Kirjoittaja Aihe: Matroxin näytönohjaimet  (Luettu 2310 kertaa)

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Matroxin näytönohjaimet
« : 20.11.06 - klo:19.54 »
Toimivatko Matrox:n näytönohjaimet hyvin Kubuntun kanssa? Esim Matrox G550? Vanhasa koneessa oli tuo ja uudessa oli PCI-E väylä joten ostin sitten jonkun muun ja tässä on huono kuvanlaatu. Ajattelin sitten ostaa PCI-E version tuosta Matroxista.
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Re: Matroxin näytönohjaimet
« Vastaus #1 : 23.11.06 - klo:12.58 »
Eikö kukaan ole koskaan kokeillut Kubuntua Matroxin näytönohjaimmilla?
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Matroxin näytönohjaimet
« Vastaus #2 : 23.11.06 - klo:18.17 »
matroxit alkavat olemaan aika harvassa kotikäyttäjien koneissa, koska niiden 3d-nopeus ei vaan pysty kilpailemaan atin ja nvidian kanssa. muutenhan matroxit ovat kyllä oikein hyviä näytönohajimia. perinteisesti (ja tämä nyt kuvaa tilannetta seitsemisen vuotta sitten, kun itselläni oli kone jossa oli matroxin kortti) matroxin ohjaimet ovat olleet linuxissa hyvin tuettuna, enkä usko, että tilanne olisi nykyäänkään yhtään sen huonompi.

noitahan voisi joskus vaikka testailla. itselläni löytyy hyllysyä ylimääräinen g400 max jota voisi joskus viritellä johonkin testikoneeseen :)
Janne

kranken

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Re: Matroxin näytönohjaimet
« Vastaus #3 : 24.11.06 - klo:14.12 »
Matroxille ei oikein ole kunnollisia linux-ajureita. Perustoiminnallisuus on kunnossa, siis kuvan saa näytölle ja huhuja olen kuullut, että dualheadinkin ja 3d-kiihdytyksen saa toimimaan joillain ajureilla, mutta näihin en ole perehtynyt, koska ei ole ollut tarvetta.

Ubuntun oletusajureilla en esim. saa säädettyä DVI liittimen virkistystaajuutta näytölle sopivaksi. Hitachin tft-näyttö ei oikein tykkää 60Hz:stä ja se on ainoa minkä DVI:stä olen saanut pihalle.

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Re: Matroxin näytönohjaimet
« Vastaus #4 : 26.11.06 - klo:11.53 »
Matroxiin palaamistahan olen harkinnut juuri Matroxin 2d  kuvanlaadun vuoksi; melkeinpä Ati ja nVidia häviää siinä osiossa Matroxille.

Itsellä oli 3-4v sitten Debian Matroxilla; tosin kuvaputkella. Nykyäänhän mulla on TFT DVI -liittimenkautta.
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi