Ubuntu Suomen keskustelualueet

Muut alueet => Yleistä keskustelua => Aiheen aloitti: Tomin - 04.12.15 - klo:14.04

Otsikko: Miksi Nvidia GTX 260 olisi pullonkaula?
Kirjoitti: Tomin - 04.12.15 - klo:14.04
Sulla on muuten pahasti pullonkaulana toimiva näytönohjain tuossa Core i5 -koneessa, mutta varmaan tiesitkin sen.

Miten Nvidian GTX 260 on pullonkaula?
Otsikko: Vs: Miksi Nvidia GTX 260 olisi pullonkaula?
Kirjoitti: Timo Tamminen - 04.12.15 - klo:15.23
Sulla on muuten pahasti pullonkaulana toimiva näytönohjain tuossa Core i5 -koneessa, mutta varmaan tiesitkin sen.

Miten Nvidian GTX 260 on pullonkaula?

Riippuu toki käytöstä, mutta pelikäytössä jäisi i5:n jalkoihin datankäsittelynopeuksissa.
Otsikko: Vs: Miksi Nvidia GTX 260 olisi pullonkaula?
Kirjoitti: Tomin - 04.12.15 - klo:17.00
Sulla on muuten pahasti pullonkaulana toimiva näytönohjain tuossa Core i5 -koneessa, mutta varmaan tiesitkin sen.

Miten Nvidian GTX 260 on pullonkaula?

Riippuu toki käytöstä, mutta pelikäytössä jäisi i5:n jalkoihin datankäsittelynopeuksissa.

Öm, mitähän datankäsittelyä tarkoitat? Tuo GTX260 on kyllä vähän vanha kortti ja tukee vain OpenGL 3.3 ja OpenCL 1.1, mutta kyllä se pelisuorituskyvyssä tuon Intelin HD Graphics 4600 voittaa.
Otsikko: Vs: Miksi Nvidia GTX 260 olisi pullonkaula?
Kirjoitti: Timo Tamminen - 04.12.15 - klo:17.08
Sulla on muuten pahasti pullonkaulana toimiva näytönohjain tuossa Core i5 -koneessa, mutta varmaan tiesitkin sen.

Miten Nvidian GTX 260 on pullonkaula?

Riippuu toki käytöstä, mutta pelikäytössä jäisi i5:n jalkoihin datankäsittelynopeuksissa.

Öm, mitähän datankäsittelyä tarkoitat? Tuo GTX260 on kyllä vähän vanha kortti ja tukee vain OpenGL 3.3 ja OpenCL 1.1, mutta kyllä se pelisuorituskyvyssä tuon Intelin HD Graphics 4600 voittaa.

Tarkoitan tiedonsiirtoa suorittimen ja näytönohjaimen välillä. Suoritin pystyy sylkemään näytönohjaimelle dataa nopeammin kuin näyttis pystyy vastaanottamaan. Ja päinvastoin.
Otsikko: Vs: Miksi Nvidia GTX 260 olisi pullonkaula?
Kirjoitti: Tomin - 04.12.15 - klo:17.09
Sulla on muuten pahasti pullonkaulana toimiva näytönohjain tuossa Core i5 -koneessa, mutta varmaan tiesitkin sen.

Miten Nvidian GTX 260 on pullonkaula?

Riippuu toki käytöstä, mutta pelikäytössä jäisi i5:n jalkoihin datankäsittelynopeuksissa.

Öm, mitähän datankäsittelyä tarkoitat? Tuo GTX260 on kyllä vähän vanha kortti ja tukee vain OpenGL 3.3 ja OpenCL 1.1, mutta kyllä se pelisuorituskyvyssä tuon Intelin HD Graphics 4600 voittaa.

Tarkoitan tiedonsiirtoa suorittimen ja näytönohjaimen välillä. Suoritin pystyy sylkemään näytönohjaimelle dataa nopeammin kuin näyttis pystyy vastaanottamaan. Ja päinvastoin.

Niin no tuo nyt on sitten vähän omista tarpeista kiinni. 8) Asia ymmärretty.
Otsikko: Vs: Miksi Nvidia GTX 260 olisi pullonkaula?
Kirjoitti: Timo Tamminen - 04.12.15 - klo:18.49
Sulla on muuten pahasti pullonkaulana toimiva näytönohjain tuossa Core i5 -koneessa, mutta varmaan tiesitkin sen.

Miten Nvidian GTX 260 on pullonkaula?

Riippuu toki käytöstä, mutta pelikäytössä jäisi i5:n jalkoihin datankäsittelynopeuksissa.

Öm, mitähän datankäsittelyä tarkoitat? Tuo GTX260 on kyllä vähän vanha kortti ja tukee vain OpenGL 3.3 ja OpenCL 1.1, mutta kyllä se pelisuorituskyvyssä tuon Intelin HD Graphics 4600 voittaa.

Tarkoitan tiedonsiirtoa suorittimen ja näytönohjaimen välillä. Suoritin pystyy sylkemään näytönohjaimelle dataa nopeammin kuin näyttis pystyy vastaanottamaan. Ja päinvastoin.

Niin no tuo nyt on sitten vähän omista tarpeista kiinni. 8) Asia ymmärretty.

Jep. Ja tämähän siis näkyy oikeastaan vain pelikäytössä, eli jos ei pelaa, niin samapa se minkälainen näyttis sieltä löytyy. :)
Otsikko: Vs: Miksi Nvidia GTX 260 olisi pullonkaula?
Kirjoitti: matsukan - 04.12.15 - klo:20.22
Lainaus
Jep. Ja tämähän siis näkyy oikeastaan vain pelikäytössä, eli jos ei pelaa, niin samapa se minkälainen näyttis sieltä löytyy. :)


Mmmh joo ei. Jos verrataan esim GTX 260 ja unity2d vaatimuksia niin huomataan että kortti ei vastaa esim OpenGL version mitä vaaditaan esim mitä kortti tarjoaa

http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-260/specifications

ja mitä vaaditaan :

https://wiki.ubuntu.com/DesktopExperienceTeam/UnityHardwareRequirements

Onhan tuo Ubuntun wiki vanhentunut mutta silti.

Jossakin vaiheessa kortin virallinen tuki loppuu ja sitten jakelun vaatimukset kasvaa. Aina voi tietenkin työpöytäliittymää johonkin keveään.
Otsikko: Vs: Miksi Nvidia GTX 260 olisi pullonkaula?
Kirjoitti: nm - 04.12.15 - klo:20.31
Mmmh joo ei. Jos verrataan esim GTX 260 ja unity2d vaatimuksia niin huomataan että kortti ei vastaa esim OpenGL version mitä vaaditaan esim mitä kortti tarjoaa

Unity vaatii OpenGL 1.4:n ja GTX 260 + Nvidian suljettu ajuri tarjoavat tuen OpenGL 3.3:lle. Myös avoin Nouveau-ajuri tarjoaa OpenGL 3.3-tuen (https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTU4NDg).


Jossakin vaiheessa kortin virallinen tuki loppuu ja sitten jakelun vaatimukset kasvaa. Aina voi tietenkin työpöytäliittymää johonkin keveään.

Eiköhän GTX 260 pyöritä raskaampiakin käyttöliittymiä seuraavat 5 - 10 vuotta, vaikka sitten Nouveaun kanssa, kun suljetun ajurin tuki joskus loppuu. Modernit integroidut näytönohjaimet eivät ole vielä päässeet edes samalle suorituskykytasolle.

4k-näytöt tosin voivat pakottaa päivittämään uudempaan jossain vaiheessa. Itse vaihdoin juuri GTX 275:n GTX 960:een alemman sähkönkulutuksen, melutason ja HDMI 2.0-tuen vuoksi. Tosin pitää vielä odotella hetki, että isot 4k-televisiot ovat järkevissä hinnoissa. Olisi upeaa katsella valokuvia 80" 4k OLED -ruudulta.
Otsikko: Vs: Miksi Nvidia GTX 260 olisi pullonkaula?
Kirjoitti: JaniAlander - 04.12.15 - klo:20.50
Siinä kortissa on raa'asti enemmän puhtia kuin moderneissa halpis multimedianäytönohjaimissa. Ei ole tullut vielä vastaan, etteikö käyttöliittymä pyörisi. Pelien kanssa, no osa toimii täysillä asetuksilla osa ei. Pakkohan tuo uudempaan on jossain vaiheessa päivittää, ainakin jos Fallout 4:ää haluaa pelata :D

Ja GTX 260:ssä on sisäisesti joku 400 bittiä leveä väylä, kyllä se dataa pureskella jaksaa aika hyvin. Ei se modernille pelinäytönohjaimelle pärjää, mutta integroidut ja ns. multimediasarjan ohjaimet hakkaa tehossa tosiaan mennen tullen.
Otsikko: Vs: Miksi Nvidia GTX 260 olisi pullonkaula?
Kirjoitti: JaniAlander - 04.01.16 - klo:23.56
Nyt on kortti vaihtunut modernimpaan. Tosin vanhallekin kortille vielä ns. hyvä koti löytyy.

Ero on kyllä melkoinen kun tuo uusi täysillä töitä paiskiessaan pitää vähemmän mekkalaa kuin vanha tyhjäkäynnillä. Ja vaikka ns. budjettinäytönohjain onkin jaksaa Fallout 4:sta vetää kaikki herkut päällä Ultra tason asetuksilla.