Ubuntu Suomen keskustelualueet
Ubuntun käyttö => Ubuntu tietokoneissa => Aiheen aloitti: Gonza Les - 07.05.26 - klo:20.15
-
Otsikon mukaan.
1. Aika virtakytkimen painalluksesta työpöydän latautumiseen.
2. Mikä työpöytä,
3. Mikä kone.
Haasteena täällä:
1. kaksi minuuttia kymmenen sekuntia.
2. Kubuntu, Plasma ilman silmäkarkkia.
3. AMD E-350 with RadeonTM HD 6310 6g RAM, 500g SSD,
-
Uteliasuus heräsi, niin pitihän sitä kokeilla.
- Kun tää piti ottaa virtakytkimen painalluksesta, niin turvauduin kännykän sekuntikelloon. Suunnilleen 32s meni kirjautumisruutuun. Tosin tämä jahkailee noin 10s bios alustusjuttuja ennen kuin pääsee edes boottivalikkoon. Sitten systemd-analyze kertoo että varsinaiseen käynnistykseen meni 20.709s, mistä 10.064s (kernel) ja 10.644s (userspace). Pahin jahkailija näkyy olevan NetworkManager-wait-online.service, joka vei 6.584s.
- xfce 4.14
- Thinkpad W520, 16Gt RAM, 500Gt + 1Tt + 1Tt SSD:t (tuo 500 on vanhin ja systeemilevy, mistä boottaa). En oo ihan varma milloin tää kone on tehty. Saattaa olla 15v synttärit lähiaikoina, jos ei oo jo ollu. ::)
-
Työpöydälle, kirjautuminen ja Ubuntun valinta mukana, kesti 35 sekunttia. Kone yms allekirjoituksessa.
dc7900@kotikone:~$ systemd-analyze
Startup finished in 1.797s (kernel) + 11.794s (userspace) = 13.591s
graphical.target reached after 11.769s in userspace.
dc7900@kotikone:~$ screenfetch
./+o+- dc7900@kotikone
yyyyy- -yyyyyy+ OS: Ubuntu 24.04 noble
://+//////-yyyyyyo Kernel: x86_64 Linux 6.8.0-117-generic
.++ .:/++++++/-.+sss/` Uptime: 2m
.:++o: /++++++++/:--:/- Packages: 2532
o:+o+:++.`..```.-/oo+++++/ Shell: bash
.:+o:+o/. `+sssoo+/ Resolution: 1920x1080
.++/+:+oo+o:` /sssooo. DE: GNOME 46.7
/+++//+:`oo+o /::--:. WM: Mutter
\+/+o+++`o++o ++////. WM Theme: Adwaita
.++.o+++oo+:` /dddhhh. GTK Theme: Yaru-viridian [GTK2/3]
.+.o+oo:. `oddhhhh+ Icon Theme: Yaru-viridian
\+.++o+o``-````.:ohdhhhhh+ Font: Noto Sans, 10
`:o+++ `ohhhhhhhhyo++os: Disk: 60G / 85G (74%)
.o:`.syhhhhhhh/.oo++o` CPU: Intel Core i5-3470 @ 4x 3.6GHz [42.0°C]
/osyyyyyyo++ooo+++/ GPU: NVIDIA GeForce GT 730
````` +oo+++o\: RAM: 1804MiB / 7899MiB
`oo++.
-
Otsikon mukaan.
Haasteena täällä:
1. kaksi minuuttia kymmenen sekuntia.
2. Kubuntu, Plasma ilman silmäkarkkia.
3. AMD E-350 with RadeonTM HD 6310 6g RAM, 500g SSD,
Ja nyt Kubuntu korvattu Linux Mintillä. Viisitoista sekuntia nopeampi. Aika vaan tuntuu pitkältä mustaa ruutua katsellessa.
-
kelpaako ?
systemd-analyze
1.Startup finished in 3.868s (firmware) + 18.218s (loader) + 1.084s (kernel) + 4.214s (initrd) + 21.334s (userspace) = 48.720s
graphical.target reached after 21.323s in userspace.
2. Ubuntu, GNOME Shell 50.1
3. Acer Aspire E5-575G
-
Linux Mint 22.3 Mate
systemd-analyze
Startup finished in 5.009s (kernel) + 9.334s (userspace) = 14.344s
graphical.target reached after 9.317s in userspace
-
Celeronilla:
$ systemd-analyze
Startup finished in 4.365s (firmware) + 7.545s (loader) + 3.790s (kernel) + 18.462s (userspace) = 34.165s
graphical.target reached after 18.453s in userspace
-
$ screenfetch
./+o+- pair01@5900x
yyyyy- -yyyyyy+ OS: Ubuntu 26.04 resolute
://+//////-yyyyyyo Kernel: x86_64 Linux 7.0.0-15-generic
.++ .:/++++++/-.+sss/` Uptime: 20h 23m
.:++o: /++++++++/:--:/- Packages: 3238
o:+o+:++.`..```.-/oo+++++/ Shell: bash 5.3.9
.:+o:+o/. `+sssoo+/ Resolution: 2048x1536
.++/+:+oo+o:` /sssooo. DE: KDE
/+++//+:`oo+o /::--:. WM: KWin
\+/+o+++`o++o ++////. GTK Theme: Breeze [GTK2/3]
.++.o+++oo+:` /dddhhh. Icon Theme: breeze
.+.o+oo:. `oddhhhh+ Disk: 3.6T / 15T (25%)
\+.++o+o``-````.:ohdhhhhh+ CPU: AMD Ryzen 9 5900X 12-Core @ 24x 5.0774GHz
`:o+++ `ohhhhhhhhyo++os: GPU: NVIDIA GeForce RTX 3090
.o:`.syhhhhhhh/.oo++o` RAM: 32062MiB / 128709MiB
/osyyyyyyo++ooo+++/
````` +oo+++o\:
`oo++.
$ systemd-analyze
Startup finished in 20.996s (firmware) + 2.081s (loader) + 2.233s (kernel) + 11.603s (userspace) = 36.915s
graphical.target reached after 11.562s in userspace.
-
1. 1min 5sek. sisältäen salasanan kirjoituksen.
2. Debian KDE
3. Thinkpad x250
Systemd valehtelee, että 37s.
-
Haasteena täällä:
1. kaksi minuuttia kymmenen sekuntia.
Ei saakeli. Windows 11n käynnistyminen kesti samassa koneessa (AspireX1430) minuutin. En ala.
-
Haasteena täällä:
1. kaksi minuuttia kymmenen sekuntia.
Ei saakeli. Windows 11n käynnistyminen kesti samassa koneessa (AspireX1430) minuutin. En ala.
Windows ei käynnisty tyhjästä, vaan eräänlaisesta horrostilasta, jossa kerneli ja suurin osa järjelmästä ladataan kovalevylle tallennetusta sivutustiedostosta. Ominaisuutta kutsutaan nopeaksi käynnistykseksi (fast startup). Puhdas uudelleenkäynnistys kestäisi kauemmin.
Nykyinen Ubuntu GNOME-työpöydällä ja snap-sovelluksilla on kyllä hieman raskas tuollaiselle koneelle. Xfce-työpöytä (Xubuntu) tai pelkästään deb-paketteihin perustuva jakelu, kuten Debian tai Linux Mint voisi olla mukavampi.
-
Haasteena täällä:
1. kaksi minuuttia kymmenen sekuntia.
Ei saakeli. Windows 11n käynnistyminen kesti samassa koneessa (AspireX1430) minuutin. En ala.
Windows ei käynnisty tyhjästä, vaan eräänlaisesta horrostilasta, jossa kerneli ja suurin osa järjelmästä ladataan kovalevylle tallennetusta sivutustiedostosta.
:O
Koneessa oli myös Linux Mint, parisenkymmentä sekuntia Kubuntua nopeampi.