Ubuntu Suomen keskustelualueet

Ubuntun kehittäminen ja yhteisö => Ubuntu Suomi ja yhteisöt => Aiheen aloitti: muep - 20.04.06 - klo:23.48

Otsikko: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
Kirjoitti: muep - 20.04.06 - klo:23.48
Tämmöistä on jonkin verran tullut mietittyä, olisi minusta hyvä idea.

Eli tämä foorumi toki on aivan mainio paikka kysyä apua GNU/Linuxin, varsinkin Ubuntun, käytössä, mutta varsinkin aloittelijalle olisi huomattavasti helpompaa saada käyttötukea ihan paikan päällä. Usein aloittelija ei kuitenkaan tiedä omalta alueeltaan ketään Linux-taitoista, joten internet-tuki jää ainoaksi vaihtoehdoksi. Hyvin esitettyyn, selkeään kysymykseen täältä saakin paljon apua, mutta usein kysyjillä ei oikein sana ole hallussa ja on vaikeuksia hahmottaa, missä se koko vika oikein on. Tästähän ne "minun linux ei toimi" -tyyppiset kysymykset tulevat. Tämän seurauksena pitää ensin aloittelijalta esimerkiksi kysellä eri komentojen tulosteita ja toivoa samalla, että tämä ei turhaudu odotteluun ja koko systeemin toimimattomuuteen tai omatoimisella ongelmanratkaisulla väännä konettaan vielä pahempaan solmuun.

Henkilökohtaisella avustuksella voitaisiin tällaisia ongelmia vähentää. Osaavalla käyttäjällä menee esimerkiksi Ubuntun käyttökuntoon laittamiseen asennuksen jälkeen ehkä tunti tai alle, jolloin aloittelijan ei tarvitsisi turhautua avun hitauteen ja kömpelyyteen tai pelätä esimerkiksi osiointivaiheen sekavuutta. Jos avustaja tekisi samalla työnsä huolella ja selittäisi 'asiakkaalleen', mitä on tekemässä ja miksi, tämä saattaisi seuraavalla kerralla osata paremmin etsiä ongelmien syitä itse ja vaikkapa kirjoittaa laadukkampia kysymyksiä internet-foorumeille. Mikäli avustajalla ei vain hermot mene, jäisi hommasta ainakin luultavasti hyvä maku uudelle käyttäjälle. Minusta jo IRC on ollut paljon kätevämpi neuvojen antamisessa, koska sen kautta keskustelu on ollut välittömämpää ja on esim. ollut helppo selittää tekemisen ohessa, mitä ollaan tekemässä ja varmistaa, että oppi myös menee perille, ainakin hetkeksi.

Onko missään vaiheessa kukaan yrittänyt järjestää internetiin esimerkiksi jotain listaa, jolla olisi halukkaita auttajia eri paikkakunnilla? Itse esimerkiksi voisin mainiosti täällä Rovaniemellä tarjota jonkinlaista käyttötukea, sen mukaan mitä osaan. Uskoisin myös muitakin tällaisesta kiinnostuneita ihmisiä olevan.

En tullut tehneeksi nyt mitään varsinaista pohjatyötä tämän eteen, vaan ihan oman vähäisen kokemuksen pohjalta kirjoitan. Ongelmiakin toki voisi olla, esimerkiksi vastuukysymykset. Tällaisessa listassa tai tietokannassa kuitenkin haluaisin olevan eri alueiden tarjolla olevat ihmiset hyvin järjestettynä, ainakin siis nimi ja paikkakunta. Lisäksi ainakin sähköposti voisi olla pakollisena tietona ja sen lisänä voisi tarjota vaikka puhelinnumeroa ja eri pikaviestimien tunnuksia. Kunhan yhteys avustajan ja asiakkaan välille saataisiin, voisivat he keskenään sopia, miten loput hommista toteutettaisiin. Avustajilla tulisi myös olla mahdollisuus poistaa itsensä listalta halutessaan.

Homma olisi siis ihan vapaaehtoisuuteen perustuvaa, tarkoituksena helpottaa uusien käyttäjien vapaisiin ohjelmiin siirtymistä ja tuottaa auttamisen iloa.

Otsikko: Re: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
Kirjoitti: Risto H. Kurppa - 21.04.06 - klo:00.27
Ihan mielenkiintoinen ajatus.

Tuollainen chat - tyyppinen tuki on helpompi toteuttaa ja vaatii periaatteessa tukijalta vähemmän resursseja - jos vain osaa sulkea sen chatin eikä roiku siellä aina ;)

Mieleen tuli että jos tällaista yhteystietolistaa kerättäisiin niin yhteystietojen pitäisi tulla näkyviin aina arvotussa järjestyksessä - muuten aakkosten ensimmäinen / ensimmäiseksi tietonsa antanut tms. joutuisi kohtuuttoman (?) kuormituksen kohteeksi ;)

Puhelintuki - esim. kukin päivystäisi haluamanaan aikana jossain päin suomea (maailmaa: ip - puhelut..) ja ajat voisi ilmoitella esim. täällä forumilla.

Samoihin aikoihin ehkäpä voisi päivystellä myös jossain chatissa, ircissä tai pikaviestimilla...

Toki paikanpäälläkäyminen on paras tapa mutta no, seudusta ja ihmisten menoista ja liikkumiskyvyistä riippuen on hankala järjestää...

edit: Ja jos ei muuta niin auttava henkilö saa ainakin jotain ajatuksia ongelmasta ja jos siltä tuntuu, voisi sitä vaikka täällä foorumeilla selvitellä muiden gurujen kanssa..?

r
Otsikko: Re: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
Kirjoitti: Anssi - 21.04.06 - klo:08.47
onhan tuossa ideaa.

itse olisin enemmän sen chat/irc tai vastaavan avun puolella kuitenkin auttajalle tulee kustannuksia, jos lähtee käymään paikanpäällä jos nyt ei satu olemaan naapuri. ja sitten auttajien yhteys tiedot saattaisivat joutua vääriin käsiin lähinnä puhelinnumero, jonka avulla monesti saa kaikki muutkin tiedot selville.

Mutta mikä ettei kyllähän tuollainen olisi kätevä palvelu olisi ubuntu ainakin hyvin tuettu järjestelmä sen jälkeen. :)
Otsikko: Re: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
Kirjoitti: Risto H. Kurppa - 21.04.06 - klo:09.11
Tosin jos se kone on oikeesti kyykyssä niin huonopa sitä on mitään ircciäkään käyttää - ellei ole elitistinen kahden koneen käyttäjä ;)
Otsikko: Re: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
Kirjoitti: Asmo Koskinen - 21.04.06 - klo:09.16
onhan tuossa ideaa.

Puhelintuen voisi korvata Skypellä, uskoisin, että jos asennuksen saa suoritettua, niin Skypenkin saa asennettua. Minusta Skypeä voisi muutenkin hyödyntää näissä vapaa-ehtoisissa HelpDesk-ideoissa. Skype siksi, että "se nyt vaan toimii Linuxissa, Mäkissä ja Windowsissa".

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.
Otsikko: Re: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
Kirjoitti: muep - 21.04.06 - klo:12.31
Mukavaa, että ei ihan täysin teilattu tätä ideaa.

Minusta tuota vaivaa ja kulunkia ei tulisi paikalla käymisestä niin kovin paljoa tulisi. Kaupunkien sisällä välimatkat ovat kuitenkin kohtuulyhyitä. Harrastustahan tämä muistuttaisi kovastikin, enkä sitä välttämättä niin kovin vaivattomaksi meinannutkaan. Myös moneen muuhun ihmisten auttamiseen joutuu näkemään vaivaa, samoin kuin vaikka näiden vapaiden ohjelmien koodaamiseen. Suuri osa niistä ei kuitenkaan tuota mitään. Myös autettava joutuisi järjestämään tähän käytännössä vapaan illan, koska aikaa kuluu arvaamattomia määriä ongelmia selvitellessä. Tätä pidän isompana ongelmana.

Minusta neuvominen on kuitenkin niin paljon mukavampaa ja -uskoisin -tehokkaampaa paikan päällä, että luulisin tällaiseen olevan enemmänkin halukkaita.

Jos tätä joku aloitteleva lukee, onko mitään kommenttia tämäntyyppisen avun tarpeellisuudesta?

Otsikko: Re: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
Kirjoitti: Minna S - 23.04.06 - klo:13.14
Idea on hyvä. Sillä olisi varmaan käyttöä.
Otsikko: Re: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
Kirjoitti: MoB - 23.04.06 - klo:14.09
Olin aikoinaan lähes fanaattinen OS/2 käyttäjä ja tuolloin oli sellainen järjestö kun Team OS/2 (? tjsp). Tämä kyseinen poppoo ihan oikeasti kierteli pitkin kontuja ja torppia asentelemassa ja auttamassa hädässä olevia OS/2 käyttäjiä. Tämä kaikki täysin maksutta.. tosin kovin moni tuskin kehtasi olla antamatta kavereille fyffeä.
Tuolloin elettiin tosin aikaa, jolloin internet oli todella harvojen saatavilla ja modeemeitaan ei kovin monella ollut.
Nykyisin on aika vaikea uskoa, että kukaan tervejärkinen viitsisi tuollaiseen ryhtyä, mutta internetin välityksellä tuollaista apua ehkä pystyisi jollain tapaa jakamaan. Miten ja mitä kautta tuon sitten toteuttaisi, onkin täysin toinen seikka. En kuitenkaan suosittelisi käyttämään Skypeä tai muita suljettuja järjestelmiä tuon toteutukseen.
Otsikko: Vs: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
Kirjoitti: Risto H. Kurppa - 13.02.07 - klo:02.12
Eipä ketään tämän ketjun keskustelijoista (tai muistakaan?) kiinnostaisi ruveta kehittelemään tätä hommaa ihan oikeasti toimivaksi jutuksi ja liittyä tukitiimiin (kts. http://www.ubuntu-fi.org/Wiki/Tiimit ).

Tiimi voisi tosiaan kehittää tuen antamista: päivystellä ircissä, forumilla, skypen ääressä, mitä vain tiimi keksii ja haluaa..
Tässä vaiheessa haalitaan porukkaa joka olisi kaitsemassa tiimin toimintaa ja katsomassa että homma toimii, muutaman viikon päästä ruvetaan etsimään sitten muuta väkeä.

Jos kiinnostaa tai on muita ajatuksia, heittäkää yksityisviestillä


r
Otsikko: Vs: Re: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
Kirjoitti: tomppa - 13.02.07 - klo:12.12
Tosin jos se kone on oikeesti kyykyssä niin huonopa sitä on mitään ircciäkään käyttää - ellei ole elitistinen kahden koneen käyttäjä ;)

Eikös irssin käyttö onnistu ihan live-cd:n kauttakin?

Ja tekemällä oppii...  ;) (noin 10^10 kertaa asentanut ubuntunkin uusiksi, kun säädin jotain mistä en aivan kaikkea ymmärtänyt  :P)
Otsikko: Vs: Re: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
Kirjoitti: Risto H. Kurppa - 13.02.07 - klo:13.34
Eikös irssin käyttö onnistu ihan live-cd:n kauttakin?

Onko irssi mukana live-cd:llä?

Ja tekemällä oppii...  ;) (noin 10^10 kertaa asentanut ubuntunkin uusiksi, kun säädin jotain mistä en aivan kaikkea ymmärtänyt  :P)

.. monilla vain on tuossa vaiheessa loppunut mielenkiinto jo (10^10)-1 kertaa .. Jos joku haluaa kokeilla Ubuntua ja todellakin käyttää sitä eikä upota mitenkään syvälle järjestelmän saloihin ja on valmis ottamaan apua vastaan, on mielestäni sitä ihan korrektia tarjota. Tästä syystä kaikenlaiset 'tyhmäkö oot' tai 'lue man-sivuja' - kommentit ovat ihan omaa luokkaansa tappamaan motivaatiota. Täällä Ubuntu-mestoilla henki on kyllä ollut järjestään erittäin hyvä ja kaikkiin kysymyksiin vastataan asiallisesti. Tietysti moni niistäkin kysymyksistä ratkeaisi hakukoneella ja ubuntu_tutuksi - wikikirjalla...


r
Otsikko: Vs: Re: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
Kirjoitti: juyli - 13.02.07 - klo:14.12
tai 'lue man-sivuja' - kommentit ovat ihan omaa luokkaansa tappamaan motivaatiota.

Voi ei :(  Päinvastoin, ihmisten pitäisi oppia hyödyntämään koneella jo olevat opasteet, kuten
man-sivut ja muu ohjelmien dokumentti, joka on jo käden ulottuvilla ihan silmien edessä.

Nyt on vallalla palstoilla kysellä asioista, jotka selviäisivät palstan omalla hakuvälineellä tai
googlella tai vastaavilla hakukoneilla. Odottamatta tunti- tai päiväkausia, kun joku kysymykseen
vastaa, ja vastaus ratkaisee ongelman (ei mikään helppo homma).
Mielestäni ehdottomasti pitäisi opastaa uusikin käyttäjä tutustumaan jo tarjollaolevaan
tietoon.

Aiemmin (ja kaipa noita on yhä) oli erilaisia tietokonekerhoja. Ja mm. Flug on järjestänyt
erilaisia opas/esitelmätilaisuuksia tai ylipäätään tapaamisia PK-seudulla. Olinpa käymässä
myös Hki:ssä järjestetyillä "Ubuntu-asennusjuhlilla" ;)
Jos aktiivisuutta ja toimintaa halutaan, kannattaisi ehkä harkita omallakin
(pienelläkin) paikkakunnallaan kerätä muitakin Unix*/Linux/Ubuntu -käyttäjiä erilaisilla
verukkeilla yhteen. Tiedä sitten saisiko tuollaiset ihmisiä liikkeelle?

PS. Ennen siirtymistäni Linux-käyttöjärjestelmän pauloihin, käytin OS/2 v. 2.1:stä lähtien.
(Myös OS/2 1.3:n joskus ostin, mutta silloinen kone ei sisältänyt 4Mt muistia, joka oli
ko. version minimi). Tuolloinkin jonkin ATK-kerhon kanssa käytiin IBM:llä ihmettelemässä
OS/2:n ominaisuuksia.
Otsikko: Vs: Re: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
Kirjoitti: Risto H. Kurppa - 13.02.07 - klo:15.08
tai 'lue man-sivuja' - kommentit ovat ihan omaa luokkaansa tappamaan motivaatiota.

Voi ei :(  Päinvastoin, ihmisten pitäisi oppia hyödyntämään koneella jo olevat opasteet, kuten
man-sivut ja muu ohjelmien dokumentti, joka on jo käden ulottuvilla ihan silmien edessä.

Nyt on vallalla palstoilla kysellä asioista, jotka selviäisivät palstan omalla hakuvälineellä tai
googlella tai vastaavilla hakukoneilla. Odottamatta tunti- tai päiväkausia, kun joku kysymykseen
vastaa, ja vastaus ratkaisee ongelman (ei mikään helppo homma).
Mielestäni ehdottomasti pitäisi opastaa uusikin käyttäjä tutustumaan jo tarjollaolevaan
tietoon.

Riippuu kovasti käyttäjästä.. Olen toki samaa mieltä että paras olisi jos käyttäjä tutustuisi tietoon ja oppisi (koska ei kuitenkaan vielä sitä osaa ;) kaivamaan itse sitä tietoa - mutta kaikki eivät tähän pysty. Ja ehkäpä juurikin tärkein tilanne on tarjota apua heti asennuksen jälkeen kun joku homma oikeasti mättää (tyyliin X ei käynnisty). Tässä vaiheessa käyttäjän tulisi saada apua mahdollisimman helposti jotta pääsisi käytön makuun eikä jäisi heti alkuun paha maku suuhun. Tai WLANin pystyttäminen.. Ja auttamista on toki myös käyttäjän ohjaaminen oikean tiedon lähteille ja mieluusti vielä ystävällisesti.. Peruskäyttöä ('mitemmä asennan skypen'?) pitäisi kyllä jokaisen itse opiskella ja siihen tuhrata aikaansa..

r
Otsikko: Vs: Re: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
Kirjoitti: tomppa - 13.02.07 - klo:17.12
Jos joku haluaa kokeilla Ubuntua ja todellakin käyttää sitä eikä upota mitenkään syvälle järjestelmän saloihin ja on valmis ottamaan apua vastaan, on mielestäni sitä ihan korrektia tarjota. Tästä syystä kaikenlaiset 'tyhmäkö oot' tai 'lue man-sivuja' - kommentit ovat ihan omaa luokkaansa tappamaan motivaatiota. Täällä Ubuntu-mestoilla henki on kyllä ollut järjestään erittäin hyvä ja kaikkiin kysymyksiin vastataan asiallisesti. Tietysti moni niistäkin kysymyksistä ratkeaisi hakukoneella ja ubuntu_tutuksi - wikikirjalla...
r

Joo mikään ei pistä vihaksi niin paljoa kuin nämä "Ootko tyhmä", "RTFM" tai "Käytä sitä windowssia jos et osaa" kommentit. Jokainen joka näin sanoo voisi muistella sitä aikaa kun itsekkin ekaa kertaa asensi / kokeili linuxia... Ei se ole kivaa.  ;)

Mutta tuosta irssistä. Se oli kyllä breezy-edgy live-cd:llä mukana, mutta feistyssä sitä ei jostain syystä ollut muistaakseni.
Otsikko: Vs: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
Kirjoitti: eliasj - 13.02.07 - klo:19.24
Lainaus
Joo mikään ei pistä vihaksi niin paljoa kuin nämä "Ootko tyhmä", "RTFM" tai "Käytä sitä windowssia jos et osaa" kommentit. Jokainen joka näin sanoo voisi muistella sitä aikaa kun itsekkin ekaa kertaa asensi / kokeili linuxia... Ei se ole kivaa.  ;)
Eipä ole tälläistä ollut näillä foorumeilla...
Otsikko: Vs: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
Kirjoitti: tomppa - 13.02.07 - klo:19.44
Lainaus
Joo mikään ei pistä vihaksi niin paljoa kuin nämä "Ootko tyhmä", "RTFM" tai "Käytä sitä windowssia jos et osaa" kommentit. Jokainen joka näin sanoo voisi muistella sitä aikaa kun itsekkin ekaa kertaa asensi / kokeili linuxia... Ei se ole kivaa.  ;)
Eipä ole tälläistä ollut näillä foorumeilla...

Hyvinkin totta.  ;D Ylivoimaisesti paras foorumi minkä tiedän.  ;)
Otsikko: Vs: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
Kirjoitti: fly - 13.02.07 - klo:20.26
Tää foorumi on kyllä mahtava. Siitä huolimatta mielestäni voi miettiä muitakin keinoja ja tapoja saada apua ja tukea.

Mun mielestä toi live-tuki on hyvä idea, ei se tarkota että kaikki tuki siirtyis reaaliaikaseks tai syrjäytä manuaaleja. Tottakai kannattaa hyödyntää jo olemassa dokumentaatio ja ohjeistus. Se vaan on tosiasia, että monet tarvitsevat "kädestäpitäen opastusta" / live-tukea päästäkseen alulle, ja sitä olisi hyvä kehittää.

Eikä siinä yleensä mene kauaa, kun nuo apua saaneet ovat jakamassa neuvoja eteenpäin.  :)

Olisikin hyvä että ihmisiä innostuisi noista tiimeistä, esim tukitiimi on hyvä mahdollisuus lähteä kehittämään tuota tukea vieläkin parempaan suuntaan.
Otsikko: Vs: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
Kirjoitti: Naranek - 13.02.07 - klo:21.23
Semmonen ajatus tuli mieleen, että tätä voisi toteuttaa isommassakin mittakaavassa uudella live-help-ohjelmalla. Se olisi softa jossa olisi suurinpiirtein vain teksti-ikkuna johon kirjoitetaan kysymys ja Kysy-nappi. Sen jälkeen ohjelma lähettäisi kysymyksen jonnekin livehelpers-sivulle tai erilliseen vastausohjelmaan josta joku kirjoittaisi simppelin vastauksen, joka taas näkyisi automaattisesti kysyjällä. Sillon ei tarvitsisi päästä irkkiin tai www-sivuille tai mitään. Ainoa vaatimus olisi toimiva nettiyhteys. Kysyjä voisi myös esittää jatkokysymyksiä joiden vastaus menisi taas saman kuvion mukaan. Vastausta odotellessa kävijälle voisi ehdottaa jotain yleisiä ohjeita, tai mahdollisesti analysoida kysymyksessä olleita sanoja ja tarjota aikaisemmin annettuja vastauksia.
Otsikko: Vs: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
Kirjoitti: Risto H. Kurppa - 13.02.07 - klo:22.47
Semmonen ajatus tuli mieleen, että tätä voisi toteuttaa isommassakin mittakaavassa uudella live-help-ohjelmalla. Se olisi softa jossa olisi suurinpiirtein vain teksti-ikkuna johon kirjoitetaan kysymys ja Kysy-nappi. Sen jälkeen ohjelma lähettäisi kysymyksen jonnekin livehelpers-sivulle tai erilliseen vastausohjelmaan josta joku kirjoittaisi simppelin vastauksen, joka taas näkyisi automaattisesti kysyjällä. Sillon ei tarvitsisi päästä irkkiin tai www-sivuille tai mitään. Ainoa vaatimus olisi toimiva nettiyhteys. Kysyjä voisi myös esittää jatkokysymyksiä joiden vastaus menisi taas saman kuvion mukaan. Vastausta odotellessa kävijälle voisi ehdottaa jotain yleisiä ohjeita, tai mahdollisesti analysoida kysymyksessä olleita sanoja ja tarjota aikaisemmin annettuja vastauksia.

Aika kova ehdotus ja vaatii tietysti aika paljon settiä että toimii - mm. tuon päivystyksen. Ehkäpä helpoin tapa olisi toteuttaa jonain web-palikkana jotta toimisi millä tahansa systeemillä eikä vaatisi edes sitä ohjelmaa.. Eli.. selainpohjainen irc-clientti. Joka voi jatkossa olla muuten vaikka javapohjainen jos plugin rupeaa olemaan oletuksena mukana. Ajax tms. lienee kuitenkin parempi, ei tarvitse edes sitä java-pluginia.

Mielenkiintoinen ajatus joskin vaatisi ponnistuksia toteuttaa.


r
r
Otsikko: Vs: Re: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
Kirjoitti: mgronber - 13.02.07 - klo:23.07
Joo mikään ei pistä vihaksi niin paljoa kuin nämä "Ootko tyhmä", "RTFM" tai "Käytä sitä windowssia jos et osaa" kommentit. Jokainen joka näin sanoo voisi muistella sitä aikaa kun itsekkin ekaa kertaa asensi / kokeili linuxia... Ei se ole kivaa.  ;)

Yllä olevista lausahduksista en uskoisi käyttäväni ensimmäistä mutta "RTFM" ja "käytä Windowsia jos et halua opiskella Linuxia" ovat varsin käyttökelpoisia silloin kun siihen on aihetta.

Linuxin käytön alkuaikoina (kuten myös nykyään) olen etsinyt tietoa omatoimisesti. En muista koskaan kysyneeni normaaleissa ongelmissa mitään Linuxiin liittyvää. Joku muu on yleensä kysynyt sitä aikaisemmin ja riittää kun Googlella löytää tämän kysymyksen ja siihen tulleet vastaukset. Yleisiin ongelmiin löytyy runsaasti myös howto-ohjeita ja faq-sivuja. Useimmiten tämä on myös nopein tapa ratkaista ongelmat ja päästä eteenpäin.
Otsikko: Vs: Re: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
Kirjoitti: tomppa - 13.02.07 - klo:23.46
Yllä olevista lausahduksista en uskoisi käyttäväni ensimmäistä mutta "RTFM" ja "käytä Windowsia jos et halua opiskella Linuxia" ovat varsin käyttökelpoisia silloin kun siihen on aihetta.

Linuxin käytön alkuaikoina (kuten myös nykyään) olen etsinyt tietoa omatoimisesti. En muista koskaan kysyneeni normaaleissa ongelmissa mitään Linuxiin liittyvää. Joku muu on yleensä kysynyt sitä aikaisemmin ja riittää kun Googlella löytää tämän kysymyksen ja siihen tulleet vastaukset. Yleisiin ongelmiin löytyy runsaasti myös howto-ohjeita ja faq-sivuja. Useimmiten tämä on myös nopein tapa ratkaista ongelmat ja päästä eteenpäin.


No joo, mutta jos ei jaksa etsiä itse tietoa niin parempi olla vaan hiljaa niin kyllä sitä motivaatiota tulee sitten siihen tiedon etsimiseen.  ;) Ja kuten sanoin niin tekemällä oppii. (menee vähän offtopiciksi...)

Lainaus
Semmonen ajatus tuli mieleen, että tätä voisi toteuttaa isommassakin mittakaavassa uudella live-help-ohjelmalla. Se olisi softa jossa olisi suurinpiirtein vain teksti-ikkuna johon kirjoitetaan kysymys ja Kysy-nappi. Sen jälkeen ohjelma lähettäisi kysymyksen jonnekin livehelpers-sivulle tai erilliseen vastausohjelmaan josta joku kirjoittaisi simppelin vastauksen, joka taas näkyisi automaattisesti kysyjällä.

Tämä vaikuttaisi aika hyvälle idealle. Siinäpä olisi näille foorumin tuleville koodareille pala purtavaksi.  ;D

Otsikko: Vs: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
Kirjoitti: mgronber - 14.02.07 - klo:01.43
Semmonen ajatus tuli mieleen, että tätä voisi toteuttaa isommassakin mittakaavassa uudella live-help-ohjelmalla. Se olisi softa jossa olisi suurinpiirtein vain teksti-ikkuna johon kirjoitetaan kysymys ja Kysy-nappi.

Pari ajatusta.

Sopiva www-pohjainen irc-asiakasohjelma voisi yhdistää suoraan oikealle kanavalle ja merkitä sopivalla etuliitteellä kysyjien nimimerkit niin että ne erottuvat selkeästi kanavalla olevista asiantuntijoista (lue: idlaajista). Tämä olisi käyttäjälle varsin yksinkertainen vaihtoehto.

Lisäksi asiakasohjelmaan olisi mahdollista lisätä suodatus jolloin vain kysyjälle julkisesti osoitetut viestit näytetään eikä kanavan muu liikenne häiritsisi. Yksityisviestien estäminen on perusteltavissa sekä päällekkäisten neuvojen vähenemisellä että häirikköviestien kitkemisellä (kanavan julkinen liikenne on valvottavissa ja häiriköt voidaan potkia pois). Jos joku vastaa kysyjälle privaattiviestillä niin asiakasohjelma tietysti vastaisi takaisin privaattiviestillä jossa kehotettaisiin vastaamaan julkisesti kanavalla.

Kavanalla voisi olla myös botti joka keräisi tietokantaa esitetyistä kysymyksistä sekä niihin liittyneestä keskustelusta ja tätä tietokantaa voisi selata www-käyttöliittymällä. Uuden kysyjän ilmaantuessa botti lähettää  hänelle viestin jossa kerrotaan istunnon saama juokseva numero ja tämän numeron avulla voisi www-käyttöliittymän kautta käydä myöhemmin hakemessa aiheeseen liittyneen keskustelun. Tämä auttaisi esimerkiksi silloin jos kanavalla ei ole ketään paikalla kysymishetkellä, jolloin kysyjä voisi esimerkiksi seuraavana päivänä käydä katsomassa olisiko hänelle mahdollisesti tullut jotakin vastauksia.

Tarkennetaan vielä että tallennettuun istuntoon botti keräisi kaikki kysyjän viestit ja hänelle takaisin osoitetut viestit. Kysyjät botti pystyy tunnistaa suoraan nimimerkin perusteella jossa olisi yllä esitetyn ajatuksen mukaisesti jokin sopiva etuliite.

Minulla oli toinenkin ajatus jossa viestit olisi välitetty jollekin irc-kanavalle botin kautta ja kommunikointi kanavan ja asiakkaan (ohjelma tai www-sivu) välillä tapahtuisi botin välityksellä. Tämän toteuttaminen on kuitenkin huomattavasti hankalampaa eikä toimivuuskaan olisi edellistä vaihtoehtoa parempi. Lisäksi edellinen vaihtoehto on mahdollista toteuttaa vaiheittain eli aluksi riittäisi sopivan irc-asiakasohjelman tekeminen ja myöhemmin voisi toteuttaa tietokantaa keräävän botin.

Mielestäni tärkeintä on toteuttaa tämä tavalla tai toisella siten, että asiantuntijat ovat jollakin irc-kanavalla ja kaikki kysymykset ja vastaukset kulkevat kanavan kautta. Monet kokeneemmista käyttäjistä irkkaavat päivittäin ja uskon että tämä olisi heille mielekkäin käyttöliittymä reaaliaikaiseen auttamiseen.
Otsikko: Vs: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
Kirjoitti: Naranek - 14.02.07 - klo:19.57
Tästä tulee nyt tajunnanvirtaa. Tsekkaan huomenna mitä oon kirjottanu:  ;)

Irc olisi varmasti joillekin vastaajille helpoin vaihtoehto, mutta minun mielestäni se menee aika väkisin vääntämiseksi jos homma pitää saada toimimaan irkin kautta. Siitä voi seurata ainakin seuraavia ongelmia:
-käyttäjä jää yksin kysymyksensä kanssa. Näin ei saisi käydä, vaan joku vastaus pitäisi aina tulla. Jos heti ei ole ketään vastaamassa, niin järjestelmän pitäisi lähettää vastaus vaikka päivienkin kuluttua.
-käyttäjä saa epämääräisiä vastauksia sieltä täältä. Jos käyttäjätuki annetaan irkkiin, se tulee helposti annettua hyvin irkkimäiseen tapaan.
-auttajien on vaikeampi vastata vanhempiin kysymyksiin. Se vaatisi käytännössä tekstin skrollaamista, eikä niistä näkisi että mitkä ovat vastattuja ja mitkä ei.
Näitä voi tietysti kiertää koodaamalla botin joka valvoo tilannetta ja hätistelee ihmisiä vastaamaan, keräilee tietoja ja puuhaa ties mitä. Irkki on kuitenkin käyttöliittymänä pirun epäkätevä.

Jos homma toteutetaan selainpohjaisesti, niin väitän että sen tekemiseen menevä työ ei ole juurikaan sen suurempi kuin irkkigatewayn kanssa kaikkine bottisäätöineen. Tarvitaan siis yksi keskuspalvelin jonka kautta kaikki liikenne kulkee, ja siihen kysymis- ja vastaamiskäyttöliittymät. Kysymyspuolella voisi valita lisäominaisuutena esimerkiksi kysymyksen aihealueen, jolloin siitä tulisi ilmoitus kaikille jotka ovat ilmoittaneet tietävänsä aiheesta jotain. Auttajien puolelta homma voisi toimia niin, että heille näkyy sivu avoinna olevista kysymyksistä. Siitä linkkiä klikkaamalla kysymys lukitaan heille vaikka 5min ajaksi, jolloin muut näkevät että homma on jo hoidossa. Auttaja kirjoittaa vastauksen ja lähettää sen, jolloin järjestelmä hoitaa sen eteenpäin ja kysymys merkitään hoidetuksi. Jos vastausta ei lähde sopivassa ajassa, kysymys avataan uudestaan.

Järjestelmän luonne riippuu olennaisesti kysyjien ja vastaajien suhteesta. Jos kysymyksiä tulee yksi päivässä ja vastaajia on kokoajan 20 käytettävissä, niin asia on aivan eri kuin jos on 50 kysymystä päivässä ja kolme aktiivista vastaajaa jotka vastaavat sitämukaan kun kerkiävät.

Kysymyspuolen käyttöliittymää tehtäessä pitäisi myös miettiä sitä, miten siitä saadaan mahdollisimman vikasietoinen. Optimitilanteessa se toimisi vaikka mikään muu koneessa ei. Käytännössä pitää vetää raja jonnekin siinä minkä tavoittelu on fiksua, mutta esimerkiksi www-selaimen tai javan puute ei ainakaan saisi rampauttaa systeemiä. Saisiko (zeroconfin avulla tehtyä?) siitä jotenkin semmoisen joka toimisi vaikkei nettiyhteyskään olisi täysin kunnossa. Ainakin sen pitäisi toimia ilman DNS:ää.
Otsikko: Vs: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
Kirjoitti: mgronber - 14.02.07 - klo:21.27
Irc olisi varmasti joillekin vastaajille helpoin vaihtoehto, mutta minun mielestäni se menee aika väkisin vääntämiseksi jos homma pitää saada toimimaan irkin kautta. Siitä voi seurata ainakin seuraavia ongelmia:
-käyttäjä jää yksin kysymyksensä kanssa. Näin ei saisi käydä, vaan joku vastaus pitäisi aina tulla. Jos heti ei ole ketään vastaamassa, niin järjestelmän pitäisi lähettää vastaus vaikka päivienkin kuluttua.

Tämä vaatii hieman lisäpanosta irc:n kanssa etenkin jos kanavalla käydään muutakin keskustelua. Silloin kysymykset saattavat hukkua sinne sekaan jollei paikalla ole bottia valvomassa ja muistuttamassa käsittelemättömistä asioista.

Lainaus
-käyttäjä saa epämääräisiä vastauksia sieltä täältä. Jos käyttäjätuki annetaan irkkiin, se tulee helposti annettua hyvin irkkimäiseen tapaan.

Tämän voi ajatella sekä etuna että haittana. Yleensä kysyjä ei osaa antaa kaikkia riittäviä tietoja kysymystä tehdessään joten irc-keskustelun välittömyys on etu kun lisätietoja voidaan kysyä jatkuvasti tarpeen mukaan.

Lainaus
-auttajien on vaikeampi vastata vanhempiin kysymyksiin. Se vaatisi käytännössä tekstin skrollaamista, eikä niistä näkisi että mitkä ovat vastattuja ja mitkä ei.
Näitä voi tietysti kiertää koodaamalla botin joka valvoo tilannetta ja hätistelee ihmisiä vastaamaan, keräilee tietoja ja puuhaa ties mitä. Irkki on kuitenkin käyttöliittymänä pirun epäkätevä.

Tämä on käytännössä ensimmäisen kohdan toistoa eli kaikkiin kysymyksiin tulisi vastata.

Lainaus
Jos homma toteutetaan selainpohjaisesti, niin väitän että sen tekemiseen menevä työ ei ole juurikaan sen suurempi kuin irkkigatewayn kanssa kaikkine bottisäätöineen. Tarvitaan siis yksi keskuspalvelin jonka kautta kaikki liikenne kulkee, ja siihen kysymis- ja vastaamiskäyttöliittymät. Kysymyspuolella voisi valita lisäominaisuutena esimerkiksi kysymyksen aihealueen, jolloin siitä tulisi ilmoitus kaikille jotka ovat ilmoittaneet tietävänsä aiheesta jotain.

Tällaisessa ratkaisussa vastausviiveet ovat todennäköisesti aina vähintään minuutteja ja optimaalisesti ajatellen normaalitilanteessakin useita kymmeniä minuutteja. Ei vastaa minun kuvaani live-käyttötuesta. Jos kysyjä ei ole osannut liittää kysymykseen tarvittavia lisätietoja niin yhden tapauksen käsittely ensimmäisestä kysymyksestä ratkaisuun asti kestää äkkiä useita tunteja

Itseasiassa tämä ei minusta poikkea kovinkaan paljoa nykyisestä forumista. Ainoa ero on se että kysymyksiin on "pakko" vastata.

Lainaus
Kysymyspuolen käyttöliittymää tehtäessä pitäisi myös miettiä sitä, miten siitä saadaan mahdollisimman vikasietoinen. Optimitilanteessa se toimisi vaikka mikään muu koneessa ei. Käytännössä pitää vetää raja jonnekin siinä minkä tavoittelu on fiksua, mutta esimerkiksi www-selaimen tai javan puute ei ainakaan saisi rampauttaa systeemiä. Saisiko (zeroconfin avulla tehtyä?) siitä jotenkin semmoisen joka toimisi vaikkei nettiyhteyskään olisi täysin kunnossa. Ainakin sen pitäisi toimia ilman DNS:ää.

Käytännössä selain kannattaa luokitella perusvaatimukseksi sillä se on joka tapauksessa asennettuna. Verkonkin on syytä toimia siinä määrin että sillä saa yhteyden vähintään ip-osoitteiden perusteella. Näitä ongelmia ei pysty järkevästi kiertämään sillä jos netti ei toimi niin suurin osa ihmisistä ei myöskään pysty asentamaan mitään lisäohjelmia jotka yrittäisivät ratkaista ongelman.
Otsikko: Vs: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
Kirjoitti: Mellian - 14.02.07 - klo:21.59
Ei oo todellakaan huono idea tuo Live-Käyttötuki. Tai ainaski jotain tehä Linuxin käytön helpottamiseks ku alku on niin vaikeeta et moni heittää hanskat tiskiin ku huomaa et miten pihalla on kaikessa. Ite oon uus Linuxin käyttäjä ja niin pihalla ku sit jotain pitäis jopa tehä tällä käyttiksellä (muutakin kuin klikkailla kuvakkeita yms.). Ku pitää ruveta opetteleen 'sudo' sitä 'sudo' tätä komentoja jos haluaa luoda kansioita omille kiintolevyosioille, muusta puhumattakaan. Rupee tuntumaan et on ehkä parasta palailla takas windowsiin ja koittaa joskus myöhemmin uudelleen ku hallitsee linux-koodikielen. Voisin luetella ison joukon ihmisiä jotka ei tiedä koneista paljoakaan ja joiden linuxin käyttö loppuis lyhyeen ku eivät osaa sillä tehä juuri mitään. Myönnän että alku aina hankalaa mutta ei mulla win-maailmassa ollu lähellekään näin hankalaa päästä juoneen mukaan.

Mielestäni kyseinen tilanne ei ainakaan helpota Linuxin leviämistä, olkoonkin vaan vakaampi, turvallisempi jms.

Otsikko: Vs: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
Kirjoitti: Ryppy - 14.02.07 - klo:23.06
On totta että Linuxin kanssa alku on hankalaa. Se ei kuitenkaan ole Linuxin vika, vaan
sen ettei rautaa tueta linuxille valmistajien taholta.
Kun sitten saa koneen toimimaan, niin vakaus ja häiriö alttius on huomattavasti winkkua
parempi.
Jos MS.n politiikka olisi inhimmillisempi, saattaisin minäkin ajatella paluuta winkun suuntaan,
ainakin osittain. Edelleenkin taistelen asioitten kanssa, jotka winkussa toimivat suht hyvin ja
toivon näiltä osin vielä voittavani ongelmat. Rutiinit toimivat kuitenkin nyt omalla kohdallani
paremmin kuin winukalla koskaan. Paluuta winkkuun ei kohdallani ole.
Saatan näin ollen hyvinkin vielä tarvita apua Linux-käyttäjien taholta enkä varmaankaan
ole harvinaisuus tässä suhteessa.
Otsikko: Vs: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
Kirjoitti: Risto H. Kurppa - 14.02.07 - klo:23.35
Offtopiccia:

Saatan näin ollen hyvinkin vielä tarvita apua Linux-käyttäjien taholta enkä varmaankaan
ole harvinaisuus tässä suhteessa.

Ei avun tarvitseminen ja pyytäminen väärin ole. Tärkeintä vain on että vastauksia on pitää esim. tämän forumin mittakaavassa kysymysten ja vastausten suhde sopivana. Käytännössähän tämä usein toimii siten että alkuun ihmiset kyselevät enemmän kunnes oppivat itse kaivamaan tietoa ja rupeavat sitä myös jakamaan muille kysyjille.

Mutta tämän ketjun keskustelijoille - ei kenelläkään olisi mielenkiintoa 'ihan oikeasti' uppoutua tähän aiheeseen ja tulla mukaan tuoreeseen tukitiimiin ydinjäseneksi (kts. http://www.ubuntu-fi.org/Wiki/Tiimit ). Tiimissä on katjan lisäksi jo yksi aktiivinen forumilla keskustelija mutta en vielä tiedä miehen koko nimeä joten sitä odottelen ennen julkaisua.. Hienoa olisi jos tätä livetukisysteemiä rupeaisi joku ajamaan eteenpäin ihan tosissaan ja miettimään mikä formaatti olisi toimiva. Eli jatkaa keskustelua vaikka täällä mutta myös tuon muun tukitiimin kanssa pohtia 'suurta kuvaa' ja pyrkiä kehittämään kaikkia tukimuotoja, niin livetuesta forumiin ja mihin tahansa..

Pistäkää yksityisviestiä jos tuntuu että puhtia riittäisi miettiä hommaa pitkäjänteisemmin. Ja tarkoitus on lähiaikoina aloittaa rekrytoimaan porukkaa tiimeihin muutenkin, ydinporukan lisäksi, kunhan sähköpostilistat ja muut saadaan pystyyn..

r

ps. freenodella on irc-kanava #ubuntu-fi-tiimit jossa tiimeistä voi jutella lisää..
Otsikko: Vs: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
Kirjoitti: peran - 15.02.07 - klo:00.49
Ku pitää ruveta opetteleen 'sudo' sitä 'sudo' tätä komentoja jos haluaa luoda kansioita omille kiintolevyosioille, muusta puhumattakaan. Rupee tuntumaan et on ehkä parasta palailla takas windowsiin ja koittaa joskus myöhemmin uudelleen ku hallitsee linux-koodikielen. Voisin luetella ison joukon ihmisiä jotka ei tiedä koneista paljoakaan ja joiden linuxin käyttö loppuis lyhyeen ku eivät osaa sillä tehä juuri mitään. Myönnän että alku aina hankalaa mutta ei mulla win-maailmassa ollu lähellekään näin hankalaa päästä juoneen mukaan.

Mielestäni kyseinen tilanne ei ainakaan helpota Linuxin leviämistä, olkoonkin vaan vakaampi, turvallisempi jms.

Jeps, turvallisuuden painolastina on hankalampi käyttöisyys. Itse olen käyttänyt Linux:ia enimmäkseen kohta 2 vuotta. (Houry:stä aloitin). Sitä ennen olin asentanut muutaman kerran Linux:n. Nyt en enään käytä Windowsia (ei löydy enään koneelta), ja vihdoinkin olen sisäistänyt ainakin osan Linuxin tavoista lähestyä ongelmia. Suurin syy, miksi olen siirtynyt Linuxin käyttäjäksi, on tämä keskustelupalsta, jossa on kerrottu ongelmien ratkaisuista.

Muutama Linux-kirja on tullut luettua, mutta kirjoissa on usein hivenen vanhentunutta tietoa, vaikkakin filosofiaan pääsee niidenkin avulla käsiksi.
Otsikko: Vs: Live -käyttötuen järjestäminen - mielekästä?
Kirjoitti: yassin - 27.04.08 - klo:02.19
Offtopiccia:

Saatan näin ollen hyvinkin vielä tarvita apua Linux-käyttäjien taholta enkä varmaankaan
ole harvinaisuus tässä suhteessa.

Ei avun tarvitseminen ja pyytäminen väärin ole. Tärkeintä vain on että vastauksia on pitää esim. tämän forumin mittakaavassa kysymysten ja vastausten suhde sopivana. Käytännössähän tämä usein toimii siten että alkuun ihmiset kyselevät enemmän kunnes oppivat itse kaivamaan tietoa ja rupeavat sitä myös jakamaan muille kysyjille.

Mutta tämän ketjun keskustelijoille - ei kenelläkään olisi mielenkiintoa 'ihan oikeasti' uppoutua tähän aiheeseen ja tulla mukaan tuoreeseen tukitiimiin ydinjäseneksi (kts. http://www.ubuntu-fi.org/Wiki/Tiimit ). Tiimissä on katjan lisäksi jo yksi aktiivinen forumilla keskustelija mutta en vielä tiedä miehen koko nimeä joten sitä odottelen ennen julkaisua.. Hienoa olisi jos tätä livetukisysteemiä rupeaisi joku ajamaan eteenpäin ihan tosissaan ja miettimään mikä formaatti olisi toimiva. Eli jatkaa keskustelua vaikka täällä mutta myös tuon muun tukitiimin kanssa pohtia 'suurta kuvaa' ja pyrkiä kehittämään kaikkia tukimuotoja, niin livetuesta forumiin ja mihin tahansa..

Pistäkää yksityisviestiä jos tuntuu että puhtia riittäisi miettiä hommaa pitkäjänteisemmin. Ja tarkoitus on lähiaikoina aloittaa rekrytoimaan porukkaa tiimeihin muutenkin, ydinporukan lisäksi, kunhan sähköpostilistat ja muut saadaan pystyyn..

r

ps. freenodella on irc-kanava #ubuntu-fi-tiimit jossa tiimeistä voi jutella lisää..

Kyllä tälläistä palvelua olisi hyvä lähteä kehittämään, käyttäjät varmasti arvostaisivat.