Kirjoittaja Aihe: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?  (Luettu 61285 kertaa)

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #120 : 30.06.07 - klo:20.04 »
Onneksi Kwiniin on tulossa berylin kaltainen viritys niin ainakin KDE:ssä pitäisi toimia. Mielestäni Beryl/compiz fusion on aivan liian epävakaa vielä.
http://www.youtube.com/watch?v=4WBLlc6xCQ4&v3
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

tubbana

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #121 : 30.06.07 - klo:20.06 »
Beryl kyllä starttaa ihan näin yksinkertaisesti:
Koodia: [Valitse]
ln -s /usr/bin/beryl-manager ~/.kde/Autostart/
Joo tollein mää sen oo laittanut KDE:ssä, joskus se starttaa kokonaan, joskus puoliksi, joskus ei ollenkaan.

gefa

  • Vieras
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #122 : 30.06.07 - klo:20.45 »
On vaan aika jännää, että mulla Beryl toimii ihan mukisematta, olisiko syynä sitten näyttiksen ajurit kaatuiluissa?

Ainoa, milloin beryl ei käynnisty automaattisesti on jos jos x:n boottaa uudelleen uloskirjautumisen kera CTRL+Alt+BackSpace,muutoin käynnistyessä aina automaattisesti päällä.

Tietysti kannattaa laittaa asetuksista se aloita uusi istunto sen, palauta edelinen istunto sijaan, koska mielestäni se palauttaa sen istunnon jossa se Beryl oli jo pois päältä valmiiksi...
« Viimeksi muokattu: 30.06.07 - klo:20.46 kirjoittanut gefa »

Ubuntuu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
  • Linux koodari
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #123 : 30.06.07 - klo:23.59 »
Onneksi Kwiniin on tulossa berylin kaltainen viritys niin ainakin KDE:ssä pitäisi toimia. Mielestäni Beryl/compiz fusion on aivan liian epävakaa vielä.
http://www.youtube.com/watch?v=4WBLlc6xCQ4&v3
Itselläni ei hirveästi ole ollut ongelmia Compizin kanssa, mutta meinaatko, että täysin uusi olisi vakaampi kuin noin 1,5 vuotta vanha Compiz? Toki kwin on ollut olemassa jo aikaa, mutta uudet ominaisuudet ja efektit eivät. Tuntuu jotenkin turhalta, että tuokin pitää tehdä taas moneen kertaan, kun sille on jo yksi pätevä projekti olemassa.

eap

  • Vieras
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #124 : 01.07.07 - klo:00.21 »
Jossakin toisessa ketjussa taisin mainitakin, että yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä (kääntäen yksi tykkää isästä ja toinen pojasta). Minä tunnustan, ikääkin kun jo on, tykkääväni enemmän äidistä (gnome), mutta vilkuilen kyllä mieluusti silloin tällöin myös tytärtä (kde).  8)


UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #125 : 01.07.07 - klo:00.25 »
Itselläni ei hirveästi ole ollut ongelmia Compizin kanssa, mutta meinaatko, että täysin uusi olisi vakaampi kuin noin 1,5 vuotta vanha Compiz? Toki kwin on ollut olemassa jo aikaa, mutta uudet ominaisuudet ja efektit eivät. Tuntuu jotenkin turhalta, että tuokin pitää tehdä taas moneen kertaan, kun sille on jo yksi pätevä projekti olemassa.
Siis parempi mielestäni näin KDE-käyttäjän näkökulmasta. Beryl ja Compizilla on minulla ollut jatkuvia ongelmia hyvän KDE:n yhteentoimivuuden kanssa. En toisin sanoen viitsi käyttää niitä kokeilujeni jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 01.07.07 - klo:00.28 kirjoittanut UbunTux »
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #126 : 01.07.07 - klo:02.36 »
Itselläni ei hirveästi ole ollut ongelmia Compizin kanssa, mutta meinaatko, että täysin uusi olisi vakaampi kuin noin 1,5 vuotta vanha Compiz? Toki kwin on ollut olemassa jo aikaa, mutta uudet ominaisuudet ja efektit eivät. Tuntuu jotenkin turhalta, että tuokin pitää tehdä taas moneen kertaan, kun sille on jo yksi pätevä projekti olemassa.
Siis parempi mielestäni näin KDE-käyttäjän näkökulmasta.

Olen täysin samaa mieltä.

Lainaus
Beryl ja Compizilla on minulla ollut jatkuvia ongelmia hyvän KDE:n yhteentoimivuuden kanssa. En toisin sanoen viitsi käyttää niitä kokeilujeni jälkeen.

Itselläni kokemukset taitavat rajoittua yhteen kokeilun Mandrivan Live -versiolla. En muista kumpaa siinä käytettiin mutta se tuntui valitettavan päälleliimatulta eikä integroitunut sulavasti muuhun työpöytäympäristöön. Sellaista en halua käyttööni.

Nykyisen työpöytälogiikan tulee olla pohjalla ja 3d-työpöydän tulee vain laajentaa ja täydentää sitä.

Mitä tulee pyörän keksimiseen uudestaan ja NIH-syndroomaan niin KDE:n tapauksessa pitäisin sitä varsin terveenä. KDE4:n käyttämien rajapintojen ja teknologioiden tulee olla sellaisia että ne toimivat kaikilla tuetuilla alustoilla ja niiden kehitys sekä tuki voidaan taata koko KDE4:n elinajaksi. Käytännössä tämä tarkoittaa varsin usein omien rajapintojen kehittämistä välikerroksiksi ennen kolmannen osapuolen teknologioita. Tällöin ei jouduta ongelmiin jos jokin ulkopuolinen projekti kuolee tai lähtee etenemään väärään suuntaan.
« Viimeksi muokattu: 01.07.07 - klo:03.20 kirjoittanut mgronber »

Ubuntuu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
  • Linux koodari
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #127 : 01.07.07 - klo:11.10 »
Siis parempi mielestäni näin KDE-käyttäjän näkökulmasta. Beryl ja Compizilla on minulla ollut jatkuvia ongelmia hyvän KDE:n yhteentoimivuuden kanssa. En toisin sanoen viitsi käyttää niitä kokeilujeni jälkeen.
Joo, en ole itse KDE:n kanssa kokeillut vaan ainoastaan Gnomen ja Xfcen. En itse pysty uskomaan, että kwin tulisi missään vaiheessa vakavasti haastamaan Compiz Fusionia. Jos Kwinin on tarkoitus korvata CF, niin siitä tulee auttamattomasti perästä laahaaja. Parempi ja luultavasti myös helpompi tapa olisi parantaa sitä yhteensopivuutta.

nalakku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #128 : 01.07.07 - klo:15.18 »
Pitäis vissiin tuota KDE:ta taas testata. Aikoinaan kokeilin sitä 5.10 tai 6.06:sen Ubuntun mukana, tai no siis Kubuntun :) Testasin juurikin siksi etten löytänyt Gnomesta mitään säätöjä, into tyssäsi kuitenkin lyhyeen kun KDE:n puolella oli kyllä hienoja kuvakkeita mutta niitä klikkaamalla sai eteensä vain määrättömän määrän Erroreita, tai vastaavasti kaikki valinnat oli harmaita. Ilmeisesti kuvakkeet tuli vakiona mutta ite ohjelmat ois vielä pitäny asentaa erikseen tai sitten mulla oli menny asennus pahemmankerran pieleen :) Noh Gnomessa ei vieläkään ole mitään säätöjä eikä ideologiaan nojaten ole ilmeisesti ikinä tulossakaan, joten aika taitaisi alkaa olemaan kypsä KDE:n uudelle kierrokselle.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #129 : 01.07.07 - klo:15.28 »
Testasin juurikin siksi etten löytänyt Gnomesta mitään säätöjä, into tyssäsi kuitenkin lyhyeen kun KDE:n puolella oli kyllä hienoja kuvakkeita mutta niitä klikkaamalla sai eteensä vain määrättömän määrän Erroreita, tai vastaavasti kaikki valinnat oli harmaita. Ilmeisesti kuvakkeet tuli vakiona mutta ite ohjelmat ois vielä pitäny asentaa erikseen tai sitten mulla oli menny asennus pahemmankerran pieleen :)

Nyrkkisääntönä voidaan todeta että jos Kubuntun KDE:ssä ei jokin asia toimi niin Kubuntu-tiimi on sen todennäköisesti rikkonut. Ensimmäiset Kubuntun versiot kärsivät varsin paljon ongelmista. Nyt tilanne on parempi mutta itse en ole edelleenkään tyytyväinen heidän tekemiinsä muutoksiin.

nalakku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #130 : 01.07.07 - klo:15.51 »
Testasin juurikin siksi etten löytänyt Gnomesta mitään säätöjä, into tyssäsi kuitenkin lyhyeen kun KDE:n puolella oli kyllä hienoja kuvakkeita mutta niitä klikkaamalla sai eteensä vain määrättömän määrän Erroreita, tai vastaavasti kaikki valinnat oli harmaita. Ilmeisesti kuvakkeet tuli vakiona mutta ite ohjelmat ois vielä pitäny asentaa erikseen tai sitten mulla oli menny asennus pahemmankerran pieleen :)

Nyrkkisääntönä voidaan todeta että jos Kubuntun KDE:ssä ei jokin asia toimi niin Kubuntu-tiimi on sen todennäköisesti rikkonut. Ensimmäiset Kubuntun versiot kärsivät varsin paljon ongelmista. Nyt tilanne on parempi mutta itse en ole edelleenkään tyytyväinen heidän tekemiinsä muutoksiin.


Jaahas. Noh voishan tuota silti testata. Eikös apt-get:llä saa helposti asennettua KDE:n tähän gnomen rinnalle? Vai kannattaako moiseen hässäkkään ryhtyä, varsinkin kun kubuntustahan lienee samallatavalla live-cd kun on ubuntustakin.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #131 : 01.07.07 - klo:16.18 »
Jaahas. Noh voishan tuota silti testata. Eikös apt-get:llä saa helposti asennettua KDE:n tähän gnomen rinnalle?
asenna aptitudella
Koodia: [Valitse]
sudo aptitude install kubuntu-desktopniin mahdollinen poisto on helpompaa
Koodia: [Valitse]
sudo aptitude purge kubuntu-desktop
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

masa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 494
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #132 : 01.07.07 - klo:16.46 »
Mun kokemukset KDE:stä oli aiemmin hiukan huonoja koska KDE tuntui bugaavan monessa kohtaa. Oon siis käyttänyt Gnomea ja säätänyt sen näyttämään ja osin myös toimimaan mun mieltymysten mukaan. Nyt oon taas kokeilemassa KDE:tä eikä mitään probleemia ole ollu.

KDE tuntuu toimivan nopeammin mulla. Aika metkaa, en ois arvannu. Lisäks tässä on monta käyttöä nopeuttavaa ominaisuutta. Kaipaisin kuitenkin vinkkiä. Miten mä saisin työtilan vaihtumaan siten että vien kursorin tohon työpöydän reunalle?

Gnome on hyvä ympäristö ja sata kertaa parempi ku Wintoosa mut kyllä musta tais tulla KDE -käyttäjä kuitenkin. Jotenkin KDE vaan tuntuu enempi omalta eikä oo buginutkaan vielä.

EDIT: Löysinkin jo nuo hiirieleet
« Viimeksi muokattu: 01.07.07 - klo:16.57 kirjoittanut masa »
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #133 : 01.07.07 - klo:18.04 »
KDE tuntuu toimivan nopeammin mulla. Aika metkaa, en ois arvannu. Lisäks tässä on monta käyttöä nopeuttavaa ominaisuutta. Kaipaisin kuitenkin vinkkiä. Miten mä saisin työtilan vaihtumaan siten että vien kursorin tohon työpöydän reunalle?

System Settings -> Window Behavior -> Advanced -> Active Desktop Borders -> Always enabled.

Nakkis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #134 : 05.07.07 - klo:20.16 »
Tässä oma suosikki file managerini eli Thunar. Tuossa on kaikki mitä tiedostomanagerilta tarvitsee ja on pirun kevyt, nopea ja simppeli.

Ainot mikä tuosta puuttuu on tuki verkkoprotokollille, mikä hieman harmittaa. Onneksi tuki niille on luvattu tulevan kesän lopulla.
Mistä olet tällaista lukenut? Kiinnostaisi nimittäin minuakin.

Ubuntuu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
  • Linux koodari
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #135 : 06.07.07 - klo:14.21 »
Mistä olet tällaista lukenut? Kiinnostaisi nimittäin minuakin.
Lainaus Thunarin kotisivuilta:

Lainaus
As mentioned above, not all items from the 1.0.0 roadmap were completed. One of the most often requested features is still in the pipeline: Network support. This is because implementing this feature properly is somewhat difficult, because we do not want a KDE or GNOME like solution here, but a working(!) solution, transparent to all applications, not only a few applications using KIO or gnome-vfs.

This feature will arrive with the 1.0.0 release, which is planned for August 2007.

teprrr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 304
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #136 : 10.07.07 - klo:03.50 »
Tuntuu jotenkin turhalta, että tuokin pitää tehdä taas moneen kertaan, kun sille on jo yksi pätevä projekti olemassa.
Ömh, millä tavalla pätevä projekti? Kyllä compizin liitännäisten käyttämistä on ajateltu, mutta kun ne efektit eivät ilmeisesti olleet kovinkaan pätevästi tehty.

teprrr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 304
    • Profiili
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #137 : 10.07.07 - klo:03.55 »
En itse pysty uskomaan, että kwin tulisi missään vaiheessa vakavasti haastamaan Compiz Fusionia. Jos Kwinin on tarkoitus korvata CF, niin siitä tulee auttamattomasti perästä laahaaja. Parempi ja luultavasti myös helpompi tapa olisi parantaa sitä yhteensopivuutta.
Kerros millä tavalla sitä yhteensopivuutta pitäisi parantaa? Oletkos itse Compiz-kehittäjä tai oletko muuten vain toiminut läheisesti noiden rajapintojen suunnittelussa, tai edes ylipäänsä tutustunut koko asiaan?

Ja miksi ihmeessä KWin yrittäisi haastaa Compizin? KWinin on tarkoitus olla ikkunaohjelma KDE-työpöytäympäristölle ja sen on tarkoitus toimia myös ilman composite-laajennusta. Mitä tarkoitat perässälaahaajalla? Pitäisikö kaikki maailman turhat härpäkkeet olla myös KWiniin saatavilla? Omasta mielestäni on kuitenkin tärkeämpää tehdä järkevä ja erityisesti käytettävä järjestelmä eikä sekalaista sillisalaattia. Ja tätä mieltä on myös KWinin kehittäjäkin, kts. http://akademy2007.kde.org/conference/talks/15.php

Ubuntuu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
  • Linux koodari
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #138 : 10.07.07 - klo:11.23 »
Lainaus
Ömh, millä tavalla pätevä projekti? Kyllä compizin liitännäisten käyttämistä on ajateltu, mutta kun ne efektit eivät ilmeisesti olleet kovinkaan pätevästi tehty
Projekti on lähes 2 vuotta vanha ja sen asiosta suurimmat virheet ja tyhmyydet on saatu karsittua pois. Toisin sanoen Compiz on todella vakaa (ainakin itselläni, en taas voi puhua kaikkien puolesta). Miten niin eivät ilmeisesti ole? Kumpikaan meistä ei ole tainnut katsoa lähdekoodia, mutta kommenttini perustin sille, että Compiz on vakaa, kaunis ja todella nopea jopa tässä nuhapumppu läppärissä. Juuri ne kolme asiaa mitä tuollaiselta tuotteelta haluan.

Lainaus
Kerros millä tavalla sitä yhteensopivuutta pitäisi parantaa? Oletkos itse Compiz-kehittäjä tai oletko muuten vain toiminut läheisesti noiden rajapintojen suunnittelussa, tai edes ylipäänsä tutustunut koko asiaan?
Paha sanoa, kun en ole KDEssä Compizia käyttänyt. Ensin pitäisi tietää millä tavalla se ei ole yhteensopiva. Compizin rajapintoihin en ole perehtynyt sen tarkemmin, mutta sen tiedän, että Compiz toimii alemmalla tasolla eikä ole riippuvainen minkään spesifin työpöytäympäristön kirjastoista (paitsi conffi GUIt tietty). Tämän vuoksi en nää, mitään syytä miksi yhteensopivuutta ei pystyttäisi parantamaan KDEn puolella, kun se on tehty Gnomelle ja Xfcellekin. Ja tosiaan se on vähän jäänyt hämäränpeittoon, että mikä siinä ei toimi KDEn kanssa. Jos joku viitsisi valaista, niin olisi kiva.

Lainaus
Ja miksi ihmeessä KWin yrittäisi haastaa Compizin? KWinin on tarkoitus olla ikkunaohjelma KDE-työpöytäympäristölle ja sen on tarkoitus toimia myös ilman composite-laajennusta.
Joo, eihän se ihan suora vastine ole. Olisiko Kwinin tavoite sitten lähempänä xfwm ikkunamanageria höystettynä parilla extra efektillä.

Lainaus
Mitä tarkoitat perässälaahaajalla? Pitäisikö kaikki maailman turhat härpäkkeet olla myös KWiniin saatavilla?
Eikös ne KDE miehet (ja naiset) juuri pidä siitä, että on nappulaa, ominaisuuttaa ja härpäkettä. :) Compizin saa varsin järkeväksi ja ylimääräiset jutut kytkettyä pois päältä.

Lainaus
Omasta mielestäni on kuitenkin tärkeämpää tehdä järkevä ja erityisesti käytettävä järjestelmä eikä sekalaista sillisalaattia.
Olen samaa mieltä ja juuri tästä syytä käytänkin Gnomea. :)


tmp

  • Vieras
Vs: Ikuinen sota - KDE vai Gnome?
« Vastaus #139 : 12.07.07 - klo:08.33 »
Tässä kuva KDE4:n teemasta (Oxygen) tällä hetkellä.
http://huerlisi.files.wordpress.com/2007/06/dolphin-oxygen.png
Mielestäni todella lupaava...