Ubuntu Suomen keskustelualueet

Ubuntun käyttö => Pelit => Aiheen aloitti: Robert FIN - 22.01.15 - klo:20.37

Otsikko: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: Robert FIN - 22.01.15 - klo:20.37
Moi!

En ole ennen käyttänyt Linuxia, mutta nyt päätin kokeilla, kun kasasin ensimmäisen koneeni ja lukiolaisen tuloilla Windowsin ostaminen on vastenmielistä. Nyt koneellani on Ubuntu 14.04 LTS 64bit. Haluaisin pelata samoja pelejä kuin pelasin Windowsilla, mutta se ei ole kovin helppo tehtävä. Ymmärtääkseni apuvälineenä kannattaa käyttää Wine- ohjelmaa, jonka olen ladannut.

Pelejä, joita haluaisin pelata Ubuntulla:

-Age of Empires III
-Civilization V (Steam)
-Civilization IV
-Crusader Kings II (Steam)
-Europa Universalis IV (Steam)
-League of Legends
-Minecraft                            //Toimii jo!!


Minecraftin sain jo toimimaan, hostasin jopa peliä netin välityksellä ja hyvin toimii.

Seuraaaksi kokeilin noita Steam- pelejä Linuxille tarkoitetulla Steam versiolla ja ne toimivat jokseenkin hyvin, paitsi Civ V:ssä alkuvideo ei näkynyt (mahdollisesti muita ongelmia) ja EUIV:ssä grafiikka meni säröiseksi melkein koko ajan. Koska pelit eivät toimineet täydellisesti päätin kokeilla Steamiä Winen kanssa, jotta kaikki dll lisäilyt ynnä muut olisivat helpompia, kun Steam ja pelit olisivat Winen sisässä. Steam toimii nyt. CKII:sta yritin latailla, mutta ensin vastassa oli sysimusta ruutu ja sain vikailmoituksen. Ladattuani d3dx9.dll:n ja jonkun toisen niin peli käynnistyi.

Kuitenkin viimeistään latausvaiheessa tulee tälläinen vikailmoitus:

Lainaus
Unhandled exception: page fault on read access to 0x00000008 in 32-bit code (0x7e160ca1).
Register dump:
 CS:0023 SS:002b DS:002b ES:002b FS:0063 GS:006b
 EIP:7e160ca1 ESP:0167f230 EBP:0167f398 EFLAGS:00010202(  R- --  I   - - - )
 EAX:00000000 EBX:7e167000 ECX:0167f230 EDX:0009026a
 ESI:00172610 EDI:040b040b
Stack dump:
0x0167f230:  0009026a 00000000 00000000 7da19000
0x0167f240:  00000000 00000000 0009026a 7dcf4828
0x0167f250:  7bc56c49 7bcca000 0167f298 7bc589ee
0x0167f260:  00000000 400f0001 0009026a 00000009
0x0167f270:  001105e8 00000cd8 7e167128 7bc3d329
0x0167f280:  7e8e83df 7e167310 7e150000 0000004b
000c: sel=0067 base=00000000 limit=00000000 32-bit r-x
Backtrace:
=>0 0x7e160ca1 ImmProcessKey+0x81() in imm32 (0x0167f398)
  1 0x7e86a419 in user32 (+0x6a418) (0x0167f718)
  2 0x7e86b1f0 PeekMessageW+0xcf() in user32 (0x0167f778)
  3 0x0459bf66 in gameoverlayrenderer (+0x7bf65) (0x0167f794)
  4 0x00c542bb in ck2game (+0x8542ba) (0x0167f7d0)
  5 0x00c39872 in ck2game (+0x839871) (0x0167f7ec)
  6 0x00c39b3e in ck2game (+0x839b3d) (0x0167f7fc)
  7 0x00b536f4 in ck2game (+0x7536f3) (0x0167f9dc)
  8 0x00bb6432 in ck2game (+0x7b6431) (0x0167f9f8)
  9 0x00853411 in ck2game (+0x453410) (0x0167fd40)
  10 0x00d19b00 in ck2game (+0x919aff) (0x0167fd50)
  11 0x00d19b9e in ck2game (+0x919b9d) (0x0167fdd0)
  12 0x00cf45fd in ck2game (+0x8f45fc) (0x0167fe60)
  13 0x7b86010c call_process_entry+0xb() in kernel32 (0x0167fe78)
  14 0x7b8611d3 in kernel32 (+0x511d2) (0x0167feb8)
  15 0x7bc80ec0 call_thread_func_wrapper+0xb() in ntdll (0x0167fed8)
  16 0x7bc8408d call_thread_func+0x7c() in ntdll (0x0167ffa8)
  17 0x7bc80e9e RtlRaiseException+0x21() in ntdll (0x0167ffc8)
  18 0x7bc54bee call_dll_entry_point+0x3fd() in ntdll (0x0167ffe8)
  19 0xf75f065d wine_call_on_stack+0x1c() in libwine.so.1 (0x00000000)
  20 0xf75f071b wine_switch_to_stack+0x2a() in libwine.so.1 (0xffe10308)
  21 0x7bc5a759 LdrInitializeThunk+0x238() in ntdll (0xffe10348)
  22 0x7b867a23 __wine_kernel_init+0xa12() in kernel32 (0xffe11468)
  23 0x7bc5b683 __wine_process_init+0x192() in ntdll (0xffe114f8)
  24 0xf75eddc8 wine_init+0x327() in libwine.so.1 (0xffe11558)
  25 0x7bf0100c main+0xfb() in <wine-loader> (0xffe119a8)
  26 0xf7414a83 __libc_start_main+0xf2() in libc.so.6 (0x00000000)
0x7e160ca1 ImmProcessKey+0x81 in imm32: cmpl   %edi,0x8(%eax)
Modules:
Module   Address         Debug info   Name (160 modules)
PE     240000-  266000   Deferred        tbb
PE     3a0000-  3b3000   Deferred        pthreadvce2
PE     3e0000-  3f2000   Deferred        tbbmalloc
PE     400000- 127a000   Export          ck2game
PE    1680000- 1a29000   Deferred        d3dx9_36
PE    4190000- 4262000   Deferred        steam
PE    4520000- 466d000   Export          gameoverlayrenderer
PE   10000000-10031000   Deferred        lua51
PE   30000000-302c1000   Deferred        steam2
PE   38000000-38959000   Deferred        steamclient
PE   3b400000-3b41d000   Deferred        steam_api
PE   3f000000-3f0b1000   Deferred        tier0_s
PE   3f600000-3f651000   Deferred        vstdlib_s
PE   60000000-60021000   Deferred        cserhelper
ELF   7a800000-7a90f000   Deferred        opengl32<elf>
  \-PE   7a820000-7a90f000   \               opengl32
ELF   7b800000-7ba61000   Dwarf           kernel32<elf>
  \-PE   7b810000-7ba61000   \               kernel32
ELF   7bc00000-7bce7000   Dwarf           ntdll<elf>
  \-PE   7bc10000-7bce7000   \               ntdll
ELF   7bf00000-7bf04000   Dwarf           <wine-loader>
ELF   7d875000-7d87b000   Deferred        libxfixes.so.3
ELF   7d87b000-7d886000   Deferred        libxcursor.so.1
ELF   7d886000-7d897000   Deferred        libxi.so.6
ELF   7d897000-7d89b000   Deferred        libxcomposite.so.1
ELF   7d89b000-7d8a6000   Deferred        libxrandr.so.2
ELF   7d8a6000-7d8b1000   Deferred        libxrender.so.1
ELF   7d8b1000-7d8b7000   Deferred        libxxf86vm.so.1
ELF   7d8b7000-7d8bb000   Deferred        libxinerama.so.1
ELF   7d8bb000-7d8c2000   Deferred        libxdmcp.so.6
ELF   7d8c2000-7d8c6000   Deferred        libxau.so.6
ELF   7d8c6000-7d8e8000   Deferred        libxcb.so.1
ELF   7d8e8000-7da1c000   Deferred        libx11.so.6
ELF   7da1c000-7da2f000   Deferred        libxext.so.6
ELF   7da4a000-7dade000   Deferred        winex11<elf>
  \-PE   7da50000-7dade000   \               winex11
ELF   7dade000-7dc27000   Deferred        oleaut32<elf>
  \-PE   7daf0000-7dc27000   \               oleaut32
ELF   7dc27000-7dc3b000   Deferred        psapi<elf>
  \-PE   7dc30000-7dc3b000   \               psapi
ELF   7dc3b000-7dc50000   Deferred        xinput1_3<elf>
  \-PE   7dc40000-7dc50000   \               xinput1_3
ELF   7dd96000-7ddbf000   Deferred        libexpat.so.1
ELF   7ddbf000-7ddfa000   Deferred        libfontconfig.so.1
ELF   7ddfa000-7de22000   Deferred        libpng12.so.0
ELF   7de22000-7de3c000   Deferred        libz.so.1
ELF   7de3c000-7dedc000   Deferred        libfreetype.so.6
ELF   7def7000-7dfa7000   Deferred        msvcrt<elf>
  \-PE   7df10000-7dfa7000   \               msvcrt
ELF   7dfa7000-7dfc1000   Deferred        d3dx9_41<elf>
  \-PE   7dfb0000-7dfc1000   \               d3dx9_41
ELF   7dfc1000-7e106000   Deferred        wined3d<elf>
  \-PE   7dfd0000-7e106000   \               wined3d
ELF   7e106000-7e144000   Deferred        d3d9<elf>
  \-PE   7e110000-7e144000   \               d3d9
ELF   7e144000-7e169000   Dwarf           imm32<elf>
  \-PE   7e150000-7e169000   \               imm32
ELF   7e169000-7e1a2000   Deferred        ws2_32<elf>
  \-PE   7e170000-7e1a2000   \               ws2_32
ELF   7e1a2000-7e1cd000   Deferred        msacm32<elf>
  \-PE   7e1b0000-7e1cd000   \               msacm32
ELF   7e1cd000-7e30f000   Deferred        ole32<elf>
  \-PE   7e1e0000-7e30f000   \               ole32
ELF   7e338000-7e3bc000   Deferred        rpcrt4<elf>
  \-PE   7e340000-7e3bc000   \               rpcrt4
ELF   7e3bc000-7e475000   Deferred        winmm<elf>
  \-PE   7e3c0000-7e475000   \               winmm
ELF   7e475000-7e53a000   Deferred        msvcr100<elf>
  \-PE   7e490000-7e53a000   \               msvcr100
ELF   7e53a000-7e642000   Deferred        msvcp100<elf>
  \-PE   7e570000-7e642000   \               msvcp100
ELF   7e65c000-7e6cf000   Deferred        advapi32<elf>
  \-PE   7e670000-7e6cf000   \               advapi32
ELF   7e6cf000-7e7ee000   Deferred        gdi32<elf>
  \-PE   7e6e0000-7e7ee000   \               gdi32
ELF   7e7ee000-7e94a000   Dwarf           user32<elf>
  \-PE   7e800000-7e94a000   \               user32
ELF   7e94a000-7e9c4000   Deferred        shlwapi<elf>
  \-PE   7e960000-7e9c4000   \               shlwapi
ELF   7e9c4000-7ebfb000   Deferred        shell32<elf>
  \-PE   7e9d0000-7ebfb000   \               shell32
ELF   7ebfb000-7ec08000   Deferred        libnss_files.so.2
ELF   7ec08000-7ec14000   Deferred        libnss_nis.so.2
ELF   7ec14000-7ec2d000   Deferred        libnsl.so.1
ELF   7ef9f000-7efe5000   Deferred        libm.so.6
ELF   7efe6000-7f000000   Deferred        version<elf>
  \-PE   7eff0000-7f000000   \               version
ELF   f3be6000-f3d5e000   Deferred        libvorbisenc.so.2
ELF   f3ee8000-f3f00000   Deferred        libresolv.so.2
ELF   f3f00000-f3f09000   Deferred        libogg.so.0
ELF   f3f09000-f3f35000   Deferred        libvorbis.so.0
ELF   f3f35000-f3f69000   Deferred        libflac.so.8
ELF   f3f69000-f3f70000   Deferred        libasyncns.so.0
ELF   f3f70000-f3fe2000   Deferred        libsndfile.so.1
ELF   f3fe2000-f3fec000   Deferred        libwrap.so.0
ELF   f3fec000-f405b000   Deferred        libpulsecommon-4.0.so
ELF   f405b000-f4066000   Deferred        libjson-c.so.2
ELF   f4066000-f40b5000   Deferred        libpulse.so.0
ELF   f40b5000-f40dd000   Deferred        winepulse<elf>
  \-PE   f40c0000-f40dd000   \               winepulse
ELF   f40fb000-f411e000   Deferred        mmdevapi<elf>
  \-PE   f4100000-f411e000   \               mmdevapi
ELF   f45b2000-f45e9000   Deferred        msctf<elf>
  \-PE   f45c0000-f45e9000   \               msctf
ELF   f4a82000-f4ab9000   Deferred        libtxc_dxtn.so
ELF   f4ab9000-f4adb000   Deferred        libtinfo.so.5
ELF   f4bc4000-f657e000   Deferred        libllvm-3.4.so.1
ELF   f657e000-f658c000   Deferred        libdrm_radeon.so.1
ELF   f658c000-f65a4000   Deferred        libelf.so.1
ELF   f65a4000-f697f000   Deferred        libgallium.so.0
ELF   f697f000-f6ccc000   Deferred        radeonsi_dri.so
ELF   f6ccc000-f6cd5000   Deferred        librt.so.1
ELF   f6cd5000-f6d20000   Deferred        libdbus-1.so.3
ELF   f6d20000-f6d2a000   Deferred        libnih-dbus.so.1
ELF   f6d2a000-f6d43000   Deferred        libnih.so.1
ELF   f6d43000-f6d61000   Deferred        libcgmanager.so.0
ELF   f6d61000-f6d74000   Deferred        libudev.so.1
ELF   f6d74000-f6d81000   Deferred        libdrm.so.2
ELF   f6d81000-f6d88000   Deferred        libxcb-sync.so.1
ELF   f6d88000-f6da0000   Deferred        libxcb-glx.so.0
ELF   f6da0000-f6e00000   Deferred        libgl.so.1
ELF   f6f00000-f6f03000   Deferred        libxshmfence.so.1
ELF   f6f03000-f6f07000   Deferred        libxcb-present.so.0
ELF   f6f07000-f6f0d000   Deferred        libxcb-dri2.so.0
ELF   f6f0d000-f6f25000   Deferred        libglapi.so.0
ELF   f6f6b000-f6fd3000   Deferred        dbghelp<elf>
  \-PE   f6f70000-f6fd3000   \               dbghelp
ELF   f6fd3000-f6ff0000   Deferred        libgcc_s.so.1
ELF   f700b000-f703b000   Deferred        p11-kit-trust.so
ELF   f703b000-f7077000   Deferred        libp11-kit.so.0
ELF   f7077000-f708b000   Deferred        libtasn1.so.6
ELF   f708b000-f7112000   Deferred        libgcrypt.so.11
ELF   f7112000-f71d8000   Deferred        libgnutls.so.26
ELF   f71d9000-f71dd000   Deferred        libxcb-dri3.so.0
ELF   f71dd000-f71e0000   Deferred        libx11-xcb.so.1
ELF   f71e0000-f71f3000   Deferred        gnome-keyring-pkcs11.so
ELF   f71f3000-f7222000   Deferred        netapi32<elf>
  \-PE   f7200000-f7222000   \               netapi32
ELF   f7222000-f7255000   Deferred        secur32<elf>
  \-PE   f7230000-f7255000   \               secur32
ELF   f7255000-f72c6000   Deferred        setupapi<elf>
  \-PE   f7260000-f72c6000   \               setupapi
ELF   f72c6000-f72e0000   Deferred        imagehlp<elf>
  \-PE   f72d0000-f72e0000   \               imagehlp
ELF   f72e0000-f7307000   Deferred        iphlpapi<elf>
  \-PE   f72f0000-f7307000   \               iphlpapi
ELF   f7307000-f73d7000   Deferred        crypt32<elf>
  \-PE   f7310000-f73d7000   \               crypt32
ELF   f73d7000-f73f0000   Deferred        userenv<elf>
  \-PE   f73e0000-f73f0000   \               userenv
ELF   f73f1000-f73fa000   Deferred        libnss_compat.so.2
ELF   f73fb000-f75aa000   Dwarf           libc.so.6
ELF   f75aa000-f75af000   Deferred        libdl.so.2
ELF   f75b0000-f75cc000   Deferred        libpthread.so.0
ELF   f75d0000-f75d4000   Deferred        libxdamage.so.1
ELF   f75d4000-f75db000   Deferred        libffi.so.6
ELF   f75db000-f75e0000   Deferred        libgpg-error.so.0
ELF   f75e7000-f779d000   Dwarf           libwine.so.1
ELF   f779f000-f77c1000   Deferred        ld-linux.so.2
ELF   f77c1000-f77c2000   Deferred        [vdso].so
Threads:
process  tid      prio (all id:s are in hex)
0000000e services.exe
   0000001d    0
   0000001c    0
   00000014    0
   00000010    0
   0000000f    0
00000012 winedevice.exe
   0000001b    0
   00000018    0
   00000017    0
   00000013    0
00000019 plugplay.exe
   0000001f    0
   0000001e    0
   0000001a    0
00000020 explorer.exe
   00000021    0
00000016 Steam.exe
   00000190    0
   0000018d    0
   000000e6    0
   00000045    0
   00000074    0
   00000037    0
   00000061    0
   00000044    0
   00000088    0
   00000055    0
   0000005c    0
   00000052    0
   00000087    0
   00000071    0
   0000005e    0
   00000041    0
   0000007a    0
   0000007b    0
   0000007c    0
   0000007f    0
   0000007e   15
   0000007d    0
   00000084    0
   00000058    0
   00000063    0
   00000064    0
   00000079    0
   00000092    0
   0000006b    0
00000093 steamwebhelper.exe
   000000a1    0
   000000a2    0
   000000d6    0
   00000086    0
   00000051    0
   0000004c    0
   0000004e    0
   00000077    0
   00000076    0
   0000005f    0
   00000068    0
   00000069    0
   0000006f    0
   00000070    0
   0000008d    0
   0000008b    0
   0000008e    0
   00000091    0
   00000090    0
   0000008f    0
   00000066    0
   00000065    0
   00000047    0
   00000067    0
   00000097    0
   00000096    0
   0000008c    0
000000d4 steamwebhelper.exe
   000000a4    0
   000000a5    0
   000000a6    0
   000000a7    0
   000000a3    0
   000000df    0
   000000de    0
   000000dd    0
   000000dc    0
   000000d5    0
000000bc steamwebhelper.exe
   000000e1    0
   000000ce    0
   000000bb    0
   000000cc    0
   000000cf    0
   000000d2    0
   000000cd    0
   000000be    0
   000000d1    0
   000000d0    0
   000000d9    0
000000f6 (D) C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\Crusader Kings II\CK2game.exe
   0000014c    0
   000000c1    0
   0000014d   15
   00000153    0
   00000152    0 <==
00000112 GameOverlayUI.exe
   00000116    0
   0000014e    0
   000000c2    0
System information:
    Wine build: wine-1.7.34
    Platform: i386 (WOW64)
    Host system: Linux
    Host version: 3.13.0-44-generic

(Miten saa piilotettua/spoileroitua tekstiä tällä foorumilla)

Eli näin. Miksi vikailmoituksen alussa puhutaan 32-bittisestä, vaikka mun koneella on 64 järjestelmä? Onko mulla väärä versio Wine:stä vai Steamistä?

Arvostaisin apua :)! Kiitos!

Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: nm - 22.01.15 - klo:20.52
Seuraaaksi kokeilin noita Steam- pelejä Linuxille tarkoitetulla Steam versiolla ja ne toimivat jokseenkin hyvin, paitsi Civ V:ssä alkuvideo ei näkynyt (mahdollisesti muita ongelmia) ja EUIV:ssä grafiikka meni säröiseksi melkein koko ajan.

Mikä näytönohjain ja ajuri?

Lisäys: Vika lienee pelissä. Täällä neuvotaan kytkemään varjot pois päältä: http://steamcommunity.com/app/236850/discussions/0/540743128798545767/

Miksi vikailmoituksen alussa puhutaan 32-bittisestä, vaikka mun koneella on 64 järjestelmä?

Ajat 32-bittistä softaa 32-bittisellä Winellä. Tämä on Steamin tapauksessa normaalia ja toivottavaakin. 64-bittisessä Winessä olisi todennäköisesti vielä enemmän ongelmia.
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: Robert FIN - 22.01.15 - klo:22.18
Kiitos paljon vastauksesta :)!

Näytönohjain: AMD Radeon R9 280

Ajurit: En tiedä... Jos Ubuntusta löytyisi, joku laitehallinta tai vastaava mistä voisi katsoa, että onko ajurit kunnossa?

×××

Päivitys nykyisen ongelman määrittelyyn: 1. postissa oleva vikailmoitus aiheutuukin silloin, kun painaa shift-tab yhdistelmää eli avaa steam-näkymän... Mitäköhän tälle pitäisi tehdä?


Kiitos vielä!


Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: spark - 22.01.15 - klo:23.00
Et ole siis ilmeisesti suljettuja ajureita asentanut?
Kirjoitat siihen työpöytähommeliin ajuri, niin pitäisi tulla ajurimanageri esille. Siellä pitäisi olla AMD ajureita valittavana. Kannattaa se Updates versio asentaa.
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: zordo - 25.01.15 - klo:06.54
Ainakaan itse en saanut koskaan 280X:n kanssa ajureita toimimaan kunnolla - ja googlen perusteella sama tarina muillakin. Avoimilla työpöytä oli ok, mutta pelit pelikelvottomia kuvailemallasi tavalla. Suljettuja ajureita en saanut toimimaan - jollain vanhemmalla Ubuntulla(olisiko ollut 12.04) toimi vanhojen ajurien kanssa paremmin. 280x on 7970 ja 280 7950, joten ei voi väittää tuen puutteen johtuvan edes uudesta raudasta.
Itse kiersin ongelman ja vaihdoin takaisin nVidiaan.


Win 10:sta lienee tarjolla testiversio, joten sillä varmaankin saisi pelit toimimaan ainakin hetkellisesti ilman lisäsijoituksia rautaan tai käyttikseen.
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: Robert FIN - 25.01.15 - klo:16.41
Nyt on juuri tuo suljettu updates- merkinnällä varustettu ajuri koneessa, mutta ei auttanut.. Peli jumittaa heti, kun painaa alt-tab... Eikö kukaan tietäisi mitä tuo virhe joka on lainattu aloituspostiin tarkoittaa?
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: qwertyy - 25.01.15 - klo:16.57
Eikö kukaan tietäisi mitä tuo virhe joka on lainattu aloituspostiin tarkoittaa?
En usko että kukaan tietää. Näyttää että kaatuu jonkinlaiseen muistivuotoon ja aiheuttajaa on vaikea sanoa.

Sanoisin kyllä että jos koneella haluaa pelailla ja Windowsia ei ole varaa ostaa, niin lataa 10:n Technical Preview. Sillähän pääsee pelailemaan varmaan vuodeksi eteenpäin ihan ilmaiseksi. Julkaisua kun uumoiltu jonnekin syksylle ja TP tulee varmaan toimimaan kuukauden pari sen jälkeenkin.
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: nm - 25.01.15 - klo:17.26
Nyt on juuri tuo suljettu updates- merkinnällä varustettu ajuri koneessa, mutta ei auttanut.. Peli jumittaa heti, kun painaa alt-tab... Eikö kukaan tietäisi mitä tuo virhe joka on lainattu aloituspostiin tarkoittaa?

Käytät varmaankin Ubuntun Wineä, joka on jo yli vuoden ikäinen versio (1.6.2). Kannattaisi kokeilla myös uusimmalla Wine 1.7:llä (https://www.winehq.org/download/ubuntu).

Toimivatko Steamin Linux-version pelit nyt paremmin? (Europa Universalis IV:ssä tosin taitaa olla sama grafiikkabugi kaikilla ajureilla.)
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: Robert FIN - 25.01.15 - klo:19.52
Oikeastaan latasin latasin käyttämäni Winen juuri tuolta sivulta, siis uusimman. Tässä ei siis ole ongelman ydin. Ehkä voisin ladata normi Steamin takaisin ja poistaa Wine Steamin, kun tuo EU:n ongelma selvisi, poistaa vaan ne varjot. Civ V pitää myös tutkia tarkasti, kun siinä oli se video-ongelma. Ja vielä selvennykseksi, että se syy miksi yritin Winen kautta pyörittää Steamiä oli se, että jos tarvitsee ladata jotain dll juttua tai muuta niin olisi helpompi, jos ne on samassa paikassa.

Pitää palata Winen pariin, kun kokeilen vielä muita peleistä asennella.

Kiitos!
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: Robert FIN - 28.01.15 - klo:21.20
Nyt on normi Steam takaisin, kun DirectX on winetricksillä asennettu ja Civ V alkuvideo ynnä muu toimii täydellisesti. EU4: grafiikkasotku korjautui myös ja jos jollakin ei korjaannu niin kannattaa kokeilla sitä varjo pois- tekniikkaa, ei ainakaan menetä oikeastaan mitään.
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: nm - 28.01.15 - klo:22.38
Ongelmien korjaantuminen johtui todennäköisesti suljetun näytönohjaimen ajurin asentamisesta. Wine ja winetricksillä asennetut palikat eivät vaikuta Steamin Linux-versioon.
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: spark - 29.01.15 - klo:00.23
PlayOnLinux kannattaa myös asentaa. Siellä on monille peleille valmiit asetukset, niin ei tarvitse itse alkaa versioiden kanssa säätämään.
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: yksvaa - 31.01.15 - klo:00.01
Mulla kans ongelmia ton WOT- pelin kanssa, siis sain sen sentä toimiin, mist jo tyytyväine, mut ei kauaaa..
Hidas ku peruna, siis verrattuna w8.1 Atin ajurei koitettu suuntaan jos toise..alimmantierin peleis pärjää viä, mut sit.
siis windows puolel toimii huomattavast nopeemmin, onko vaan tyydyttävä..?
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: yksvaa - 31.01.15 - klo:00.04
siiis täys noopi oon, ainut meriitti on pelin asennus 2kk aikana, mikä ei ollut helppo ainakaan.
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: nm - 31.01.15 - klo:00.08
Mulla kans ongelmia ton WOT- pelin kanssa, siis sain sen sentä toimiin, mist jo tyytyväine, mut ei kauaaa..
Hidas ku peruna, siis verrattuna w8.1 Atin ajurei koitettu suuntaan jos toise..alimmantierin peleis pärjää viä, mut sit.
siis windows puolel toimii huomattavast nopeemmin, onko vaan tyydyttävä..?

Vinkkejä suorituskyvyn parantamiseen tuon pelin tapauksessa:
http://forum.worldoftanks.eu/index.php?/topic/383854-wot-on-linux-with-windows-like-performance-in-10-easy-steps/
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: yksvaa - 31.01.15 - klo:00.13
Kiitti, noist ymmärsin sen vert et  toi uusinkin Wine vissiin hidastaa pakost?
Siis tää tankkipeli on nyt asennettu tähän 3v vanhaan läppäriin, mis ati radeon 6310 joku..
Jokatoine kerta ei ees tekstitys pelaa.. siis koko ubuntus kaikkial, uudelleeenkäynnistys tarpeeks mont kertaa auttaa.
Ubuntu 14.04 käytös siis w8.1 rinnal, oli kyl mahtavaa, kun ekaa kertaa sain pelin toimiin.., nyt jo hitaus syö..siis siin haettiin  winen osia taajaan..
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: nm - 31.01.15 - klo:00.26
Kiitti, noist ymmärsin sen vert et  toi uusinkin Wine vissiin hidastaa pakost?

Pointtina on asentaa command stream (http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTU2Nzg) -paikattu versio Winestä. Versiosta 1.7.33 lähtien tuo paikkaus on mukana myös virallisissa Wine-julkaisuissa (http://www.wine-staging.com/news/2014-12-15-release-1.7.33.html), mutta se pitää kytkeä erikseen päälle. Ohje: https://github.com/wine-compholio/wine-staging/wiki/DLL-Redirects

Siis tää tankkipeli on nyt asennettu tähän 3v vanhaan läppäriin, mis ati radeon 6310 joku..
Jokatoine kerta ei ees tekstitys pelaa.. siis koko ubuntus kaikkial, uudelleeenkäynnistys tarpeeks mont kertaa auttaa.

Mikä Catalystin/fglrx:n versio sinulla on asennettuna?
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: yksvaa - 31.01.15 - klo:00.33
Kiitti, noist ymmärsin sen vert et  toi uusinkin Wine vissiin hidastaa pakost?

Pointtina on asentaa command stream (http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTU2Nzg) -paikattu versio Winestä. Versiosta 1.7.33 lähtien tuo paikkaus on mukana myös virallisissa Wine-julkaisuissa (http://www.wine-staging.com/news/2014-12-15-release-1.7.33.html), mutta se pitää kytkeä erikseen päälle. Ohje: https://github.com/wine-compholio/wine-staging/wiki/DLL-Redirects

Siis tää tankkipeli on nyt asennettu tähän 3v vanhaan läppäriin, mis ati radeon 6310 joku..
Jokatoine kerta ei ees tekstitys pelaa.. siis koko ubuntus kaikkial, uudelleeenkäynnistys tarpeeks mont kertaa auttaa.

Mikä Catalystin/fglrx:n versio sinulla on asennettuna?
wrestler, kaikkii kolmee kokeiltu, mitä tarjol on
64-bit versio muute, wine 1.7.34
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: yksvaa - 31.01.15 - klo:00.45
Kuten sanottu, hyvin hyvin noopi, mut kokeilen noita juttuja, einyt, myöhemmin, haluu pelata ja kuolla..tosin win8.1, mut kiitos, en ees uskonu et joku viittii vastata tämmöseen juttuun, aiemman kokemuksen mukaan siis..ubuntu tai vastaava kyl ollu koneis ainaki 10v, ensikertaa edes yritän peliä.
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: Jaer - 06.02.15 - klo:23.00
Samoin täällä tapeltu tuon World of Tanks:in kanssa.

Täältä aloitin: http://worldoftanks.eu/en/content/soft/pc_programs/1311/

Ei toiminut (tarkemmin sanottuna ohje kyllä toimi, mutta pelin asennusohjelma kaatui tämän ketjun aloittajan kaltaiseen error listaan) =>  ja sen jälkeen päädyin tänne Ubuntu Suomen foorumille.

 Nyt alkaa vaikuttaa lupaavalle.
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: Jaer - 08.02.15 - klo:22.28
Kyllä, Nyt toimii.

Ensin poistin wine 1.6 version tästä Ubuntun 14.04 versiosta ja lisäsin PPA:n ohjelma lähteisiin (https://www.winehq.org/download/ubuntu). Seuraavaksi päivitin pakettivaraston ja suunnittelin asentaa wine 1.7 version. Käsky/komento sarja ilmoitti, että kannattaa ajaa apt-get autoremove. Suoritin sen ja sen jälkeen pääsin asentamaan wine 1.7.

Ei ongelmia.

Seuraavana oli vuorossa  playonlinux paketti. Sitten  winetricks d3dx9_36 vcrun2008 corefonts msxml3 wininet ie8 -komento.

Toi msxml3 -paketin pysttyy asentamaan kahdella tapaa:
 a) Winen avulla
tai
 b) winetricks msxml3.msi

Jossain ohjeessa oli mainintaa tuosta 3D jutun rassaamisesta wine regedit (http://forum.worldoftanks.eu/index.php?/topic/383854-wot-on-linux-with-windows-like-performance-in-10-easy-steps/) optiolla, mutta tässä läppärissä [ i3 prossu ja grafiikka on mallia Intel] sitä ei tarvinnut säätää. Kävin kyllä katsomassa, mutta ei sieltä löytynyt sitä mitä piti.

Tämän jälkeen ajoin winessä sen World of Tanks installerin. Meni ilman ongelmia läpi.

Ongelmat alkoi uudestaan kun pelin installeri alkoi lataamaan pelin päivityksiä. Ne tuli tyyliin 10 megaa ja sitten leikkas kiinni. Tappelin about 3 varttia (45 min.) ja pongasin "jakarin kuvan oikeasta yläkulmasta => poistin rastin kohdasta 'Lataa Torrenttina', jonka jälkeen about 8,5 Gigan päivitys paketti tuli ongelmitta koneelle.

Aamulla jännitys tiivistyi kun käynnistin pelin. Yllätys! Toimii ongelmitta. Nyt on poikani pelannu päivän kyseistä peliä.

Päivän pelaamisen aikana vain kerran piti käynnistää kone uudelleen kun grafiikka jotenkin ihmeellisesti sekos, mutta yleisvaikutelma on TÄYDELLINEN.

Luultavasti tämä sama 'resepti' käy muihinkin Windows peleihin.

Jees. Jatkakaa.


Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: lahtis - 13.02.15 - klo:16.08
Sananen vielä. Sinulla voi olla useita versioita Steamistä käytössä. Koska ne on aina asennettu eri paikkoihin.

* Sinulla voi olla asennettuna natiivi versio Steamistä. Siis se versio joka on tehty linuxille.
* Voit myös asentaa Steamin winellä.
* Tai sitten asentaa ja käyttää Steamiä Playonlinux nimisellä ohjelmalla. www.playonlinux.com
Voit käyttää maanantaisin natiivia versiota, tiistaisin wine versiota, keskiviikkoisin playonlinuxilla asennettua versiota... Ihan miten haluat.

PlayOnLinux on ohjelmisto, jonka avulla voit helposti asentaa ja käyttää lukuisia pelejä ja ohjelmistoja, jotka on suunniteltu toimimaan Microsoft Windows -käyttöjärjestelmässä. Ohjelma perustuu Wineen ja Dosboxiin. Asennusskriptit on laadittu Bashilla ja Pythonilla. Ohjelma lataa aina pelille tai ohjelmalle toimivimman Wine version, sekä osaa laittaa tarvittaessa asetukset kuntoon. Samalle koneella voi siis olla useita eri Winen versioita ja asetuksia (dll-tiedostoja) omilla virtuaaliasemillaan.

Aktiiviset käyttäjät ja kehittäjät, sekä pelien valmistajat voivat julkaista ohjelman avulla toimivimman Wine-/asennusohjelmakokoonpanonsa, joka jaetaan lopuksi PlayOnLinux-tietokannan käyttäjille.

terveisin Linux pelaaja

jk. tällä hetkellä minulla on 122 peliä natiivissa Steamissä ja pelit siis toimivat loistavasti melkein ultra asetuksilla, kiitos nvidia-560ti.
Käytän Playonlinux nimistä ohjelmaa jos pelistä ei ole natiivia linux versiota saatavilla, koska se on vaan niin hyvä.
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: Jaer - 20.02.15 - klo:23.18
Ok.

Tarkemmat ohjeet World of Tanks pelin asennukseen löytyy:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=44067.msg339516#msg339516

Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: Robert FIN - 22.02.15 - klo:16.28
Ei vieläkään toimi muut kuin Steam jutskat.. Yritin asentaa Civ IV PlayOnLinuxin valmiilla pohjalla, mutta eipä toimi ollenkaan. Ärsyttää..
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: qwertyy - 22.02.15 - klo:16.36
Ei vieläkään toimi muut kuin Steam jutskat.. Yritin asentaa Civ IV PlayOnLinuxin valmiilla pohjalla, mutta eipä toimi ollenkaan. Ärsyttää..
Eikö kannattaisi pelaamista varten kuitenkin laittaa se Windows koneelle? 10 TP:n saa melkoisen nopeasti asennettua koneelle.
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: tathhu - 23.02.15 - klo:00.55
Ja Civ V löytyy kuitenkin natiivisti Linuxille, miksei sitä voi käyttää?

E: luetaas se aloituspostaus uudestaan.
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: leal - 23.02.15 - klo:20.22
Testailin äskettäin World of Tanksia Wine Stagingilla, että josko toimisi sen command stream -paikkauksen avulla paremmin. Ei siitä merkittävää hyötyä minun tapauksessani ollut. Fps vaihteli entiseen malliin, tosin nousi hieman korkeammalle kuin yleensä. Haittana oli, että prosessorin kuormitus nousi huomattavasti, joten tuuletin piti enemmän ääntä kuin yleensä World of Tanksia pelatessa. Enemmän haittaa kuin hyötyä joten käytän normi 1.6 Wineä joka toimii ihan ok. Rautana koneessa on Phenom II X4 3,4 ghz ja geforce 650 ti.

Fps riippuu pitkälti siitä mikä kartta osuu pelissä kohdalle, joissain fps on on suhteellisen tasainen, toisissa taas ei. Pelihän on itsessään aika raskas pyörittää, joten ei ole ihme jos Winen kautta tulee huonoja fps-lukemia. Itsellä fps vaihtelee noin 60-35 välillä normaalilla Winellä. Grafiikat on minimissä täysillä olevaa piirtoetäisyyttä lukuun ottamatta. Grafiikoiden nostaminen voi, ihme kyllä, nostaa fps:ää. Silloin kun sitä joskus testasin niin oli saman tyyppinen tulos kuin command stream -paikkauksella, maksimi fps nousi mutta vaihteli fps:ää samaan malliin. Mielummin pelaa pienemmällä maksimi fps:llä kuin, että se vaihtelisi normaalia suuremmin.

Jos haluaa testata command stream -paikkausta ja Pipelight on asennettuna niin sitten ei tarvitse asentaa mitään, koska kyseinen Wine asentuu Pipelightin mukana. Kuitenkin Wine Staging on hieman piilossa, kesti hieman ennen kuin löysi mistä sitä voi käyttää. https://github.com/wine-compholio/wine-staging/wiki/Usage

Kiitti, noist ymmärsin sen vert et  toi uusinkin Wine vissiin hidastaa pakost?

Pointtina on asentaa command stream (http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTU2Nzg) -paikattu versio Winestä. Versiosta 1.7.33 lähtien tuo paikkaus on mukana myös virallisissa Wine-julkaisuissa (http://www.wine-staging.com/news/2014-12-15-release-1.7.33.html), mutta se pitää kytkeä erikseen päälle. Ohje: https://github.com/wine-compholio/wine-staging/wiki/DLL-Redirects

Ei kai nyt ihan niin? Jos olen ymmärtänyt oikein, niin Wine Staging -julkaisut ovat epävirallisia ja varsinaisesta Winestä ei command stream -paikkausta vielä löydy. Niin ja paikkauksen sai päälle ja pois Winen asetuksista. Liekö tuo rekisterin muuttaminen tuossa linkissä sama asia vai eri.
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: nm - 24.02.15 - klo:14.10
Ei kai nyt ihan niin? Jos olen ymmärtänyt oikein, niin Wine Staging -julkaisut ovat epävirallisia ja varsinaisesta Winestä ei command stream -paikkausta vielä löydy.

Hyvä huomio. Sekoitin Wine Stagingin (entinen compholio) virallisiin 1.7-sarjan kehitysversioihin.
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: justdummy - 04.06.15 - klo:05.26
Mitenkä joko tuon LoL:in pelaaminen luonnistuu? Itse kattelin netistä ohjeita ja pääsin jopa pelaamaan, mutta Fps pyöri 04-10 tienoilla ja siitäpä meinaa tulla bännit ihan vaan sen takia kun en tajunnu että voisin kokeilla toimiiko se ensin tutorialissa. Joten onko muilla ollu vastaavia ongelmia lolin kanssa? Grafiikat niin pienellä kuin mahollista ja varjot pois, mutta ei tunnu olevan mitään vaikutusta. Juuri saamassa uuden rungon koneeseen enkä kehtais mennä heti asentelemaan turhia paketteja.

Nimimerkkikin kertoo jo, että vasta alkaja kyseessä :D
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: leal - 07.06.15 - klo:13.00
https://wiki.archlinux.org/index.php/League_of_Legends

Lainaus
- In case of flashing minimap or exceedingly low FPS try disabling HUD animations in the in-game options for notable boost in performance.
- On certain intel cards, enabling vertical sync can lead to a big boost in performance.
...
- Disabling Anti-Aliasing, Vertical Synchronization and Frame Rate Cap in the in-game options may greatly improve performance for some cards.

Testaa myös suljettuja näytönohjain ajureita (AMD, Nvidia) jos et ole jo testannut. Myös uusinta Wineä voisi koittaa.
Edit: Intelin näytönohjaimille ei ole suljettuja ajureita.
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: justdummy - 08.06.15 - klo:07.55
https://wiki.archlinux.org/index.php/League_of_Legends

Lainaus
- In case of flashing minimap or exceedingly low FPS try disabling HUD animations in the in-game options for notable boost in performance.
- On certain intel cards, enabling vertical sync can lead to a big boost in performance.
...
- Disabling Anti-Aliasing, Vertical Synchronization and Frame Rate Cap in the in-game options may greatly improve performance for some cards.

Testaa myös suljettuja näytönohjain ajureita (AMD, Nvidia) jos et ole jo testannut. Myös uusinta Wineä voisi koittaa.
Edit: Intelin näytönohjaimille ei ole suljettuja ajureita.

Ennen kun menen noihin ajureihin koskemaan niin onko mahdollista, että kerrot hieman noista suljetuista ajureista? Klikkaan vain että asentaa niitä? Joten asentaako se ihan normaalisti ne? Tarkottaen, ettei tarvitsisi itse mennä terminaalilla mitään muuttelemaan? Jos sen teen niin varmasti tulee pysyviä ongelmia :D Eli lataako se ihan samalla tavalla ne kuin on ladannu ennenkin jos klikkaan, että lataa suljettua lähdekoodia?
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: nm - 08.06.15 - klo:08.28
Suljettujen ajurien asennuksen pitäisi onnistua ilman päätteen käyttöä, mutta ongelmatilanteissa siihen voi joutua turvautumaan. Ubuntussa nämä ajurit asentuvat helpoiten Lisäajurit-työkalulla (kirjoita Dashin hakuun lisäajurit).

Mikä näytönohjain koneessasi on?
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: Jakke77 - 08.06.15 - klo:09.43
(Miten saa piilotettua/spoileroitua tekstiä tällä foorumilla)

täytys varmaan joku tällänen asentaa http://custom.simplemachines.org/mods/index.php?action=search
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: justdummy - 08.06.15 - klo:11.09
Suljettujen ajurien asennuksen pitäisi onnistua ilman päätteen käyttöä, mutta ongelmatilanteissa siihen voi joutua turvautumaan. Ubuntussa nämä ajurit asentuvat helpoiten Lisäajurit-työkalulla (kirjoita Dashin hakuun lisäajurit).

Mikä näytönohjain koneessasi on?

ASRockin FM2A88X-ITX+ emon hdmi eli emon oma näyttis. 8gigaa muistia ja oikein ymmärryksen ansiosta (kait) jakaa gigan näyttikselle. Niin ja AMD:n A10 7850K prossuna. Aivan uus paketti ja en haluis heti sitä saada käyttökelvottomaksi :D

Alko sen verra potuttaa tuo loli ja päätin että hyppään steamin kelkkaan ja opettelemaan dotaa... Toki nyt sain sit ilmotuksen -->

Running Steam on ubuntu 15.04 64-bit
STEAM_RUNTIME is enabled automatically
Installing breakpad exception handler for appid(steam)/version(1433441724)
libGL error: unable to load driver: radeonsi_dri.so
libGL error: driver pointer missing
libGL error: failed to load driver: radeonsi
libGL error: unable to load driver: swrast_dri.so
libGL error: failed to load driver: swrast

Joten jos mahollista niin ratkastaa tää ongelma ensin :D Kattelin netistä ohjeita ja moni muukin on kohdannut saman mut en oo viel saanut ihan 100% selkeitä ohjeita mikä toimii kenelläkin ja varsinkin kun on tuo ubuntu 15.04 versio.
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: nm - 08.06.15 - klo:11.42
Kannattaa ehkä kokeilla sitä suljettua ajuria saman tien. Saattaa ratkaista molemmat ongelmat.

Tuo Steamin hajoamienn avoimen ajurin kanssa vaatii hieman säätöä: https://wirejungle.wordpress.com/2015/01/09/how-to-fix-broken-steam-linux-client-with-radeon-graphics-driver-workaround/
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: justdummy - 08.06.15 - klo:12.22
Noh laitoin merkin, asentaa suljetun lähdekoodin päivitykset (update) version ja se siinä sit latasi aikansa ja sen jälkeen konstollin "steam" ja nytte se jonkin tovin on tuossa ollut auki tekemättä mitään :D toki hienoa, että osa tekstistä hävisi, mutta tuntuu jumahtaneen sitten seuraavasti -->

Running Steam on ubuntu 15.04 64-bit
STEAM_RUNTIME is enabled automatically
Installing breakpad exception handler for appid(steam)/version(1433441724)


Siinä se on ja lepää... Mitäs sitte? En löytäny pikasella katsauksella saman kaltasta ongelmaa. Ainoastaan tuon aikasempani.
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: nm - 08.06.15 - klo:12.26
Käynnistithän järjestelmän uudelleen ajurin asentamisen jälkeen? Toimiiko Catalyst Control Center (amdcccle)?

Mitä glxinfo kertoo päätteessä OpenGL-ajureista (asenna mesa-utils, jos glxinfo puuttuu):

Koodia: [Valitse]
glxinfo | grep OpenGL
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: justdummy - 08.06.15 - klo:12.45
Käynnistithän järjestelmän uudelleen ajurin asentamisen jälkeen? Toimiiko Catalyst Control Center (amdcccle)?

Mitä glxinfo kertoo päätteessä OpenGL-ajureista (asenna mesa-utils, jos glxinfo puuttuu):

Koodia: [Valitse]
glxinfo | grep OpenGL

Control centteri toimii eli lähti käyntiin tuolla koodilla ja tuon jälkeisin komento anto seuraavan -->
Koodia: [Valitse]
OpenGL vendor string: Advanced Micro Devices, Inc.
OpenGL renderer string: AMD Radeon(TM) R7 Graphics 
OpenGL core profile version string: 4.4.13374 Core Profile Context 15.20.1013
OpenGL core profile shading language version string: 4.40
OpenGL core profile context flags: (none)
OpenGL core profile profile mask: core profile
OpenGL core profile extensions:
OpenGL version string: 4.4.13374 Compatibility Profile Context 15.20.1013
OpenGL shading language version string: 4.40
OpenGL context flags: (none)
OpenGL profile mask: compatibility profile
OpenGL extensions:
ja juu en käynistäny uudelleen ja kun sen tein niin tuo levyn salaus vai mikä se ny olikaan, ei näkyny ja meinas hermo sen kans mennä ens alkuun. Pienen hetken päästä kokeilin pistää tunnukset pimeälle näytölle ja sen jälkee lähti toimimaan ihan moitteettomasti.

Sori tästä päänvaivasta :D
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: justdummy - 08.06.15 - klo:12.48
Näyttäs sitä että steami toimii? :D:D:D tai aukasi steamin nyt. Tosin saatan kirjotella turhan hätäsee :D Kiitos neuvoista :D eli sain tällasen tekstin kun kirjotin "steam" -->

Koodia: [Valitse]
Running Steam on ubuntu 15.04 64-bit
STEAM_RUNTIME is enabled automatically
Installing breakpad exception handler for appid(steam)/version(1433441724)
Installing breakpad exception handler for appid(steam)/version(1433441724)
Gtk-Message: Failed to load module "overlay-scrollbar"
Gtk-Message: Failed to load module "unity-gtk-module"
Installing breakpad exception handler for appid(steam)/version(1433441724)
Fontconfig error: "/etc/fonts/conf.d/10-scale-bitmap-fonts.conf", line 70: non-double matrix element
Fontconfig error: "/etc/fonts/conf.d/10-scale-bitmap-fonts.conf", line 70: non-double matrix element
Fontconfig warning: "/etc/fonts/conf.d/10-scale-bitmap-fonts.conf", line 78: saw unknown, expected number
[0608/124554:ERROR:browser_main_loop.cc(170)] Running without the SUID sandbox! See https://code.google.com/p/chromium/wiki/LinuxSUIDSandboxDevelopment for more information on developing with the sandbox on.
Installing breakpad exception handler for appid(steamwebhelper)/version(20150604103540)
Installing breakpad exception handler for appid(steamwebhelper)/version(1433414140)
Installing breakpad exception handler for appid(steamwebhelper)/version(20150604103540)
Installing breakpad exception handler for appid(steamwebhelper)/version(1433441724)
Installing breakpad exception handler for appid(steamwebhelper)/version(1433441724)
[0608/124604:ERROR:nss_util.cc(981)] Failed to load NSS libraries.
Installing breakpad exception handler for appid(steam)/version(1433441724)
Installing breakpad exception handler for appid(steam)/version(1433441724)
Installing breakpad exception handler for appid(steam)/version(1433441724)
Installing breakpad exception handler for appid(steam)/version(1433441724)
Installing breakpad exception handler for appid(steam)/version(1433441724)
Installing breakpad exception handler for appid(steam)/version(1433441724)
FillInMachineIDInfo took a total of 3 milliseconds
Installing breakpad exception handler for appid(steam)/version(1433441724)
Installing breakpad exception handler for appid(steam)/version(1433441724)
Fontconfig error: "/etc/fonts/conf.d/10-scale-bitmap-fonts.conf", line 70: non-double matrix element
Fontconfig error: "/etc/fonts/conf.d/10-scale-bitmap-fonts.conf", line 70: non-double matrix element
Fontconfig warning: "/etc/fonts/conf.d/10-scale-bitmap-fonts.conf", line 78: saw unknown, expected number
Generating new string page texture 12: 48x256, total string texture memory is 49,15 KB
Generating new string page texture 13: 256x256, total string texture memory is 311,30 KB
Generating new string page texture 14: 128x256, total string texture memory is 442,37 KB
[0608/124608:ERROR:renderer_main.cc(212)] Running without renderer sandbox
[0608/124608:ERROR:renderer_main.cc(212)] Running without renderer sandbox

ja aukasi tuon steamin sisäänkirjaantumis ikkunan. Liekkö kaikki toimii :D

Käytetään niitä code-tageja. Tekee tekstistä luettavampaa. Lisäsin ne nyt tällä kertaa itse. -- Timo
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: justdummy - 08.06.15 - klo:12.55
Pitäskö tosta "sandboxista" olla huolissaan? :D
Otsikko: Vs: Ongelmia Windows- pelien kanssa
Kirjoitti: justdummy - 08.06.15 - klo:13.12
En voi muuta kuin kehua maasta taivaisiin avunantoa sikäli näinkin tyhmiin kysymyksiin mitä esitin :D Kiitos - nm -! Tästä erityisesti pidän ubuntu foorumeilla, että autetaan tyhmissäkin kysymyksissä. Noh kokemus karttuu ja ehken joku kerta ohjeistan jotakuta toista :D Kiitos nm!