Kirjoittaja Aihe: Ubuntu ja xp omalla kovollaan - ei kajota XP:een ollenkaan!! - error 17 - help..  (Luettu 2934 kertaa)

tamas

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
moi, aloittelija tässä

Kone käynnistyy, valitsen F11 ja sopivan kiintolevyn. Ubuntu ei lähde valikon jälkeen omalla kovollaan käyntiin, Grub error 17. Valikko siis tulee, mutta mikään vaihtoehto ei pelitä. Valikosta löytyy myös winxp-vaihtoehto mutta tietenkään se ei toimi ollessaan toisella kovolla.

WinXP siis täysin omalla kovolla ja ubuntu samoin. En halua sotkea XP-tä tai käynnistyssysteemiä mitenkään, koska muutkin käyttävät konetta. Haluan tässä tapauksessa valita systeemin koneen käynnistämisen yhteydessä.

Biosin mukaan
PrimaryMaster: cd/dvd
PS: kovo (ei os-ää)
SM: Winxp
SS: Ubuntu

Kun ensimmäisen kerran asensin ubuntun, tuli pelkkä ilmoitus että virhe käynnistäessä järjestelmää tai jotain. Juttu oli vissiin se, ettei grub ollut asentunut oikein. Lueskelin noita muita ohjeita ja sain sen jälkeen valikon toimimaan kovolta käynnistäessä, mutta sitten tuli toi error 17. (can't mount - tai jotain)

Mitä teen kun LiveCD:ltä käynnistäessä "find boot/grub/stage1" on (hd1,0) ja kun pääsen valikkoon asti kovolta niin sama antaa (hd0,0)? Yritin katsella näitä loistavia oppaita, mutta nyt luovutan.. kumpi pitää paikkansa? Antaako LiveCD:n grub eri sijainnin stage1:lle kuin kiintolevyn grub? Onko kyseessä se, että pitää jotenkin huijata bios jotta ubuntu käynnistyisi kovolta? Uskaltaako muuttaa niin ettei xp sotkeennu?

"i want linux"
« Viimeksi muokattu: 04.09.07 - klo:20.29 kirjoittanut tamas »

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Olisiko tuosta mitään apua.

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=9140.0

Laitappa tuonne hakuun  "Grub error 17" siellä aika monta ratkaistua juttua.

PS;Näistä voipi olla apua myös, mutta ensin tuo error 17 !!

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?PHPSESSID=04bb0bbcdb6f1efee88d806ce3cbba11&topic=8070.0

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=8461.0





« Viimeksi muokattu: 05.09.07 - klo:00.51 kirjoittanut pttk »
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

kalarm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 714
    • Profiili
Olen uusi täällä foorumilla enkä oikein tiedä minne tässä pitäisi Kirjoittaa? Jos on väärä paikka niin voi kai tämän siirtää? Tarkoitus on asentaa Knoppix tai Ubuntu samalle koneelle XP:een kanssa , mutta kun näitä juttuja lukee niin tukka rupeaa nousemaan pystyyn. Olen kyllä valmistellut asennusta hankkimalla uuden kiintolevyn 250gt (slave) , johon olen osioinut 27gt osion. Loppu on vielä varaamatonta. Tälle osiolle olisi aikomus asennella Linuksia joita voisi kokeilla . Ykkös levynä on 80 gt , jossa on 2 kpl. 40 gt osiota . Tällä levyllä On XP home. Jos asennan  vaikka Knoppixsen niin miten voin valita mitä järjestelmää haluan käyttää. Olen lukenut että Debian tekee asentaessa jonkin valinta mahdollisuuden. Jään kuulolle terveisin kalarm.
ubuntu 22.04.2 LTS 64bit
ubuntu 18.4 LTS 64bit
Windows 7 professional

kalarm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 714
    • Profiili
Olen uusi täällä foorumilla enkä oikein tiedä minne tässä pitäisi Kirjoittaa? Jos on väärä paikka niin voi kai tämän siirtää? Tarkoitus on asentaa Knoppix tai Ubuntu samalle koneelle XP:een kanssa , mutta kun näitä juttuja lukee niin tukka rupeaa nousemaan pystyyn. Olen kyllä valmistellut asennusta hankkimalla uuden kiintolevyn 250gt (slave) , johon olen osioinut 27gt osion. Loppu on vielä varaamatonta. Tälle osiolle olisi aikomus asennella Linuksia joita voisi kokeilla . Ykkös levynä on 80 gt , jossa on 2 kpl. 40 gt osiota . Tällä levyllä On XP home. Jos asennan  vaikka Knoppixsen niin miten voin valita mitä järjestelmää haluan käyttää. Olen lukenut että Debian tekee asentaessa jonkin valinta mahdollisuuden. Jään kuulolle terveisin kalarm.

Grub asennetaan yleensä oletuksena ensimmäisen levyn MBR:ää (Master Boot Record) ja se lisää käynnistysvalikkoon kaikki löytämänsä järjestelmät. Debian kysyy vielä erikseen, haluatko että muut löydetyt järjestelmät lisätään valikkoon. Ubuntu tekee sen ilman kyselyjäkin. 
Jos luovut linuxista on ennen poistoa asennettava windowsin käynnistyslatain takaisin.

Tämän ketjun aloittaja halusi säilyttää windowsin lataajan ja asensi grubin toiselle levylle.

Linkissä olevan sivun alkupuolella on kuva grubin käynnistysvalikosta.
http://users.bigpond.net.au/hermanzone/p15.htm

Kiitoksia tkv:lle pikaisesta vastauksesta. Ymmärsinkö oikein että voin säilyttää XP:een 80 gt levyllä ja asentaa Ubuntun tai Knoppixsen uudelle tyhjälle levylle , sekä säilyttää windowsin käynnistyslatain (josta en kyllä vielä ymmärrä juuri mitään),niin että voin siirtyä mihin järjestelmään haluan. Tällä koneella on emännälläkin käyttöä, joten en mielelläni sotkisi kovin paljoa? Terveisin kalarm.

« Viimeksi muokattu: 05.09.07 - klo:19.39 kirjoittanut kalarm »
ubuntu 22.04.2 LTS 64bit
ubuntu 18.4 LTS 64bit
Windows 7 professional

peran

  • Vieras
Kiitoksia tkv:lle pikaisesta vastauksesta. Ymmärsinkö oikein että voin säilyttää XP:een 80 gt levyllä ja asentaa Ubuntun tai Knoppixsen uudelle tyhjälle levylle , sekä säilyttää windowsin käynnistyslatain (josta en kyllä vielä ymmärrä juuri mitään),niin että voin siirtyä mihin järjestelmään haluan. Tällä koneella on emännälläkin käyttöä, joten en mielelläni sotkisi kovin paljoa? Terveisin kalarm.

Käsittääkseni se tapahtuu juuri noin. Tosta käynnistyslataimen säilymisestä alkuperäisenä en kyllä ole ihan varma, mutta toiselle kovolle pitäisi tulla grub-valikko, josta voi käynnistyksen alkaessa valita käyttöjärjestelmän.

Mikäli pidät grubin oletuksineen, niin sen pitäisi oletuksen käynnistää viimeiseksi asennetun käyttöjärjestelmäsi muutaman sekunnin jälkeen automaattisesti, mikäli ei paineta mitään näppäimiä.

Muista kuitenkin varmuuskopiot ottaa ennen revohkaan ryhtymistä, sillä käyttöjärjestelmän asentaminen on kuitenkin niitä kriittisiä tilanteita, jolloin voi saada koneen totaalisen sekaisin tai ainakin niin sekaisin, ettei omat taidot riitä sen jälleen palauttamiseen.

- Edit Olisi ehkä kannattanut aloittaa uusi säie, sillä tämä säie näyttää kertovan grub-errorista, joten tuhosin ensiksi kirjoittamani viestin, kun luulin että pitää lähteä parsimaan ongelmaa, vaikeasta errorista. Kirjoitin nimittäin samansisältöisen viestin kuin tkv jo ennen viittä, mutta tuhosin, kun pääotsikko harhautti minua.
« Viimeksi muokattu: 05.09.07 - klo:19.52 kirjoittanut peran »

kalarm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 714
    • Profiili
Kiitokset Peran vastauksesta. Tässä olen kyllä saanut paljon uutta ja voin sitä sulatella nyt rauhassa.


Olen sen verran tonttu etten tiennyt miten uusi aihe saadaan alkuun? Täytyy tuolta ohjeista käydä lukemassa jos vaikka asia selviäisi. Kiitos kuitenkin/kalarm.
ubuntu 22.04.2 LTS 64bit
ubuntu 18.4 LTS 64bit
Windows 7 professional

peran

  • Vieras
Olen sen verran tonttu etten tiennyt miten uusi aihe saadaan alkuun? Täytyy tuolta ohjeista käydä lukemassa jos vaikka asia selviäisi. Kiitos kuitenkin/kalarm.

No se onnistuu, kun menee haluamalleen aihealueelle (, jossa siis avautuu iso kasa viestejä, muttei kuitenkaan avaa kirjoitettuja viestejä), ja klikkaa sieltä uusi aihe-linkkiä.

kalarm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 714
    • Profiili
"No se onnistuu, kun menee haluamalleen aihealueelle (, jossa siis avautuu iso kasa viestejä, muttei kuitenkaan avaa kirjoitettuja viestejä), ja klikkaa sieltä uusi aihe-linkkiä."
[/quote]

Ainakin tämä tuli selväksi. (Tuo lainaaminen ei vaan aina onnistu) Suurkiitos.

Kiitokset tvk:lle selventävistä vastauksista. Sulattelen nyt näitä tietoja ja palaan myöhemmin uudelleen kenties uudella aiheella. Muuten tämä foorumi oli minulle myönteisen yllättävä./kalarm.
« Viimeksi muokattu: 06.09.07 - klo:02.11 kirjoittanut kalarm »
ubuntu 22.04.2 LTS 64bit
ubuntu 18.4 LTS 64bit
Windows 7 professional