1
Asentaminen ja käyttöönotto / Ubuntun asentaminen hävitti mahdollisuuden bootata usb:lta windows 7
« : 20.03.26 - klo:19.43 »
Hei vaan hei,
Aloitetaan pohjatiedolla:
Läppärilläni oli windows 11 ja yritin saada asennettua siihen Windows 7:n. No yritin pientä "kikkaa", että asennan Ubuntun koneelle niin saan formatoitua koko kiintolevyn. No asensin Ubuntun valitsemalla tyhjennä kiintolevy kokonaan. No yllärinä tuli, että mikään boottaava usb tikku ei boottaa enää. x) Poistin securebootinkin käytöstä biosista, mutta ei ollut mitään vaikutusta. Sitten kokeilin grubin kautta googlen tarjoamilla ohjeilla bootata usb-tikulta, mutta eheii... joku chainloader +1 kohtaan kosahtaa koko homma.
Kysymykseen:
Miten mie saisin Rufuksella tehdyn tikun boottaamaan, niinkuin ennen? Windows 7 on tässä nyt valitettavasti pääosissa johtuen autosovelluksista joita en ole onnistuneesti saanut toimimaan muilla järjestelmillä.
Ihan superia jos joku joka paininut samankaltaisen haasteen kanssa viitsi vinkata "uutta kikkaa".
Aloitetaan pohjatiedolla:
Läppärilläni oli windows 11 ja yritin saada asennettua siihen Windows 7:n. No yritin pientä "kikkaa", että asennan Ubuntun koneelle niin saan formatoitua koko kiintolevyn. No asensin Ubuntun valitsemalla tyhjennä kiintolevy kokonaan. No yllärinä tuli, että mikään boottaava usb tikku ei boottaa enää. x) Poistin securebootinkin käytöstä biosista, mutta ei ollut mitään vaikutusta. Sitten kokeilin grubin kautta googlen tarjoamilla ohjeilla bootata usb-tikulta, mutta eheii... joku chainloader +1 kohtaan kosahtaa koko homma.
Kysymykseen:
Miten mie saisin Rufuksella tehdyn tikun boottaamaan, niinkuin ennen? Windows 7 on tässä nyt valitettavasti pääosissa johtuen autosovelluksista joita en ole onnistuneesti saanut toimimaan muilla järjestelmillä.
Ihan superia jos joku joka paininut samankaltaisen haasteen kanssa viitsi vinkata "uutta kikkaa".

. Eli itse ongelmaan; asensin tuossa vanhemmalle koneelleni tuon kyseisen 10.04 LTS ubuntun siinä toivossa, että saisin siihen asennettua Apachen -wikiohjeiden mukaan. Mutta homma tökkäsikin jo ensimmäiseen sudo kohtaan, jonka laitoin päätteeseen. Kun ei noissa ohjeissa ollut mainintaa, että pitääkö lisätä tuohon "resurssi" listaan joitain osotteita vai ei? 
