Ubuntu Suomen keskustelualueet

Muut alueet => Yleistä keskustelua => Aiheen aloitti: Tunkkaamo - 06.04.09 - klo:15.51

Otsikko: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: Tunkkaamo - 06.04.09 - klo:15.51
Paljon kuulee puhuttava käyttäjien IT -stressistä, mutta kaikki ammatikseen järjestelmiä ylläpitävät tietävät ettei se ole mitään verrattuna siihen mitä ammattinörtit joutuvat kokemaan.
Varsinkin ne jotka ovat tekemisissä ns. "tavallisten käyttäjien" kanssa  :'(

Tämä tuli vaan mieleen kun luin tässä erästä ketjua... Vapaa lainaus:

"  :o stressi, stressi    :o "

"Paras ja typerin perustelu tälle kaikelle oli tämä:
"Kaikki tulee nykyään valmiina ohjelmina.""

Eli avautukaapas vapautuneesti ja kertokaa stressaavimmat omat tilanteet "taviskäyttäjien" kanssa.
Ja jos mahdollista olisiko ko. tilanteeseen jotain ratkaisua muuta kuin haulikko?
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: Tha-Fox - 06.04.09 - klo:15.58
Käyttäjä käänsi näyttöä ohjelmallisesti 180 astetta. Ennen kuin soitti minulle, oli ratkaissut ongelman kääntämällä näytön ylösalaisin. Se ongelma oli tosin erittäin anti-stressaava, kunhan oli päässyt nurkan taakse nauramaan. Omasta mielestäni ihanimpia käyttäjiä ovat ne, joilla on käsitys siitä, miten asioiden tulee olla, eikä se käsitys ole missään kosketuksessa reaalimaailman kanssa. Tällaisten käyttäjien kanssa tapellessa menee aivan liikaa aikaa ja vielä enemmän hermoja!
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: Tunkkaamo - 06.04.09 - klo:16.08
Minulla oli yksi kaveri jolla oli kone juntturassa ja ehdotin että "käynnistä kone uudestaan, kyllä se siitä"

Vastaus kädet kyynärpäitä myöten kainalossa kaksivuotiaan uhmaikäisen äänellä: "Mä en HALUA käynnistää sitä uudestaan!"
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: Tomin - 06.04.09 - klo:16.34
Vastaus kädet kyynärpäitä myöten kainalossa kaksivuotiaan uhmaikäisen äänellä: "Mä en HALUA käynnistää sitä uudestaan!"

Mikähän käyttis sillä oli? Windowsia kun saa vähän turhan usein boottailla. ;)
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: Tunkkaamo - 06.04.09 - klo:17.18
wintoosahan se.
Stressaava tilanne molemmille kun toinen tietää helpon ratkaisun ongelmaan ja toinen ei sitä halua  käyttää...
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: jukka_h - 06.04.09 - klo:17.51
Tapahtui aikana, jolloin ns. ohut-Ethernet oli uutta ja hienoa. Hoidin verkkoa o.t.o. Olin työmatkalla, ja pomo ilmoitti verkon olevan pimeänä. Tavalliset temput eivät auttaneet, ja kun tulin takaisin työpaikalle, alkoi hillitön vian etsintä.

Kaapeli oli päällisin puolin kunnossa. Tuskaisen päivän uurastuksen jälkeen sopiva nykäisy, ja kaapeli irtosi BNC-liittimestä. Korjaus, ja taas verkko toimi!

Syytä selvitettäessä selvisi, että kaapeli kulki pienen kaapin takaa. Siivooja oli pudottanut liikelahjan, rautaisen murikan, ja se oli nykäissyt kaapelia sen verran, että sisäjohdin oli irronnut. Tämä pisti koko verkon toimimattomaksi.

Asiaan tietenkin kuului se, että kaapelin asennus oli "väliaikainen". Väliaikaisuutta oli kestänyt parisen vuotta...
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: Tunkkaamo - 06.04.09 - klo:19.09
Tapahtui aikana, jolloin ns. ohut-Ethernet oli uutta ja hienoa. Hoidin verkkoa o.t.o. Olin työmatkalla, ja pomo ilmoitti verkon olevan pimeänä. Tavalliset temput eivät auttaneet, ja kun tulin takaisin työpaikalle, alkoi hillitön vian etsintä.

Kaapeli oli päällisin puolin kunnossa. Tuskaisen päivän uurastuksen jälkeen sopiva nykäisy, ja kaapeli irtosi BNC-liittimestä. Korjaus, ja taas verkko toimi!

Syytä selvitettäessä selvisi, että kaapeli kulki pienen kaapin takaa. Siivooja oli pudottanut liikelahjan, rautaisen murikan, ja se oli nykäissyt kaapelia sen verran, että sisäjohdin oli irronnut. Tämä pisti koko verkon toimimattomaksi.

Asiaan tietenkin kuului se, että kaapelin asennus oli "väliaikainen". Väliaikaisuutta oli kestänyt parisen vuotta...

Minulla taas oli yhdessä toimistossa joku asentaja laittanut keittiössä olevan riskytkentäkaapin kytkimien powerin niin että sen jakorasia oli keittiön pöydällä ja siinä oli sellainen punainen virtakytkin.....
No olihan sen sitten siivooja kerran sammuttannut ja maanantai aaamuna alkoi ylläkuvatun kaltainen hillitön vianetsintä.

Mitä tästä opimme: kaikki laitteet mitä vain voi tavallisilta kuolevaisilta piilottaa tulee laittaa visusti lukkojen taakse.
Mutta tämänhän me jo tiesimmekin...
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: nore - 07.04.09 - klo:09.19
Tukihenkilölle ei ole olemassa tyhmiä käyttäjiä. Taidot, kärsivällisyys, oppimiskyky ja tuen tarve vain ovat erilaisia.

Tukihenkilön pitää ilmaista elein ja sanoin, että vika ei ole käyttäjässä vaan sovelluksen käytettävyydessä tai puutteellisessa opastuksessa. Me ihmiset olemme herkkiä kapistuksia ja avustettavan loukkaaminen vaikkapa tahattomasti ei helpota ongelman ratkaisemista.

Lainaus
Käyttäjä käänsi näyttöä ohjelmallisesti 180 astetta. Ennen kuin soitti minulle, oli ratkaissut ongelman kääntämällä näytön ylösalaisin.
Tämä käyttäjä osoitti nopeaa ongelmanratkaisukykyä. Hän pystyi jatkamaan töitään apua odotellessaan eikä mennyt omin päin sähläämään asetuksia entistä pahemmin solmuun.

Lainaus
"Mä en HALUA käynnistää sitä uudestaan!"
Käyttäjän turhautumista pitää koettaa ymmärtää hermostumatta itse. Tukitilanteessa hoidetaan useammin ihmistä kuin tietokonetta. Monelle jo tuen pyytäminen on turhauttavaa: on vaikea tunnustaa ääneen, ettei osaa kaikkea itse. Helpoin autettava on kiireetön aloittelija, hankalin hoppuileva tehokäyttäjä, jonka pitää saada hommansa tehtyä täsmälleen omalla tavallaan ja heti.


Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: AkuKalle - 07.04.09 - klo:17.34
Itse olen tauottaman naljailun ja julkisen nöyryyttämisen kannalla. Tällöin käyttäjät ottavat yhteyttä kun tarve on todellinen. Loppuu kaikki "minusta olisi kiva jos..." tai "kappas otin ihan vahingossa kotikoneeni töihin, ai niin se ei muuten toimi ehtisitkö katsoa". Lisäksi kaikki ovat todella kiitollisia jos joskus erehtyy tekemään jotain.
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: Tha-Fox - 07.04.09 - klo:22.24
Itse olen tauottaman naljailun ja julkisen nöyryyttämisen kannalla. Tällöin käyttäjät ottavat yhteyttä kun tarve on todellinen. Loppuu kaikki "minusta olisi kiva jos..." tai "kappas otin ihan vahingossa kotikoneeni töihin, ai niin se ei muuten toimi ehtisitkö katsoa". Lisäksi kaikki ovat todella kiitollisia jos joskus erehtyy tekemään jotain.

Luettu BOFH:a?  ;D Pitäisi itse joskus pyrkiä sille tasolle...
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: Tomin - 07.04.09 - klo:22.30
Itse olen tauottaman naljailun ja julkisen nöyryyttämisen kannalla. Tällöin käyttäjät ottavat yhteyttä kun tarve on todellinen. Loppuu kaikki "minusta olisi kiva jos..." tai "kappas otin ihan vahingossa kotikoneeni töihin, ai niin se ei muuten toimi ehtisitkö katsoa". Lisäksi kaikki ovat todella kiitollisia jos joskus erehtyy tekemään jotain.

Luettu BOFH:a?  ;D Pitäisi itse joskus pyrkiä sille tasolle...

Eikö se ole vähän liian julmaa? :-\ (joskus luin jotain käännöstä siitä)

Tosin oli sitä ihan kiva lukea. Onko muuten totta, että jos painelee monta kertaa virtanappia peräkkäin niin virtalähde hajoaa? En kyllä ihmettele jos on, mutta pitää varoa... :D
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: AkuKalle - 07.04.09 - klo:22.39
pakko myöntää että vedin aivan täysin hatusta:)

Mutta oikeasti aina silloin tällöin kannattaa kysyä ihan vakavalla naamalla loppukäyttäjältä "Onko tällä nyt oikeasti mitään merkitystä", "miksi heität joka työreissulla läppärisi seinään? Kuvitteletko tosissasi että kommunikaattorin yksi toiminto on vasara?", "Koska ostatte minulle sen kristallipallon jota ilman kuvittelette minun arvaavan ähinästänne mikä on ongelma?". Älkää nielkö kaikkea mitä teille syötetään!
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: SuperOscar - 07.04.09 - klo:23.01
Näitähän juttujahan piisaisi...

Hieman aiheutti stressiä, kun DOS-aikoina käyttäjä tuli moittimaan, että olin hajottanut hänen koneensa osioidessani sen levyä uudestaan. Ongelman kuvaus oli tällainen: ”Yleensä kun käynnistän koneen, se hurisee jonkin aikaa; sitten tulee semmoinen nuoli, johon kirjoitan w+p ja painan Enteriä, ja pääsen tilaan, jossa voin kirjoittaa. Nyt en pääse, joten kone on rikki.” Ratkaisu: wp.batissa korjattiin WordPerfectin hakupolku oikeaksi.

Stressiä ei tullut, mutta naurua piisasi, kun siirryttäessä talosta toiseen ja samanaikaisesti vaihdettaessa koneita uudempiin professori oli liimannut monitoriinsa lapun ”Tämä tietokone sisältää tärkeitä tiedostoja”. Mieli teki viedä hänen huoneeseensa uuteen koneeseen kytkettynä samainen vanha monitori ja sanoa ”Ole hyvä”.

Muoks: Aiheeseen liittyen :)

(http://tommi.legisign.org/tilap/dilbert2003030348402.gif)
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: UbunTux - 07.04.09 - klo:23.49
http://www.rinkworks.com/stupid/
 :)
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: Ilokaasu - 09.04.09 - klo:07.52
Lainaus
Tukihenkilölle ei ole olemassa tyhmiä käyttäjiä. Taidot, kärsivällisyys, oppimiskyky ja tuen tarve vain ovat erilaisia.
Tämä on tullut koettua monesti. Koskaan en ole toiminut ammattimaisena (no ok, välillä kyllä siltä tuntuu :D ) atk tukihenkilönä, mutta erilaisia tapauksia on silti tullut ja jäänyt mieleen. Sellaisen oon huomannut että yleensä ne ongelmat on samantyylisiä ja vaikka opetettavalle olisi jo kerran tai kaksi (...kuusi) kertaa näyttänyt miten homma toimii, niin silti se ei sitä tahdo oppia :) Ne vaan muistaa että "se tiesi miten x toimii, kysytään siltä" ja taas mennään. Onhan se ihan hauskaakin välillä hoitaa muiden niiiiiin yksinkertaisia ongelmia :)

Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: nore - 09.04.09 - klo:09.01
Lainaus
Helpoin autettava on kiireetön aloittelija, hankalin hoppuileva tehokäyttäjä, jonka pitää saada hommansa tehtyä täsmälleen omalla tavallaan ja heti.

Kokemuksen mukaan lääkärit ovat kenkuimpia potilaita ja opettajat työläimpiä koulutettavia. Tästä voisi päätellä mikä on IT-tuen painajainen; se ei ole täystumpelo IT-ummikko. ;)
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: brojericho - 09.04.09 - klo:09.59
[Kokemuksen mukaan lääkärit ovat kenkuimpia potilaita ja opettajat työläimpiä koulutettavia. Tästä voisi päätellä mikä on IT-tuen painajainen; se ei ole täystumpelo IT-ummikko. ;)

Olen joskus avustanut lääkäriä ja työkkärin asiakaspalvelijaakin (molemmat äkkiseltään, eivät työn tai opiskelun puolesta), mutta totta puhut tuosta opettaja-asiasta. Itse kun olen töissä koululla niin kyllähän siinä on oma kynnyksensä opettaa opettajaa.

Kun pääsee samalle tasolle ja saa selitettyä esimerkiksi: "Tämä on ulkoinen intranetti missä sähköpostisi toimii, minä kun en voi asialle mitään." Silloin lähti vihaisena, mutta oli sen jälkeen sympaattinen ilmeisesti ymmärrettyään, että vika ei ollut minussa. Onneksi osasin ottaa silloisen tilanteen huvittuneena enkä provosoitunut. Se kai lienee aika tärkeää tuossa hommassa.

Kuten jo sanoin ja pääsee opettajien kanssa samalle tasolle ja puhuu heidän kanssaan samaa jargonia, sekä sopeutuu työympäristöön niin vaikka olisikin Linuxin säätö toisessa huoneessa kesken tai jokin ehdotus rehtorille niin opettaja tulee kertomaan, että pitäisi tehdä tällainen asia ja deadline on huomenna tai pahimmillaan viiden minuutin päästä. Laitteet pitää vielä testata, vaikka sanoisin näppäinyhdistelmät etukäteen. Silloin kiehuu, mutta eihän sitä voi harjoittelussa riehua. En kuitenkaan haluaisi lopulliseksi työympäristöksi koulua, ellen sitten saisi itse opettaa. Kunnallisessa koulussa kun ei ole rahaa ja siellä on armoton kiire.

Minulle on (onneksi) luvattu, että saan itse määrittää prioriteetit mitä milloinkin teen eikä minun tarvitse kaikkien ideoihin lähteä. En silti kehtaa heitä pulaankaan jättää. Varsinkin kun ovat ruvenneet niin sympaattisiksi. :)
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: SuperOscar - 09.04.09 - klo:11.04
Kunnallisessa koulussa kun ei ole rahaa ja siellä on armoton kiire.

Enemmän kuitenkin kuin valtiollisessa :) – ainakin rahaa. Yliopistossa on tuttua taistella joka ikisestä killingistä.

Mistä tulee mieleeni tarina toisesta professorista, joka vaatimalla vaati saada käyttöönsä toisen laitokseen ostetuista upouusista tietokoneista, hän kun oli paitsi professori myös tunnettu nimenomaan tietoteknisistä taidoistaan.

Kannoin koneen hänen huoneeseensa kesän alussa, jolloin hän oli jo lomilla. Elokuun alkupuolella hän palasi työhuoneeseensa ja kaikesta päätellen oli tyytyväinen, koska mitään ei minulle saakka kuulunut.

Ennen kuin syyskuun lopulla, jolloin hän halusi minun tulevan näyttämään hänelle jotain pientä juttua. Kun pääsimme hänen koneelleen, hän istahti pöytänsä ääreen... ja alkoi kuumeisesti etsiä koneensa virtakytkintä! Ei ole tuolla, onkohan se takana... ei, kyljessä... ei. Ai niin, tuossahan se on! Koko tuon ajan minä tyynesti seurasin hakuammuntaa. Itselläni oli käytössä koneen sisarkappale, joten virtanamiskan paikkahan oli käynyt tutuksi jo alkukesästä.

Mitä ilmeisimmin kyseiselle proffalle olisi voinut kesäkuun alun ja syyskuun puolenvälin välissä antaa käyttöön metallilaatikon, jossa olisi ollut pari vilkkuvaa valoa ja hurisevaa ääntä pitävä jänisräikkä, ja hän olisi ollut vallan tyytyväinen.
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: Tunkkaamo - 10.04.09 - klo:19.41
http://www.rinkworks.com/stupid/
 :)

Juu.
Tuolla on näköjään tullut jo kaikki sanottua....

Toisaalta tulee mieleen yksi hauska juttu minkä eräs IT  - guru kertoi ajoilta jolloin oli vielä erään ison talon sisäisessä tuessa:

-Puhelin soi 07.30 , tukihenkilön juuri saavuttua töihin.
-Luurin toisessa päässä on seniori - keskitason johtaja talossa:

"Minun sähköpostini ei toimi, en edes löydä sitä"

-Tukihenkilö: "kyllä sille pitäisi olla ihan pikakuvake työpöydällä"

-Hetken hiljaisuus ja vastaus:
"Ei minun työpöydällä ole kuin kyniä ja televisio joka ei koskaan toimi"
(henkilö tarkoitti tietokoneensa monitoria)

Tästä alkoi opastus sähköpostin käytöstä ja melko lailla alusta pitäen piti lähteä kädestä pitämään.

Tarinan mukaan puhelu loppui klo 16.00 iltapäivällä.... (lieneekö siinä jo vähän Lapin lisää en tiedä).


Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: Jallu59 - 10.04.09 - klo:19.57
Pidin joskus PC-alkuaikoina 80-luvun lopulla yllä myös silloisen Suomen Pankin paikalliskonttorin koneita. Konttoritätien koneet olivat kovassa käytössä ja niitä piti myös aika ajoin korjailla. Sainpa sitten työmäärayksen toimittaa sinne uusinta uutta AT-teknologiaa(i286) edustavan myllyn. Oletin ilman muuta, että se menee sille tägille, jolla näppis kului puhki vuodessa, mutta ei se vietiinkin konttorinjohtajan pöydälle, joka ei osannut edes käyttää masiinaa. Vuoden päästä kun tehtiin määräaikainen järjestelmähuolto siinä konessa ei ollut yhtäkään käyttäjän tekemää tiedostoa. Ja ne tädit tekivät edellen töitä 8086-koneilla  >:( ???

Kuulostaako tutulta ilmiöltä: Talon paras kone seisoo tyhjän panttina pomon pöydällä ;D

T:Jallu59
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: Tunkkaamo - 11.04.09 - klo:01.20
Pidin joskus PC-alkuaikoina 80-luvun lopulla yllä myös silloisen Suomen Pankin paikalliskonttorin koneita. Konttoritätien koneet olivat kovassa käytössä ja niitä piti myös aika ajoin korjailla. Sainpa sitten työmäärayksen toimittaa sinne uusinta uutta AT-teknologiaa(i286) edustavan myllyn. Oletin ilman muuta, että se menee sille tägille, jolla näppis kului puhki vuodessa, mutta ei se vietiinkin konttorinjohtajan pöydälle, joka ei osannut edes käyttää masiinaa. Vuoden päästä kun tehtiin määräaikainen järjestelmähuolto siinä konessa ei ollut yhtäkään käyttäjän tekemää tiedostoa. Ja ne tädit tekivät edellen töitä 8086-koneilla  >:( ???

Kuulostaako tutulta ilmiöltä: Talon paras kone seisoo tyhjän panttina pomon pöydällä ;D

T:Jallu59

No nykyään sentään koneet ostetaan tarpeen mukaan ja tiukalla budjetilla.
Tästä pääseekin aasinsiltaa siihen kuinka myös kolleegat voivat aiheuttaa stressiä:

Eräässä firmassa työskennellessäni Isolle pomolle oli hankittu kotiin kone, jolla ei ollut tarkoitus tehdä oikeastaan muuta kuin lukea sähköpostia.
Hankin halvimman mahdollisen työaseman (kannettavaa ei tarvinnut).
Kone kesti käytössä neljä vuotta, jonka jälkeen poweri pimahti.

Poweria ei kannattanut uusia, mutta hankintahinta oli niin halpa että neljälle vuodelle ei paljon kulua tullut.

Vikaa tutkittaessa kuitenkin aloitteleva it - apulainen ilmoitti suureen ääneen "tässä on kyllä aika vähän muistia".
Iso pomo katsoi minua kuin olisin tahallani hankkinut hänelle "huonon" koneen.
Jouduin keksimään tekosyyn jolla pääsin puhumaan kahden kesken ja selitin että käyttötarkoitukseen vähempikin olisi riittänyt ja koneen valintaan vaikutti yksinomaan edullisuus.
Tämä tyydyttikin isoa pomoa, jonka jälkeen sen suureempia tekosyitä keksimättä otin juniori-nörtin kanssa pikapalaverin...

Mukavasti "asiantuntevat" lausahdukset jäivät vähemmälle sen jälkeen.

Vielä "hauskempi" harmi ovat tietenkin sitten ns. Wannabe adminit jotka tulevat esittämään arvostelevia kommentteja tyyliin "miksei työasemiin ole esiasennettu Opera-selainta" tai "tästäkin olsi kyllä macilla päässyt" jne...
.
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: Tha-Fox - 11.04.09 - klo:02.19
Vielä "hauskempi" harmi ovat tietenkin sitten ns. Wannabe adminit jotka tulevat esittämään arvostelevia kommentteja tyyliin "miksei työasemiin ole esiasennettu Opera-selainta" tai "tästäkin olsi kyllä macilla päässyt" jne...

Itse ilmeisesti kuulun näihin, kun yritän meilläkin saada Linuxia työpöydillekin pelkkien palvelinten sijaan. Samoin ohjelmistoissa voisi mielestäni suosia enemmän ilmaisia vaihtoehtoja ja olen näistä asioista ylemmille tahoille maininnutkin. Toki tuossakin riippuu paljon siitä, voiko heittojaan perustella vai huudetaanko vain sitä kovempaa, mitä enemmän on mutua.
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: brojericho - 15.04.09 - klo:13.11
Minulle syntyi stressi kun olin puhunut kyseisessä koulussa harjoittelijana mahdollisesta aikuisten opettamisesta (josta pidän kyllä), ainakin kun saa kiitokset aina palkaksi.

Stressiä on myös se, että vaikka yrittäisi kuinka saada oikeasti hyviä ideoita läpi, mutta porukka ei ole siihen valmis. Muutos on niin pelottava. Oli se sitten kuinka pieni tahansa. Siksi minua hieman huvittaa etukäteen se miten tekemäni Linux-luokan käy kun opettaja ei ole millään tavalla tietoinen koko käyttöjärjestelmästä. Ehkä en ole täällä enää silloin kun hän ymmärtää, että tässä pitäisi saada jotain opastusta. Ehdotin verkkoympäristöä tiedostojen käsittelyyn opettajan ja oppilaiden välillä, mutta ei niin ei.

Stressiä minulle tuo myös se, että joudun opettamaan eräällä OPO-tunnilla 9-luokkalaisia tietoturvasta. Olen päättänyt valita suht raflaavan tyylin, sillä puhuessani heille Linuxista, n. 2-3 oppilasta kuunteli. Toisaalta: mitäs menin lupautumaan (?)...

Minua ei stressaa auttaminen, mutta kun säädin Linuxia neuvotteluhuoneessa ja laitoin punaisen valon palamaan(varattu) ja otin puhelun eräälle Linux-gurulle niin opettaja ryntää sisään kahden opiskelijan kanssa ja alkaa tehdä koetta joka perustuu sanelun mukaiseen kirjoittamiseen.

Yritin kuulla mitä jargonia puhelimesta kuuluu, mutta kovempana kuului vain "Jag ska....svenskasvenska...diipadaa"

Homma tyrehtyi täysin silläkin hetkellä. Keskeytykset häiritsevät eniten... Tai se kun olen opettajien työhuoneen koneessa Järjestelmänvalvojan tunnuksilla(joita opettajat eivät saa tietää tai käyttää) ja joku "repii hihasta väkisin oman ongelmansa pariin..." En voi edes logata ulos jos jokin prosessi on kesken koneella...

Tiedän, että tämä ei ollut niin hauska juttu vaan ihan autenttista stressimatskua. ;)

Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: jussike - 15.04.09 - klo:13.26
Minua ei stressaa auttaminen, mutta kun säädin Linuxia neuvotteluhuoneessa ja laitoin punaisen valon palamaan(varattu) ja otin puhelun eräälle Linux-gurulle niin opettaja ryntää sisään kahden opiskelijan kanssa ja alkaa tehdä koetta joka perustuu sanelun mukaiseen kirjoittamiseen.

Yritin kuulla mitä jargonia puhelimesta kuuluu, mutta kovempana kuului vain "Jag ska....svenskasvenska...diipadaa"

Homma tyrehtyi täysin silläkin hetkellä. Keskeytykset häiritsevät eniten... Tai se kun olen opettajien työhuoneen koneessa Järjestelmänvalvojan tunnuksilla(joita opettajat eivät saa tietää tai käyttää) ja joku "repii hihasta väkisin oman ongelmansa pariin..." En voi edes logata ulos jos jokin prosessi on kesken koneella...

Tiedän, että tämä ei ollut niin hauska juttu vaan ihan autenttista stressimatskua. ;)


Minä hiiltyisin.
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: AkuKalle - 15.04.09 - klo:13.48
Vielä "hauskempi" harmi ovat tietenkin sitten ns. Wannabe adminit jotka tulevat esittämään arvostelevia kommentteja tyyliin "miksei työasemiin ole esiasennettu Opera-selainta" tai "tästäkin olsi kyllä macilla päässyt" jne...

Itse ilmeisesti kuulun näihin, kun yritän meilläkin saada Linuxia työpöydillekin pelkkien palvelinten sijaan. Samoin ohjelmistoissa voisi mielestäni suosia enemmän ilmaisia vaihtoehtoja ja olen näistä asioista ylemmille tahoille maininnutkin. Toki tuossakin riippuu paljon siitä, voiko heittojaan perustella vai huudetaanko vain sitä kovempaa, mitä enemmän on mutua.

Eniten näissä sapettaa se että yleensä perustelu on tasoa "tuplaklikkasin sitä kotikoneellani ja se toimi" (en tarkoita että sinä olisit tätä tasoa). Selitäppä sitten tälläiselle kaverille mitä se tarkoittaa jos homma pitäisi tehdä 1000 työasemalle, ja kuinka tärkeää roolia näissä tilanteissa näyttelee esimerkiksi ohjelmistovakiointi. Harvaa adminia kiinnostaa tuplata työtään sen takia että yksi työntekijä on valveutunut ja lopuille joutuu selittelemään mitä tämä tarkoittaa.
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: Tunkkaamo - 16.04.09 - klo:10.10
Vielä "hauskempi" harmi ovat tietenkin sitten ns. Wannabe adminit jotka tulevat esittämään arvostelevia kommentteja tyyliin "miksei työasemiin ole esiasennettu Opera-selainta" tai "tästäkin olsi kyllä macilla päässyt" jne...

Itse ilmeisesti kuulun näihin, kun yritän meilläkin saada Linuxia työpöydillekin pelkkien palvelinten sijaan. Samoin ohjelmistoissa voisi mielestäni suosia enemmän ilmaisia vaihtoehtoja ja olen näistä asioista ylemmille tahoille maininnutkin. Toki tuossakin riippuu paljon siitä, voiko heittojaan perustella vai huudetaanko vain sitä kovempaa, mitä enemmän on mutua.

Eniten näissä sapettaa se että yleensä perustelu on tasoa "tuplaklikkasin sitä kotikoneellani ja se toimi" (en tarkoita että sinä olisit tätä tasoa). Selitäppä sitten tälläiselle kaverille mitä se tarkoittaa jos homma pitäisi tehdä 1000 työasemalle, ja kuinka tärkeää roolia näissä tilanteissa näyttelee esimerkiksi ohjelmistovakiointi. Harvaa adminia kiinnostaa tuplata työtään sen takia että yksi työntekijä on valveutunut ja lopuille joutuu selittelemään mitä tämä tarkoittaa.

Juuri nuo "power userit" mitkä hallitsee oman kotikoneensa hyvin, on kaikkein v-mäisimpiä....
Päästä sellainen irti yritysverkkoon niin kohta on systeemit sekaisin!
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: Tha-Fox - 16.04.09 - klo:10.49
Aamulla iskettiin 400 sivun manuaali käteen ja iltapäivällä tulee asentaja laittamaan softan. Voi tulla henkevät keskustelut ohjelman toiminnasta ja ominaisuuksista.
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: brojericho - 18.04.09 - klo:20.06
Aamulla iskettiin 400 sivun manuaali käteen ja iltapäivällä tulee asentaja laittamaan softan. Voi tulla henkevät keskustelut ohjelman toiminnasta ja ominaisuuksista.
 
*Nixin opas? Millä kielelllä joudut lukemaan ja onko ko. kieli iisiä? Käsitin et se manuaali lyötiin sun käteen? Onko se ees hyvin kirjoitettu?  ;) Vai sellainen statistinen kuvaus ohjelmiston kuvauksesta?
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: Tha-Fox - 18.04.09 - klo:23.08
Aamulla iskettiin 400 sivun manuaali käteen ja iltapäivällä tulee asentaja laittamaan softan. Voi tulla henkevät keskustelut ohjelman toiminnasta ja ominaisuuksista.
 
*Nixin opas? Millä kielelllä joudut lukemaan ja onko ko. kieli iisiä? Käsitin et se manuaali lyötiin sun käteen? Onko se ees hyvin kirjoitettu?  ;) Vai sellainen statistinen kuvaus ohjelmiston kuvauksesta?

Ihan oli englanninkielinen PDF-tiedosto, geneerinen selostus ohjelman ominaisuuksista. Mut luettu on ja ehkä jopa jotain ymmärrettykin.

Ohjelmistovakioinneista tuli mieleen, että maksaisin jonkin verran, jos kaikki IE-only -yritysratkaisut sais hävitettyä maailmasta :D
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: AkuKalle - 18.04.09 - klo:23.13
Aamulla iskettiin 400 sivun manuaali käteen ja iltapäivällä tulee asentaja laittamaan softan. Voi tulla henkevät keskustelut ohjelman toiminnasta ja ominaisuuksista.
 
*Nixin opas? Millä kielelllä joudut lukemaan ja onko ko. kieli iisiä? Käsitin et se manuaali lyötiin sun käteen? Onko se ees hyvin kirjoitettu?  ;) Vai sellainen statistinen kuvaus ohjelmiston kuvauksesta?

Ihan oli englanninkielinen PDF-tiedosto, geneerinen selostus ohjelman ominaisuuksista. Mut luettu on ja ehkä jopa jotain ymmärrettykin.

Ohjelmistovakioinneista tuli mieleen, että maksaisin jonkin verran, jos kaikki IE-only -yritysratkaisut sais hävitettyä maailmasta :D

Onnistuu. Järjestä ad:hen vakiona firefoxia varten yhtä laajat gpo:t kuin ie:lle niin olen heti mukana. Niin ja päivitys wsussulla kiitos... Ite lähtisin liikkeelle koko käyttis vaihtoon kuin näitä purkka patentti pala kerrallaan ratkaisuja
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: Tunkkaamo - 19.04.09 - klo:10.35

Homma tyrehtyi täysin silläkin hetkellä. Keskeytykset häiritsevät eniten... Tai se kun olen opettajien työhuoneen koneessa Järjestelmänvalvojan tunnuksilla(joita opettajat eivät saa tietää tai käyttää) ja joku "repii hihasta väkisin oman ongelmansa pariin..." En voi edes logata ulos jos jokin prosessi on kesken koneella...

Tiedän, että tämä ei ollut niin hauska juttu vaan ihan autenttista stressimatskua. ;)



Itse pyrin em. syystä olemaan mahdollisimman vähän fyysisesti paikalla, jotta taviskäyttäjät joutuvat ensin edes vähän miettimään ennenkuin ottavat jonkin itsestäänselvyyden takia yhteyttä....

Naamatusten kommnikoin itse asiassa mieluummin vain "isojen pomojen" kanssa ja raportoin heille suoraan onnistumiset, epäonnistumiset, projektien statukset jne...
Näin heille sentään syntyy oikea kuva hommista: Muutoin he olisivat varmaan siinä käsityksessä että kaikki on vinksallaan, kun osaamattomat taviskäyttät koko ajan vinkuvat "mikään ei toimi" (lue: "kukaan ei osaa käyttää omia työkalujaan") jankutustaan.

Tässähän sitä taas avautumista  ;D
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: nore - 19.04.09 - klo:16.11
Itse pyrin em. syystä olemaan mahdollisimman vähän fyysisesti paikalla, jotta taviskäyttäjät joutuvat ensin edes vähän miettimään ennenkuin ottavat jonkin itsestäänselvyyden takia yhteyttä....
Mikäs siinä, jos toimenkuvaasi kuuluu olla suunnittelija tai huoltomies eikä käyttöneuvoja. Jos käyttäjä tulee kesken töidensä kysymään jotain, kysymyksessä on jokin sellainen asia, joka estää tai hidastaa hänen työtään eikä ole hänelle itsestään selvä. Neuvojan asia on poistaa käytön esteitä, johtuvatpa ne sitten ohjelmien ja laitteiden huonosta suunnittelusta, vajavaisesta opastuksesta tai (mitä ei sanota ääneen) käyttäjän rajoittuneesta oppimiskyvystä.

Ei ole urakehityksen kannalta eduksi suhtautua alentuvasti niihin ihmisiin, joiden työn edistämisestä itse nauttii palkkaa. Tietokoneet ja -verkot ovat työpaikoilla sitä varten, että ne tavikset (?) saavat tehdä niillä oikeita töitä, eivät suojatyöllistettyjen mörököllinörttien hupina.

Jos työntekijöiden IT-taidot eivät riitä työvälineiden käyttöön, on työnantajan asia huolehtia koulutuksesta. Kun kerran pidät pomojen kanssa palavereja, vie viestiä sinne päin, jos puutteita huomaat.
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: Tunkkaamo - 19.04.09 - klo:23.33
Itse pyrin em. syystä olemaan mahdollisimman vähän fyysisesti paikalla, jotta taviskäyttäjät joutuvat ensin edes vähän miettimään ennenkuin ottavat jonkin itsestäänselvyyden takia yhteyttä....
Mikäs siinä, jos toimenkuvaasi kuuluu olla suunnittelija tai huoltomies eikä käyttöneuvoja. Jos käyttäjä tulee kesken töidensä kysymään jotain, kysymyksessä on jokin sellainen asia, joka estää tai hidastaa hänen työtään eikä ole hänelle itsestään selvä. Neuvojan asia on poistaa käytön esteitä, johtuvatpa ne sitten ohjelmien ja laitteiden huonosta suunnittelusta, vajavaisesta opastuksesta tai (mitä ei sanota ääneen) käyttäjän rajoittuneesta oppimiskyvystä.

Ei ole urakehityksen kannalta eduksi suhtautua alentuvasti niihin ihmisiin, joiden työn edistämisestä itse nauttii palkkaa. Tietokoneet ja -verkot ovat työpaikoilla sitä varten, että ne tavikset (?) saavat tehdä niillä oikeita töitä, eivät suojatyöllistettyjen mörököllinörttien hupina.

Jos työntekijöiden IT-taidot eivät riitä työvälineiden käyttöön, on työnantajan asia huolehtia koulutuksesta. Kun kerran pidät pomojen kanssa palavereja, vie viestiä sinne päin, jos puutteita huomaat.

Kyllä aika hyvin saavat koulutusta nykyään; Kuinka hyvin se menee perille on toinen asia.
Juu, en tosiaan ole käyttöneuvonnassa: Siellä olisi vähän vaikea karkuun päästäkin :)

Olen kyllä huomannut sellaisen asian että jos käyttöneuvonta / tuki / kuka vaan it-taitoinen on lähellä niin mieluummin mennään piinaamaan sitä kuin ratkaistaisiin asia itse esimerkiksi opettelemalla käyttämään tarvittavia työkaluja....

Pieni suodatus on aina paikallaan.

Sitten taas jos taviskäyttäjille jostain syystä annetaan vähänkin admin - oikeuksia niiin niitä ollaan heti käyttämässä väärin:
Oli sellainen tapaus että eräälle oli pakko antaa admin oikudet koska eräs erikoissofta ei vistassa ilman niitä kertakaikkiaan pelannut, niin eikös sinne oltu heti menty laittamaan bittorrenttia!

Uh, Uh, harmaata hiusta pukkaa  :-[
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: Tha-Fox - 19.04.09 - klo:23.35
Kyllä aika hyvin saavat koulutusta nykyään; Kuinka hyvin se menee perille on toinen asia.
Juu, en tosiaan ole käyttöneuvonnassa: Siellä olisi vähän vaikea karkuun päästäkin :)

Olen kyllä huomannut sellaisen asian että jos käyttöneuvonta / tuki / kuka vaan it-taitoinen on lähellä niin mieluummin mennään piinaamaan sitä kuin ratkaistaisiin asia itse esimerkiksi opettelemalla käyttämään tarvittavia työkaluja....

Pieni suodatus on aina paikallaan.

Sitten taas jos taviskäyttäjille jostain syystä annetaan vähänkin admin - oikeuksia niiin niitä ollaan heti käyttämässä väärin:
Oli sellainen tapaus että eräälle oli pakko antaa admin oikudet koska eräs erikoissofta ei vistassa ilman niitä kertakaikkiaan pelannut, niin eikös sinne oltu heti menty laittamaan bittorrenttia!

Uh, Uh, harmaata hiusta pukkaa  :-[


Windows-koneissa oma ongelmansa on vielä ne miljoonat softat, jotka toimii oikein vain admin-oikeuksilla. Niiden kanssa on revitty hius jos toinenkin.
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: nore - 20.04.09 - klo:07.50
Kyllä aika hyvin saavat koulutusta nykyään; Kuinka hyvin se menee perille on toinen asia.
Jos koulutus ei mene perille, sitä ei ole joko mukautettu koulutettavien tasolle (suom: menee yli hilseen tai ei opeta mitään uutta) tai sitten ei ole aikaa sulatella asioita työssä. Koulutukseen panostaminen menee hukkaan, jos koulutusjaksot ovat työstä irrallisia touhutuokioita, joiden merkitystä koulutettava ei itse oivalla. Toki työntekijälläkin on vastuu taitojensa päivittämisestä; jos itse ei sitä älyä, on esimiehen muistutettava siitä riittävän selvästi.

Koulutuksen pitää olla jatkuvaa ja suunnitelmallista, sopivasti annosteltua ja arkiseen työhön nivottua. Sen takia saatavilla on oltava käyttötukihenkilö tai kokeneempi vertainen. Vertaistuessa on vain se riski, että yksi itseoppinut tuhokäyttäjä levittää neroutensa hedelmät yhteiseksi vakiokäytännöksi.
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: nore - 20.04.09 - klo:09.34
Oli sellainen tapaus että eräälle oli pakko antaa admin oikudet koska eräs erikoissofta ei vistassa ilman niitä kertakaikkiaan pelannut, niin eikös sinne oltu heti menty laittamaan bittorrenttia!
Siinähän se painajainen on: osaamista ilman ymmärrystä.
Otsikko: Vs: Ylläpitäjän IT - stressi
Kirjoitti: Tunkkaamo - 20.04.09 - klo:14.10
"Vertaistuessa on vain se riski, että yksi itseoppinut tuhokäyttäjä levittää neroutensa hedelmät yhteiseksi vakiokäytännöksi."

"tehokäyttäjä" = TUHOKÄYTTÄJÄ  :P