Kirjoittaja Aihe: Ongelmia ubuntun asennuksessa (Ratkaistu)  (Luettu 4432 kertaa)

Filmy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Ongelmia ubuntun asennuksessa (Ratkaistu)
« : 07.03.06 - klo:18.39 »
DVD-Plazalla jo kyselin tätä mutta sieltä ohjattiin tänne.

Eli ongelma olisi tälläinen. Yritän asentaa  5.10 perus pc:lle tarkoitettua versiota.

Pääsin Ubuntun asennusvaiheessa kohtaan "Laitteisto etsii romppuasemia" Tämä kohta menee hienosti 100%:tiin, mutta sen jälkeen tulee hetkeksi sininen näyttö ja tulee ilmoitus:
"Asennusromppua ei voitu liittää. Luultavammin romppu ei ollut asemassa. Jos näin oli pistä romppu asemaan ja yritä uudelleen." Tässä vaiheessa kysytään haluanko kokeilla uudestaan ja painan ei. Pääsen valikkoon ja pistän sieltä uudestaan kohdan "Tunnista ja liitä romppu".
Sitten tulee sellainen ikkuna että pitäisi antaa "PMCIA-resurssien arvoasetukset" Mitäs tämä nyt tarkoittaa?
Olen kokeillut kahdella eri asemalla(LG:n cd-rw ja dvd-rw) ja kolmella eri asennus cd:llä ja aina sama tuomio! Tässä tulee jo mieleen olenko minä tosiaankin näin kädetön koneiden kanssa.
Nyt olisi hyvät neuvot(ja vähän huonommatkin) tarpeen, sillä omin avuin en tästä selviä.

Emolevyni on Asus P4C800, cd-rw LG GCE-8520B ja dvd-rw GSA-4120B.

« Viimeksi muokattu: 17.03.06 - klo:19.32 kirjoittanut Filmy »

juyli

  • Vieras
Re: Ongelmia ubuntun asennuksessa
« Vastaus #1 : 07.03.06 - klo:19.10 »
"Asennusromppua ei voitu liittää. Luultavammin romppu ei ollut asemassa. Jos näin oli pistä romppu asemaan ja yritä uudelleen."

Emolevyni on Asus P4C800, cd-rw LG GCE-8520B ja dvd-rw GSA-4120B.


dvd-rw GSA-4120B.? Hätäisellä kurkkauksella tuo vaikutti ulkoiselta asemalta. Pitääkö paikkansa?
Ehkäpä asennusohjelma menee vipuun. Ota toinen asema pois käytöstä asennuksen ajaksi ja yritä uudelleen. Aseman saa liitettyä helposti asennuksen jälkeen.
Asennuksessa on tarjolla tukku erilaisia parametreja, joiden avulla asennuksen saa käyntiin ongelmatilanteissa.
Toki on mahdollista, että asennusmedia on viallinen. Olethan tarkistanut md5sum:in?

Filmy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Re: Ongelmia ubuntun asennuksessa
« Vastaus #2 : 07.03.06 - klo:19.21 »
Dvd asema on sisäinen.
Olen kokeillut sellaista vaihtoehtoa, että dvd-asema on irti ja cd-asemalta olen ajanut asennusohjelmaa. Pitäisi varmaan kokeilla toisinkin päin. Levyt joilta olen kokeillut ovat tilattuja ubuntu cd:tä. En ole md5sum tarkastanut(mistä sen voi tarkastaa ???) Millaisia parametreja olisi tarpeen käyttää? Itse en oikeen tiedä, kun olen vasta-alkaja näissä linux jutuissa.

edit: nyt on kokeiltu pelkällä dvd asemalla ja ei toimi nytkään. Mikäköhän tässä mättää?
« Viimeksi muokattu: 07.03.06 - klo:19.42 kirjoittanut Filmy »

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Ongelmia ubuntun asennuksessa
« Vastaus #3 : 07.03.06 - klo:22.09 »
Dvd asema on sisäinen.
Olen kokeillut sellaista vaihtoehtoa, että dvd-asema on irti ja cd-asemalta olen ajanut asennusohjelmaa. Pitäisi varmaan kokeilla toisinkin päin. Levyt joilta olen kokeillut ovat tilattuja ubuntu cd:tä. En ole md5sum tarkastanut(mistä sen voi tarkastaa ???) Millaisia parametreja olisi tarpeen käyttää? Itse en oikeen tiedä, kun olen vasta-alkaja näissä linux jutuissa.

edit: nyt on kokeiltu pelkällä dvd asemalla ja ei toimi nytkään. Mikäköhän tässä mättää?

Koitappa näin: laita molemmat asemat käyttöön ja buuttaa se asennus vaikka cd:ltä ja sitten kun se valittaa että ei saanut liitettyä levyä niin otat sen levyn ulos ja laitat dvd asemaan ja valitset että se yrittää uudelleen. Itellä ainakin oli joskus tollainen vika windowssiakin asennettaessa että piti buutata toisella asemalla ja sit sen jälkeen asentaa taas toiselta asemalta.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

Filmy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Re: Ongelmia ubuntun asennuksessa
« Vastaus #4 : 08.03.06 - klo:19.43 »
Ei toiminut tuokaan keino. Onko missään listaa ubuntun tuetuista komponenteista? Jos vaikka cd-asemat tai emolevy ei olisi tuettujen listalla?

juyli

  • Vieras
Re: Ongelmia ubuntun asennuksessa
« Vastaus #5 : 08.03.06 - klo:20.44 »
Onko missään listaa ubuntun tuetuista komponenteista? Jos vaikka cd-asemat tai emolevy ei olisi tuettujen listalla?

Arvailuksihan tämä jo menee, mutta tuskinpa on tuosta kiinni.
Olen joskus ollut vaikeuksissa Debian/Knoppix (Ubuntu)  asennuksessa. Vaihdoin bios-asetukset hyvin "varovaisiksi" ja asennus onnistui ongelmitta.
Asennuksen jälkeen saattoi taas viritellä bios-asetuksia varsin mukavasti.
Tuskin tuo bios-asetusten viilaus on tarpeen, jos asennuksessa käyttää noita mainittuja parametreja.
Niistä infoa saa asennuksen alussa funktionäppäinten takaa.
Mielestäni asennuksen ajaksi kannattaa toinen noista asemista ottaa pois käytöstä - kun sitä ei asennuksessa tarvita. Lisäksi, jos koneessa on muita lisälaitteita, voi niiden irroittaminen avittaa asennusta. Mene ja tiedä?

On toki todettava, että koneesi ei tuollaisenaan ole "yhteensopiva" Ubuntu-asennusohjelman kanssa, mutta ongelmat on ohitettavissa. Valmis systeemi taas saattaa toimia ongelmitta, kunhan sen saa asennetuksi.

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Re: Ongelmia ubuntun asennuksessa
« Vastaus #6 : 09.03.06 - klo:18.33 »
Sama ongelma kun mulla, edelleen en osaa tarkalleen selittää ratkasua :P

Onko sulla SATA asemia kiinni koneessa ? Itse säädin biosista SATA kohdasta "combatible" kohdan "enchanced" jolloin levyn liittäminen onnistui..niinkuin sanottu niin arvailuksi menee mutta koita nyt onneas :)

Filmy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Re: Ongelmia ubuntun asennuksessa
« Vastaus #7 : 09.03.06 - klo:21.04 »
Kiiitos ilokaasu.
Nyt meni asennus sisään kuin jätteet junanvessasta  8).
Jätitkö tuon bios asetuksen vai vaihdoitko sen takaisin alkuperäiseen? Minulla oli siis SATA kovalevy.

Filmy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Re: Ongelmia ubuntun asennuksessa
« Vastaus #8 : 10.03.06 - klo:19.00 »
Itse itselleni vastaten, ei kannata vaihtaa alkuperäseen asetukseen, jos haluaa ubuntun toimiman. Harmi sinänsä sillä menetin yhden IDE-paikan  :-\.

passe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Re: Ongelmia ubuntun asennuksessa
« Vastaus #9 : 10.03.06 - klo:23.46 »
Asentelin nyt itse tuota samaa kyseistä Linuxia ja ongelmilla alko :)
pistettyäni asennus cd:n koneeseen se ei suostunut lähteä käymään kiintolevyn kans(IDE)
mutta kun otin kiintolevyn pois, kone hyväksyi cd:n mut eipä se nyt noin ihan auta enää silloin.
Onko merkitystä, että mitä levylläni on, kun se on vanha XPn slave levy? Nyt muutin sen masteriksi.
Periaattees sillä ei pitäis olla merkitystä, mut ... pitää huomenna taas kattella jos keksis tohon jotain...
-passe-

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Re: Ongelmia ubuntun asennuksessa
« Vastaus #10 : 11.03.06 - klo:02.55 »
IDE-levyn sisällöllä ei ole mitään väliä. Kirjoituksestasi jäi hiukan epäselväksi miten se ei toiminut, eli mitä tapahtui. Onko varma, että sinulla on biossista buuttijärjestyksessä laitettu CD-asema ennen IDE-levyä (IDE0, primary master tai jotain sinne päin).

passe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Re: Ongelmia ubuntun asennuksessa
« Vastaus #11 : 11.03.06 - klo:09.09 »
Buutti järjestys on ok. Mutta ongelma näyttää olevan vähän se, että se ei tunnista biossissa cd/rw-asemaa eikä ide-kiintolevyä. Kone valittaa cd:ltä buutatessa "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER". Kokeilin pistää vielä XPn asennus cd:n, eikä se sitäkään hyväksyny, niin uskoisin että se ei olisi levystäkään kiinni.
-passe-

juuso65

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 195
    • Profiili
Re: Ongelmia ubuntun asennuksessa
« Vastaus #12 : 11.03.06 - klo:10.28 »
onko sulla samassa kaapelissa kovo ja cd-asema ?

ettei olis molemmat masterina ...  ;)

passe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Re: Ongelmia ubuntun asennuksessa
« Vastaus #13 : 11.03.06 - klo:11.04 »
heh... kävi just toi sama mieles :)
ihmettelinkin kun tuo ide-kovo oli cd aseman "paikalla" biosissa
pitää koittaa viä tänään tota, kun kerkee... kiitos

EDIT:
Nyt lähti Ubuntu pelittään, ku eräs ei ollu näköjään osannu polttaa tota iso tiedostoa oikein  ;D
« Viimeksi muokattu: 11.03.06 - klo:16.31 kirjoittanut passe »
-passe-