Kirjoittaja Aihe: asennusongelma  (Luettu 3392 kertaa)

Ketale

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
asennusongelma
« : 01.07.09 - klo:20.03 »
Minulla on Ubuntu 8.04.3.  Kokematon käyttäjä. 
Syötin komentoikkunaan  ohjelmia, esim. Java-tuki jne.  Muutama ilmeisesti onnistui.  (En tosin löydä mistään luetteloa asentuneista ohjelmista.)  Nyt olisi muitakin asennettavia, joita ei löydy valmiista paketeista, esim. videokoodekkeja.
Yritin kirjoittaa komentoa "sudo apt-get install wicd".  Tuloksena on teksti: "dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem."  Mitenkähän tällainen tapahtuu?   
Sama teksti tulee, kun käynnistän Synaptic pakettienhallinnan.  Siinä on lisänä lause:"  E_cache- open()failed, please  report." (raportoi mihin?)

Toinen asia. 
Kun otan Ohjelmalähteet, Kolmas osapuoli, johon olen lisännyt jonkin ohjelman osoitteen ja sitten klikkaan Varmennus, Tuo avaintiedosto- tällöin aukeaa ikkuna, johon kai pitäisi kirjoittaa jotain kohtaan Sijainti, jotta ko. ohjelma asentuisi.  Mitä siihen kirjoitetaan?

Kolmas asia:
Voikohan saapuvat msn-sähköpostit (Windows Live Mail) saada näkyviin Ubuntuun?   Onnistuin saamaan Evolution- sähköpostiin vain palveluntarjoajani (Welho) osoitteella tulevia posteja, mutta ko. osoitetta en normaalisti käytä.

kiitos tv. Ketale

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: asennusongelma
« Vastaus #1 : 01.07.09 - klo:20.07 »
Minulla on Ubuntu 8.04.3.  Kokematon käyttäjä. 
Syötin komentoikkunaan  ohjelmia, esim. Java-tuki jne.  Muutama ilmeisesti onnistui.  (En tosin löydä mistään luetteloa asentuneista ohjelmista.)  Nyt olisi muitakin asennettavia, joita ei löydy valmiista paketeista, esim. videokoodekkeja.
Yritin kirjoittaa komentoa "sudo apt-get install wicd".  Tuloksena on teksti: "dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem."  Mitenkähän tällainen tapahtuu?   
Sama teksti tulee, kun käynnistän Synaptic pakettienhallinnan.  Siinä on lisänä lause:"  E_cache- open()failed, please  report." (raportoi mihin?)

Toinen asia. 
Kun otan Ohjelmalähteet, Kolmas osapuoli, johon olen lisännyt jonkin ohjelman osoitteen ja sitten klikkaan Varmennus, Tuo avaintiedosto- tällöin aukeaa ikkuna, johon kai pitäisi kirjoittaa jotain kohtaan Sijainti, jotta ko. ohjelma asentuisi.  Mitä siihen kirjoitetaan?

Kolmas asia:
Voikohan saapuvat msn-sähköpostit (Windows Live Mail) saada näkyviin Ubuntuun?   Onnistuin saamaan Evolution- sähköpostiin vain palveluntarjoajani (Welho) osoitteella tulevia posteja, mutta ko. osoitetta en normaalisti käytä.

kiitos tv. Ketale

1. Aja päätteessä
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg --configure -a niin pitäisi ratketa

2. Ei muistikuvaa

3. Varmasti saa ihan normaalisti, kuhan selvität sen tarvitsemat palvelimet, ei noissa sähköposteissa ole käyttiksestä kiinni.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

Ketale

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: asennusongelma
« Vastaus #2 : 01.07.09 - klo:20.22 »
kiitos vastauksesta.  yritin.  tulos:  "dpkg:  pyydetty toiminto vaatii pääkäyttäjän oikeudet."   miten hankin sellaiset?  olen koneen ainoa käyttäjä. 
olen siis kokematon Linux-asioissa, kuten näkyy.   

Matu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Vs: asennusongelma
« Vastaus #3 : 01.07.09 - klo:20.29 »
kiitos vastauksesta.  yritin.  tulos:  "dpkg:  pyydetty toiminto vaatii pääkäyttäjän oikeudet."   miten hankin sellaiset?  olen koneen ainoa käyttäjä. 
olen siis kokematon Linux-asioissa, kuten näkyy.   

Laitoit päättessä?
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg --configure -aSudo-komennolla saadaan pääkäyttäjän oikeudet käyttöön ja sudo komentoa käytettäessä kysytään vielä salasana.

Msn-sähköpostit saat toimimaan Evolutionissa. Löysin ohjeita tähän, ohjeet ovat kylläkin Outlook Expressiin, mutta näitä soveltaen varmasti saat toimimaan myös Evolutionissa :)

 "Windows Live Hotmail -tilin lisääminen Outlook Expressiin POP3-palvelimen avulla

   1. Valitse Outlook Expressissä Työkalut-valikko ja sitten Tilit.
   2. Valitse Lisää ja valitse Sähköposti.
   3. Kirjoita nimesi ja valitse sitten Seuraava.
   4. Kirjoita täydellinen Windows Live Hotmail -sähköpostiosoitteesi ja valitse sitten Seuraava.
   5. Kirjoita seuraavat tiedot ja valitse sitten Seuraava:
          * Valitse Tulevien sähköpostien palvelin on -ruudussa POP3.
          * Kirjoita Saapuvan postin (POP3, IMAP tai HTTP) palvelin -ruutuun pop3.live.com.
          * Kirjoita Lähtevän postin (SMTP) palvelin -ruutuun smtp.live.com.
   6. Kirjoita käyttämäsi Windows Live Hotmail -tilin nimi ja salasana. Poista Muista salasana -valintaruudun valinta, ellet ole ainoa tietokonetta käyttämään pystyvä henkilö. Varmista, että Kirjaudu käyttäen suojattua salasanan vahvistusta (SPA) -valintaruutu ei ole valittuna.
   7. Valitse Seuraava ja valitse sitten Valmis.
   8. Valitse Internet-tilit-ikkunassa Sähköposti-välilehti, napsauta lisäämääsi Windows Live Hotmail -tiliä ja valitse sitten Ominaisuudet."
« Viimeksi muokattu: 01.07.09 - klo:20.39 kirjoittanut mattu36 »

Ketale

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: asennusongelma
« Vastaus #4 : 01.07.09 - klo:21.43 »
Kiitos,  Sähköpostiongelma on hoidettu, samoin sudo-juttu.
Mutta. 
En vieläkään osaa käyttää tätä:  Ohjelmalähteet/Kolmas osapuoli/Varmennus/Tuo avaintiedosto.  Mikä avaintiedosto?   Kohtaan Sijainti pitäisi siis kai kirjoittaa jotakin- tai valita ohjelmatiedoston sijainti jostakin?
Kun on asentanut jonkin ohjelman, pitää (näin olen yritysten ja erehdysten kautta päätellyt) aina avata Synaptic ja valita "merkitse kaikki päivitykset".
Uudet ohjelmat eivät siis asennu automaattisesti?
Missähän on luettelo kaikista asennetuista ohjelmista?
Onkohan Ubuntussa sellaista työkalua, jolla voisi poistaa kiintolevyltä turhia tai viallisia tiedostoja?
kiitos tv. Ketale

Storck

  • Vieras
Vs: asennusongelma
« Vastaus #5 : 01.07.09 - klo:21.46 »

Tapica

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: asennusongelma [ratkaistu]
« Vastaus #6 : 27.09.09 - klo:12.52 »
Toinen asia. 
Kun otan Ohjelmalähteet, Kolmas osapuoli, johon olen lisännyt jonkin ohjelman osoitteen ja sitten klikkaan Varmennus, Tuo avaintiedosto- tällöin aukeaa ikkuna, johon kai pitäisi kirjoittaa jotain kohtaan Sijainti, jotta ko. ohjelma asentuisi.  Mitä siihen kirjoitetaan?

Hiukan on saman kaltainen ongelma eli asensin 9.04 niin että kaikki entinen hävisi bittitaivaaseen.

Wikin ohjeen mukaisesti olen lisännyt ohjelmalähteisiin Medibuntun (onnistui ok) ja olen yrittänyt Varmennus välilehdelle Tuo avaintiedosto-painikkeen avulla saada Medibuntun avaintiedostoa asennettua niin että pääsisin Medibuntua käyttämään.

Wikissä on linkki ja sen avaamalla löytyy tuo avaintiedosto.  Painamalla Tuo avaintiedosto-nappulaa  avautuu seuraavan näköinen näkymä (yritän liittää tähän kuvakaappauksen, toivottavasti onnistuu).
 Minne tuolla se avain tyrkätään vai onko tarkoitus että linkki http://packages.medibuntu.org/medibuntu-key.gpg kirjoitetaan tuonne sijainti lokeroon ja kone hakee avaimen ja asentaa sen?

Nyt on nuppi turhien yritysten jälkeen sen verran takalukossa että tarvitsen apua näinkin yksinkertaisen homman hoitamiseen.




[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 27.09.09 - klo:17.32 kirjoittanut Tapica »

I Svärd

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 297
    • Profiili
Vs: asennusongelma
« Vastaus #7 : 27.09.09 - klo:16.02 »
Totas no, tallenna se avaintiedosto vaikka työpöydälle tai oikeestaan mihin vaan tykkäät ja sen jälkeen avaat synapticin ja sieltä asetukset > ohjelmalähteet > varmennus > "tuo avaintiedosto" knappula jolla sitten haet sen tiedoston sieltä mihen tallensit sen, pitäis ilmestyä sinne muiden varmenteiden joukkoon, tämän jälkeen voit vaikka poistaa sen tiedoston työpöydältä.

Medibuntun sivuilta muuten löytyy loru jolla saa medibuntun lisättyä ohjelmalähteisiin oli ubuntu versio mikä hyvänsä, samalla asentuu se gpg avain myös.

Tapica

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: asennusongelma
« Vastaus #8 : 27.09.09 - klo:17.35 »
Totas no, tallenna se avaintiedosto vaikka työpöydälle tai oikeestaan mihin vaan tykkäät ja sen jälkeen avaat synapticin ja sieltä asetukset > ohjelmalähteet > varmennus > "tuo avaintiedosto" knappula jolla sitten haet sen tiedoston sieltä mihen tallensit sen, pitäis ilmestyä sinne muiden varmenteiden joukkoon, tämän jälkeen voit vaikka poistaa sen tiedoston työpöydältä.

Medibuntun sivuilta muuten löytyy loru jolla saa medibuntun lisättyä ohjelmalähteisiin oli ubuntu versio mikä hyvänsä, samalla asentuu se gpg avain myös.

Voiskohan Wikiin laittaa vaihtoehtoiseksi asennussuositukseksi ton päätteen kautta tapahtuvan asennuksen ja mediduntun sivulta löytyvän lorun.  Minulle se oli helpoin vaihtoehto ja nyt homma toimiin.  Kiitos avusta!