Ubuntu Suomen keskustelualueet

Ubuntun käyttö => Ohjelmointi, palvelimet ja muu edistyneempi käyttö => Aiheen aloitti: mikxel93 - 29.12.07 - klo:18.23

Otsikko: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: mikxel93 - 29.12.07 - klo:18.23
Voiko linuxilla tehdä oman ohjelman
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: janne - 29.12.07 - klo:18.31
Voiko linuxilla tehdä oman ohjelman

voi.
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: peran - 29.12.07 - klo:19.45
Kysy vain millä kielellä haluat ohjelmasi tehdä.
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: fingerling - 29.12.07 - klo:20.34
ohjelmoida voi vaikka kännykällä :)
mureakuha ja ohjelmointiputka ovat hyviä suomalaisia ohjelmointiin keskittyneitä sivustoja.

http://mureakuha.com/
http://www.ohjelmointiputka.net/index.php
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: SuperOscar - 29.12.07 - klo:21.42
ohjelmoida voi vaikka kännykällä :)

Periaatteessa ohjelmoinnin määritelmästä riippuen vaikka helmitaulullakin :)
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: mikxel93 - 30.12.07 - klo:20.24
löytyiskö joitakin helposti ymärretäviä ohjeita, mieluiten suomeksi?
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: Exitium - 30.12.07 - klo:20.56
Ohjelmointi on laaja käsite eikä se ole maailman helpoin asia. Edellä mainitut Mureakuha ja Ohjelmointiputka ovat varmaan parhaat suomenkieliset sivuostot ohjelmointiin liittyen.

Ohjelmointi on semmoista hommaa, että sitä pitää opetella kunnolla ja jotkut menevät oikein opiskelemaan ohjelmointia vuosiksi. Yhden päivän innostuksella ei saa suoraan sanoen mitään aikaiseksi. Itse nimittäin halusin joskus opetella ohjelmoimaan jollakin kielellä (PHP ja Java olivat lähimpänä mielessä) mutta kun itse opeteltavaa asiaa olisi ollut aivan hirvittävästi niin suoraan sanoen en jaksanut eikä muutenkaan aika olisi varmaan riittänyt.

Lisäksi ohjelmointihan on erittäin lähellä matematiikkaa. ;)
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: Tomin - 30.12.07 - klo:20.57
Sulla on sitten sama tulos kuin mulla...
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: mikxel93 - 30.12.07 - klo:22.11
jonkun pelin olis kiva tehdä mitenkä onistuu?! vai kuuluuko tuo koka asiaan tällä foorumilla!!
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: peran - 30.12.07 - klo:22.21
Pelien tekemiseen löytyy kyllä parempiakin foorumeita kuin tämä, ja samoilta sivustoilta löytyy paljon materiaalia, joissa on yritetty ratkaista samaista ongelmaa.

http://www.suomipelit.com/index.php?c=etusivu

Ehkä täälläkin on vähän samanhenkistä porukkaa, vaikkei se varsinaisesti olekaan peli-sivusto.

http://www.ohjelmointiputka.net

Edit - mutta kyllä tälläkin foorumilla voi kysellä neuvoja.

Edit - näyttääkin Suomipelit-olevan vähän hiljaisempi kuin Ohjelmointiputka.
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: mikxel93 - 01.01.08 - klo:21.07
mistä ton ohjelman saa!? vai onko siihen mitään ohjelmaa!!!?
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: Exitium - 01.01.08 - klo:21.41
mistä ton ohjelman saa!? vai onko siihen mitään ohjelmaa!!!?

Koodaamisessa ei tarvita mitään erityisohjelmaa (paitsi ehkä kääntämisessä). Itse koodin tekemiseen vain tekstieditori auki ja naputtelemaan merkki kerrallaan.
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: peran - 01.01.08 - klo:22.22
mistä ton ohjelman saa!? vai onko siihen mitään ohjelmaa!!!?

Kuten muutenkin niin kääntäjät yleensä asennetaan apt-get:lla.

Vaikuttaa siltä, että olet aivan alussa, joten ehkä kieleksi kannattaa valita python, jolla saa varsin paljon aikaiseksi 'pienellä' vaivalla.

Huom. Aikaa saattaa vierähtää päiviä/viikkoja/kuukausia/vuosia pelkän tekstiseikkailunkin tekemiseen.
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: Tuplanolla - 02.01.08 - klo:10.52
Jep, eli mainittakoon vielä että esim. 3D-pelien ohjelmointi ei todellakaan ole yksinkertaista. Jos ajattelit vaikka Quaken veroisen puolessa tunnissa vääntää, sinuna jättäisin asian sikseen.

PS. Yhdistin kaksi peräkkäistä viestiäsi, koeta muistaa että tässä foorumissa on myös edit-nappi.
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: Toni Alenius - 02.01.08 - klo:11.15
aloittelijalle suosittelen aloittamaan Perlillä (skriptikieli, (ainakin)lähes kaikissa distoissa mukana)
Koodia: [Valitse]
#!usr/bin/perl -w
print "Hello world!\n";
ensimmäinen ohjelma, nimeksi esim. hello.pl
ajetaan komentorivillä:
Koodia: [Valitse]
perl hello.pltulostuksen pitäisi olla:
Koodia: [Valitse]
Hello world!
aloita vaikka tuolla, ohjeita on esimerkiksi wikipediassa, linux.fi:ssä ja mureakuhassa http://wiki.mureakuha.com/wiki/Perl
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: SuperOscar - 02.01.08 - klo:12.07
ajetaan komentorivillä:
Koodia: [Valitse]
perl hello.pl

Tai yksinkertaisemmin

Koodia: [Valitse]
./hello.pl
...kunhan tiedostolle on ensin annettu suoritusoikeudet (”chmod +x hello.pl”).
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: mgronber - 02.01.08 - klo:13.50
Vaikuttaa siltä, että olet aivan alussa, joten ehkä kieleksi kannattaa valita python, jolla saa varsin paljon aikaiseksi 'pienellä' vaivalla.

Pythonin kanssa vain on syytä olla kunnollinen editori joka ei kompuroi välilyöntien ja tabien kanssa. Tässä mielessä Ruby voisi olla helpompi valinta. Lisäksi sen syntaksissa on vähemmän historian painolastia.
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: SuperOscar - 02.01.08 - klo:14.46
Pythonin kanssa vain on syytä olla kunnollinen editori joka ei kompuroi välilyöntien ja tabien kanssa. Tässä mielessä Ruby voisi olla helpompi valinta. Lisäksi sen syntaksissa on vähemmän historian painolastia.

En oikein ymmärrä tuota viimeistä pointtia: pikemminhän se on Ruby, jonka syntaksi on täynnä historian painolastia. Pythonin syntaksi on äärimmilleen pelkistetty ja suunniteltu nimenomaan luettavuutta ajatellen.
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: mgronber - 02.01.08 - klo:20.08
Pythonin kanssa vain on syytä olla kunnollinen editori joka ei kompuroi välilyöntien ja tabien kanssa. Tässä mielessä Ruby voisi olla helpompi valinta. Lisäksi sen syntaksissa on vähemmän historian painolastia.

En oikein ymmärrä tuota viimeistä pointtia: pikemminhän se on Ruby, jonka syntaksi on täynnä historian painolastia. Pythonin syntaksi on äärimmilleen pelkistetty ja suunniteltu nimenomaan luettavuutta ajatellen.

Hmm... Syntaksi taisi olla väärä sana. Tarkoitin enemmänkin kirjastoja... Tosin en minä pythonin luokkasyntaksia pidä kovin luettavana. Minua häiritsee se self-parametri.

Jos puhutaan syntaksin pelkistämisestä niin voittaja on Tcl (versiossa 8.4 on 11 sääntöä (http://www.tcl.tk/man/tcl8.4/TclCmd/Tcl.htm), versiossa 8.5 on 12 sääntöä (http://www.tcl.tk/man/tcl8.5/TclCmd/Tcl.htm)) tai jokin Lisp-sukuinen kieli.

Yleensä yksi parhaita paikkoja historian painolastin etsimisessä on peruskirjastojen tutkiminen. Pythonissa on sisäänrakennettuina funktioina sellaisia kummallisuuksia kuin file(), open(), len() ja pow(). Kuitenkin esimerkiksi stringit ovat olioita joilla on joukko metodeita mutta mikään metodi ei palauta stringin pituutta; se pitää kysyä sisäänrakennetun funktion len() avulla.

Viimeksi kun katsoin Rubya niin mielestäni siellä ei ollut mitään vastaavaa ristiriitaa. Kaikki oli perustyypeistä lähtien siisteinä luokkina.

Pythonissa on joukko funktionaalisia elementtejä joiden poistamisesta on käsittääkseni väännetty jatkuvasti peistä. Osittain tämä lienee jopa perusteltua koska ainakin suurin osa niiden tehtävistä onnistuu nyky-Pythonissa siistimmin muilla tavoilla.

En tiedä Rubyn kärsivän vastaavasta ongelmasta (eli turhiksi käyneistä ominaisuuksista). Osin tämä myös johtunee kielten toisistaan poikkeavasta filosofiasta. Pythonissa pyritään käsittääkseni tarjoaamaan vain yksi tapa jokaiseen asiaan kun Rubyssä lähtökohtana on oletus ettei mikään ominaisuus ole turha.

En ole käyttänyt kumpaakaan kieltä suuressa mittakaavassa muutamaan vuoteen joten tietoni voivat olla vanhentuneita.
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: mikxel93 - 03.01.08 - klo:10.42
Voisitteko kertoa suomenkielisiä ohjeita pelin tekoon!!
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: peran - 03.01.08 - klo:11.31
Voisitteko kertoa suomenkielisiä ohjeita pelin tekoon!!

Eiköhän me niitä olla nimenomaan yritetty kertoakin, mutta ongelma on hyvin laaja, joten olet ehkä saanut itsellesi ympäripyöreitä vastauksia. Pelejä on monenlaisia, joten tarvitsemme tarkennusta minkälaisen pelin tekoon aiot ryhtyä.

Suoraan sanomme myös, että kaikki kaupallisten pelien tyyppiset pelit kannattaa unohtaa, jos olet tekemässä yksin peliä. Kannattaa tehdä mahdollisimman yksinkertainen peli ensimmäiseksi, jotta pääsee alkuun ja saa kuvan, mitä pelien tekemiseltä vaaditaan.
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: MikkoJP - 03.01.08 - klo:14.20
Voisitteko kertoa suomenkielisiä ohjeita pelin tekoon!!

Ei voida.  8)
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: mikxel93 - 03.01.08 - klo:15.37
esimerkiksi selassata jossa pallolla kerätään selasia esim rahoja!
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: Exitium - 03.01.08 - klo:15.49
esimerkiksi selassata jossa pallolla kerätään selasia esim rahoja!

Pacman on jo tehty useaan otteeseen. Mutta jopa noin yksinkertaisen pelin tekemiseen vaaditaan aivan hirveästi töitä. Ja kuten edellä on sanottu, niin ohjelmointi ei ole yksinkertainen käsite. Sinun pitää tietää millä kielellä (ohjelmointikieli siis, en tarkoita mitään englantia, ruotsia tai latinaa) teet työn, tietää kyseisen kielen perusteet, soveltaa niitä ja kaikkea muutakin. Kukaan ei voi tehdä sinulle sitä peliä valmiiksi, sinun pitää rakentaa se alusta asti itse. Jos haluat sinua varten tehdyn pelin, niin mene kauppaan ja osta Counter Strike, Quake, WoW tai vastaava.

Lisäksi sinun täytyy siis kirjoittaa lähdekoodi merkki kerrallaan aivan samalla menetelmällä kuin minä tai sinä kirjoitetaan tämmöistä tekstiä tänne foorumeille. Ja veikkaan että Pacmanin tapaisessa pelissä sitä koodia voi olla esim. C++ kielessä... Hmm... Veikataas erittäin raa'asti (kuten aikasemmin sanoin, en itse koodaa)... Jotain 10 000 - 50 000 riviä (riippuen miten toteuttaa). Lisäksi kaikki grafiikat pitää jotenkin taiteilla jne.

Anteeksi jos pelottelin, mutta viesteistäsi päätellen sinulla aivan liian yksinkertainen kuva ohjelmoinnista.
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: MikkoJP - 03.01.08 - klo:16.25
Suosittelin englannin sanakirjan esille ottamista, ja vaikkapa  Pygame/tutorials (http://www.pygame.org/wiki/tutorials) kahlaamista läpi.
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: Tommi S. - 03.01.08 - klo:16.45
esimerkiksi selassata jossa pallolla kerätään selasia esim rahoja!

Aseta ensimmäiseksi tavoitteeksi että saat tehtyä sellaisen ohjelman joka näyttää sen pallon siinä ruudulla.
Sitten aseta tavoitteeksi että saat sen pallon liikkumaan siinä ruudulla, vaikka siten että se pallo ilmestyy vasemmalle ja liikkuu ruudun yli oikealle.
Sitten aseta tavoitteeksi että saat sen pallon liikkumaan näppäimiä painamalla, eli vaikka vasemmasta nuolesta se liikkuu vasemmalle jne.
Sitten kun nämä on tehty, voit alkaa suunnittelemaan varsinaista peliä.

Kun olet saanut tuosta listasta ensimmäisen tavoitteen valmiiksi, näytä ohjelmaa kokeneemmille ja kysy heiltä voisiko jotain tehdä paremmin. Älä lähde tekemään pidemmälle ennenkuin olet saanut perustan kunnolliseksi, sillä jos lähdet rakentamaan huonolle perustalle voit joutua lopulta purkamaan koko rakennelman ja aloittamaan alusta.
Englantia olisi hyvä opiskella, ainakin opetella englanninkielisiä sanoja, sillä lähes kaikissa ohjelmointikielissä käskyt ovat englanninkielisiä sanoja tai lyhennyksiä joiden ymmärtäminen helpottaa asiaa huomattavasti.
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: MikkoJP - 03.01.08 - klo:17.07
Kokeilkaapa kahelin yksinkertaista peliä: http://www.pygame.org/projects/20/407/

Tarttee pythonin ja pygamesin, käynnistyy src-hakemistossa ./RunMe.py

Tässä on musiikkia, grafiikkaa, pisteenlasku ja liikettä. Siitä voi lähteä tutustumaan lähdekoodiin ja tekemään jatkokehittelyä  8)
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: olasirtep - 03.01.08 - klo:17.12
En nyt ala neuvomaan mitään pelien teosta, mutta annan esimerkin millainen on älyttömän yksinkertainen Hello World-ohjelman lähdekoodi kirjoitettuna C++-kielellä. Kun ohjelma ajetaan komentorivillä se tulostaa tekstin 'Hello World!', eli 'hei maailma!'.

Koodia: [Valitse]
#include <iostream>

int main () {
    std::cout << "Hello World!\n";
    return 0;
}

Sinun kannattaisi ensin tutustua itse ohjelmointiin ja valita jokin helppo aloittelijaystävällinen kieli. Opettele sen perusteet, tee yksinkertaisia komentoriviltä suoritettavia ohjelmia ja tutustu sitten erilaisten grafiikka-kirjastojen käyttöön.
Voi viedä kuukausia tai vuosia ennenkuin osaat itsenäisesti toteuttaa jonkin varsinaisen pelin, kuten vaikkapa mainitun Pac Manin.

Onnea opetteluun!  :)
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: Toni Alenius - 03.01.08 - klo:17.45
esimerkiksi selassata jossa pallolla kerätään selasia esim rahoja!
Helpoiten tuo onnistuisi flashilla, mutta on 'lvatan kallsta.

Graafisen pelin tekoon vaaditaan paljon osaamista, ohjelmointikielistä nopein olisi ehkä Java-appletti, mutta sekin vaatii osaamista.

opiskelin Javaa 5-10 opintoviikkoa (ov, 2. ja 3. asteen oppilaitosten opetuksen mittayksikkö, keskimäärin 4 viikkotuntia kahden kuukauden ajan=1ov) kahden vuoden aikana, usko minua, Java ei ole paras kieli aloittaa, kokeile alkuun jotain helppoa, että sisäistät ohjelmoinnin pääpiirteet, Perl, Pyhton, PHP, jopa HTML (joka siis ei ole oikeaa ohjelmoitia, mutta siitä on helppo siirtyä PHP:hen, joka sitten jo onkin lähempänä ohjelmointia) ovat hyviä vaihtoehtoja aloittelijalle, ja Perlissä ei kaiken tarvitse välttämättä olla oikein, se voidaan kääntää ja ajaa silti (kokemusta on.)

PS. tässä on vertailun vuoksi Javan helpoin ohjelma:
Koodia: [Valitse]
public class HelloWorld
{
       public static void main(String args[])
       {
              System.out.println ("Hello world!");
       }
}
tämä tulostaa tekstin Hello world!
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: Tommi S. - 03.01.08 - klo:17.50
Ohjelmointi on periaatteessa ihan helppoa, mutta sitä varten täytyy opetella oikeanlainen ajattelutapa. Parasta olisi jos joku ihan kädestä pitäen selittäisi kaiken, miksi tehdään mitäkin, ja mitä kannattaa välttää. Kannattaa opetella ajattelemaan ohjelmaa vuokaaviona, eli miettii mitä ohjelma tekee missäkin vaiheessa, ja muistaa että tietokoneohjelman on tarkoitus periaatteessa pyöriä ympyrää, eli suorittaa samat tehtävät uudestaan ja uudestaan kunnes painetaan lopetusnäppäintä.

Jos ymmärtää sujuvasti puhuttua englantia niin yksi loistava apuväline on Harvardin tietokoneohjelmoinnin alkeiskurssi, osoitteessa http://www.courses.fas.harvard.edu/~cs50/subscribe/. Luennot on videoitu, ja ne voi ladata MP3:ina tai vaikka katsoa flash-videoina suoraan selaimessa YouTube-tyyliin. Lisäksi löytyy muistiinpanot ja luentokalvot pdf:inä. Lähdetään liikkeelle perusasioista ja mennään eteenpäin, keskitytään paljon C-kieleen. Tosin jos englanti ei suju niin tästä ei ole paljon apua. Olisi kiva jos vaikka joku suomalainen yliopisto samalla tavalla kuvaisi jonkun peruskurssin ja laittaisi podcastina yleishyödylliseen käyttöön. Yleisradio voisi vaikka lähteä mukaan.

Tuo sama David Malan esiintyy myös toisella tietokoneenkäytön peruskurssilla, jolla ei keskitytä ohjelmointiin vaan ihan vain peruskäyttöön: http://www.fas.harvard.edu/~cscie1/. Tuollakin hienosti luennot videoina ja MP3:ina ja muuta materiaalia.
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: _Pete_ - 03.01.08 - klo:22.34
Voisitteko kertoa suomenkielisiä ohjeita pelin tekoon!!

1) suunnitelet pelin

2) avaat editorin ja koodaat suunnitelman mukaan

3) käännät koodit

4) uusi hittipeli on valmis.

Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: peran - 04.01.08 - klo:01.57
1,5 Piirrät piirto-ohjelmalla/Cadillä hahmot peliisi (Eri asennoissa ja kuvakulmissa (Tätä ei ehkä tarvitse tehdä, mikäli teet 3dCadillä ja ohjelmoit 3d:tä.))
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: Jiku - 04.01.08 - klo:11.06
Jos on halua ohjelmoida muttei halua sitä opetella, niin ubuntun pakettienhallinnasta löytyy gambas ja gambas2.
Molemmat on vähän m$:n visual basicia vastaavia, eli toimivia ohjelmia saa hyvinkin helposti vaikkei hirveästi ohjelmointiin perehtyisikään.

Seuraava vaihtoehto on Realbasic, jonka saa Linuxille ilmaiseksi. Sillä voi samalla koodilla kääntää ohjelmat linukalle, macille ja wintendolle.

Jos hieman jaksaa ohjelmointiin perehtyä niin sitten on lazarus.
jos windowsissa on käyttänyt delphiä niin tämän osaa sitten automaagisesti.
silläkin voi tehdä ohjelmia useammalle eri käyttikselle (melkein) samalla koodilla
http://www.lazarus.freepascal.org/ (http://www.lazarus.freepascal.org/)
Tähän voisi jatkaa vielä muutaman sataa/tuhatta muuta tapaa tehdä ohjelmia linukalle :D
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: mikxel93 - 04.01.08 - klo:15.38
eli saisinko mä nytten ohjelmia jolla noita pystyy tekemään ja työ järjestyksen
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: mikxel93 - 04.01.08 - klo:15.55
Eli pitääkö mun aluksi suunitella tuon tyypin eri asenoissa piirtoohjelmalla!!!!
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: Toni Alenius - 04.01.08 - klo:16.11
eli saisinko mä nytten ohjelmia jolla noita pystyy tekemään ja työ järjestyksen
1) Perl (on jo valmiiksi)
2) Java (GCC -kääntäjän gcj -paketit, paketinhallinnasta löytyy)
3) C++ (GCC, löytyy paketinhallinnasta)
4) PHP (tekstieditori tekemiseen ja Apache PHP -tuella, molemnmat niinikään paketinhallinnasta)
5) Python (tämäkin useimmiten paketinhallinnassa)
jne. GUI -paketinhallinnassa (eli siis graafisella käyttöliittymällä varustetussa) on hakuloota, (en muista mikä paketinhallintasovellus GNOME -Ubuntussa oli, taisi olla Synaptic) siihen kirjoitat paketin nimen, valitse todennäköisin paketti, ohjelma kertoo mitä muuta tarvitaan, ja useimmiten valitsee vaaditut paketit itse. kun ilet tehnyt valinnat, paina vain "Apply" tai "Hyväksy" painiketta, ja odota.

ensin
1) kirjoitat ohjelman (esim. aiemmin postaamani "Hello world")
2) käännät ohjelman (useimmissa tapauksissa konsolissa eli komentotulkissa)
3) ajat ohjelman (useimmiten komentotulkki)

vaaditut tiedostomuodot vaihtelevat kielen mukaan, C kielessä yksinkertaisesti *.c, C++ esim. *.cpp tai *.cc, ja Javassa *.java, "*" korvataan tiedoston nimellä.
Lisää tietoa saa esim. linux.fi:n kautta tai guuglaamalla haluamansa kielen nimellä
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: Toni Alenius - 04.01.08 - klo:16.13
Eli pitääkö mun aluksi suunitella tuon tyypin eri asenoissa piirtoohjelmalla!!!!
kyllä, mutta käytä tiedostomuotoja joita käyttämäsi ohjelmointikieli ymmärtää, eli ei mitään .bmp:tä tai .psd:tä, mieluiten joko .gif tai .jpg
EDIT: korjaus photoshopdocumentin tunnisteeseen.
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: mikxel93 - 04.01.08 - klo:16.19
mä tein nuo openOfficella ja siinä tiedoston tyypiksi tullee odg
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: Toni Alenius - 04.01.08 - klo:16.27
mä tein nuo openOfficella ja siinä tiedoston tyypiksi tullee odg
se tuskin käy, ohjelmointikielen on näet saatava tietoa kuvista voidakseen toistaa ne, ja tietojen saanti onnistuu vain, jos tiedotojen muoto tunnetaan.
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: Tommi S. - 04.01.08 - klo:16.33
Ennenkuin alat piirtelemään mitään niin koita saada aikaan sellainen ohjelma joka näyttää jotain ruudulla, vaikka jonkun pallon tai jotain. Python voisi olla aika hyvä tällaiseen graafiseen ohjelmointiin niiden pygame-kirjastojen kanssa, ja jos ne graafiset jutut tuntuvat liian vaikeilta niin Pythoniin löytyy ncurses niminen kirjasto jolla voi käsitellä tekstiä ruudulla (oletko koskaan kuullut pelistä nimeltä Nethack?). Mutta aivan ensimmäiseksi tee ohjelma joka tekee edes jotain, ja sitten alat kehitellä sitä eteenpäin. Koita vaikka saada yksi kirjain piirrettyä keskelle ruutua, ja sitten kokeilet mitä numeroa muuttamalla saat sen kirjaimen ruudun vasempaan reunaan, jne.
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: mikxel93 - 04.01.08 - klo:16.34
mitenkä sen voi tehä jos saa kysyä!!
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: Exitium - 04.01.08 - klo:16.43
EEEERRRIIITTTÄIIINNN monella tavalla. Riippuu millä ohjelmointikielellä se toteutetaan, mitä ollaan tekemässä jne. Se on monen tekijän summa.

Tässä asiassa emme voi auttaa. Se on sinun projektisi ja sinä koodaat sen.
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: Toni Alenius - 04.01.08 - klo:16.45
mitenkä sen voi tehä jos saa kysyä!!
http://www.google.fi auttaa, kirjoita vaikka "Python alkeet", myös http://www.linux.fi auttaa monien kielien kohdalla, mutta AIVAN ensiksi valitse jokin kieli jolla aiot ohjelmoida.
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: peran - 04.01.08 - klo:16.52
Eli pitääkö mun aluksi suunitella tuon tyypin eri asenoissa piirtoohjelmalla!!!!
kyllä, mutta käytä tiedostomuotoja joita käyttämäsi ohjelmointikieli ymmärtää, eli ei mitään .bmp:tä tai .bsd:tä, mieluiten joko .gif tai .jpg

Kyllä .bmp:kin käy, mikäli ohjelmoi SDL-ympäristössä. Lisäksi kannattaa mainita .png-formaatti, jota myös suositaan vapaissa ohjelmissa.
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: JoniR - 04.01.08 - klo:20.50
Helpoiten tuo onnistuisi flashilla, mutta on 'lvatan kallsta.

Graafisen pelin tekoon vaaditaan paljon osaamista, ohjelmointikielistä nopein olisi ehkä Java-appletti, mutta sekin vaatii osaamista.

opiskelin Javaa 5-10 opintoviikkoa (ov, 2. ja 3. asteen oppilaitosten opetuksen mittayksikkö, keskimäärin 4 viikkotuntia kahden kuukauden ajan=1ov) kahden vuoden aikana, usko minua, Java ei ole paras kieli aloittaa, kokeile alkuun jotain helppoa, että sisäistät ohjelmoinnin pääpiirteet, Perl, Pyhton, PHP, jopa HTML (joka siis ei ole oikeaa ohjelmoitia, mutta siitä on helppo siirtyä PHP:hen, joka sitten jo onkin lähempänä ohjelmointia) ovat hyviä vaihtoehtoja aloittelijalle, ja Perlissä ei kaiken tarvitse välttämättä olla oikein, se voidaan kääntää ja ajaa silti (kokemusta on.)

Javassa on se hyvä puoli, että jos sen osaa näitä oppeja on helppo soveltaa myös muihin kieliin.
Ohjelmointi ei tosiaankaan ole nopea oppia eikä sitä voi oikein muuten oppia kuin tekemällä ITSE, vaikka käyttäen hyviä ohjeita ja malleja. Ite olen opiskellut C# kieltä noin 12ov + c# projekteja tehnyt 14ov ja javaakin muutaman kurssin käyneenä ei kyllä ole saanut kuin pinta raapasun ohjelmoinnista.
Silti ohjelmointi on ihan mukavaa hommaa ja palkitsee mukavasti kun saa jonkinlaisen ongelman ratkaistua, jota siis kokoajan eteen tulee eli rohkeasti yrittämään.

-Joni
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: Toni Alenius - 04.01.08 - klo:21.36
tässä on yksi esimerkkiohjelma, että näet mitä on edessä:
Koodia: [Valitse]
import javax.swing.*;

public class Pankkitili { //tiedoston nimi on oltava sama kuin tämä, eli tässä tapauksessa Pankkitili.java

  public static void main(String[] args)
  {
    int  luku; // alustaa muuttujan luku
  do    {
 
  System.out.println("Tunnusluku?"); // tulostaa ruudulle "Tunnusluku?"
 
    luku = Oma.lueInt();   
 }while (luku != 1234);  // tämä käskee ohjelman tulostaa yllä mainittua kunnes käyttäjä syöttää "1234"
 
System.out.println("\nKoodi oikein...  \n"); // tulostaa "Koodi oikein" ja siirtyy suorittamaan seuraavaa vaihetta
System.out.print(" \n");
   {
     int x;
     String lukuStr;

      lukuStr=JOptionPane.showInputDialog("Nostettava summa: "); // Tulostaa "Nostettava summa:"
      x = Integer.parseInt(lukuStr);

         JOptionPane.showMessageDialog(null,"nostit " + x + " euroa "); // tulostaa "nostit" (syöttämäsi summa) "euroa"

      if (x <= 120) // ehto, joka määrittää miten menetellä, jos luku on alle tai tasan 120
      {
         JOptionPane.showMessageDialog(null,"rahat riittavat...ota rahat"); // "rahat riittavat...ota rahat"
         JOptionPane.showMessageDialog(null,"...ota kortti, tervetuloa uudelleen"); // "...ota kortti, tervetuloa uudelleen"
      }
       else // määrittää mitä tehdä, jos ehtolauseen ehdot eivät täyty,
       { // tässä tapauksessa siis jos luku on yli 120
         JOptionPane.showMessageDialog(null,"rahat eivat riita, ota kortti"); // "rahat eivat riita, ota kortti"
      }
      }
      System.exit(0); // päättää ohjelman suorittamisen
    }
}
ohjelma on alunperin tehty Windowsissa käännettäväksi, mutta sen pitäisi kääntyä Linuxissakin
kahden kenoviivan ( // ) jälkeen oleva teksti on kommentoitua eikä vaikuta käännösprosessiin, joten tämä koodi voidaan kopioida ja kääntää tällaisenaan.
sarkainten sijainneilla ei niilläkään ole väliä, kunhan rivinvaihdot ja välilyönnit ovat oikeissa kohdissa
EDIT: pahimmat näppivirheet sekä typot korjattu
PS: ääkkösiä ei kannata käyttää kuin kommenteissa.
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: mikxel93 - 04.01.08 - klo:22.44
mä oon ajatelut kieleksi joko java tai c++. mutta kumpi on paree teidän milstä pelin toko kieleksi!!!!
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: Toni Alenius - 04.01.08 - klo:23.07
Java on helpompi, mutta C++ monipuolisempi, ja sille on paremmat Linux -kääntäjät,
Koska olet ilmeisesti vasta aloittamassa ohjelmointia, suosittelisin Javaa, siitä on sitten helpompi siirtyä C++:aan.

Jos siis haluat kiirehtiä asian kanssa, muutoin kannattaa aluksi tutustua Perliin, kaiken voi tehdä monella tavalla, Perl on hyvä opetteluun ja sellaiseen ohjelmointiin, jossa ei travitse välittää itse ohjelmakoodin luettavuudesta, koodi on monesti sekavaa, mutta toisin kuin "varsinaisissa" ohjelmointikielissä, Perl sallii koodissaan virheitä, ilmoittaen niistä ajon yhteydessä, mutta suorittaa silti pyydetyt tehtävät niiltä osin kuin koodi on oikein sekä koittaa suorittaa myös virheellisen koodin.
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: mikxel93 - 04.01.08 - klo:23.20
joo kieleksi mä päädyin valita sen javan sen takia että että opin tekemään jotakin. Nyt mulle täytyy kertoa että mitä seuraavaks.
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: peran - 05.01.08 - klo:04.13
joo kieleksi mä päädyin valita sen javan sen takia että että opin tekemään jotakin. Nyt mulle täytyy kertoa että mitä seuraavaks.

Opettele ohjelmoimaan, jotta voit tehdä sen pelin.  ;)

Edit - Ohjelmoimisen alkuun pääset tekemällä tämän pelin loppuun...
http://javala.cs.tut.fi/en/welcomePage.do

Edit - Tietenkin haluat suomeksi...
http://javala.cs.tut.fi/welcomePage.do
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: Tommi S. - 05.01.08 - klo:10.39
Lue noita ohjeita mihin on linkitetty, tai mene vaikka kirjastoon ja lainaa kirjoja joissa opetetaan Javaa. Java on sen verran yleinen että siitä pitäisi löytyä aika hyvin kirjoja. Vaikka et ymmärtäisi noista ohjeista ja kirjoista ihan kaikkea, niin tee joku esimerkkiohjelma mitä niissä kirjoissa tai muissa neuvotaan, ja sitten kokeile sitä ohjelmaa. Kun saat sen esimerkin toimimaan niin ala muuttelemaan sitä, ja katso että mistä tapahtuu mitäkin, eli kokeilet että mitkä jutut siellä koodissa vaikuttavat mihinkin toimintaan. Aloita vaikka tuosta pankkiautomaattiesimerkistä joka löytyy tästä ketjusta, eli kopioit sen tuosta talteen ja suoritat Java-kääntäjällä ja katsot mitä tapahtuu.
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: mikxel93 - 05.01.08 - klo:15.39
joo nyt alkasin ymärtämään
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: mikxel93 - 06.01.08 - klo:20.20
http://javala.cs.tut.fi/welcomePage.do (http://javala.cs.tut.fi/welcomePage.do)

autakaa noissa tehtävissä tolla sivulla!!
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: Toni Alenius - 06.01.08 - klo:21.10
http://javala.cs.tut.fi/welcomePage.do (http://javala.cs.tut.fi/welcomePage.do)

autakaa noissa tehtävissä tolla sivulla!!
missä tarvitset apua? esim. silmukka -tehtävässä saat valita itse mitä rakennetta käytät (for, while tai do-while)
esim. for -rakenteella  koodi:
Koodia: [Valitse]
int i = 17;
System.out.print(i);
korvataan tällä:
Koodia: [Valitse]
for( int i = 0; i < 26; i++) {
    System.out.println( i );
}
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: mikxel93 - 16.01.08 - klo:14.35
mitenkä noita voi ymärtää noita koodeja!!!! :D
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: beh - 16.01.08 - klo:15.43
Jos tuntuu, että ohjelmointikielen syntaksi on esteenä ymmärtämiselle, mutta englanti kuitenkin on jotenkin hallussa, voisit kokeilla graafista ohjelmointia Scratchilla. Ohjelma on saatavissa vain Windowsille ja Macille, mutta minusta se vaikutti niin mainiolta kieleltä ohjelmointiin tutustumiseen, että voisin jopa itse kokeilla sitä jos nyt sattuisi olemaan Windows asennettuna. Wikipedian mukaan versio linuxille on tulossa.

Tässä pari linkkiä flash videohin, joista voit katsoa mitä kaikkea Scratchilla pystyy tekemään:
http://scratch.mit.edu/videos (http://scratch.mit.edu/videos)
http://www.courses.fas.harvard.edu/~cs50/play/podcasts/2007/lectures/week0f.flv (http://www.courses.fas.harvard.edu/~cs50/play/podcasts/2007/lectures/week0f.flv)
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: Exitium - 16.01.08 - klo:18.47
mitenkä noita voi ymärtää noita koodeja!!!! :D


Miten joku ymmärtää suhteellisuusteorian?
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: Toni Alenius - 16.01.08 - klo:22.03
mitenkä noita voi ymärtää noita koodeja!!!! :D

no, olisiko tästä apua?
Koodia: [Valitse]
int i = 17;      # määrittää muuttujan i arvoksi 17
System.out.print(i); # tulostaa muuttujalle i määritetyn arvon
korvataan tällä:
Koodia: [Valitse]
for( int i = 0; i < 26; i++) {   # kertoo, että i on arvoltaan 0, ja että arvo kasvaa yhdellä 26:een saakka (vai oliko se taas 27)
    System.out.println( i );            # tulostaa muuttujalle i viimeksi määritetyn arvon
}
eli lue # jälkeen oleva teksti, sen luulisi riittävän
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: idiootti - 20.01.08 - klo:00.08
mikxel93, Jos haluat oppia jtn koodaamaan, mutta yksin opettelu tuntuu liian vaikealta/raskaalta, niin voisin suositella sitä että odotat pari vuotta, ja mene vaikka lukioon. Lukiossa voit sitten ottaa kursseja ihan perus koodaukseen.

Tietenkin toinen hyvä lähestymistapa olisi sellainen, että kävele kirjakauppaan, ja osta jokin kirja avuksesi. Itselleni ei ainakaan jostain syystä osunut tämä netin avulla koodauksen opettelu, joten ostin kasan kirjoja ja opettelin niiden avulla.
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: _Pete_ - 20.01.08 - klo:09.27
mikxel93, Jos haluat oppia jtn koodaamaan, mutta yksin opettelu tuntuu liian vaikealta/raskaalta, niin voisin suositella sitä että odotat pari vuotta, ja mene vaikka lukioon. Lukiossa voit sitten ottaa kursseja ihan perus koodaukseen.

Onpa luxusta, toista oli 25 sitten, jolloin itse painiskeli koodaus opiskelun parissa ekoja kertoja.
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: JoniR - 20.01.08 - klo:10.28
Tietenkin toinen hyvä lähestymistapa olisi sellainen, että kävele kirjakauppaan, ja osta jokin kirja avuksesi.

Kirjastokin on yleensä ihan hyvä paikka, näin ei mene rahaa hukkaan kirjoihin, jos ei sitten niin innostakkaan. Hyväksi todetun kirjan voi sitten ostaa itselleen.

-Joni
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: mikxel93 - 21.01.08 - klo:20.32
OK
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: Toni Alenius - 21.01.08 - klo:21.07
ja muista, että ohjelmointi on matematiikkaa, siihen pätevät samat säännöt.
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: Migeman - 28.02.08 - klo:13.14
Ei tää sinäänsä täysin liity aiheeseen mutta en jaksanut näin pienestä uutta topickia tehä...

Niin miten tolla Pythonilla tehdyt ohjelmat saa oikein toimamaan? Koodaaminen sujuu multa jotenkuten, mutta en tiiä miten niitä ohjelmia käytetään.
Googlesta ja kaikista apusivuista oon kattonu, mutta missään ei oo sinäänsä kerrottu sitä, niissä vaan sanottu, että tallenna .py tiedostoiksi ja ei muuta.
Ja .py tiedoston avatessani se näyttää sen lähdekoodin vain.  :-\

EDIT: joo sain toimimaan.
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: peran - 28.02.08 - klo:13.20
En ole pythonia käyttänyt, enkä osaa sitä käyttää saati ohjelmoida, mutta oletko kokeillut.

Koodia: [Valitse]
python ohjelma.py

eiköhän se tolla aja.
Otsikko: Vs: Projekti ohjelmointi!!!
Kirjoitti: Risto H. Kurppa - 28.02.08 - klo:13.46
joo kieleksi mä päädyin valita sen javan sen takia että että opin tekemään jotakin. Nyt mulle täytyy kertoa että mitä seuraavaks.


Yksi suomen vaikutusvaltaisimmista Java-miehistä, Helsingin Yliopiston Tietojenkäsittelytieteen luennoitsija Arto Wikla on kirjoittanut suosittujen ja viihdyttävien luentojensa tueksi oppikirjan joka on myös verkossa luettavana, suosittelen käyttämään sitä, ehkä jopa käymään alusta ainakin lähes loppuun läpi, kokeillen koodeja jne jne, siellä on selitetty jutut varsin hyvin. http://www.cs.helsinki.fi/u/wikla/Ohjelmointi/Sisalto/index.html Kyseistä opasta käytetään ohjelmoinnin perusteiden opetuksessa ilmeisesti suurimmassa osassa Suomen korkeakouluja.

Sama kirja saattaa löytyä myös kirjaston hyllyltä, käsittääkseni painokset on myyty loppuun eli kaupoista ei taida löytyä. TOsin joku aika sitten em. tkt-laitoksen kirjakaupassa vielä taisi joitain olla..

r