videoiden full-screen on puolet fyysisestä näytöstä
(Muita?)
Olen varautunut lähdekooditason muutoksiin (kielestä riippumatta). Ei haittaa vaikka virittely ottaisi 100 tuntia ja näyttö kestäisi hengissä enää kymmenen. Kyse on enemmänkin (/täysin) akateemisesta kysymyksestä: Mikä (mitkä) järjestelmässä päättävät mihin osaan monitoria piirretään?
Mistä lähtisi liikkeelle: Xorg, video-ajurit, window-manager (mikä niistä), xrandr, xinerama?