Kirjoittaja Aihe: Lähiverkko toimimaan  (Luettu 5707 kertaa)

Infeliz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 74
    • Profiili
Lähiverkko toimimaan
« : 19.11.05 - klo:20.16 »
Terve
Miten saisin toimimaan lähiverkon Ubuntun ja XP Pron välillä? Käytän reititintä. Ensiksi pitäisi varmaan asentaan piirisarjan ajurit, mutta miten?
Tällä hetkellä on windowssi koneella, tästä mista kirjottelen ku en saanut nettiä/lähiverkkoa toimimaan.
Mulla on tämmönen PppoE Baana ADSL.

Neuvoja?


Ebbis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Re: Lähiverkko toimimaan
« Vastaus #1 : 22.11.05 - klo:15.57 »
Terve
Miten saisin toimimaan lähiverkon Ubuntun ja XP Pron välillä? Käytän reititintä. Ensiksi pitäisi varmaan asentaan piirisarjan ajurit, mutta miten?
Tällä hetkellä on windowssi koneella, tästä mista kirjottelen ku en saanut nettiä/lähiverkkoa toimimaan.
Mulla on tämmönen PppoE Baana ADSL.

Neuvoja?



Minulla toimii yhteys ubuntu=>XP ihan moitteetta ja ilman mitään kummempia asennuksia. Sieltä valikosta vain valitsin lähiverkkoyhteyden ja windowsverkko, sieltähän se sitten xp-kone jo esiin pumpsahtikin. Tietenkin XP:n palomuuriin pitää määritellä, että tällainen kone saa siihen ottaa yhteyttä.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Lähiverkko toimimaan
« Vastaus #2 : 22.11.05 - klo:17.49 »
Netin toimimattomuus saattaa korjautua jos asetat linuksille kiinteän ip-osoitteen. Ainakaan meillä jostain syystä se ei osannut DCHP - reitittimen kanssa toimia, joten kiinteä ip oli pakollinen.

juyli

  • Vieras
Re: Lähiverkko toimimaan
« Vastaus #3 : 22.11.05 - klo:20.54 »
Terve
Miten saisin toimimaan lähiverkon Ubuntun ja XP Pron välillä? Käytän reititintä. Ensiksi pitäisi varmaan asentaan piirisarjan ajurit, mutta miten? Tällä hetkellä on windowssi koneella, tästä mista kirjottelen ku en saanut nettiä/lähiverkkoa toimimaan. Mulla on tämmönen PppoE Baana ADSL.
Neuvoja?

Reitittimen manuaali vain kauniiseen käteen ja tutkimaan sen ominaisuuksia.
Jos yhteytesi on siltaava (tuo PPPoE viittaa siihen), eikä reititin ole nattaava, taitaa lähiverkon rakentaminen noilla eväillä mahdotonta (ilman, että nettiyhteyskone toimii reitittimenä sisäverkkoon eli toiselle koneelle. Yhteyskoneeseen tarvitaan toinen verkkokortti). Mutta yhteys koneiden välille saadaan kyllä, mutta pahan, pahan netin kautta siinä tapauksessa, että palveluntarjoajasi antaa käyttöön usean ip:n.
Linkeissä jotakin perusinfoa verkkosysteemistä:
http://members.surfeu.fi/lanmanual/
http://www.saunalahti.fi/~korhorm/Tumpelon_Linux/
Molemmat linkit ovat jo hieman vanhentuneita, mutta ehkäpä niistä löydät idean sisäverkon rakentamiseksi.

Infeliz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 74
    • Profiili
Re: Lähiverkko toimimaan
« Vastaus #4 : 26.11.05 - klo:15.19 »
Terve
Miten saisin toimimaan lähiverkon Ubuntun ja XP Pron välillä? Käytän reititintä. Ensiksi pitäisi varmaan asentaan piirisarjan ajurit, mutta miten? Tällä hetkellä on windowssi koneella, tästä mista kirjottelen ku en saanut nettiä/lähiverkkoa toimimaan. Mulla on tämmönen PppoE Baana ADSL.
Neuvoja?

Reitittimen manuaali vain kauniiseen käteen ja tutkimaan sen ominaisuuksia.
Jos yhteytesi on siltaava (tuo PPPoE viittaa siihen), eikä reititin ole nattaava, taitaa lähiverkon rakentaminen noilla eväillä mahdotonta (ilman, että nettiyhteyskone toimii reitittimenä sisäverkkoon eli toiselle koneelle. Yhteyskoneeseen tarvitaan toinen verkkokortti). Mutta yhteys koneiden välille saadaan kyllä, mutta pahan, pahan netin kautta siinä tapauksessa, että palveluntarjoajasi antaa käyttöön usean ip:n.
Linkeissä jotakin perusinfoa verkkosysteemistä:
http://members.surfeu.fi/lanmanual/
http://www.saunalahti.fi/~korhorm/Tumpelon_Linux/
Molemmat linkit ovat jo hieman vanhentuneita, mutta ehkäpä niistä löydät idean sisäverkon rakentamiseksi.


OK
Reitittimessä ei ole mitään omainaisuuksia,  ilman NAT:a jne.
IP tais olla kiinteä muistaakseni.
Kiitos vinkeistä, pitää tutkiskella vielä.

RistoH

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Lähiverkko toimimaan
« Vastaus #5 : 05.06.07 - klo:18.46 »
Minulla taasen ongelmana on, että jaetut Linux tiedostot eivät näy Windows-koneessa.
Linux-kone löytää kyllä Windows-koneen kansiot ja tiedostot.
ADSL-reitittimessä on NAT käytössä ja vaihdoin molempiin koneisiin kiinteät IP-osoitteet. Netti toimii hyvin! Kokeilin Pingata Windows-koneelta Linux-konetta ja se vastasi, mutta kun avaa verkkoyhteydet ja näytä verkossa olevat koneet, niin ei näy kuin Windows-kone.
Nimet varmaan ovat oikein, koska jako näkyy Linuxista ja kansiot ovat jaettu Linuxista, jollei sitten ole joku erikoinen systeemi, miten ne täytyy jakaa. Windows-koneessa on Zone Alarm, johon on annettu Linux-koneen IP-osoite Trusted Zone asetuksiin. Mikä asetus kusee vielä ???

RistoH



Terve
Miten saisin toimimaan lähiverkon Ubuntun ja XP Pron välillä? Käytän reititintä. Ensiksi pitäisi varmaan asentaan piirisarjan ajurit, mutta miten?
Tällä hetkellä on windowssi koneella, tästä mista kirjottelen ku en saanut nettiä/lähiverkkoa toimimaan.
Mulla on tämmönen PppoE Baana ADSL.

Neuvoja?