Ubuntu Suomen keskustelualueet
Ubuntun käyttö => Ohjelmointi, palvelimet ja muu edistyneempi käyttö => Aiheen aloitti: Jami9 - 04.07.16 - klo:19.17
-
Hei!
Minulla on eteisessä räkissä kone päällä, josta pitäisi saada tehtyä toimintakuntoinen palvelin. Konetta on useamman kerran asenneltu, mutta en ole ollut tyytyväinen sen monimutkaiseen käyttöön. Eli kansion ja tiedostojen tekeminen/siirto pitää tehdä päätteen kautta.
En tiedä mikä on järkevintä tehdä tuolle koneelle, mutta sitä voi tarkemmmin myöhemmin ihmetellä?
Ainakin perus LAMP pitää saada toimimaan ja selaimella käytettävä phpmyadmin.
Koneessa on muistaakseni asennettuna Ubuntu 14.04 LTS.
Miten on järkevintä saada useampi kiintolevy toimimaan palvelimen kanssa, eli jatkaa levyä? Koneeseen löytyisi lisälevyiksi 2x1TB.
Onko palstalla osavaa porukkaa, joka haluasi hiukan jeesata tän kanssa jollaintavalla?
-
Näyttäisi siltä, että joku on päivitellyt LAMP-ohjeen php7-aikaan, joten se sopii Ubuntu 16.04:lle.
http://wiki.ubuntu-fi.org/LAMP_Asennus
LAMP asentunee 14.04:ään komentamalla (en testannut, mutta tarkistin pakettihaulla (http://packages.ubuntu.com)):
sudo apt-get install apache2 php5 php5-mysql apache2 apache2-utils libapache2-mod-php5 mysql-server
Lisäksi tuon phpmyadminin saat paketista phpmyadmin, jonka voit lisätä edellisen komennon perään tai asennella erikseen:
sudo apt-get install phpmyadmin
Jos palvelimella on jo asennettuna OpenSSH, niin voit siirrellä tiedostot tiedostoselaimella. Yhdistä palvelimeen -toiminto osaa käyttää myös SSH-yhteyttä (voi olla nimellä SFTP).
Miten haluat käyttää noita kiintolevyjä? Haluatko niistä yhtenäisen tilan tiedostojen säilömiseen vai kelpaako kaksi erillistä? Haluatko varautua siihen, että myöhemmin lisäät uusia levyjä?
-
Näyttäisi siltä, että joku on päivitellyt LAMP-ohjeen php7-aikaan, joten se sopii Ubuntu 16.04:lle.
http://wiki.ubuntu-fi.org/LAMP_Asennus
LAMP asentunee 14.04:ään komentamalla (en testannut, mutta tarkistin pakettihaulla (http://packages.ubuntu.com)):
sudo apt-get install apache2 php5 php5-mysql apache2 apache2-utils libapache2-mod-php5 mysql-server
Lisäksi tuon phpmyadminin saat paketista phpmyadmin, jonka voit lisätä edellisen komennon perään tai asennella erikseen:
sudo apt-get install phpmyadmin
Jos palvelimella on jo asennettuna OpenSSH, niin voit siirrellä tiedostot tiedostoselaimella. Yhdistä palvelimeen -toiminto osaa käyttää myös SSH-yhteyttä (voi olla nimellä SFTP).
Miten haluat käyttää noita kiintolevyjä? Haluatko niistä yhtenäisen tilan tiedostojen säilömiseen vai kelpaako kaksi erillistä? Haluatko varautua siihen, että myöhemmin lisäät uusia levyjä?
Huomasin myös, että linkin ohje on 16.04.
Minulla on kaikilla koneilla asennettuna FileZilla, mutta miten sitä pystyy käyttämään tiedostojen siirtoon palvelimelle? Osaan käyttää ohjelmaa, mutta miten palvelimelle yhteydenotto ja asennus tapahtuu?
Käyttöjärjestelmä on asennettu 500 Gigan levylle ja koneeseen saa ainakin 2 lisälevyä lisää ja sellaiset hyllyssä odottaa käyttöä.
Mielellään kaksi erillistä, mutta käyttöjärjestelmä osaa ottaa ne tilan loputtua käyttöön vaikka tiedoston varastoimiseen. Koneessa oli joskus varalevy, mutta se oli vain sivupalkissa ja sinne olisi pystynyt manuaalisesti siirtämään. Haluan automaattisesti käyttöön. Haluan varautua uusien lisälevyjen lisäämiseen.
Käyttöoikeuksia hiukan mietin ja muutakin, että jos teen selaimelle php:lla käyttöliittymän josta voi tiedostoja lähettää (toiselta palvelimelta). Miten ne saa tallennettua tälle (koti) palvelimelle johonkin hakemistoon tai omasta tekemästä sovelluksesta tiedostojen lähetys onnistuu palvelimelle tiettyyn hakemistoon? Oma pilvipalvelin tyyppinen ja tiedostoja saisi myös julkiseksi. Tarkoituksena on, että pääkäyttö tapahtuu toisenpalvelimen selaimeen tehdyllä käyttöliittymällä ja tiedostot lähetetään IP-osoitteeseen tai Domainiin ja tietokanta pitäisi saaada toimimaan myös ulospäin verkosta, joka poimii tietokantataulut toisella palvelimella oleville php-tiedostoille. Tiedostojen lataus (koti) palvelimelta pitäisi myös saada ladattua puhelimen sovellukseen esim. kuvat, joita voi selata sovelluksella. Tässä yksinkertaisesti selitetty käyttötarkoitus ja miten toteutuksen olen suunnitellut.
Onko mahdollista toteuttaa suunnitelmani, jota olen vuoden verran miettinyt? Eli php käyttöliittymä toisella palvelimella ja on yhteydessä toisen koneen mysql-tietokantaaan, jossa myös tiedostot on varastoituna.
-
Minulla on kaikilla koneilla asennettuna FileZilla, mutta miten sitä pystyy käyttämään tiedostojen siirtoon palvelimelle? Osaan käyttää ohjelmaa, mutta miten palvelimelle yhteydenotto ja asennus tapahtuu?
Palvelimelle tarvitsee asentaa vain openssh-server (joka siellä varmana jo onkin). Yhteydenotto onnistuu lähiverkossa palvelimen IP-osoitteella, joka kannattaa määritellä staattiseksi reitittimen asetuksissa MAC-osoitteen perusteella. Joissain reitittimissä on mahdollista määritellä koneelle myös nimi, jolloin käyttö on helpompaa.
SSH/SCP/SFTP-yhteyden tunnus ja salasana ovat ne, joilla normaalistikin kirjaudut palvelimelle. Tarvittaessa voit myös luoda uuden käyttäjätunnuksen tiedostosiirtoja varten.
Käyttöjärjestelmä on asennettu 500 Gigan levylle ja koneeseen saa ainakin 2 lisälevyä lisää ja sellaiset hyllyssä odottaa käyttöä.
Mielellään kaksi erillistä, mutta käyttöjärjestelmä osaa ottaa ne tilan loputtua käyttöön vaikka tiedoston varastoimiseen. Koneessa oli joskus varalevy, mutta se oli vain sivupalkissa ja sinne olisi pystynyt manuaalisesti siirtämään. Haluan automaattisesti käyttöön. Haluan varautua uusien lisälevyjen lisäämiseen.
Helpointa ja varminta on liittää ne levyt erillisinä laitteina sopiviin sijainteihin tiedostojärjestelmässä (esim. /data/arkisto ja /data/videot). Kotikäytössä muut ratkaisut ovat jokseenkin riskialttiita, jos et ennestään osaa ja hallitse tallennusasioita. Linuxin ohjelmistopohjaista RAIDia ja LVM:ää voi tietysti opiskella ja kokeilla, mutta se vaatii perehtymistä ja ongelmatilanteista selviäminen voi olla haastavaa.
Varmuuskopiointia kannattaa miettiä, jos palvelimelle on tarkoitus tallentaa tärkeää säilytettävää dataa. Varmuuskopiolevyjen pitäisi olla mielellään fyysisesti jossain muualla: toisessa koneessa ja vaikka eri rakennuksessa.
Käyttöoikeuksia hiukan mietin ja muutakin, että jos teen selaimelle php:lla käyttöliittymän josta voi tiedostoja lähettää (toiselta palvelimelta). Miten ne saa tallennettua tälle (koti) palvelimelle johonkin hakemistoon tai omasta tekemästä sovelluksesta tiedostojen lähetys onnistuu palvelimelle tiettyyn hakemistoon? Oma pilvipalvelin tyyppinen ja tiedostoja saisi myös julkiseksi. Tarkoituksena on, että pääkäyttö tapahtuu toisenpalvelimen selaimeen tehdyllä käyttöliittymällä ja tiedostot lähetetään IP-osoitteeseen tai Domainiin ja tietokanta pitäisi saaada toimimaan myös ulospäin verkosta, joka poimii tietokantataulut toisella palvelimella oleville php-tiedostoille. Tiedostojen lataus (koti) palvelimelta pitäisi myös saada ladattua puhelimen sovellukseen esim. kuvat, joita voi selata sovelluksella. Tässä yksinkertaisesti selitetty käyttötarkoitus ja miten toteutuksen olen suunnitellut.
ownCloud (https://owncloud.org/). Ei kannata keksiä pyörää uudelleen.
Onko mahdollista toteuttaa suunnitelmani, jota olen vuoden verran miettinyt? Eli php käyttöliittymä toisella palvelimella ja on yhteydessä toisen koneen mysql-tietokantaaan, jossa myös tiedostot on varastoituna.
Kaikissa järkevissä ratkaisuissa tiedostot säilytetään levyllä sellaisenaan tai kryptattuina. SQL-tietokantaa tarvitaan vain oheisdatan säilömiseen. Myös ownCloud toimii niin.
-
Katsoin hiukan tuota ownCloudia ja se näyttäisi sopivan käyttötarkoitukseeni, mutta en tiedä miten saan sen toimimaan palvelinkoneella. Ilmeisesti sen voi ostaa Android-puhelimeen Google-kaupasta.
Millä komennolla asennetaan openssh-server?
Onko siis samat tunnukset, kun kirjaudun koneelle? Ei tarvitse luoda omia?
Levyjä suunnittelin erillisinä tuohon, mutta miten otan ne käyttöön?
Miten saan ne levyt käyttöön tiedostojen tallentamiseen /var/www/html/ hakemistosta?
-
Hmm 16.04:än kanssa käy muuten ZFS-tiedostojärjestelmä, ainakin jos palvelimessa on puhtia, sillä on aika helppoa levyjä kasata tallennuskokonaisuuksi ja varmuuskopiot yms. ovat helppoja ottaa.
-
Jos olet jo kirjautunut koneelle etänä ssh-komennolla, niin OpenSSH-palvelin on jo asennettuna. Todennäköisesti se on muutenkin. Lue tuolta miten ohjelmia asennetaan: https://fi.m.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Ohjelmien_asentaminen_ja_pakettivarastot ja https://fi.m.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Komentorivi#Yleisimm.C3.A4t_komennot_pakettien_hallintaan
Tämäkään ei ole hassumpi: https://linux.fi/wiki/APT
Levyjen liittämiseen: https://linux.fi/wiki/Fstab
Yleiskäyttöisiä ja sopivia tiedostojärjestelmiä ovat ext4 ja XFS, molemmat ovat hyviä valintoja. Btrfs ja zfs tarjoavat enemmän ominaisuuksia ja jos ne kiinnostavat, niin voit etsiä niistä tietoa linux.fistä tai Wikipediasta. Zfs on tunnetusti ongelmallinen lisensointinsa takia, mutta se koskee vain paketointia eli on Canonicalin ongelma. Sitä voi kyllä käyttää vapaasti. Btrfs taas on ollut kehityksen alla kauan ja edelleenkin on joissain tilanteissa mahdollista hukata tietoja sitä käytettäessä (tiedän vain että RAID5 ja 6 eivät toimi, jos joku muu osaa sanoa paremmin, niin kertokoon), mutta Jollassa se toimii ihan hyvin, kunhan levy ei ole täynnä.
-
Jos olet jo kirjautunut koneelle etänä ssh-komennolla, niin OpenSSH-palvelin on jo asennettuna. Todennäköisesti se on muutenkin. Lue tuolta miten ohjelmia asennetaan: https://fi.m.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Ohjelmien_asentaminen_ja_pakettivarastot ja https://fi.m.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Komentorivi#Yleisimm.C3.A4t_komennot_pakettien_hallintaan
Tämäkään ei ole hassumpi: https://linux.fi/wiki/APT
Levyjen liittämiseen: https://linux.fi/wiki/Fstab
Yleiskäyttöisiä ja sopivia tiedostojärjestelmiä ovat ext4 ja XFS, molemmat ovat hyviä valintoja. Btrfs ja zfs tarjoavat enemmän ominaisuuksia ja jos ne kiinnostavat, niin voit etsiä niistä tietoa linux.fistä tai Wikipediasta. Zfs on tunnetusti ongelmallinen lisensointinsa takia, mutta se koskee vain paketointia eli on Canonicalin ongelma. Sitä voi kyllä käyttää vapaasti. Btrfs taas on ollut kehityksen alla kauan ja edelleenkin on joissain tilanteissa mahdollista hukata tietoja sitä käytettäessä (tiedän vain että RAID5 ja 6 eivät toimi, jos joku muu osaa sanoa paremmin, niin kertokoon), mutta Jollassa se toimii ihan hyvin, kunhan levy ei ole täynnä.
En ole palvelimelle asentanut OpenSSH. Palvelimessa on asennettuna LAMP ja se toimii ja portin siirrolla pääsee ulkoverkosta.
Miten voin liittää domainin palvelimeen, eli jos ostan jostain palvelusta domain. Mitä edullista palvelua suosittelette?
Mitä mun pitää valmistella koneella tai miten se jostain palvelusta saadaan yhdistymäään?
Miten saan tehtyä palvelimelle hakemiston esimerkiksi: http://1234.palvelin.fi/. Asentaisin sen OwnCloudin omaan hakemistoon ja esimerkisi http://palvelin.fi jäisi muuhun käyttöön.
Ehditkö selittää miten saa Sähköpostipalvelimen? Minulle on kuitenkin vielä epäselvää koko domainin säätäminen, että tämä ei niin tärkeä.
-
Helpoin tapa luoda paikallinen domain on /etc/hosts -tiedoston käyttö. Tämä toimii koneellesi ja muillakin verkkosi koneilla, kunhan ensiksi pistät koneen ip-numeron ja domain-nimen (esim. levy.palvelin) /etc/hosts -tiedostoon.
-
Miten voin liittää domainin palvelimeen, eli jos ostan jostain palvelusta domain. Mitä edullista palvelua suosittelette?
Riittäisikö ilmainen alidomain esim. dy.fi:stä (http://www.dy.fi/)? Se tukisi myös dynaamista IP-osoitetta suhteellisen helposti, jos et satu käyttämään liittymää, jossa on kiinteä osoite.
Miten saan tehtyä palvelimelle hakemiston esimerkiksi: http://1234.palvelin.fi/. Asentaisin sen OwnCloudin omaan hakemistoon ja esimerkisi http://palvelin.fi jäisi muuhun käyttöön.
Owncloudin valmis Ubuntu-paketointi luo Apacheen konfiguraation, jonka seurauksena owncloud sijaitsee polussa http://domain/owncloud
Muut polut ovat vapaasti käytettävissä muihin asioihin.
Alidomainit (kone1.domain.fi, kone2.domain.fi, ...) ovat toki mahdollisia ainakin maksullisissa palveluissa, mutta yleensä niille ei ole tarvetta, jos käytössä on vain yksi palvelin.
Ehditkö selittää miten saa Sähköpostipalvelimen? Minulle on kuitenkin vielä epäselvää koko domainin säätäminen, että tämä ei niin tärkeä.
Oman sähköpostipalvelimen pyörittäminen on hieman riskialtista ja hankalaa. Onko siihen jokin erityinen tarve?
-
En ole saanut konelle asennettua, kuin LAMP ja se toimii.
Phpmyadmin ei toimi, vaikka sen jotenkin ansensin: sudo apt-get install phpmyadmin. Kyseli jotain salasanaa moneen kertaan ja laitoin saman, kun LAMP:in asennuksessa. Koitin siis hakemistosta sisäverkon IP:llä http://xxxxxxxx/phpmyadmin. Ei toiminut.
OwnCloudia en saanut toimimaan ja enkä tiedä miten se tarkalleen asennetaan. Koitin jotain netistä löytämääni komentoa ja tekstiä tuli jonkun aikaan ja sitten lopussa ainakin rivien välissä luki lupa evätty moneen kertaan.
SSH en ole asentanut ja eipä huvita asentaakkaan, kun en tule sellaistakaan samaan toimimaan kun en mitään muutakaan.
Koitin taas tuota dy.fi palvelua ja se ei toimi, niinkun haluasin. Huono palvelu siis on. Laitoin sinne, että avaa johonkin ikkunaan sen säilyttäen dy.fi domain osoiterivillä. Ei auennut sivu. Laitoin siihen riville IP:PORTTI.
Olen vähän sellainen, että mitään en saa toimimaan. Kaikki tärkeimmät eivät tietenkään onnistu eli tietokantaan pääsy ja tiedostojen etäsiirto.
Eikö ole tehty helpompaa järjestelmää palvelinkäyttöön korvaamaan tämän hankalan asentamisen, kun niistä ei tule mitään. Täytyy varmaan asentaa käyttöjärjestelmä taas uusiksi, kun taas asentelin sinne virheellisiä toimimattomia paketteja.
-
Phpmyadmin ei toimi, vaikka sen jotenkin ansensin: sudo apt-get install phpmyadmin. Kyseli jotain salasanaa moneen kertaan ja laitoin saman, kun LAMP:in asennuksessa. Koitin siis hakemistosta sisäverkon IP:llä http://xxxxxxxx/phpmyadmin. Ei toiminut.
Tässä hyvä ja selkeä asennusohje Ubuntu 14.04:ään:
https://www.digitalocean.com/community/tutorials/how-to-install-and-secure-phpmyadmin-on-ubuntu-14-04
Tai Ubuntu 16.04:ään:
https://www.digitalocean.com/community/tutorials/how-to-install-and-secure-phpmyadmin-on-ubuntu-16-04
Erityisesti pitää huomioida ensimmäisessä kyselykehotteessa, että apache2-valinta pitää vahvistaa painamalla välilyöntiä, tabulaattoria ja enteriä. Muuten oletuskonfiguraatio ei asennu, eikä ohjelma toimi. Jos haluat tehdä konfiguraation uudelleen, komenna:
sudo dpkg-reconfigure phpmyadmin
Tai poista paketti kokonaan:
sudo apt-get purge phpmyadmin
Asenna sitten uudelleen ohjeen mukaan.
OwnCloudia en saanut toimimaan ja enkä tiedä miten se tarkalleen asennetaan. Koitin jotain netistä löytämääni komentoa ja tekstiä tuli jonkun aikaan ja sitten lopussa ainakin rivien välissä luki lupa evätty moneen kertaan.
Jos haluat apua, kerro mitä komentoja suoritit ja kopioi virhelistaukset päätteestä tänne. Muuten neuvominen on arvailun varassa. Täällä saat kuitenkin ilmaiseksi apua, josta pitäisi normaalisti maksaa aika kovaa tuntihintaa. Pienellä vaivannäöllä siitä saa huomattavasti enemmän irti.
Owncloud asennetaan Ubuntu 14.04:ään tähän tapaan:
wget -q -O - https://download.owncloud.org/download/repositories/stable/Ubuntu_14.04/Release.key | sudo apt-key add -
echo 'deb http://download.owncloud.org/download/repositories/stable/Ubuntu_14.04/ /' | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/owncloud.list
sudo apt-get update
sudo apt-get install owncloud
SSH en ole asentanut ja eipä huvita asentaakkaan, kun en tule sellaistakaan samaan toimimaan kun en mitään muutakaan.
SSH-palvelu toimii Ubuntussa välittömästi paketin asentamisen jälkeen, eikä vaadi mitään konfigurointia.
sudo apt-get install openssh-server
Jos koneessa olisi asianmukaisesti Ubuntu Server -asennus, siinä olisi SSH-palvelu valmiina.
Koitin taas tuota dy.fi palvelua ja se ei toimi, niinkun haluasin. Huono palvelu siis on. Laitoin sinne, että avaa johonkin ikkunaan sen säilyttäen dy.fi domain osoiterivillä. Ei auennut sivu. Laitoin siihen riville IP:PORTTI.
En ymmärtänyt. Mitä haluat, miten olet konfiguroinut dy.fi-palvelun ja mikä siinä on vikana?
Eikö ole tehty helpompaa järjestelmää palvelinkäyttöön korvaamaan tämän hankalan asentamisen, kun niistä ei tule mitään. Täytyy varmaan asentaa käyttöjärjestelmä taas uusiksi, kun taas asentelin sinne virheellisiä toimimattomia paketteja.
Valmiit pilvipalvelut ovat helppoja. Jos dataa on paljon, Amazon Cloud Drivessa rajaton tallennus (raja 100 teraa, mutta nostettavissa pyynnöstä) maksaa 60 dollaria vuodessa.
-
En ole saanut konelle asennettua, kuin LAMP ja se toimii.
Phpmyadmin ei toimi, vaikka sen jotenkin ansensin: sudo apt-get install phpmyadmin. Kyseli jotain salasanaa moneen kertaan ja laitoin saman, kun LAMP:in asennuksessa. Koitin siis hakemistosta sisäverkon IP:llä http://xxxxxxxx/phpmyadmin. Ei toiminut.
Ei siis toimi osoitteessa samassa koneessa ?:
http://127.0.0.1/phpmyadmin
-
SSH toimii ihan tiedostonhallinnalla. Dolphin, Nautilus, mc, ... Ei tiedostojen siirtelyyn kahden Linux koneen välillä muuta tarvita. Isot tiedostot voivat olla ongelmallisia, mutta ne voi pistää vaikka useampaan rar-pakettiin. Toki tiedostoja voi siirtää myös rsync ja vastaavilla. Ehkä parasta opetella aluksi ssh:n käyttö ja asennella sitten lisää kun taidot kasvaa.