Ubuntu Suomen keskustelualueet
Ubuntun käyttö => Ubuntu tietokoneissa => Aiheen aloitti: Quantal - 12.08.12 - klo:00.43
-
Verkkoyhteys ei pelaa. Ei sitten millään. Kaikki on tehty: manuaalit luettu, kaikki laitteet käynnistetty uuudelleen, piuhaa vaihdettu, kokeiltu langattomana ja johdolla, eri verkossa ja asennettu käyttis uudelleen. Muut laitteet samassa verkossa kuitenkin toimivat, ja Sovellusvalikoima latasi melko nopeasti ohjelmia, mutta Firefoxilla ja Chromiumilla ei jaksa ladata mitään mobiilisivuja isompaa. Tätä on jatkunut jo pari viikkoa ja ongelma on todella todella raivostuttava. Käytössä on kone 1 (tekniset tiedot allekirjoituksesssa).
-
Allekirjoituksessasi on kaksi konetta onko vika molemmissa. Jos vika tuli molempiin yhtäaikaa niin voi pitää aika todennäköisenä vian olevan joko purkeissasi tai nettiliittymässä. Olisi aika epätodennäköistä että kaksi konetta menisi identisesti yhtä aikaa rikki, mahdollista kylläkin. Jos käytössäsi ei ole enää kuin yksi kone kannattaa yrittää saada varmuus jollain toisella laitteella nettiyhteyden ja purkien toiminnasta. esim.älypuhelimen wlanilla tai kaverin kannettavalla. Ettet turhaan etsi vikaa käyttiksestä jos vika onkin reitittimissä tai nettiliittymässä.
Millainen netti liittymä sinulla on ?
Toimiiko netti miten live-cd.llä ?
Käyttiskin asennettu uudestaan toitko uuteen asennukseen vanhan home kansion ? (ehkä vika on syntynyt tekemistäsi asetuksissa)
Päivititkö koneen heti uudelleen asennuksen jälkeen ?
(ehkä uudempi kerneli ei tuekkaan verkkolaitettasi, tällöin kirjoita päätteeseen
lspci
ja kopioi tuloste tänne.)
-
Tuossa edellä olikin jo varsin kattavasti mitä voi/pitää kokeilla.
Joskus vaikeassa ongelmassa vian syytä ei löydy suoraan. Tällöin pitää, kuten edellä kerrottiin, eliminoida kaikki vian lähteet yksitellen pois. Parhaiten se onnistuu verrokki-laitteilla. Silloin kun normaalit vianlähteet on eliminoitu (luotettavasti) pois, on vika siinä mikä vielä on mahdollista vaikka se olisi kuinka epätodennäköinen vian lähde.
Tämä saattaa kuulostaa joltakin sherlock-holmesin-menetelmältä (mitä se todella onkin!), mutta tällä tavalla olen joskus löytänyt hyvin vaikeasti löydettäviä vikoja. Yksi esimerkki on juuri verkoista, jossa tapauksessa toimimme juuri näin. Vika oli juuri hankitussa, uudessa verkkokaapelissa ... mikä on siis melkoisen epätodennäköistä. Helpommin löydettäviä vikoja ovat olleet mm. sängyn jalan alla oleva verkkokaapeli ("kun se oli vähän liian lyhyt").
Todennäköisesti Danelin vinkit paljastavat mikä on vialla. Viestistä voi (hyväuskoisesti) ehkä päätellä, että verkossa toimii joku muu laite kunnolla. Siihenkin löytyy Danelin viestistä hyviä testikohteita (uusi asennus ilman /home -kansion/osion säilyttämistä, live-bootilla kokeilu), joiden testien järjestystä kannattanee miettiä helppouden kannalta.
-
Kyseessä oli siis tuo Acer-läppäri.
Tänä aamuna taas verkko toimii. Välillä pätkii, välillä ei. Eilen illalla tosin koneen sammutuksen jälkeen kävin nollaamassa reitittimen ja vaihdoin verkkopiuhaa. Ehkä niilläkin ollut jotain osuutta asiaan, tosin luulin jo tehneeni nuo aikaisemmin.
Nyt kuitenkin toimii, kiitos avusta!
-
...
Tänä aamuna taas verkko toimii. Välillä pätkii, välillä ei. Eilen illalla tosin koneen sammutuksen jälkeen kävin nollaamassa reitittimen ja vaihdoin verkkopiuhaa. Ehkä niilläkin ollut jotain osuutta asiaan, tosin luulin jo tehneeni nuo aikaisemmin.
...
Nuo reitittimet (perusmallit) ovat perinteisesti olleet laadultaan erittäin huonoja laitteita ja jumiutuminen, joskus hidastelu, on niille tyypillistä. Virtojen sammuttaminen on yleensä ainoa konsti palauttaa toiminta - ohjelmallinen restart ei yleensä vaikuta mitään. Viat ovat joskus porttikohtaisia, joka siis vaikuttaa "tietokonekohtaiselta" vialta.