Kirjoittaja Aihe: Ardour 3  (Luettu 16998 kertaa)

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Ardour 3
« Vastaus #20 : 10.05.11 - klo:15.22 »
Taidat tarkoittaa sampleria?

No ilmeisesti, jos tämä nimi kerran on niin vakiintunut. Nyt kun Ardour3 on tulossa, on MIDI-toiminnallisuutta omaaville plugareille suuri kysyntä. Edustan tässä nyt helppoa Protools/Nuendo/Logic -ajatusmallia, enkä halua standalone -ratkaisuja.

Tässähän on semmoinenkin vallankumous tapahtumassa, että ilmaiset ja vapaat samplet tulevat syrjäyttämään melkein kaiken. Linux-puolella ei voida varjella softasynien sampleja (esim. Mtron) suljetulla lähdekoodilla.

Mutta anyways, kaipaamaani plugaria ei taida olla vielä olemassa (tai niiden kehitys on pysähtynyt/alkuvaiheessa), siitä olisi kyllä käsittämätön hyöty. Esim. Hydrogen jäisi monien silmissä hyödyttömäksi. Lisäksi olisi paaaljon helpompaa tehdä musiikkia, jossa voi käyttää omien samplien lisäksi perusnauhoitusta elävästä lähteestä.

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Ardour 3
« Vastaus #21 : 10.05.11 - klo:19.33 »
No ilmeisesti, jos tämä nimi kerran on niin vakiintunut. Nyt kun Ardour3 on tulossa, on MIDI-toiminnallisuutta omaaville plugareille suuri kysyntä. Edustan tässä nyt helppoa Protools/Nuendo/Logic -ajatusmallia, enkä halua standalone -ratkaisuja.

Tästähän on puhuttu Linux audio -piireissä kauan, eikä siitä mihinkään pääse, että edelleen kaikki keskeisimmät työkalut ovat standalone-softia. Tähän joutui Louigi Veronakin tyytymään, vaikka onkin tunnettu kovasanaisesta arvostelustaan tätä niinsanottua "modulaarista" työtapaa kohtaan: http://louigiverona.ru/?page=projects&s=writings&t=linux&a=linux_livesetup

Olen itsekin nyt tämän vuoden kokeillut standalone-tekotapaa, ja pakko kyllä sanoa, että se ei ole yhtään sen hankalampi kuin Pro Tools / Nuendo -tyyli muuta kuin uusia syntikoita/prosessoreja lisättäessä. Kun tarvittavat ohjelmat on valittuna ja sessioon skriptattuna, saa saman setupin palautettua kerta toisensa jälkeen yhdellä napin painalluksella. Ei kovin hankalaa ainakaan minun mielestäni.

Pitäisin todennäköisenä, että tulevaisuudessa tulee yleistymään jonkinlainen sessiomanageri-systeemi. Sellainenhan on jo nyt sisäänrakennettuna Jackin viimeisimpiin versioihin, ja se mahdollistaa kulloisenkin setupin tallentamisen yhdellä napinpainalluksella. Kun ohjelmat alkavat tukemaan sitä (Ardour 3 tukee jo), eroa pluginhost-malliin ei enää käytännössä ole.

Jack Sessionille on myös kilpailija, LADISH-niminen projekti. Kumpikin näistä tekee saman homman, eli tallentaa/palauttaa eri softien presetit ja Jack-kytkennät. En ole testannut kumpaakaan, koska luotan itse bash-skriptien voimaan ;)

***

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan yllä mainitsemiani LinuxSampleria ja Specimeniä, koska ne on molemmat erittäin hyviä ja käyttökelpoisia työkaluja. Myös noiden pluginien (ainakin LinuxSampler DSSI-pluginin) testaaminen lienee kannattavaa.

LISÄYS: Nyt kun rupesin asiaa tarkemmin katselemaan, niin eihän hommat yhtään hankalalta vaikutakaan! Tässä PPA, josta voit asentaa LinuxSampler VST-pluginin: https://launchpad.net/~dnjl/+archive/multimedia/+packages?field.name_filter=linux&field.status_filter=published&field.series_filter=

Samaisesta PPA:sta löytynee myös Qtractor, joka tukee linux-VST-plugineja. Oman kokemukseni mukaan se on kohtuuvakaa ja näpsäkkä sekvensseri/äänitysohjelma – selkeästi enemmän midityöhön kuin äänitykseen suunnattu. PPA:ssa ei tosin ollut mainintaa, onko kyseisessä Qtractor-paketissa myös VST-tuki mukana. Pitäisin kuitenkin todennäköisenä, koska samasta PPA:sta löytyy läjittäin VST-plugineja.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 727
    • Profiili
Vs: Ardour 3
« Vastaus #22 : 05.06.12 - klo:17.51 »
Ardour 3 beta4a asennettu. Uusia plugareita (osa demoja), osa vst, Hybridreverb2 kaatoi Ardourin.
Oli jotain midiakin.
Asennus 32bit AVLinuxiin, kokeilen 64 bit tuonne UbSt 12.10...
t. Koivukoski1
ps. Miksaan jonkun vanhan projektin, niin nakyy onko vakaakin?

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Ardour 3
« Vastaus #23 : 19.06.12 - klo:22.27 »
Kiitos vanhan topikin nostosta! Täällähän onkin näemmä maininta LinuxSamplerin VST-pluginista. AV Linuxin mukana tuleva LinuxSampler -plugin ei toiminut ainakaan vielä Ardour kolmosen beta kolmosessa. Ymmärtääkseni se oli siis LV2-versio. Pitänee testata tuota VST-linuxsampleria.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 727
    • Profiili
Vs: Ardour 3
« Vastaus #24 : 12.11.12 - klo:07.36 »
A decision has finally been made regarding the release of Ardour 3.0.

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 727
    • Profiili
Vs: Ardour 3
« Vastaus #25 : 27.02.13 - klo:15.46 »
Alkaa olemaan valmista? Uudet sivustotkin on katseltavissa ja hienot on.

-Koivukoski1

uhappo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1029
  • Sissos
    • Profiili
    • Urkin sivut
Vs: Ardour 3
« Vastaus #26 : 27.02.13 - klo:19.06 »
Rupee näyttämään jo ihan "oikealta" hommalta.. Tullu joskus kokeiltua, johtui audio setuppien hankaluuksista (windowsissa ei oo ikinä ollu mitn vaikeuksia) x-runeineen yms niin jätin kokeilut kokeiluihin. Jonkun muun toimivalla setupilla voisin jotain vakavaa nauhotellakin, ite jätän asian vaan ihan mielenkiinnon asteelle. Onhan tuo hieno homma että toi projekti ei oo ikinä lopahtanu, hidasta vaikka ollutkin.
HP i7-pohjainen desktop ja itsekasattu i7-pohjainen desktop, uusin ubuntu 64bit
Ubuntu since 2008 Feb

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 727
    • Profiili
Vs: Ardour 3
« Vastaus #27 : 28.02.13 - klo:15.45 »
Minkälaisilla kuormilla xrunaa? Itselläni xrunit loppu sattuvaan firewirekorttiin ja virransäästön poistamiseen.
Yleensä ollut rt ydin, mutta nyt 3.5 low latency tai 3.8 low latency. Scheduler taitaa olla deadline.

-Koivukoski1


uhappo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1029
  • Sissos
    • Profiili
    • Urkin sivut
Vs: Ardour 3
« Vastaus #28 : 28.02.13 - klo:15.58 »
Minkälaisilla kuormilla xrunaa? Itselläni xrunit loppu sattuvaan firewirekorttiin ja virransäästön poistamiseen.
Yleensä ollut rt ydin, mutta nyt 3.5 low latency tai 3.8 low latency. Scheduler taitaa olla deadline.

-Koivukoski1

No siks mulla varmaan xrunas kun ei ollu ensinnäkään rt-ydintä käytössä, saati low latencya. Ja siitä on aikaa varmaan lähemmäs pari vuotta kun kokeilin spedeillä homman kanssa. Silloin taisin kokeilla EMU 0404 USB:lla, tais se systeemi jo silloin tajuta sen kortin. Mut anyway, hätäisesti kokeilin (tais rapulakin olla sen päivän) ja en ollu tarpeeks perehtyny tämän OS-maailman saloihin ajatellen tuota audiota. Winukan puolella kyllä lähtee optimoinnit yms toimenpiteet audiohommia varten, tää kuitenkin on vähän eri laitos..
HP i7-pohjainen desktop ja itsekasattu i7-pohjainen desktop, uusin ubuntu 64bit
Ubuntu since 2008 Feb

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Ardour 3
« Vastaus #29 : 28.02.13 - klo:23.13 »
No siks mulla varmaan xrunas kun ei ollu ensinnäkään rt-ydintä käytössä, saati low latencya. Ja siitä on aikaa varmaan lähemmäs pari vuotta kun kokeilin spedeillä homman kanssa. Silloin taisin kokeilla EMU 0404 USB:lla, tais se systeemi jo silloin tajuta sen kortin. Mut anyway, hätäisesti kokeilin (tais rapulakin olla sen päivän) ja en ollu tarpeeks perehtyny tämän OS-maailman saloihin ajatellen tuota audiota. Winukan puolella kyllä lähtee optimoinnit yms toimenpiteet audiohommia varten, tää kuitenkin on vähän eri laitos..
Itse en ainakaan kehota ensimmäisenä itse optimoimaan, vaan asentamaan AV Linuxin tai KX Studion, jotka molemmat on valmiiksi viriteltyjä, ytimineen päivineen. Kunnon äänikortin kanssa nuo ainakin itselläni on toimineet aina täysin ilman säätöä. Pari xrunia voi tietty välillä tulla, mut ainahan sitä roiskuu kun rokki soi.

rt-ydintä en ole vuosiin käytellyt, mutta nyt alkaa tuntumaan, että vähän lisää vääntöä ja vakautta kaivattaisiin, joten ehkä pitää tähän KXStudioon asennella rt-ydin?

Ardour on ollut vuosia suosikkityökaluni, koska se on vaan tuntunut aina niin ammattimaiselta, ja muusikon näkökulmasta tehdyltä. Uusin kolmosversio on ainakin minun mielestäni paras midisekvensseri Linuxille. Tässä toki mielipiteitä on monia: jotkut pitävät enemmän Qtractorista tai jopa Musesta tai Rosegardenista. Ardourissa myös time stretch- ja pitch shift -ominaisuudet ovat loistavat, ja niitä tulee todella paljon käytettyä. Monesti juuri Ardourilla viritän ja venytän looppini sopiviksi.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

uhappo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1029
  • Sissos
    • Profiili
    • Urkin sivut
Vs: Ardour 3
« Vastaus #30 : 28.02.13 - klo:23.40 »
Mä oon aika paljon pelaillu DAW-hommien kanssa, lähinnä Pro Tools ja enempi Reaper. Ardour on kyllä rakennettu hienosti ja tarpeeks simppelisti, oikeestaan sain heti kaiken toimimaan (mitä tarvitsin) kun sen kanssa pläräilin. Muistaakseni jotain kasettinauhotuksia vetelin kasettimankasta->EMU USB 0404 ja siitä Ardouriin. Eli semmoista pientä kokeilua ja sen jälkeen exporttia, kaikki löyty ja ei tarvinnu käyttöohjetta selailla. Luultavasti hyvän äänikortin (paljon I/O) ja viritetyn systeemin/OS:n kanssa voip olla aika mielekäs työskennellä. JOS on siis vakaa. Mulla ei oo kertaakaan winukan puolella tosi sessioissa kaatunu Reaper 64 samplen latenssilla (parhaillaan about 14 raitaa kerralla sisään), se on vaan semmoinen valttikortti että mieluusti sen puolesta puhun. MUTTA, tässähän on kyse linuxin puolen hommista.. Joka tapauksessa, aina mä ajoittain kattelen mitä Ardourille kuuluu ja missä mennään tällä puolen käyttöjärjestelmää.
HP i7-pohjainen desktop ja itsekasattu i7-pohjainen desktop, uusin ubuntu 64bit
Ubuntu since 2008 Feb

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Ardour 3
« Vastaus #31 : 04.03.13 - klo:18.49 »
Luultavasti hyvän äänikortin (paljon I/O) ja viritetyn systeemin/OS:n kanssa voip olla aika mielekäs työskennellä. JOS on siis vakaa. Mulla ei oo kertaakaan winukan puolella tosi sessioissa kaatunu Reaper 64 samplen latenssilla (parhaillaan about 14 raitaa kerralla sisään), se on vaan semmoinen valttikortti että mieluusti sen puolesta puhun. MUTTA, tässähän on kyse linuxin puolen hommista..
Joo, kyllä Ardour sangen vakaa on aina ollu. Itse en ole sillä kyllä vissiin kertaakaan oikeesti äänittänyt isompia ja vakavampia sessioita, mutta ei ole mitään syytä epäillä, etteikö se ihan hyvin toimisi. Ainakin miksatessa/editoidessa noi vakaat versiot on ollu juuri sitä mitä luvataankin: vakaita.

BTW Reaperhan on Windows-daweista se, jota Linuxinkin päällä jotkut käyttää – Winen avulla. Kuulostaa uskomattomalta, mutta kuulemma se toimii erittäin hyvin ja vakaasti silloinkin! Mutta tää nyt menee jo vähän off topicin puolelle.

Oon nyt jo muutaman päivän kääntyny tasaisesti katsomassa, joko tuolta Ardour-sivuilta saisi uusimman kolmosversion hankittua! Minun käytölläni ei ehkä kannata ryhtyä tilaajaksi, mutta kertamaksun voin tehdäkin. On tuota midi-editointia sen verran nimittäin odotettu...
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

uhappo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1029
  • Sissos
    • Profiili
    • Urkin sivut
Vs: Ardour 3
« Vastaus #32 : 04.03.13 - klo:20.16 »
Luultavasti hyvän äänikortin (paljon I/O) ja viritetyn systeemin/OS:n kanssa voip olla aika mielekäs työskennellä. JOS on siis vakaa. Mulla ei oo kertaakaan winukan puolella tosi sessioissa kaatunu Reaper 64 samplen latenssilla (parhaillaan about 14 raitaa kerralla sisään), se on vaan semmoinen valttikortti että mieluusti sen puolesta puhun. MUTTA, tässähän on kyse linuxin puolen hommista..
BTW Reaperhan on Windows-daweista se, jota Linuxinkin päällä jotkut käyttää – Winen avulla. Kuulostaa uskomattomalta, mutta kuulemma se toimii erittäin hyvin ja vakaasti silloinkin! Mutta tää nyt menee jo vähän off topicin puolelle.

Hehee, pitää ihan pikkasen vielä off topicia harrastaa - kyllä mä Reaperia käytän winen kautta kun tarvii editoida joitain pikkujuttuja tms.

Ja takaisin asiaan: joo ehkä kertaluonteisen version vois ostaa ihan mielenkiinnon takia
« Viimeksi muokattu: 04.03.13 - klo:20.23 kirjoittanut uhappo »
HP i7-pohjainen desktop ja itsekasattu i7-pohjainen desktop, uusin ubuntu 64bit
Ubuntu since 2008 Feb

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 727
    • Profiili
Vs: Ardour 3
« Vastaus #33 : 04.03.13 - klo:20.34 »
Muutama tapahtuma, joissa 3-4 bändiä esiintymässä, on tullut äänitetyksi. Vanhalla amd koneella, 16 kanavaa sisään.
Eikä mitään ongelmia.  Mutta eihän tuo taltiointi tosin paljon kuormaa anna.
Ubuntu studion 3.5 kernelit myös vakaita, eivät ole kertaakaan kaatuneet editoidessa.
3.2 ja 3.4 rt kernelit venyvät jopa 100%kuormaan ennen xruneja.
A3: n pitäisi pystyä rinnakkaislaskentaan, mikä betassa jo näkyykin.
-Koivukoski1

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 727
    • Profiili
Vs: Ardour 3
« Vastaus #34 : 11.03.13 - klo:20.52 »
No nyt on A3 julkaistu! Tuo rc3 vaati Jackd2, kokeilin pari paivaa, vakaa oli.
Ei kaatunut tms. Midi ominaisuuksista en osaa sanoa, en viela kokeillut.

-Koivukoski1

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Ardour 3
« Vastaus #35 : 12.03.13 - klo:12.52 »
Jaaha, pitää varmaan ostaa tuo!
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 727
    • Profiili
Vs: Ardour 3
« Vastaus #36 : 12.03.13 - klo:21.41 »
Ubuntu Studiossa, A3 tuntuu toimivan. Asensin synapticista, ei kuvaketta, mutta päätteeltä "ardour3"
niin käynistyy! Vaikuttaa vakaalta, kokeilin vanhassa projektissa. Sendit uusin, samoin automaation,
eivät seuraa A2 projekteista.

-Koivukoski1

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Ardour 3
« Vastaus #37 : 25.03.13 - klo:02.34 »
Tarviiko toi A3 Jack ykkösen? Mulla on Jack 2 KXStudion mukana, mutta ohjelma ei oikein meinaa toimia: export-toiminto jäätää koko softan, ja ainoa tapa saada biisejä vietyä oli äänittää suoraan ulostuloista Jack Capturella. Aiemmin olen exportin saanut toimimaan AV Linuxissa, mut se käyttääkin Jack ykköstä.

Myös time stretch toimii vähän bugisesti: useimmiten venytys onnistuu, mutta välillä tulee käsittämättömiä vääristymiä ja säröytymistä venytettyyn materiaaliin. Sama ongelma oli betoissakin, mutta pahempana. En koskaan jaksanut raportoida, kun en pystynyt toistamaan ongelmaa luotettavasti.

Midiä en vielä hirveästi ole testaillut, mutta tuntuu toimivan! Ainakin tolla jotain synaraitoja ja rumpukomppia sai kitara-laulu -äänityksen päälle. Beta-versioilla ja RC5:llä oon tehnyt ihan kokonaisia midiprojektejakin, ja toimihan se silloinkin. vaikka vähän takkuillen.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 727
    • Profiili
Vs: Ardour 3
« Vastaus #38 : 25.03.13 - klo:07.17 »
Sama ongelma A2 projekteja exportaessa. Entä jos uusi A3 projekti? Tässä jackd2, UbuntuStudio 64 bit.
Eilen tuli uusi paketti Paulilta, se vielä kokeilematta. Testailen  ja palailen asiaan.
-Koivukoski1

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 727
    • Profiili
Vs: Ardour 3
« Vastaus #39 : 25.03.13 - klo:16.09 »
Eli A3 ei oikein exporttaa vanhoja A2 projekteja. Mutta uuden (tosin vain pieni kokelu) A3 projektin exporttasi. A2:t pyöri liian hitaasti kun 96khz /24-> cd ? Mutta A3 projekti toimi ko. tilanteessa.
A3 :n projektit ei avaudu A2:lla. Mutta A3 tekee A2 varten back-up:n, jos alkuperäinen onA2 projekti.
-Koivukoski1