Kirjoittaja Aihe: huawei e160e ja ubuntu 10.04 ei pelitä. (osittainen purukumikorjaus saatavilla)  (Luettu 4554 kertaa)

hejkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Moi.
Minulla on Huawei E160E ja kun kytken palikan usb-väylään ubuntu 10.04 läppäriin, ei /dev/ttyUSB0 tai 1 ilmesty.
olen asentanut usb_modeswitch ja sen kanssa kokeillut leikkiä ilman tulosta.

Samaten huawei E220 tekee joskus samaa, mutta ei aina. Satunnaisesti siis saan toimimaan sen enkä käsitä että mitä olen tehnyt eri lailla silloin kun saan sen toimimaan.

Silloin kun E220 toimii, ilmestyy ubuntun verkkosovellukseen operaattoreiden nimet ihan ok ja se kysyy pin-koodiakin oikealla lailla ja kaikki toimii jne...

Mikä ratkaisuksi???
« Viimeksi muokattu: 27.08.10 - klo:19.37 kirjoittanut hejkki »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: huawei e160e ja ubuntu 10.04 ei pelitä.
« Vastaus #1 : 21.08.10 - klo:09.47 »
En osaa sanoa, mutta oletko tarkistanut nämä:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=34898.msg273316#msg273316

hejkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: huawei e160e ja ubuntu 10.04 ei pelitä.
« Vastaus #2 : 21.08.10 - klo:10.48 »
Olen lukenut tuon ja kokeillut.
Asensin kiinteän netin kautta reposta suoraa nuo modeswitch paketit ja ei auttanut.

olen kokeillut useaa usb-porttia, ei ole muita laitteita kytkettynä jne...

tosiaan joskus toimii, mutta pääasiassa ei. joskus saan kun laitan wlan yhteyden auki ja sitten mokkula kiinni ja sit wlan pois, mutta sekään ei läheskään aina toimi... ja silloinkin vain kun wlan-yhteyksiä on tarjolla.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: huawei e160e ja ubuntu 10.04 ei pelitä.
« Vastaus #3 : 21.08.10 - klo:12.17 »
Olen lukenut tuon ja kokeillut.
Asensin kiinteän netin kautta reposta suoraa nuo modeswitch paketit ja ei auttanut.

olen kokeillut useaa usb-porttia, ei ole muita laitteita kytkettynä jne...

tosiaan joskus toimii, mutta pääasiassa ei. joskus saan kun laitan wlan yhteyden auki ja sitten mokkula kiinni ja sit wlan pois, mutta sekään ei läheskään aina toimi... ja silloinkin vain kun wlan-yhteyksiä on tarjolla.

Kumma juttu. Tällaisia satunnaisia ongelmia on kyllä raportoitu. Itse käytän 9.04 NBR:ää ja mokkulakäyttö on sen verran satunnaista, että mitään ongelmia en ole itse havainnut (paitsi Windowsissa joka tilttasi täysin mokkulan kanssa).

Toivottavasti joku saa tämäntyyppisetkin ongelmat hallintaan - mistä lie johtuvat sitten? Täysin spekulatiivisesti kun tämä ei selvästikään kaikkia vaivaa - voisiko myötävaikuttaa esim. kuuluvuusalueen rajamailla toimiminen tai 3G-Edge-jopaGPRS-tilojen välillä sahaaminen jolloin yhteys ei stabiloidu (sininen/vihreä valo?)  tai mokkulan hyvin huono vastaanottokyky (ajuriongelma, rautavika tms)? Tällainen on hankalaa tutkia kylmiltään, pitäisi olla esim. lisäantenni tai vaihdella paikkaa tai jotain tai ehkä mokkulan Biosta säätämällä (pakottamalla joku toimintatila) tätä voisi paremmin tutkia ... mutta en tosiaan osaa sanoa mistä on kyse.
« Viimeksi muokattu: 21.08.10 - klo:12.22 kirjoittanut Ganymedes »

hejkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: huawei e160e ja ubuntu 10.04 ei pelitä.
« Vastaus #4 : 21.08.10 - klo:13.49 »
siis, kuuluvuutta on ihan riittävästi. Ongelma ei ole yhteyden saamisessa vaan koko laitetta ei tule tuonne /dev/ttyUSB*
Silloin kun se sinne tulee, toimii yhteys täydellisesti ja kuinka pitkään vaan jaksaa surffailla.

Olen kokeillut usb_modeswitchillä käsin säätää, mutta se vain sanoo aina että nothing to do.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: huawei e160e ja ubuntu 10.04 ei pelitä.
« Vastaus #5 : 21.08.10 - klo:14.18 »
Eli jos kirjoitat vaikkapa:

sudo lsusb

niin koko härveliä ei näy näissä ongelmatilanteissa?

Miten tuo irrotus/uudelleenkytkeminen toimii tässä tilanteesa? Tuohan ensimmäiseksi tulisi mieleen kokeilla.

hejkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: huawei e160e ja ubuntu 10.04 ei pelitä.
« Vastaus #6 : 26.08.10 - klo:09.50 »
Bus 001 Device 003: ID 12d1:1003 Huawei Technologies Co., Ltd. E220 HSDPA Modem / E270 HSDPA/HSUPA Modem

kyllä lsusb näyttää sen, mutta tuntuu että se ei kytkeydy oikeaan tilaan tai jotakin..? kun ei aina tuota device nodea näy tuola /dev
nyt olen monia kertoja kokeillut saada toimimaan, mutta ei pelitä...

vmh69

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: huawei e160e ja ubuntu 10.04 ei pelitä.
« Vastaus #7 : 26.08.10 - klo:21.32 »
En minäkään osaa sanoa mikä mättää, mutta palautin juuri anopin koneen 10.04:sesta 9.04 -tasoon.

Eli Huawei e160e:n toiminta 10.04:ssa oli todella epäluotettavaa - joskus sain nettiyhteyden kolmannella yrittämällä, mutta toisinaan 15 yritystäkäään ei auttanut ja kone hyytyi toistuvasti ilman näkyvää syytä (jopa heti käynnistyksen jälkeen, ennenkuin ehdin aloittaa hommia)

No sitten päivitin koneeseen 9.10:n ja toiminnallisuus parani hieman eli yhteys muodostui keskimäärin toisella yrittämällä eikä konekaan kaatunut kuin pari kertaa illassa.

Lopuksi pudotin koneen 9.04 -tasoon ja nyt kaikki toimii niin kuin pitääkin - nettiyhteys avautuu ekalla yrittämällä eikä kone kaadu kuormitukseenkaan (muutamat ohjelmat auki, musiikkisoitin päällä ja runsasta samoilua netissä)

+edit
9.04ssä mokkulayhteys kytkeytyy paljon nopeammin kuin 10.04ssä ?
-edit

t.Make
« Viimeksi muokattu: 28.08.10 - klo:19.52 kirjoittanut vmh69 »

teele

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 818
    • Profiili
Vs: huawei e160e ja ubuntu 10.04 ei pelitä.
« Vastaus #8 : 26.08.10 - klo:22.41 »
voin vain vahvistaa edellisen viestin havainnot. Versiossa 9.04 toimii aivan täydellisesti, yhteys tulee heti ekalla yrityksellä, kaatuile... Mutta läppärissä 10.04 :ssä käynnistyy noin 4-5:llä yrityskerralla. Kun yhteys on saatu, sitten kyllä toimii ihan hyvin. Modeswitchit on laitettu. Tosiaan ihmetyttää huono yhteyden käynnistyminen.

teele

Nelsson

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: huawei e160e ja ubuntu 10.04 ei pelitä.
« Vastaus #9 : 27.08.10 - klo:14.33 »
En minäkään osaa sanoa mikä mättää, mutta palautin juuri anopin koneen 10.04:sesta 9.04 -tasoon.

Eli Huawei e160e:n toiminta 10.04:ssa oli todella epäluotettavaa - joskus sain nettiyhteyden kolmannella yrittämällä, mutta toisinaan 15 yritystäkäään ei auttanut ja kone hyytyi toistuvasti ilman näkyvää syytä (jopa heti käynnistyksen jälkeen, ennenkuin ehdin aloittaa hommia)

No sitten päivitin koneeseen 9.10:n ja toiminnallisuus parani hieman eli yhteys muodostui keskimäärin toisella yrittämällä eikä konekaan kaatunut kuin pari kertaa illassa.

Lopuksi pudotin koneen 9.04 -tasoon ja nyt kaikki toimii niin kuin pitääkin - nettiyhteys avautuu ekalla yrittämällä eikä kone kaadu kuormitukseenkaan (muutamat ohjelmat auki, musiikkisoitin päällä ja runsasta samoilua netissä)

t.Make

Toinen samankaltainen topic, johon vastasin. Eli samat ongelmat myös lubuntu 10.04:ssä. Kiitos muuten tiedosta, että 9.04 toimii - täytyy koittaa.
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=33688.msg275426#msg275426

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: huawei e160e ja ubuntu 10.04 ei pelitä.
« Vastaus #10 : 27.08.10 - klo:16.08 »
...
kyllä lsusb näyttää sen, mutta tuntuu että se ei kytkeydy oikeaan tilaan tai jotakin..? kun ei aina tuota device nodea näy tuola /dev
nyt olen monia kertoja kokeillut saada toimimaan, mutta ei pelitä...

Eikö tuon tiedon perusteella joku expertti voisi asiaan saada lisävaloa? Jos kerran tunnistus Ubuntussa jää puolitiehen...?

hejkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
joo, eli minullakin toimii kun käynnistäessä jo mokkula on kiinni koneessa, mutta jos laitan sen kiinni vasta kun kone on käynnissä, ei mokkula pelitä.

Taro Turtiainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 579
    • Profiili
    • Taro Turtiainen
Oletteko tehneet konffi tiedoston?


   1.

      install the udev-extras package

      sudo apt-get install udev-extras

   2.

      create a file called/etc/udev/rules.d/62-option-modem-modeswitch.rules, and paste this line:

      ATTRS{idVendor}=="12d1", ATTRS{idProduct}=="1446,
      RUN+="modem-modeswitch
      -v 0x%s{idVendor} -p 0x%s{idProduct} -t option-zerocd"

   3. restart udev

sudo /etc/init.d/udev restart"

Vendor ja Product kohtiin oman tikun tiedot.
VASEMMISTOLIITTO - RIKKAUTTA JOLLA ON ARVOA

”Ei ole olemassa todellista vapautta ilman toisinajattelun vapautta.” Rosa Luxemburg 1918

vmh69

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Oletteko tehneet konffi tiedoston?

en ole laittanut noita Larin loitsuja, mutta USB-Modeswitch oli asennettuna

ja tässä harjoituksessa mielenkiintoinen havainto on se, että minulla ja anopilla on muuten identtiset koneet, mutta minulla on muistia 1 G ja anopilla 500 M ja minä käytän ADSLää ja anoppi mokkulaa.

Kun kummssakin oli 10.04, niin minun kone toimi ja anopin oikkuili - anopin koneen oikkuiluun kuului huonon kytkettävyyden lisäksi myös koneen jatkuvaa kaatuilua ja sitten vaihdoin anopille 9.04 - kuten yllä kuvattu ja oikkuilut loppuivat ?

Eli mielestäni oikkuilun aiheutti mokkula 10.04:ssa (itse 10.04 toimii ADSL kytkettynä OK) ?

t.Make
« Viimeksi muokattu: 28.08.10 - klo:20.00 kirjoittanut vmh69 »

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Onko tikussa muistikorttia, tai onko se kytketty johdolla usb-liitäntään.

Silloin voisi johtua virransyötöstä.

vmh69

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
no eipä osunut tämä virransyöttöarvaus kohdilleen, sillä muistikorttia ei ole ja olen kokeillut johdon kanssa ja ilman kaikkiin usb-liittimiin edessä ja takana (4 kpl) - eikä tällä ole ollut vaikutusta, vaan kone temppuili samalla tavalla koko ajan

onko muita arvauksia ?

t.Make

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
...
onko muita arvauksia ?
...

Aika vaikeaksi menee, jos ymmärsin oikein, jos sama kone samalla mokkulalla ja liittymällä toimii ilman ongelmia 9.04:ssä mutta ei toimi 10.04:ssa.

Jotain on toteutettu huonommin 10.04:ssa.

Tosin "huonompi toteutus" on joskus suhteellista - esim. ajureiden tehtävä on joskus raudassa olevien virheiden korjaus. Mikä kone on kyseessä - ehkä ei anna mihinkään porttiin kunnolla virtaa?

Jussi52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 416
  • Lubuntu 18.04 ja android vehkeet
    • Profiili
Huawei E 160E ja ubuntu 10.10, Yhdistelmä alkoi toimia heti ilman säätöjä. Läppäri on HP G3000.
alkaa se kokemus karttua tästäkin