Ubuntu Suomen keskustelualueet
Muut alueet => Yleistä keskustelua => Aiheen aloitti: qwertyy - 13.11.07 - klo:21.09
-
Tuli mieleen pistää tällainen topic kun ollaan kärsitty nettiongelmista nyt karkeasti kuukauden verran. Täällä siis 2/512 nettiliittymä, joka katkoo ihan sairaalloisen paljon yhteyttä. Tulipa tuossa mieleen kokeilla Opensusea ja aloitin sen dvd imagen lataamisen ja huikeat 30Mt kerkesi tulla, ennenkuin yhteys katkesi. Tällä hetkellä TW-EA716:n ATM-yhteyskohta kertoo
Rx paketit n. 400 000, joista virheellisiä n. 3 000
Tx paketit n. 330 000, joista virheellisiä n. 1 000
En todellakaan tiedä juuri mitään nettiyhteyksistä, mutta eikö noita virheellisiä paketteja ole suhteellisen paljon? Ainakin kerran vastaavasti oli kolme miljoonaa Rx pakettia, joista alle neljäsataa oli virheellisiä...
Olen ollut palveluntarjoajaan yhteydessä kolmisen kertaa ja kahdella niistä on aluksi kyselty, että olenko asettanut modeemiin aikakatkaisun tms. ja yrittäessäni kertoa ongelmasta asiaan luvataan paneutua ja säätää jotain asetuksia. Ongelma vaan jatkuu ja yleensä toisen lähetetyn sähköpostin jälkeen ei postiin enää vastata. Modeemin olen asettanut tehdasasetuksille kuten ISP peräti vaivautui kertomaan, paljoa muita ohjeita ei ole tullut.
Alkaa kovin närästämään kun modeemin tapahtumaloki täyttyy seuraavista >:(
Tapahtumaloki home.gateway:gs7070:none: ADSL line is DOWN! Nov 11 06:54:49
home.gateway:gs7070:none: ADSL line is UP! Nov 11 20:35:30
home.gateway:gs7070:none: ADSL line is DOWN! Nov 11 20:36:06
home.gateway:gs7070:none: ADSL line is UP! Nov 11 21:47:24
home.gateway:gs7070:none: ADSL line is DOWN! Nov 11 21:48:01
home.gateway:gs7070:none: ADSL line is UP! Nov 11 21:48:07
home.gateway:gs7070:none: ADSL line is DOWN! Nov 11 21:48:25
home.gateway:gs7070:none: ADSL line is UP! Nov 11 21:50:13
home.gateway:gs7070:none: ADSL line is DOWN! Nov 11 21:50:29
home.gateway:gs7070:none: ADSL line is DOWN! Nov 11 23:04:52
home.gateway:gs7070:none: ADSL line is UP! Nov 11 23:04:57
home.gateway:gs7070:none: ADSL line is DOWN! Nov 11 23:05:26
home.gateway:gs7070:none: ADSL line is UP! Nov 11 23:35:41
home.gateway:gs7070:none: ADSL line is DOWN! Nov 11 23:35:57
Nettiyhteys menisi samantien vaihtoon jos vaihtoehtoja vain olisi. Onko kaikki "palveluntarjoajat" yhtä hankalia, kokemuksia? Kohta alan olla siinä vaiheessa, että lähden henkilökohtaisesti lähimpään palvelupisteeseen jututtamaan palveluntasosta jonkun kanssa kasvotusten ja varmasti katson että asiakkaita on liikkeessä mahdollisimman paljon. Kait nyt perhana kuukauden sisällä ja useammalla yrityksellä pitäisi saada palvelua. Laitoin tänään(kin) sähköpostia ja nyt liitin pari screenshottia kun heitä puhelimitse tuntunut asia kiinnostavan lainkaan. Eivätkä tunnu uskovan että ongelma on hyvin satunnainen, joku päivä menee ihan hyvin ja saa vaikka kuinka ison tiedoston ladattua koneelle, mutta toinen ääripää on tosiaan että n.30Mt kohdalla yhteys katkeaa. Eniten ehkä asiassa närästää se, että ensimmäisellä valituskerralla he eivät ilmeisesti uskoneet tuota ongelmaa ja lähettivät linkin mistä ladata n.4Gt tiedosto koneelle, joka siis suoraan heidän palvelimellaan. Tämä ei siis onnistunut ja ongelmasta kun kyselin uudestaan ei enää vastausta kuulunut. Ongelma on siis täysin sama kolmella tietokoneella (joissa kaikissa windows ja ubuntu), sekä Ps3:lla. Ps3:lla lievimmin se kun osaa jatkaa latauksia, mutta toki heittää palvelusta välillä pihalle, että tuskin vika on tietokoneissa. Ai niin tuossa viime vai toissa viikolla nettiyhteys ei toiminut kahteen päivään lainkaan vaikka mitä teki. Soitin ja kysyin että miksi noin pitkä katkos ja hetken ihmettelyn jälkeen tuumasivat, että linjan näkyy olevan päällä ja mutta päättivät käynnistää jotain uudelleen ja saman tien modeemi alkoi toimimaan. Kysyin taas, että liittyykö tuo häiriö nyt näihin muihin ongelmiin ja taas mutistiin että asiasta laitetaan viestiä eteenpäin ja yllättäen tästäkään ei ole sen koomin kuulunut mitään.
Eikö tällaisissa tapauksissa yleensä lähetetä mies osoitteeseen, mittamaan linjat tms???
Närästää, närästää kovin paljon.... Olen ollut kärsivällinen ja käyttäytynyt hyvin yhteydenotoissa. Kohta se loppuu.
>:( >:(
-
Ymmärrän että närästää! Vaan et kerro mokoman ketku-ISP:n nimeä...
Mutta me elämme tämän osalta vapaassa Suomessa: voit valita esim. Soneran, missä hyvänsä oletkin.
(ellet sitten ole jossakin "suljetussa" ympäristössä)
Sonera toimii. No, jos se nykyinen ISP nyt on Sonera, niin sitten se ei auta. Mutta en usko että on, koska Soneran asiakaspalvelu ja toiminta yleensäkin ansaitsee (vuosien kokemuksella) ison papukaijamerkin.
(http://uhvo.org/tmp/papukaija.png) (http://sonera.fi)
Mainostustako, ei suinkaan, se vaan toimii hyvin.
-
Sonera toimii.
Kyllä täällä ainakin pätkii taajaan :) Yleensäkin kaikista ISP:istä ja operaattoreista on eri ihmisillä hyviä ja huonoja kokemuksia. Lisäksi kun nämä "isotkin" tahot kuten Sonera ja Elisa ovat viime vuosina irtisanoneet sadoittain teknistä henkilöstöään niin tuntuu että ihan oikeasti sujuvaa teknistä toimintaa ei kovin monelta voi odottaa.
-
Ei Soneraa, silloin kun meillä se oli, se pätki, ja muutenkin hieman arsesta oli tuen kanssa. Heti kun faija sai töiden kautta Elisan netin, niin johan rupesi toimimaan hyvin. On pätkinyt vain silloin kun windows-koneessa ollut virus, ja ollaan yhteys katki laitettu ettei mene enempää botnetti sitten hyökkäilemään, ja silloin kun Zyxel on seonnut.
-
Hmm.. Vuosi pari sitten tänne ei kuulemma saanut esim. elisan liittymää lainkaan. Asustelen Keski-Pohjanmaalla ja aluellinen tarjoaja nyt siis käytössä ja yhteys on tänne hommattu melkein heti kun ADSL vaan oli saatavissa. Kännykkä liittymäni on Soneralta ja siellä puolella on mielestäni kyllä ihan jees asiakaspalvelu kun pari kertaa olen ollut sinne yhteydessä grps sähköposti jutuista.
Harmittaa. Silloin kun tuo nettiyhteys tänne hommattiin, niin se ei yltänyt ihan luvattuihin nopeuksiin vanhanaikaisten yhteyksien takia, mutta kun saivat kuitua tännepäin ja uusittua lähimmän keskuksen niin yhteydet toimivat pari kolme vuotta, niin hienosti kuin vain voi yhteydeltä odottaa. Modeemikin on vielä sama ja jostain ihmeen syystä nyt alkanut temppuilemaan. Mietiskellyt että voiko modeemi rikkoutua noin omituisesti, mutta varmaan aika epätodennäköistä? Tosin tuo telewell ei enää oikein iske kun kokeilin laittaa sen rautapalomuurin päälle ja hyökkäysten tunnistuksen päälle. Muutaman päivän päästä huomasin että google ei enää avautunut, kuten ei nettiautokaan. Sitten satuin katsomaan modeemin lokia ja katsoin pitkän liudan hyökkäyksen estoista ja huomasin että kaikissa oli sama ip. Tuli mieleen kokeilla sitten whois palvelulla mitä se sanoo ja google.com tuli vastaukseksi? Enkä itse ainakaan löydä tuon modeemin asetuksista blacklistin muokkausta, vain sen tyhjentämisen. En tiedä sitten lähettääkö tuo iGoogle/gmail jotain sellaista tietoa minkä tuo modeemi tulkitsee hyökkäykseksi tms. ??? Kokeilin päivittää modeemin firmwarenkin uusimpaan, mutta eipä tuo vaikuttanut mitenkään. Muutenkin hiukan omituinen tuo modeemi kun ajattelin kokeilla tuota PS3:n nettipelejä ja monet niistä vaatisi porttien puhkomista oikein tosissaan, niin ajattelin sitten asettaa sen DMZ alueelle, mutta mutta vaikka asetan ps:n ip:n kiinteäksi ja yritän tarjota sitä DMZ valikkoon ja kyseinen ip on samassa valikossa modeemissa näkyvissä niin eipä vaan ilmesty DMZ listaan vaikka kuinka yrittää tallentaa asetuksia. Kokeilin MAC osoitettakin tyrkyttää, mutta ei sekään auttanut. Tuo DMZ tuli mieleen siis kun jostain syystä en saa UPnP:tä toimimaan tuon ps3:n kanssa, vaikka sen pitäisi sitä tukea. En kyllä itse järin enää kehu telewelliä ainakaan tuota kyseistä mallia. Käyttöliittymäkin on jo itsessään hyvin epäselvä.
Jonkin kommentin sain tuosta modeemista aiemmin, että olisi parempi kun yhdistäisi käyttäen automaattiasetuksia (adsl2 tms?) kuin nykyistä sen käyttämää (automaattisesti) g.dmt. Telewell on tehnyt tuosta modeemista jotain v2 versiota, jossa ilmeisesti eri piiri eikä siis päivitettävissä tuohon, se kyllä on adsl2:sta tukeva modeemi (mitä se nyt sitten tarkalleen tarkoittaakaan?). Yritin udella, että ovatko muuttaneet keskukseen rautaa/softaa joka voisi tuon aiheuttaa, mutta kun eivät kommentoineet siihenkään mitään...Huoh..
Hyvä ISP kun ei törmää ongelmiin :)
Jos viitsitte muuten kertoa kokemuksia modeemeistanne. En tiedä pitäisikö vaan ottaa riski ja tilata joku toinen Zyxel, Buffalo, Cisco (joku väitti että löytyy ihan normi käyttäjän modeemeitakin tuotteista?). Saisi mieluusti sisältää rautapalomuurin ja keskittimen ainakin kaksi verkkopiuhaliitäntää pitää löytyä modeemin sijainnin takia. Saa mainostaa jos oma modeemi tuntuu toimivan hienosti. Tosin ei pitäisi ajatella kyllä tätä vaihtoehtoa periaatteestakaan ennenkuin ISP:ltä saa varmuuden että vika on modeemissa....
-
Ei saanutkaan vuosi/pari sitten, mutta nyt saa, eli kyselepä uudelleen.
Vaan haukkuvat mokomatkin ketkut ;) Soneraa, joka on minulla toiminut vuosia täysin pätkimättä.
Noh, siinähän haukkuvat, pääasia on että minulla toimii! :)
Aikaisemmin oli Zyxel-modeemi (mallia en muista), joka toimi lähes ongelmitta. Siinä oli 4 porttia ja muurit yms.
Joskus piti resetoida oletusasetuksiinsa, mutta ne kerrat jäi muutamaan, ja se oli kuitenkin ~2 vuotta käytössä.
Monimutkaisten sattumusten kautta nyt on Telewell EA510 joka on toiminut täysin ongelmitta (4 porttia ja antenni).
Sain sen ilmaiseksi Soneralta, ei mokoma loota maksanut yhtään mitään.
En ole asetuksiin edes perehtynyt, koska jo oletuksena NAT on käytössä, ja kaikki toimii muutenkin OK.
Elikkäs Soneralta siis saa esim. ko. modeemin ilmaiseksi, kun älyää vain pyytää, ja se liittymismaksukin on 0€
nimim. soneranmiäs ;D
-
Tuskin tarvii mitään mittamiestä lähettää kun dslamista saa ne snr:t etänäkin, joistakin jopa taajuuskanavittain. Saatko modeemistasi ulos maksimikättelynopeuksia? Niiden perusteella pystyisi paremmin arvailemaan johtuuko tipahtelu linjasta vai kenties viallisesta modeemista tai DSLAMista
Adsl2+ voisi auttaa jos ongelmana on ylikuuluminen, eli naapurin linjasta vuotaa kehyksen paloja sinun johtoosi. Pitäisi auttaa myös moniin muihin yhteyden häiriötekijöihin, osaa mm. kiertää radioamatöörien am-saastan ja koko homman pitäisi tosiaan tapahtua ilman katkoksia. Näissä on modeemien välillä eroja, toiset toimii speksin mukaan ja toiset ei.
Ciscon nimellä myydään nykyään linksysin purkkeja, tietääkseni ciscolta ei ole sen vanhan adsl-ykköspurkin jälkeen tullut uutta modeemia markkinoille. Sinänsä harmi, koska kuluttajakama on yleensä aika surkeaa. Modeemit siis on kulutustavaraa ja ne menee rikki. Hajoavia osia ketjussa on myös suotimet, joilla adsl erotetaan potsista, jos on puhelin käytössä niin kannattaa kokeilla ilman. Omien piuhojen tarkistaminen on myös suotavaa ettei turhaan juoksuteta asentajaa, jos on joku pitkä jatkoroikka kiinni minkä päältä vielä parhaassa tapauksessa kävellään niin laitetaan motukka kiinni suoraan pistokkeeseen.
Tp-linkin langattoman boksin ostin kun viimeksi adsl-modeemia tarvitsin, testailin sitä ennen ostopäätöstä n. 1200/700 kbit/s linjassa (tahallaan rikottu), jossa se toimi moitteetta, ongelmia ei modeemin suhteen ole ollut.
Edit: ja yhteyskatkoksiin auttaa wget ja sen -c vipunen, jos palvelin vain tukee sitä (taitaa olla http1.1 standardikamaa).
-
Saatko modeemistasi ulos maksimikättelynopeuksia? Niiden perusteella pystyisi paremmin arvailemaan johtuuko tipahtelu linjasta vai kenties viallisesta modeemista tai DSLAMista
Tarkoitatkohan noita adsl linja valikossa olevia kohtia :-[ . Kiitos hyvistä vinkeistä
Yhteyden tila Multimode
Linjan aktivointi True
Tx signaalin vaimennus 0
DSP ohjelmistoversio 53350
Yhdistetty true
Toimintatila g.dmt
Annex versio AnnexA
Lähetysnopeus 768000
Vastaanottonopeus 8928000
-
Kehumpa myöskin Soneraa ja telewelliä, siis ihan vaan omiin kokemuksiin perustuen. Erehdyin joskus tämmöseen hpna juttuun( tais olla visuverkko, varokaa) ja se toimi 4 päivää mitenkuten laskut tuli heti puolelta vuodelta ettepäi, yhteyspuhelimeen ei vastannu kukaan ja kun koitin paikanpäällä käydä ei löytyny koko firmaa annetusta osoitteesta! Nyt on Soneran liittymä ollu jo pari vuotta ja satunnaisia huoltokatkoja lukuunottamatta toiminu tosi hyvin, samoin asiakaspalvelu aina kun on ollut tarvis yhteyttä ottaa. Kännyliittymiä mul on soneralta 5 kpl, eikä niissäkään ole ongelmia ollunna. Modeemina on Telewellin 501, taitaa olla ihan vers.1, ja sekin on täyttäny kahden koneen käytössä tehtävänsä.
-
Erehdyin joskus tämmöseen hpna juttuun( tais olla visuverkko, varokaa) ja se toimi 4 päivää mitenkuten laskut tuli heti puolelta vuodelta ettepäi, yhteyspuhelimeen ei vastannu kukaan ja kun koitin paikanpäällä käydä ei löytyny koko firmaa annetusta osoitteesta!
HomePna:ta kannattaa karttaa aina. Minun mielestäni se on vanhentunutta tekniikkaa. Joku voi oikaista, mikäli olen väärässä.
-
HomePna:ta kannattaa karttaa aina. Minun mielestäni se on vanhentunutta tekniikkaa. Joku voi oikaista, mikäli olen väärässä.
Oikeassa on hän, pirullinen keksintö joka onneksi poistuu väkisin ajan myötä. http://fi.wikipedia.org/wiki/HomePNA
-
Itsellä ollut tämä DNA jo muutaman vuoden. Hyvin on toiminut, kertaakaan ei ole pätkinyt eikä muuta. Päätelaitteena on Zyxelin Prestrige 600-HW, ihan ok vaikka parempikin voisi olla. Nyt kun sain tuon UPNP systeemin niin täytää tarpeet hyvin.
-
Meillä ollut 5 soneran puhelinliittymää, kaikki vaihdettiin tele finlandille kun lasku koostuis melkein kokonaan pelkästä kuukausimaksusta joka oli sen 4€
-
Eipä ole p.reiät vieläkään kerenneet laittaa vastausta sähköpostiini. Hyvää palvelua? Varmaan lisänneet minut spämmilistalle tai jotain....
-
Eipä ole p.reiät vieläkään kerenneet laittaa vastausta sähköpostiini. Hyvää palvelua? Varmaan lisänneet minut spämmilistalle tai jotain....
Et vieläkään kerro ISP:n nimeä... Se saattaisi hiukan auttaa.
Tukipuhelimeen kannattaa soitaa, ei ne tukimadot jaksa heti lukea/vastata sähköposteihin, pienellä palkalla siellä istuskelevat, jos istuskelevat.
ps. Soneran tukinumero on ilmainen ja jopa vastaa joskus, sekin vielä! ;)
-
ppo baana
-
Kyllä tuo vika taitaa olla modeemissani ja sen tavassa tunnistaa asetukset. Modeemi siis tekee PPPoE asetukset automaattisesti juuri äsken kun yhteys taas vaihteeksi kangistui käyttökelvottomaksi kerkesin huomata sen sivulla vilahtavan virheelliset ICMP asetukset tekstin. Outoa mielestäni että tuokaan virheilmoitus ei jäänyt tapahtumalokiin tai virhelokiin, johon muutenkin tuntuu jäävän virhe vain jos palomuurissa tekee jonkin virheellisen asetuksen. Tapahtumalokiin kyllä jää nuo ADSL line up/down ilmoitukset.
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Control_Message_Protocol
Viittaako tuo nyt siihen, että tuo modeemi sekoaa lähiverkontakia ja voiko tuon takia nettiyhteys katketa (kaatua?), niin että tapahtumalokiin jää vain tuo line up/down ilmoitus ? Tuo modeemi siis jakaa suurimmillaan viidelle koneelle nettiyhteyden samanaikaisesti. Käytännössä lähes aina kuitenkin vähintään kaksi konetta yhteydessä samanaikaisesti. Yksi tietokone suoraan modeemissa kiinni, loput eripuolella taloa olevat laitteet kytketty erillisen wlan keskittimen kautta yhdellä piuhalla tuossa modeemissa. Pitänee kokeilla oireileeko täysin samoin jos vain yksi kone kerrallaan kytkettynä.
En itse ainakaan huomaa modeemin asetuksissa mitään ICMP:hen viittaavaa. Osaako kukaan viisampi kertoa mitään?
-
Sonera toimii. No, jos se nykyinen ISP nyt on Sonera, niin sitten se ei auta. Mutta en usko että on, koska Soneran asiakaspalvelu ja toiminta yleensäkin ansaitsee (vuosien kokemuksella) ison papukaijamerkin.
Sulla on ilmeisesti sitten eri Sonera kun mulla. Oman yhteyden toimivuus on todella vaihtelevaa. Välillä toimii ihan OK, mutta välillä taas pätkii ihan huolella.
Tuota papukaijamerkkiä en ymmärrä. Sonerallahan asiakaspalvelu ei sisälly hintaan, vaan jos vika ei ole soneran päässä vaan vaikkapa pitäisi konfiguroida ADSL-modeemi, niin saat maksaa neuvoista 30e/laaki. Tekninen asiakaspalvelu menee kiinni arkisin yhdeksältä ja lauantaisin puoli viideltä, eli jos soneralta hajoaa jotain sen jälkeen niin saa suosiolla odotella seuraavaan päivään tai maanantaihin. Odottelua on luvassa myös aspaan soittajalle, sillä alle puoleen (http://www.sonera.fi/Asiakastuki/Yhteystiedot/Palvelunumerojen+vastausajat) puheluista vastataan 5 minuutissa. Omien kokemusten mukaan siihen menee vähintään puoli tuntia. Jos tämä on hyvää asiakaspalvelua niin en halua tietää mikä on huonoa.
-
Mun Sonera ei tunnu pätkivän, mutta säännöllisen satunnaisesti (luokkaa kerran viikossa) pitää vetää modeemin pistoke ja virtapiuhat irti jotta yhteys lähtisi toimimaan. Soneran tekniseen palveluun ei tunnu pääsevän, Nokia N95 pitää olla laturissa kiinni tai muuten akku kuolee jonoon.
Johtuukohan toi tarve repiä piuhat irti seinästä mun modeemista vai Sonerasta? Tietsikasta se ei johdu, sillä mikään meidän koneista (ml. N95) ei saa yhteyttä WLANin yli nettiin kun hankala päivä sattuu kohdalle. Kun piuhat on taas seinässä ja yhteys kunnossa, se ei koskaan petä kesken käytön. Tätä ongelmaa ei ollut kertaakaan ekaan puoleen vuoteen kun nopeus oli 2/512. Ongelmat alkoivat heti kun se nostettiin 8/512:ksi.
-
Ongelmat alkoivat heti kun se nostettiin 8/512:ksi.
Syy saattaa löytyä silloin siitä, "liikaa" vauhtia jollekin osalle systeemiä tms, emt. Veikkaisin kyllä modeemia. :)
Minulla ei tosiaan pätki (1/512), ei ole ~kolmeen vuoteen pätkinyt kuin muutaman kerran, ja ne on aina ollut
selkeitä Soneran laitevikoja, joista on ollut myös aina tiedote / tai Zyxel jumituksia. Telewell jumituksia ei ole ollut yhtäkään. Se asiakaspalvelun numerohan on ilmainen, antakaa sen puhelimen vain soida (kaiutin päällä) kyllä ne
vastaavat kun kerkeävät. Jostakin syystä toimii .. ilmeisesti minulla tosiaan on eri Sonera kuin muilla, ja hyvä niin. ;D
-
Sonera saa muutaman vuoden kokemuksen perusteella maksimissaan arvosanan välttävä. Katkoksia on ollut 6:ssa eri asunnossa ihan riittämiin. Ensimmäisessä jossa oli paaljon parjattu homepna, katkoja oli yli kymmenen päivässä. Muissa asunnoissa oli sitten normi dsl ja suht hyvin toimii. Viikoittain kuitenkin aina yksi hieman pidempi katko ainakin. Nimipalvelimia sun muuta on luvattu korjailla ja että yhteys paranee kyllä ihan pian...olen kuullut tarpeeksi.
Tekninentuki saa arvosanaksi myös välttävä. Kesätyöntekijä joka vihkosta lukee ja kertoo "Valitse kolmas välilehti jossa lukee blaablaa ja tarkista onko ruksi kohdassa blaablaablaa". Tukea sai win 95/98/me/nt/xp, vaan kun kerroin että koneessa on ubuntu niin johan meni tekniseltätuelta sormi suuhun jonka jälkeen pyörittivät kolmella eri henkilöllä jonka jälkeen tuli jo jotenkin asiantunteva kaveri puhelimeen toteamaan sen minkä jo itse tiesinkin, eli että heidän päässään pätkii.
Nykyinen isp saa arvosanaksi kiitettävä. Yhteys oli talossa 2 päivää tilauksen jälkeen (soneralla pelkkä siirto kesti 8 viikkoa) eikä yhteys ole pätkinyt kuin tasan kerran kesän jälkeen. Sekin johtui siitä kun myrskyn takia pätki paljon muutakin kuin netti.
Nykyinen isp on siis netikka.
-
Syy saattaa löytyä silloin siitä, "liikaa" vauhtia jollekin osalle systeemiä tms, emt. Veikkaisin kyllä modeemia. :)
Nyt tiedetään sen verran, että modeemi ei ole syypää siinä mielessä, että edellisessä olisi ollut vikaa. Vaihdoin modeemin uuteen ja ongelmat vaan jatkuivat. Malli on pitkälti sama kuin edellinen, mutta ei ihan sama. Pitänee yrittää taas puhelua Soneralle.
-
Taisi tuo WLAN-yhteyden automaattinen pystytys ratketa. Laitoin palkissa oleva nm-appletin matkatilaan, jolloin koko appletti muuttui aivan toisen näköiseksi. Sen kommin ei ole tarvinnut salasanaa naputella.
-
Soneran netti pätki vähintään kerran päivässä telewell 501 1.versiolla kunnes päivitin firmwaren ja pätkimiset loppui siihen, kerran piti ottaa tekniseen tukeen yhteys viallisen yhteyden takia, etänä saivat muutamassa minuutissa selville että vika oli heidän päässä ja korjausta ei tarvinnut montaa tuntia odottaa. Asiakaspalveluun sen sijaan palautteen/yhteydenottopyyntöjen lähettäminen on yhtä tyhjän kanssa, vastausta ei tule edes kiroilujen kanssa. Ainoa toimiva kommunikointikeino tuntuu olevan puolen tunnin jonotus asiakaspalveluun. Nykyään sentään "omat sivut" toimii, vuosi sitten vielä päävoitto lotossa tuntui olevan todennäköisempää kuin niiden toimivuus.
-
Ajoittan DNS kyselyt tuntuvat olevan tokuttoman hitaita. Onkohan vika Elisassa vai Ubuntussa tai ehkä Hardy Heronin 64 bit version dns clientissä tms? Vaikea haarukoida pelkästään yhdellä ympäristöllä. Onko muilla ollut samoja ongelmia Elisan kanssa? Tuo DNS:n hitaus on siis nimenomaisesti satunnaista ja silloin todella hidasta. Usein myös sellaisilla siteillä joiden resolve ei oikeasti voi kestää kauan ja luulisi löytyvän jo välimuististakin. Siksi epäilen myös mahdollisia ongelmia käyttiksessä tai selaimessa.
Kyselyt siis on oikeasti hitaita 5-10 sek(!). Ei mitään 2 sekunnin pikkuviiveitä. ;)
-
Harmittaa. Silloin kun tuo nettiyhteys tänne hommattiin, niin se ei yltänyt ihan luvattuihin nopeuksiin vanhanaikaisten yhteyksien takia, mutta kun saivat kuitua tännepäin ja uusittua lähimmän keskuksen niin yhteydet toimivat pari kolme vuotta, niin hienosti kuin vain voi yhteydeltä odottaa. Modeemikin on vielä sama ja jostain ihmeen syystä nyt alkanut temppuilemaan. Mietiskellyt että voiko modeemi rikkoutua noin omituisesti, mutta varmaan aika epätodennäköistä? ...
Jos viitsitte muuten kertoa kokemuksia modeemeistanne.
itselläni on modeemit toimineet moitteitta tosin olen muuttanut aika monesti ja saanut siten useamman modeemin operaattoreilta...
mutta tutulla on soneran yhteys ja hänellä on hajonnut kolme telewellin modeemia... soneran suosituksesta hän on hommannut aina uuden telewellin valitettavasti... nyt tosin en tiedä onko tämä viimeisin mikä kun en ole vielä käväissyt kylässä. toivottavasti jokin muu. (itsellänikin tällä hetkellä soneran antama telewell toistaiseksi on toiminut) tämä tuttu asuu pitkän kaapeli matkan päässä n. 5km. Ne telewellit ovat yleensä olleet vielä toimivia, jos on kokeillut ns. keskustassa missä keskus on vieressä, mutta siellä missä niiden pitäisi toimia yhteys on pätkinyt tai siirtonopeus on ollut muutamia tavuja sekunnissa, joten suosittelen kokeilemaan toista modeemia. tosin operaattorille soittokin kannattaa. ainakin soneralla pystyvät melko hyvin vikaa selvittämään.
-
meille sanottiin asiakaspalvelusta aika tylysti että asiakkaan tulee pitää huolta että linjat toimii :( ja silloin meillä oli kyseessä jakelukeskus vika jonne ihan joka hemmo ei pääse käsiksi :/
-
Minullakin Sonera toiminut hyvin. Tällä hetkellä 24/2M yhteys josta todellinen nopeus noin 22 / 1,5M. Ei pätkimisiä eikä mitään :)
-
Elisalta 24/3 josta toteutuu 24/2,5. Mutta noi DNS lagi burstit häiritsee.
-
Ajoittan DNS kyselyt tuntuvat olevan tokuttoman hitaita.
Taas jumitti pahasti ja debuggasin hieman. Vika ei ole DNS:ssä. Vaan mitä ilmeisimmin firefoxissa, koska se voi sanoa looking up .... useita minuutteja, vaikka DNS vastaus tulee kyllä ihan rivakasti. Samoin tuo looking up voi olla jumsisa useisiin siteihin rinnakkain. Mutta DNS:stä se ei siis johdu.
-
DNS-onglema voi johtua modeemista, niin kuin minulla. Jos katsotte /etc/resolv.conf ja siellä on modeemin osoite, eikä suoraan palveluntarjoajan ip osoite niin se voi hidastua.
Ainakin minulla siellä on: 10.0.0.2 eli se selvittää ne osoitteet mun modeemin kautta ja modeemi varmaan sitte palveluntarjoajalta. Tämä on TODELLA hidasta(5-15s) ja olisi kiva löytää joku
ratkaisu, miten saisin sen boksin tarjoamaan sitä palveluntarjoajan ip-osoitettä, eikä sitä omaansa. Ongelma on sama läppärillä(ubuntussa, mutta ei windowsissa) ja servukoneella.
-
DNS-onglema voi johtua modeemista, niin kuin minulla. Jos katsotte /etc/resolv.conf ja siellä on modeemin osoite, eikä suoraan palveluntarjoajan ip osoite niin se voi hidastua.
Juu ei. Tuota ongelmaa ei ole, koska en käytä modeemia muuna kuin suorana siltana. Ja kuten sanoin, rinnakkaiset DNS lookupit menevät ihan hienosti läpi toisista prosesseista tuon jumituksenkin aikana. Valitettavasti tuo firefoxin status bar ei anna riittävän yksiselitteistä informaatiota siitä, miksi looking up kestää. Vaihtuuko tuo teksti juuri kun dns kysely on lähetetty vai sisältyykö siihen ehkä jotain muutakin. Pitäisi jaksaa sourcesta katsella.
-
Nyt on jo aiheellista nostaa.
Meillä on pitkän aikaa jo Elisan netti toiminut ilman ongelmia, mutta nyt yhtäkkiä onkin asiat toisin. Netti on n. päivän päällä ja lopun aikaa kiinni. Onneksi netti on saatu isäni työpaikan kautta niin saa sieltä yritystuesta nopsaan avun. Vika on heidän päässänsä, tainnut jo kolmesti sanoa että homma on fiksattu mutta aina se yleensä öisin katoaa eikä tule takaisin ilman soittoa. Hieman keittää kyllä...