Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - TQeng

Sivuja: [1] 2 3 ... 8
1
Eipä ole mitään syytä pyydellä anteeksi. ;)

Jatkoin vielä Qt-harjoittelua. Tuloksena on tällä hetkellä jo melko lailla pelikelpoinen KFerment. Mitään uusia ennennäkemättömiä ominaisuuksia en ole tähän versioon implementoinut, ja oikeaan teksti-Fermentiin verrattuna puutteitakin löytyy. Tärkeimpänä lähinnä se, ettei peliä voi vielä tallentaa tai ladata. Tarinakin puuttuu lähes kokonaan, mutta pelimekaniikka toimii.

Ulkoasusta viilasin turhia nappeja pois (nykyinen peli-ikkuna).

Jatkanen Qt-harjoituksia vielä hetken ja jatkan sitten tekstiversion kehittämistä.

2
Qt-kokeilut ovat nimen omaan kokeilua ja ohjelmointiharjoittelua. Varsinainen Ferment on teksti-RPG, jonka pelaamiseen ei tarvita käytännössä mitään muuta kuin *nix ja terminaali. Pelin nykymuodossa graafiseen käyttöliittymään ei varsinaisesti ole edes minkäänlaista tarvetta.

Ncursesiakin olen harkinnut, ja se on myös mahdollinen kehityssuunta varsinaiselle teksti-RPG-versiolle tulevaisuudessa.

3
KFerment:

http://www.vaihtoehto.org/ferment/pics/kferment1.png

Toisin sanoen, jätin liikkumissysteemin hautumaan, ja pari viime päivää olen leikkinyt KDevelopilla. Yllä oleva on täysin toimintakelvoton mockup varsinaisesta peli-ikkunasta, mutta hahmonluonti-ikkunaan sain jo viriteltyä nimigeneraattorini toimivaksi. No, kyllä tuossakin Exit-nappi toimii.

Törmäsin heti aluksi pienimuotoiseen pulmaan: Fermentin koko toiminta on tähän mennessä perustunut pitkälti global variableihin, mikä ei Qt:n kanssa pelaillessa ole edes niin suotavaa kuin muuten. Tämä pakottaa etsimään vaihtoehtoista lähestymistapaa, jos haluan viedä Qt-version ajatusleikkiä pidemmälle.


4
Olen kirjoitellut vuodesta 2006 alkaen, varsin hitaasti ja satunnaisesti, lähinnä omaksi ilokseni ja ohjelmointiharjoituksena tekstipohjaista roolipeliä.

Koodirivejä on tällä erää n. 6 700 ja pelin perusrunko alkaa olla kunnossa.

Ferment - Revenge of the Post-Apocalyptic Communist Ninjas on kunnianosoitus fantasiaropejen genrelle ja vähän kaikelle muullekin, tekee popkulttuuriviittauksista taidetta ja on muutenkin varsin erinomainen pieni peli. Pelin perustiedot löytyvät esittelysivulta.

On toki myönnettävä, että vajaan kolmen vuoden kehitystyön jälkeenkään peli ei ole aivan täydellinen. C++-taitoni kun rajoittuvat noin kymmeneen funktioon, joita väärinkäytän surutta. Switch-case ja do-while esiintyvät tiheään. Koodi ei ole ehkä kaunista, mutta useimmiten se toimii.

Tämän ketjun tarkoitus ei niinkään ole markkinoida tuotetta, vaan toimia interaktiivisena ohjelmointipäiväkirjana, jota satunnaisesti päivittelen, ja jossa kokeneemmat voivat joskus neuvoa ongelmissa. Tästä syystä en laittanut ketjua Pelit-alueelle.

Juoni ei ole vielä valmis, eikä pelitasapainoa ole hiottu kuin alkuvaiheen osalta. Tällä hetkellä kehityksessä prioriteettina on vapaamman liikkumismallin keksiminen - suunnitelmissa on roguelike-peleistä tuttu ascii-kartalla suunnistaminen ja tähän liittyen vielä erilliset luolastot. Ja vaikka Fermentin peruslähtökohta onkin olla teksti-RPG, pitkän tähtäimen jatkosuunnitelmiin kuuluu myös GUI:n liimaaminen päälle, kunhan joskus saan aikaiseksi opetella GUI-ohjelmointia.

Eilen "julkaistu" versio 0.0.0.29 on pikkupäivitys joka lähinnä helpottaa hieman peliä. Viimeisimmät suuret muutokset liittyvät tallennusten hallintaan ja talousjärjestelmään.

Tässä vielä työn alla olevan uuden liikkumisfunktion raakaversio, joka löytyy kyllä lähdekoodista mutta ei ole vielä käytössä. Idea on se, että kursorin paikka siirtyy numeroa painamalla tiettyyn suuntaan, johon piirretään pelaajan hahmoa osoittava kirjain. Taustagrafiikka piirretään myös joka päivityksellä uusiksi. Typerä idea, kenties? Toimii kuitenkin jotenkuten.

Koodia: [Valitse]
int mapAlt()
{
int currentchoice;
int fightornot, fightresult, fightlevel, hunterspecial=1;
int posx, posy;
system("clear");
showstats();
ruler();
cout << "                                                                 \n";
cout << "                             :::::::::PI::                       \n";
cout << "                   SE:::::::::   :    :  ::                      \n";
cout << "                   :  ::       :::    ::::::                     \n";
cout << "                   :   ::::    :      :    ::                    \n";
cout << "                   :      ::: ::      :     ::                   \n";
cout << "                   :        CK::::::::::::::::::::::KR           \n";
cout << "                   :      :: ::       :                          \n";
cout << "                   :    :::   :::::::LE                          \n";
cout << "                   :  :::     : ::                               \n";
cout << "                   : ::      :NA                                 \n";
cout << "                   ES:::::::::                                   \n";
cout << "                                                                 \n";
if (cityid == 2)
{
posx = 21;
posy = 10;
printf("\033[%d;%dH", posy, posx);
cout << "P";
printf("\033[%d;%dH", posy, posx);
}
do
{
currentchoice = mygetch()-'0';
updateinfla();
switch (currentchoice)
{
case 1:
posy++;
posx--;
drawMap();
printf("\033[%d;%dH", posy, posx);
cout << "P";
printf("\033[%d;%dH", posy, posx);
break;
case 2:
posy++;
drawMap();
printf("\033[%d;%dH", posy, posx);
cout << "P";
printf("\033[%d;%dH", posy, posx);
break;
case 3:
posy++;
posx++;
drawMap();
printf("\033[%d;%dH", posy, posx);
cout << "P";
printf("\033[%d;%dH", posy, posx);
break;
case 4:
posx--;
drawMap();
printf("\033[%d;%dH", posy, posx);
cout << "P";
printf("\033[%d;%dH", posy, posx);
break;
case 5:
break;
case 6:
posx++;
drawMap();
printf("\033[%d;%dH", posy, posx);
cout << "P";
printf("\033[%d;%dH", posy, posx);
break;
case 7:
posy--;
posx--;
drawMap();
printf("\033[%d;%dH", posy, posx);
cout << "P";
printf("\033[%d;%dH", posy, posx);
break;
case 8:
posy--;
drawMap();
printf("\033[%d;%dH", posy, posx);
cout << "P";
printf("\033[%d;%dH", posy, posx);
break;
case 9:
posy--;
posx++;
drawMap();
printf("\033[%d;%dH", posy, posx);
cout << "P";
printf("\033[%d;%dH", posy, posx);
break;
case 0:
break;
}
fightornot=(rand()%20)+1;
if (fightornot <= 3)
{
EPÄOLENNAISTA KOODIA LEIKATTU TÄSTÄ
}
else
{
EPÄOLENNAISTA KOODIA LEIKATTU TÄSTÄ
}
}while (currentchoice != 0);
mygetch();
return 0;
}

void drawMap()
{
system("clear");
showstats();
ruler();
cout << "                                                                 \n";
cout << "                             :::::::::PI::                       \n";
cout << "                   SE:::::::::   :    :  ::                      \n";
cout << "                   :  ::       :::    ::::::                     \n";
cout << "                   :   ::::    :      :    ::                    \n";
cout << "                   :      ::: ::      :     ::                   \n";
cout << "                   :        CK::::::::::::::::::::::KR           \n";
cout << "                   :      :: ::       :                          \n";
cout << "                   :    :::   :::::::LE                          \n";
cout << "                   :  :::     : ::                               \n";
cout << "                   : ::      :NA                                 \n";
cout << "                   ES:::::::::                                   \n";
cout << "                                                                 \n";
}

Jos jotakuta kiinnostaa testailla tämänhetkistä tuotetta, palaute tietysti kelpaa. Lähdekoodit löytyvät osoitteesta http://www.vaihtoehto.org/ferment.

Pelihän näyttää suurin piirtein seuraavalta:


5
Multimedia ja grafiikka / Vs: Näytä työpöytäsi
« : 26.07.09 - klo:19.16 »
Laitetaanpa kuvaa näytille nyt kun hankin uuden läppärin ja asensin siihen Kubuntun onnistuneesti. Ainakin leveyttä työpöytäkäytössä riittää.



http://www.vaihtoehto.org/pics/linux/edictkubuntu2.png
http://www.vaihtoehto.org/pics/linux/edictkubuntu3.png

6
Yleistä keskustelua / Vs: Tietokoneesi merkki?
« : 29.03.09 - klo:14.47 »
Molemmat pöytäkoneet ovat custom-tavaraa, miniläppäri on Asus. Syksyllä aion ostaa uuden pöytäkoneen, ja täytyy myöntää, että olen harkinnut Dellin merkkikonetta.

7
Laitealue / Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« : 17.11.08 - klo:17.42 »
Itse sain muutama viikko sitten haltuuni Eee PC 900:n, jota olen nyt ahkerasti käyttänyt. Kokemukset ovat olleet pääosin positiivisia, ja heikosta akkukestosta huolimatta laite on ollut jopa positiivinen yllätys. Pidemmänkin kommentin aiheesta kirjoitin, jos kiinnostaa.

Käyttöjärjestelmän vaihtamista en ole vielä kokeillut. Katsotaan nyt iskeekö jossain vaiheessa kyllästyminen Xandrosiin, ja kirjoitellaan näistä mahdollisista eksperimenteistä sitten lisää.

8
Toisaalta, Mikrobitin testissä 901 voitti ylivoimaisesti.

9
Itselläni nyt on kokemuksia vain 900:sta ja siitäkin vasta vajaan parin viikon tehokäytön pohjalta.

900:aa voisi luonnehtia välimalliksi. Giga muistia ja 8,9" näyttö, mutta ei Atom-prosessoria ja heikko akku, joka kestää todellakin vain reilut pari tuntia.

Peruskäytössä mukana tuleva Xandros on aivan tarpeeksi nopea, ohjelmat käynnistyvät sukkelasti ja vastaavat komentoihin välittömästi. Uskoakseni vääntöä riittäisi tarpeeksi Ubuntuunkin, mutta itse en ole käyttöjärjestelmän vaihtoa vielä kokeillut, sen verran hyvin Xandros on riittänyt tarpeisiini. Näyttö on hyvä ja resoluutio tarpeeksi suuri, jotta nettiselailu on miellyttävää. SD-muistikorttipaikka tukee myös SDHC:tä, ja ostoslistallani onkin nyt 8-gigainen muistikortti täydentämään 16 GB:n ssd-tallennustilaa. Näppäimistö sopii ainakin minun (pienehköille) sormilleni, tuntuma on hyvä ja virhelyöntejä tulee yllättävän vähän. Enterin sijoittaminen ä-kirjaimen viereen on oikeastaan ainoa hankaluuksia aiheuttanut tekijä.

Ulkonäöstä minulla ei ole pahaa sanottavaa. Väittäisin jopa, että 900 on tosimaailmassa tyylikkäämpi kuin kuvat antavat ymmärtää. Pintamateriaali tosin naarmuttuu näemmä kohtuullisen herkästi, pari viiltoa Eeeni pinnasta jo erottuu.

Itse maksoin koneestani 216 euroa (Elisan mobiililaajakaistaliittymän kanssa kytkynä), ja tuohon hintaan Eee PC 900 on mielestäni ollut loistava ostos. Akunkesto on se asia, mitä sinun kannattaa miettiä. Jos uskot pärjääväsi reilulla parilla tunnillla, osta 900. Jos tarvitset enemmän, osta jokin muu miniläppäri.

Ainakin Verkkokauppa.com tosin myy 6-kennoista, parempikestoista akkua 900:lle, mutta voit miettiä kannattaako reilun parinsadan koneeseen ostaa 130 euron akkua.

10
Jos muuten ihan otsikkoa myöten halutaan suomentaa, Code of Conduct kääntyy käytännesäännöiksi.

11
Sinnepä hyvinkin, Lapin yliopistoon.

12
Näillä näkymin ei. Tällä hetkellä olen varusmiespalveluksessa, ja odottamassa oleva opiskelupaikka ei liity ainakaan suoraan tietotekniikkaan. No tosin, ainahan sitä voi suuntautua vaikkapa sähköisen viestinnän tietosuojakysymyksiin, immateriaalioikeuksiin tai johonkin muuhun oikeudenalaan, joka liippaa läheltä IT-maailmaa.

13
Yleistä keskustelua / Vs: Bill Gates jää eläkkeelle
« : 29.06.08 - klo:22.44 »
Ehkäpä mies on eläkepäivänsä jo ansainnut. Mutta mitään riemua tämä uutinen ei sinänsä aiheuta, sillä vaikka Linux-käyttäjä olenkin, herra Gatesia voisin lähes kutsua idolikseni. Hieno liikemies, filantrooppi ja yhteiskunnan tukipylväs.

14
Laitealue / Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« : 18.06.08 - klo:19.42 »
Täytyy myöntää, jopa omaksi yllätyksekseni, että Eee PC ja muut subnotebookit ovat alkaneet kiinnostaa varsin paljon. Pidemmän aikaa minulla on ollut aikomus ostaa tässä vuoden sisällä läppäri. Suunnitelmissa oli lähinnä pöytäkoneen korvike, jota voi raahata mukana vähän helpommin kuin normaalia pöytä-PC:tä.

Mutta miksi ostaa pöytäkoneen korvike, kun suurin piirtein samalla hinnalla saa suurin piirtein vastaavan tehoisen pöytäkoneen ja halvan miniläppärin, jossa on sitten jo sitä todellista kannettavuutta? Ja Linux on tietysti plussaa. :) Noh, pitänee katsoa miten tilanne edistyy, monelta valmistajalta on tulossa tämän kategorian malleja markkinoille.

Ja tosiaan, mielenkiintoisen paljon huomiota tullut Linuxille juuri Eee PC:n kautta.

15
Multimedia ja grafiikka / Vs: Näytä työpöytäsi
« : 16.06.08 - klo:21.45 »
Zenwalk ja Conky, kyllä. Taustakuva löytyy png-muodossa osoitteesta http://www.vaihtoehto.org/pics/walls/one3.png.

16
Multimedia ja grafiikka / Vs: Näytä työpöytäsi
« : 16.06.08 - klo:19.57 »


Vaihteeksi uusin työpöytä tännekin näkyville. Taustakuva on omaa tuotantoa.

17
Yleistä keskustelua / Vs: Opera 9.50
« : 15.06.08 - klo:20.25 »
Flash 9 tuntuu jälleen toimivan, ja entistä paremmin. Riittää minulle syyksi palata Operaan. Olen vannoutunut Opera-mies, mutta tässä viime aikoina olen joutunut käyttämään Firefoxia paremman Flash-tuen takia.

18
Iceweasel
Icedove
Konsole

Ja Konsolessa sitten ssh:n kautta screen/irssi. Iceweaselin ja Icedoven käyttötarkoitukset lienevät itsestään selviä. Ja itse asiassa olen kyllä Opera-mies, mutta käytännön syistä väliaikaisesti Iceweasel käytössä.

19
Yleistä keskustelua / Vs: Jääkiekon MM 2008
« : 16.05.08 - klo:22.23 »
Kyllähän Venäjä pelasi ihailtavan tehokasta puolustuspeliä ja käytti paikkansa. Harvoin tätä tulee myönnettyä, mutta nyt taidettiin hävitä paremmalle. Ne viimeisetkin taistelusaumat sählättiin sitten parilla tyhmällä vaihtoerheellä.

Mutta eipä tässä mitään, pronssipelissä vastassa lienee Ruotsi ja mitalit ovat vielä hyvinkin mahdollisia. Ei Ruotsi tosin aivan vailla mahdollisuuksia Kanadaa vastaan ole, jos Nash-Heatley-Getzlaf -trio pysyy kurissa.

20
Yleistä keskustelua / Vs: Jääkiekon MM 2008
« : 15.05.08 - klo:04.52 »
Kuten vähän arvelinkin, tosipaikan tullen tähtikaarti petrasi: OJ ja Selänne syöttivät kaksi ja S. Koivulla oli ratkaiseva rooli Lepistön voittomaalissa, sekä syöttöpisteen että varsinkin maalinedustahäirinnän muodossa.

Vähän kolmannen erän lopussa pelotti, mutta hyvinhän tässä kävi. Mutta se on kyllä aivan totta, että tästä eteenpäin vastus ei kyllä ainakaan helpotu.

Sivuja: [1] 2 3 ... 8