Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 24.04 LTS ensituntuma  (Luettu 1897 kertaa)

HannuK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 404
    • Profiili
Ubuntu 24.04 LTS ensituntuma
« : 26.04.24 - klo:16.54 »
No niin, nyt julkaistiin uusi Ubuntu 24.04 LTS. Pitihän sitä heti kokeilla.
Live-tikun asennus onnistui hyvin. Ennen riitti 4 GT usb-tikku, nyt tarvittaneen isompi, mikä ei ole varmaankaan kenellekään ongelma.
Kokeilin koeasennusta live-tikulta omiin koneisiini ja vanhinkin HP Stream 1,8 GiB keskusmuistilla toimi myös.
Yksi varoitusken sana; kun koneen käynnistää livetikulta, niin jossain vaiheessa näytöllä ei pyöri mitään "elävää pyöriäistä " vaan hiiren osoitin on oudon X-ristin muotoinen. Kone ei ole pysähtynyt! Tätä "kuolemanhiljaista" vaihetta kestää jonkin aikaa, kannattaa odottaa kärsivällisesti. Sitten se hiiri herää jälleen henkiin. Muutenkin live-tikulta tapahtuva alku on aika hidasta hommaa, eli kärsivällisyyttä. Itse taisin mokata 22.04 live-tikku asennuksessa aikoinaan, kun tuo X-kursoori ilmestyi ja lähdin sammuttelemaan konetta, kun luulin sen jämähtäneen. Seuraukset olivatkin "karmeat" eli sen jälkeen kone ei enää käynnistynyt ollenkaan ja tarvittiin viisaampia herättämään kone jälleen henkiin. Tämä nyt varoituksena, siis rauhassa ja kärsivällisesti.
Muuten joka koneessa 24.04 tuntui pelaavan livetikulta.
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 879
    • Profiili
Vs: Ubuntu 24.04 LTS ensituntuma
« Vastaus #1 : 26.04.24 - klo:17.30 »
Joo. Ainahan se USB-tikulta on ollut hitaampaa kuin varsinainen asennus kovolla.
Itse tarkistan vain sen verran, että verkko lähtee toimimaan.
Odottelen vielä vähän aikaa ja eiköhän se uusin 24.04LTS sujahda myös minun koneelle.
Itse käytän nykyjään vain LTS versioita. Ei jaksa enää säätää ::)

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1074
    • Profiili
Vs: Ubuntu 24.04 LTS ensituntuma
« Vastaus #2 : 26.04.24 - klo:17.51 »
Minä odottelen vielä. Päivitän Ubuntun, kun se on tarpeeksi vakaa.
Kahvi on väkevin juomani

HannuK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 404
    • Profiili
Vs: Ubuntu 24.04 LTS ensituntuma
« Vastaus #3 : 26.04.24 - klo:19.03 »
Niin, itsekin käytän 20.04 LTS versiota, mutta kun ajattelin paneutua uutuuteen ja rakennella jälleen pdf-manuaalin, kun virtaa vielä löytyy ;-)
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

tamrock

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 143
  • Zervuska haidis
    • Profiili
Vs: Ubuntu 24.04 LTS ensituntuma
« Vastaus #4 : 27.04.24 - klo:14.26 »
Asennettu kokeilumielessä. Nopeasti käynnistyy, toimii muutenkin sukkelasti ja hyvältä näyttää. Tosin jostain syystä Gimp tuntuu kaatuvan, jos työtä ei talleta vaan haluaa sulkea sen tallentamatta.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4192
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Ubuntu 24.04 LTS ensituntuma
« Vastaus #5 : 27.04.24 - klo:18.28 »
Moi!
Ei minulla ainakaan venaillu asennus mitään (i5 12x, NVMe-levy ja 32Gt muistia) ja tärkeimpänä USB3.
Rautaa vaan rajalle ja kyllä homma sujuu. :)

edit: Gimp tosiaan kaatuu jos ei tallenna, erikoinen buki, sikäli että eivät ole tuollaista huomanneet.
« Viimeksi muokattu: 27.04.24 - klo:20.34 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 378
    • Profiili
Vs: Ubuntu 24.04 LTS ensituntuma
« Vastaus #6 : 28.04.24 - klo:13.54 »
It is Foss sivustolla moititaan ankarasti Ubuntu 24.04 Deb-pakettien asentamisen vaikeudesta. Mikä olisi vaihtoehto? Haluaisin käyttää mahdollisimman helppoa ja luotettavaa Linuxia ja käytössäni on ollut Ubuntu ja Kubuntu. Mitä teen? Windowsista olen päässyt pois Ubuntun avulla.

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1074
    • Profiili
Vs: Ubuntu 24.04 LTS ensituntuma
« Vastaus #7 : 28.04.24 - klo:14.38 »
It is Foss sivustolla moititaan ankarasti Ubuntu 24.04 Deb-pakettien asentamisen vaikeudesta. Mikä olisi vaihtoehto? Haluaisin käyttää mahdollisimman helppoa ja luotettavaa Linuxia ja käytössäni on ollut Ubuntu ja Kubuntu. Mitä teen? Windowsista olen päässyt pois Ubuntun avulla.
Mitä vaikeaa siinä nyt sitten on?
Kahvi on väkevin juomani

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3420
    • Profiili
Vs: Ubuntu 24.04 LTS ensituntuma
« Vastaus #8 : 28.04.24 - klo:17.49 »
It is Foss sivustolla moititaan ankarasti Ubuntu 24.04 Deb-pakettien asentamisen vaikeudesta. Mikä olisi vaihtoehto? Haluaisin käyttää mahdollisimman helppoa ja luotettavaa Linuxia ja käytössäni on ollut Ubuntu ja Kubuntu. Mitä teen? Windowsista olen päässyt pois Ubuntun avulla.
Mitä vaikeaa siinä nyt sitten on?

Luultavasti se, ettei Ubuntussa taida tällä hetkellä olla graafista tapaa asentaa deb-paketteja. Ainakaan out-of-the-box.

Piti ihan kokeilla 24.04:ssä. Snap Store ei onnistunut, asensin Gnome Softwaren, sekään ei kyennyt, mutta GDebi:llä sain pienen pykimisen jälkeen deb:in graafisesti asennetuksi. Ei se varmaan mahdottoman hyvää käyttäjäkokemusta jätä käyttäjälle, joka ei halua komentoriville mennä.

Ubuntu suosii tietysti snap:iä, joten deb-pakettien syrjiminen on melkein jollain tavalla ehkä ymmärrettävää (no ei oikeasti ole), eikä deb:ien haaliminen pitkin nettiä ole varsinaisesti suositeltavaakaan, mutta monia ohjelmia ei snap:inä löydy, joten vaihtoehdot ovat joko deb tai Flatpak.

Onneksi on aina sekin vaihtoehto, että ei tee tuosta kynnyskysymystä, koska kyllä ne muutamat debit saa tavalla tai toisella asennetuksi.   

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4192
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Ubuntu 24.04 LTS ensituntuma
« Vastaus #9 : 28.04.24 - klo:20.40 »
Minä taistelin Google Chromen asennuksen kanssa, no lopulta sain sen asentumaan (deb). En kyllä muista miten, mutta ei se asentunut dbkg:llä eikä Ubuntun asenusohjelmalla. Kaikkea sitä sitten onkin, tekisi mieli kirota. Google ei ole vielä tehnyt muutoksia asentamiseen. Tuo aiheuttaa yleisökadon, kun eihän kaikkia ohjelmia ole Snap:inä. Lisäksi asennus on jotenkin vajaa, ei siellä ollut esim libreofficea valmiina, mikä on toisaalta ihan hyvä. Se joka sitä tarvii osaa sen asentaa. Mutta Gedit puuttuminen on rikos. :(

Asennusohjelma oli kyllä tyylikäs ja osasi liittäää Windowsin EFI -hakemiston Linuxin /boot/efi hakemistoksi ilman toimia.

« Viimeksi muokattu: 28.04.24 - klo:21.03 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4192
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Ubuntu 24.04 LTS ensituntuma
« Vastaus #10 : 28.04.24 - klo:20.57 »
It is Foss sivustolla moititaan ankarasti Ubuntu 24.04 Deb-pakettien asentamisen vaikeudesta. Mikä olisi vaihtoehto? Haluaisin käyttää mahdollisimman helppoa ja luotettavaa Linuxia ja käytössäni on ollut Ubuntu ja Kubuntu. Mitä teen? Windowsista olen päässyt pois Ubuntun avulla.

Linux Mint? https://linuxmint.com/ vaikka enhän minä tiedä vaikka sekin menisi snap-sekoiluun mukaan?
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3420
    • Profiili
Vs: Ubuntu 24.04 LTS ensituntuma
« Vastaus #11 : 28.04.24 - klo:21.37 »
Lisäksi asennus on jotenkin vajaa, ei siellä ollut esim libreofficea valmiina, mikä on toisaalta ihan hyvä. Se joka sitä tarvii osaa sen asentaa. Mutta Gedit puuttuminen on rikos.

Josko asensit minimal-version vai mikä olikaan nimeltään? Vaihtoehtona on täysi asennus, johon LibreOffice muistaakseni kuuluu. Gedit taisi jo olla korvattu Gnome Text Editorilla. 

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4192
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Ubuntu 24.04 LTS ensituntuma
« Vastaus #12 : 28.04.24 - klo:22.35 »
Lisäksi asennus on jotenkin vajaa, ei siellä ollut esim libreofficea valmiina, mikä on toisaalta ihan hyvä. Se joka sitä tarvii osaa sen asentaa. Mutta Gedit puuttuminen on rikos.

Josko asensit minimal-version vai mikä olikaan nimeltään? Vaihtoehtona on täysi asennus, johon LibreOffice muistaakseni kuuluu. Gedit taisi jo olla korvattu Gnome Text Editorilla.

Ilmeisesti olen väsyksissä valinnut minimal.iso:n jos sellainen on olemassa? Asennetuna ei ole kuin muutama hassu ohjelma. Pitää asentaa uudelleen.

Miläs komennolla tui Gnome Text Editor aukeaa?


Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3420
    • Profiili
Vs: Ubuntu 24.04 LTS ensituntuma
« Vastaus #13 : 28.04.24 - klo:22.52 »
Täysi asennus on siinä samassa levykuvassa, se vaan on itse valittava. Kuva liitteenä.

Gnome Text Editor tulee mukana täydessä asennuksessa.


Outolintu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Vs: Ubuntu 24.04 LTS ensituntuma
« Vastaus #14 : 29.04.24 - klo:08.32 »
Ensimmäinen asennettava paketti on ollut jo vuosia synaptic pakettienhallinta, sillä sitten etiäppäin.
Numbat

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4192
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Ubuntu 24.04 LTS ensituntuma
« Vastaus #15 : 29.04.24 - klo:09.56 »
Täysi asennus on siinä samassa levykuvassa, se vaan on itse valittava. Kuva liitteenä.

Gnome Text Editor tulee mukana täydessä asennuksessa.

En muista nähneeni moista valintaa, tosin nyt en ole vielä kokeillut mitä se sisältää.
Menee testaamaaan... :)

Ei kyllä ole tuollaista valikkoa kuin kuvassa on, mutta luultavasti sain sen asennettua.
Jotenkin aneeminen on, muutama hassu ohjelma vrt vaikkapa Fedoraan.
« Viimeksi muokattu: 29.04.24 - klo:11.22 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3420
    • Profiili
Vs: Ubuntu 24.04 LTS ensituntuma
« Vastaus #16 : 29.04.24 - klo:11.50 »
Ei kyllä ole tuollaista valikkoa kuin kuvassa on, mutta luultavasti sain sen asennettua.

Ei täsmälleen samanlaista, sitä on muutettu vähän lopulliseen julkaisuun, mutta tuo kuvan yläosa, missä valitaan joko oletus- tai "täysi" (en muista tarkkaa sanamuotoa) asennus on siellä omana osionaan.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5679
    • Profiili
Vs: Ubuntu 24.04 LTS ensituntuma
« Vastaus #17 : 29.04.24 - klo:19.37 »
It is Foss sivustolla moititaan ankarasti Ubuntu 24.04 Deb-pakettien asentamisen vaikeudesta. Mikä olisi vaihtoehto? Haluaisin käyttää mahdollisimman helppoa ja luotettavaa Linuxia ja käytössäni on ollut Ubuntu ja Kubuntu. Mitä teen? Windowsista olen päässyt pois Ubuntun avulla.

Linux Mint? https://linuxmint.com/ vaikka enhän minä tiedä vaikka sekin menisi snap-sekoiluun mukaan?
Mitä olen jotain lukenut Mintusta teknisesti blogeista yms. niin käsittääkseni ei ole minkäänlaista pelkoa tästä. Muistaakseni snapit on disabloitu kokonaan oletuksena ja käsittääkseni Mintin tilanne on tällä hetkellä se, että he aikovat irtautua Canonical pohjasta täysin. Ilmeisesti fokus on menossa kovaa kyytiä Linux Mint Debian Editionin suuntaan. Kait siellä alkaa mennä kuppi nurin Canonicalin kokeiluihin/muokkauksiin, jotka sitten heijastuu heidän projektiin myös. Jossain YT kanavalla se taisi olla ihan äskettäin, siis äänestys siitä mitä loppukäyttäjät on mieltä ja varsin merkittävä osuus alkaa olla sitä mieltä, että siteet poikki Canonicaliin ja Debian pohjaksi. Tuo Snapin puuttuminen oletuksesta taisi olla ihan korpeentumista siitä, että kyseessä ei ole avoimen koodin paketti ylipäätään.

Mitä 24.04:ään tulee, niin en ole huomannut mitään radikaalia muutosta. Ihan käypänen käyttis kannettavaan. Isolle näytölle kyllä valitsisin jonkin muun UI:n.
« Viimeksi muokattu: 29.04.24 - klo:19.40 kirjoittanut qwertyy »

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4192
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Ubuntu 24.04 LTS ensituntuma
« Vastaus #18 : 30.04.24 - klo:09.11 »
Sitten voi suositella Minttiä entistä helpommin jos se menee Debian-pohjaiseksi!
Vaikka taitaahan siellä jo ollakkin moinen vaihtoehto, ainakin on aikaisemmin ollut.

Joo: https://linuxmint.com/download_lmde.php tuolle vakaat pisteet. :)
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3420
    • Profiili
Vs: Ubuntu 24.04 LTS ensituntuma
« Vastaus #19 : 30.04.24 - klo:10.15 »
Debian? Tukeakin taisi olla se 5v, niin kuin Ubuntun LTS:ssä. Vähän vanhempaa softaa tietysti, kuin vaikkapa uusimmissa Ubuntuissa, mutta esim. Gnome on 43, joka on jo kuitenkin ihan modernin oloinen. KDE Plasma on 5.27, sama kuin juuri julkaistussa Kubuntu 24.04:ssä.

Asentaminen ei ole ihan yhtä helppoa, mutta Youtubesta löytyy n. 1703 ohjevideota, joten varmasti saa homman onnistumaan. Pakettivarastot ei taida myöskään olla ihan niin laajat, kuin Ubuntussa, mutta loput sitten universaaleina paketteina, Flatpak:ina tjs.

Speksit:
https://www.debian.org/News/2023/20230610

Lataus:
https://cdimage.debian.org/debian-cd/current-live/amd64/iso-hybrid/