Kirjoittaja Aihe: PCMCIA-Wlan kortti ei tunnistu  (Luettu 2947 kertaa)

macoute

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
PCMCIA-Wlan kortti ei tunnistu
« : 10.11.05 - klo:15.24 »
Taas jollakin on ongelmia tuon wlanin kanssa. Itselläni on rt2500-piirin kortti, johon ajuritkin pitäisi löytyä ja kaiken olla hauskaa ja helppoa kuin lapsen lyöminen.

Omassa läppärissäni, jossa olen kokeillut kahta eri PCMCIA-väylään kytkettävää korttia kumpikaan ei ole näkynyt tuossa lspci-listauksessa. PCMCIA servicesin status on ok, ja lspci huomaa itse sen väylän, mutta korttia sinne ei saa, ei sitten millään. Turha siis edes asennella mitään ajureita kun hardista ei tunnu edes olevan. Windowsissa molemmat kortit (ja siis väylä myös) toimii ok.
Onko kenelläkään mitään vinkkiä mitä kannattaisi kokeilla/yrittää?

Muita PCMCIA-laitteita ei ole millä kokeilla, mutta usb-väylään menevä Siemensin kortti (jonka piirisarjaa en tiedä, se Stockan hullujen päivien paketti)

Kone on sekin Hulluilta päiviltä keväällä ostettu Fujitsu Amilo A1640. Ubuntu Breezyssä ja Hoaryssä molemmissa kokeiltu, nyt Breezy.

macoute

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Re: PCMCIA-Wlan kortti ei tunnistu
« Vastaus #1 : 10.11.05 - klo:16.09 »
Vielä tarkennusta kun keksin tuon dmesg-komennon. Eli sieltä löytyi tällaiset rivit:

[94675.357000] ACPI: PCI Interrupt 0000:00:04.0[A] -> GSI 19 (level, low) -> IRQ 19
[4294675.359000] 0000:00:04.0: Realtek RTL8201 PHY transceiver found at address 1.


En edes tiedä, mitä tuo tarkalleen ottaen listaa, mutta tuo keskeytysosoite noissa riveissä taitaa olla sama? Joka tapauksessa siellähän se kortti taitaakin näkyä, vai? Auttaako tämä?

vipu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Re: PCMCIA-Wlan kortti ei tunnistu
« Vastaus #2 : 31.12.05 - klo:18.12 »
Minullakin oli sama ongelma. Läppärinä Amilo A1640, eikä PCMCIA-väylässä olevasta wlan-kortista näkynyt merkkiäkään missään. Selvisi, että ongelma oli PCMCIA:ssa eikä kortissa. Muutaman tunnin selvittelyn jälkeen löysin helpon ratkaisun. Saksankieliseltä amilo-foorumilta löytyi seuraava threadi:

http://www.amilo-forum.de/topic,1133,-pcmcia-CardBus-bridge-O2-Micro-Inc-OZ711M1-mit-Linux.html

Ilmeisesti ongelman aiheuttaa se, että 512 megasta muistia 32 megaa jaetaan näytönohjaimelle mutta bios ei tätä tietoa kerro eteenpäin. Ongelma ratkeaa kun /boot/grub/menu.lst tiedostossa muokataan riviä, joka ainakin minulla näytti alunperin tältä:

Koodia: [Valitse]
kernel /boot/vmlinuz-2.6.12-10-386 root=/dev/hda2 ro quiet splash
Tälle riville lisätään teksti

Koodia: [Valitse]
reserve=0x1e000000,0x2000000
,minkä jälkeen rivi näyttää seuraaalta:

Koodia: [Valitse]
kernel /boot/vmlinuz-2.6.12-10-386 root=/dev/hda2 reserve=0x1e000000,0x2000000 ro quiet splash
Tämä ratkaisi ainakin minulla ongelman, ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen wlan-kortti löytyikin verkkoasetuksista.

t. Ville
Kubuntu Gutsy/Hardy