Kirjoittaja Aihe: Digikam kaatuu Ubuntu 13.10 kanssa (RATKAISTU)  (Luettu 3867 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2409
    • Profiili
Digikam kaatuu Ubuntu 13.10 kanssa (RATKAISTU)
« : 09.11.13 - klo:13.16 »
Digikam kaatuu Ubuntu 13.10 versiossa. Minulla on käytössäni päivitys 13.04 versiosta, mutta näkyy netissä olevan muutenkin aika paljon valituksia. Sääli, koska digikam on hyvä ohjelma. Shotwellin ominaisuudet ovat hyvin rajoitetut siihen verrattuna. Ellei kukaan tiedä jotain taikatemppua, millä sen saisi pysymään pystyssä. Se toimii kyllä pari minuuttia, mutta sen jälkeen menee harmaaksi ja jumittuu.

Onko jollakin kokemuksia fotoxx ja F.spot ohjelmista?
« Viimeksi muokattu: 14.11.13 - klo:14.26 kirjoittanut Pontus12 »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2409
    • Profiili
Vs: Digikam kaatuu Ubuntu 13.10 kanssa
« Vastaus #1 : 10.11.13 - klo:15.40 »
Viimeisen päivityksen jälkeen Digikam on pysynyt pystyssä. Seuraan tilannetta. Toivottavasti pysyy edelleen, jahka teen isompia tiedonsiirtoja.

JussiK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 102
    • Profiili

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2409
    • Profiili
Vs: Digikam kaatuu Ubuntu 13.10 kanssa
« Vastaus #3 : 11.11.13 - klo:12.18 »
Hei, kiitos vinkistä. Kävin sivulla ja asensin ohjeiden mukaan. Pääsin melkein loppuun, mutta kun deb-paketti piti asentaa, järjestelmä ilmoitti: "Käsittelyssä tapahtui liian monta virhettä" ja ilmoitti paketin nimen "digikam3.5_20131111-1.deb". Yritin vielä asentaa sen sovellusvalikoiman kautta, ja se ilmoitti, että paketti on heikkolaatuinen ja että se voi aiheuttaa vakavia virheitä järjestelmällesi. En yrittänyt enää.
Voinko asentaa takaisin ohjelmalähteissä olevan digikamin, vain pitääkö minun tehdä jotain sitä ennen?

Asennus tapahtui /Downloads/digikam-3.5.0 hakemistoon. Riittääkö sen poistaminen?
« Viimeksi muokattu: 11.11.13 - klo:12.25 kirjoittanut Pontus12 »

juyli

  • Vieras
Vs: Digikam kaatuu Ubuntu 13.10 kanssa
« Vastaus #4 : 11.11.13 - klo:20.42 »
Digikam kaatuu Ubuntu 13.10 versiossa. Minulla on käytössäni päivitys 13.04 versiosta, mutta näkyy netissä olevan muutenkin aika paljon valituksia.

Tarkista nyt ensimmäiseksi, että käytössäsi on 13.10:n virallinen versio softasta:
http://packages.ubuntu.com/saucy/digikam
digikam (4:3.4.0-1ubuntu3)

Netissä aina itkuisia löytyy... Joskus aiheesta, usein aiheetta tai itseaiheutettuja ongelmia.
Taatusti epäviralliset ohjelmalähteet uusimpine ohjelmistoineen voivat aiheuttaa ongelmia päivityksissä.

PS. Pääsääntöisesti kopioin kuvat liittämällä laitteen massamuistilaitteina tai liittämällä laitteen muistimedia muistikorttilukijaan. Hätäisimpiin kuvankäsittelyihin ja nimenomaan kuvankatseluun soveltuun gthumb.
http://packages.ubuntu.com/saucy/gthumb

Kuvankäsittelyn aatelia on taas avoin ja ilmainen GIMP. Tuolle ohjelmalle löytyy kyllä myös erinomaisia ohjesivustoja suomeksi.
« Viimeksi muokattu: 11.11.13 - klo:20.48 kirjoittanut juyli »

JussiK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 102
    • Profiili
Vs: Digikam kaatuu Ubuntu 13.10 kanssa
« Vastaus #5 : 12.11.13 - klo:14.03 »
Käytännössä et ilmeisesti asentanut mitään vaan peruit asennuksen, vanha Digikam pitäisi olla jäljellä jos et poistanut sitä.
Itse käytän Digikamia lähinnä arkistointiin. Gimp on hyvä, mutta RAW-kuvien käsittelyyn käytän RawTherapeeta

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2409
    • Profiili
Vs: Digikam kaatuu Ubuntu 13.10 kanssa
« Vastaus #6 : 13.11.13 - klo:10.32 »
Valitettavasti poistin vanhan Digikamin. Suljin koneen ja ajattelin, että katselen seuraavana päivänä, onko tullut vastauksia.Ubuntu ei seuraavana päivänä suostunut aukeamaan. Tein kaikki mahdolliset tarkistukset lisävalinnoissa, mutta ne eivät auttaneet, joten tein puhtaan asennuksen järjestelmäosiolleni. Se vei tietysti vähän aikaa, mutta ei kovin paljon, koska homeosiossa oli tarvittavat tiedot. Asensin vain käyttämäni ohjelmat uudestaan. Joten sen sivun ohjeessa olettaisin, että on jotain vikaa vikaa koska se kaatoi koko järjestelmän.

Gthumb on hyvä ohjelma ja käytän sitä skannattujen asiakirjojen kommentoimiseen. Joskus valokuviinkin. En ole viitsinyt koskaan järjestää kunnolla kaikkia valokuviani, vaikka minulla on useampia kansioita, mutta kiireessä niihinkin on tullut vääriä kuvia. Siksi päätin, että nyt järjestän ne kunnolla ja kokeilin eri ohjelmia. Digikam on mielestäni ylivoimaisesti paras, koska siinä on sisään rakennettuna hyvät korjaustyökalut. Kaatuminen hämmästytti, koska ei sellaista ole minulle ennen sattunut. Ja kuten kirjoitin, joidenkin päivitysten jälkeen se ei ainakaan pariin päivään kaatunut. Kuvien vieminen facebookin ei sen sijaan onnistunut. FB valitti plugineista. Versiossa 3.50 piti lukemani mukaan olla uudet kipi-pluginit ja siksi yritin asentaa sen. Nyt asennan Digikamin sovellusvarastosta. Mutta kiitos kaikille ystävällisistä neuvoista.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2622
    • Profiili
Vs: Digikam kaatuu Ubuntu 13.10 kanssa (RATKAISTU)
« Vastaus #7 : 22.11.13 - klo:21.10 »
DigiKam on hyvä ohjelma joka kehittyy ripeää vauhtia. Ubuntu on aina pikkasen jäljessä. Suosittelen kokeilemaan vaikka Fedoraa jos toimisi paremmin. Tai ainakin KUbuntua, jossa KDE työpöytä. DigiKamin vahvuus ja haitta on se mysql. Tietokantaan saa vaikka mitä dataa ja kuvat järjestykseen vaikka olisivat samassa kansiossa. Mutta jos se tietokanta menee rikki esim. päivityksessä tai rautaa uusiessa niin ollaan ongelmissa.

Itse lataan kuvat aina suoraan muistikortilta ihan tiedostonhallinnalla. Samalla vaivalla myös ulkoiselle kopiot.

Varsinainen arkistointi vielä kesken. Kannattaako kuvia nimetä uudelleen? Riittääkö  EXIF datan muokkaaminen? Ja mikä olisi tuohon se paras työkalu? vai pitäisikö pistää kuvat ihan tietokantaan? sqlite vai mysql?  Vai hankkia se LightRoom joka on johtava softa. Eikä ominaisuuksiinsa nähden kovin kalliskaan. Hankalia kymyksiä joiden ratkomista siirtää mielellään...

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Digikam kaatuu Ubuntu 13.10 kanssa (RATKAISTU)
« Vastaus #8 : 23.11.13 - klo:07.19 »
----
Varsinainen arkistointi vielä kesken. Kannattaako kuvia nimetä uudelleen? Riittääkö  EXIF datan muokkaaminen? Ja mikä olisi tuohon se paras työkalu? vai pitäisikö pistää kuvat ihan tietokantaan? sqlite vai mysql?  Vai hankkia se LightRoom joka on johtava softa. Eikä ominaisuuksiinsa nähden kovin kalliskaan. Hankalia kymyksiä joiden ratkomista siirtää mielellään...

Ei kai kysymykset hankalia, mieleisen vastauksen keksiminen voi olla ;)

Minä olen jo jonkin aikaa ryystänyt kuvat muistikortilta skriptillä joka nimeää ne muotoon

..2013-11-20_153438_117.jpg
päivämäärä lienee selvä, tuo 153438 tarkoittaa klo 15.34.38 ja 117 on oma indeksi, jos sattuu eri kameroilla otettu kuva "samalla sekunnilla". Samoin nimen loppuosan varmistan että on aina alatason merkeillä.

Ja kuvat valuvat alihakemistoon '2013/11/2013-11-20'
Tosin se skripti tkee muutaman muunkin tempun ja jos/kun keksin lisää niin lisäilen.

(Nyt on mietteellä jaksaisinko siivota exif-datasta muutamia detaljeja pois...)


Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2622
    • Profiili
Vs: Digikam kaatuu Ubuntu 13.10 kanssa (RATKAISTU)
« Vastaus #9 : 23.11.13 - klo:14.01 »
Jokaisella omat tapansa. Itse pistän päivämäärän kansion nimeen. Samoin paikan ym. . Ja sen kameran voi lisätä siihen myös. Itse kuvien nimet jätän rauhaan. On ne kellonajat ym. EXIF-datassa. Muokatuista kuvista tulee sitten omia kansioita kun pitää pienentää/terävöittää ym. Tässä vaiheessä kuvat saavat vähän lisää nimeen - riippuen mitä niille on tehty. imagemagic on loistava useamman kuvan pienentämiseen/terävöintiin. Ja saa sillä sen vesileimankin netissä julkaistaviin kuviin ja EXIF-datan pois jos tarvetta.

JussiK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 102
    • Profiili
Vs: Digikam kaatuu Ubuntu 13.10 kanssa (RATKAISTU)
« Vastaus #10 : 23.11.13 - klo:15.18 »
Tapoja on monia.. Ite koetan ylläpitää järkevää kansiorakennetta esim.Kuvat/Retket/Kalliovaara 2006. Mielestäni kuviin kannattaa lisätä myös tunnisteet esim Retket, Kalliovaara. Digikamilla olen myös käyttänyt "Scan collection for faces" toimintoa jolloin henkilöden löytäminen on helppoa.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2622
    • Profiili
Vs: Digikam kaatuu Ubuntu 13.10 kanssa (RATKAISTU)
« Vastaus #11 : 23.11.13 - klo:16.06 »
Tapoja on monia.. Ite koetan ylläpitää järkevää kansiorakennetta esim.Kuvat/Retket/Kalliovaara 2006. Mielestäni kuviin kannattaa lisätä myös tunnisteet esim Retket, Kalliovaara. Digikamilla olen myös käyttänyt "Scan collection for faces" toimintoa jolloin henkilöden löytäminen on helppoa.

Tarkoitat  EXIF-dataa? Retket ehkä turha enempi infoa antanee esim. Kalliovaara, ruska, Kalliovaara, talvi.... eli paikka ja syy/kohde. Aina on kuvia jotka sopivat useampaan kategoriaan.  Digikam näyttää tuossa vahvuutensa kun pelkkä hyvä kansiorakenne ei riitä kuvan hakemiseen.

Ps. pistin tuossa digikam-3.5.0 kääntymään kde 4.11.3 "alle". Ubuntu/Kubuntu on hyvä työpöytä nettikäyttööm ja tekstinkäsittelyyn. Multimediassa ja kuvankäsittelyssä ei jos haluaa niitä uudempia softia. Seurailen Digikamin postituslistaa ja Fedora, SuSE ovat vahvasti edustettuna. Jos vähän kokemusta Linux käytöstä kääntämään ei kannata ruveta vaikka helppoja ohjeita on tarjolla.

JussiK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 102
    • Profiili
Vs: Digikam kaatuu Ubuntu 13.10 kanssa (RATKAISTU)
« Vastaus #12 : 23.11.13 - klo:19.36 »
Se on IPTC-metadataa, kun pistää avainsanat (Keywords) hierarkisesti, niin painamalla Retket tulee kaikki retket, ja Kaliiovaara vain Kalliovaara. Jos on viitsinyt nimetä naamat niin saa henkilön poimittua. Kuiteskin olen niin vanhanaikainen että pistän kuvat sopiviin kansioihin vaikka voisivat olla yhtenä könttänä.