Ehkä olen käsittänyt väärin, mitä tässä keskustelussa tarkoitetaan "graafisella työkalulla". Minä olen ymmärtänyt sen tarkoittavan Ubuntun graafisia ohjelmia kuten Gwenviewta, Darktablea, Digikamia jne. Niitä on mielestäni Ubuntu(Kubuntu) ympäristössä hyvinkin paljon.
Sen sijaan Windowsissa (11) ilmaisten ohjelmien löytäminen on ollut huomattavasti hankalampaa. Darktable kyllä asentui, mutta en saanut sitä kunnolla toimimaan. Siksi asensin Rawtherapyn, jota tosin en ole ennen käyttänyt. Gimp kyllä asentuu ja myös Krita näyttää olevan tarjolla. Silti niiden käyttäminen (voi johtua windowsosaamattomuudestani) on mielestäni hankalaa. Siksi olen jälleen harkinnut uuteen läppäriini joko Kubuntun asentamista doublebootina tai kokeilla Windowsin WSL2 ohjelmaa, joka käynnistää Ubuntun ilman doublebootia.
Hullunkurisinta on Microsoft Wordin toimiminen. Vaikka olen yrittänyt saada pois sen automaattiasetuksia, jouduin jo tallentamaan jonkinlaisen varmuuskopion Libreofficeen, sillä leikatessani ja liimatessani tekstiä, ohjelma tökki monta kertaa. Nyt hallitsen sitä ainakin jonkin verran, mutta huomaan, että se on rakennettu ennen kaikkea toimistotyötä varten eikä vapaaseen kirjoitamiseen. Ostin Microsoft Office 365 ohjelman vuodeksi hankiessani uuden koneen. En usko, että jatkan sen tilausta myöhemmin.
Ainakin minun mielestäni linux tarjoaa kaiken, mitä tarvitsen työskentelyyni. Aion kyllä perehtyä vielä tarkemmin Office 365 ohjelmaan. Onhan minulla siihen melkein vuosi aikaa. Ehkä siihen mennessä Ubuntulle saa vielä hyvin toimivan version DaVinci Resolve editointiohjelmasta.