Kirjoittaja Aihe: Windows 7 / Windows 7 RC  (Luettu 136461 kertaa)

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Windows 7 / Windows 7 RC
« Vastaus #340 : 02.08.09 - klo:15.39 »
Mä oon keksiny oikein MAIREAN korjauksen tähän hitanemis ongelmaan.
Asentakaa Advancedsystemcare ja ajakaa noin kerran viikossa.
Laittakaa smartdefrag joka tulee systemcaressa optimoimaan kerranpäivässä.
laittakaa snartram joka tulee systemcarella tekemään automaattisesti deeb cleania.

Eiköhän se kuulu käyttöjärjestelmälle itselle tuon hitausongelman korjaaminen.. Jos on sekundaa, niin parempiakin löytyy kuten Meizirkki mainitsi.

Mutta voisiko joku valaista mikä tuon hitauden aiheuttaa, miksi Windows hidastuu? Pistetäänkö MS:llä purkkaa purkan päälle, kun paikkaillaan jotain vai?

PenguinNerd

  • Vieras
Vs: Windows 7 / Windows 7 RC
« Vastaus #341 : 02.08.09 - klo:16.24 »
Mä oon keksiny oikein MAIREAN korjauksen tähän hitanemis ongelmaan.
Asentakaa Advancedsystemcare ja ajakaa noin kerran viikossa.
Laittakaa smartdefrag joka tulee systemcaressa optimoimaan kerranpäivässä.
laittakaa snartram joka tulee systemcarella tekemään automaattisesti deeb cleania.

Eiköhän se kuulu käyttöjärjestelmälle itselle tuon hitausongelman korjaaminen.. Jos on sekundaa, niin parempiakin löytyy kuten Meizirkki mainitsi.

Mutta voisiko joku valaista mikä tuon hitauden aiheuttaa, miksi Windows hidastuu? Pistetäänkö MS:llä purkkaa purkan päälle, kun paikkaillaan jotain vai?
Eli rekisteriin tulee ylimääräistä roskaa, väliaikaistiedostoja ilmestyy pitkin järjestelmää, viruksia, vakoilu-ohjelmia ja kaikkea kivaa :D Nämä siivousohjelmat poistavat näitä roskia vaihtelevin tuloksin.

Suosittelen: Roskan poistoon:
http://www.ccleaner.com/
Ja virussuojaksi ja palomuuriksi:
http://www.comodo.com/
ja spywaren poistoon:
http://www.safer-networking.org/en/spybotsd/index.html

Mutta kokemuksesta tiedän, että silti nämä ovat kuin purkkaa korjaamaan ongelmaa..  :(

Siltä varalta että joku sanoo: En aio fanittaa erityisesti mitään järjestelmää tässä viestissä... OK?

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Windows 7 / Windows 7 RC
« Vastaus #342 : 02.08.09 - klo:16.44 »
Eli rekisteriin tulee ylimääräistä roskaa, väliaikaistiedostoja ilmestyy pitkin järjestelmää, viruksia, vakoilu-ohjelmia ja kaikkea kivaa :D Nämä siivousohjelmat poistavat näitä roskia vaihtelevin tuloksin.

Suosittelen: Roskan poistoon:
http://www.ccleaner.com/
Ja virussuojaksi ja palomuuriksi:
http://www.comodo.com/
ja spywaren poistoon:
http://www.safer-networking.org/en/spybotsd/index.html

Mutta kokemuksesta tiedän, että silti nämä ovat kuin purkkaa korjaamaan ongelmaa..  :(

Siltä varalta että joku sanoo: En aio fanittaa erityisesti mitään järjestelmää tässä viestissä... OK?

Nuo eivät auta täysin... noita siivousohjelmia, spywaren poistajia, rekisterin siivoojia, ynnä muita tulee käytettyä kyllä. Eivät ne hitautta poista vaikka ajelis yötä päivää eri siivousohjelmia. Käyttöjärjestelmässä itsessään on jotain pahasti vialla ja jokin paisuu, joita siivousohjelmatkaa ei pysty täysin korjailemaan.
« Viimeksi muokattu: 02.08.09 - klo:16.48 kirjoittanut timbba »

PenguinNerd

  • Vieras
Vs: Windows 7 / Windows 7 RC
« Vastaus #343 : 02.08.09 - klo:16.57 »
Tulikin mieeni että taidankin kirjoittaa tähän mielipiteeni uudesta Winukasta näin kokonaisuutena kun sitä nyt olin käyttänyt suht. pitkään. Nyt olen kylläkin poistanut Winukka 7:N!

 :P Eli silmäkarkkiahan tähän 7:een laitettiin lisää näköjään taas.. Suhtauduin järjestelmään ensiksi epäillen, mutta sitten innostuin uudistetusta käyttöliittymästä. Hetken aikaa käytin 7:ää ja sitten huomasin karun totuuden: (sensuroitu foorumin sääntöjen noudattamiseksi)

Tulos: Ristiriitainen kokemus, tyypillistä Winukkaa..  :P

Eikä tämä ole mitään Linux fanitusta vaan täysin totta!  >:(

edit: viesti siistitty foorumin sääntöjen mukaiseksi.

edit comment: Tämä aihe on minulle arka.. Tämä jos mikä saa minut suuttumaan.. Pahoittelen alkuperäistä viestiä..
« Viimeksi muokattu: 02.08.09 - klo:17.32 kirjoittanut PenguinNerd »

PenguinNerd

  • Vieras
Vs: Windows 7 / Windows 7 RC
« Vastaus #344 : 02.08.09 - klo:17.33 »
Eli rekisteriin tulee ylimääräistä roskaa, väliaikaistiedostoja ilmestyy pitkin järjestelmää, viruksia, vakoilu-ohjelmia ja kaikkea kivaa :D Nämä siivousohjelmat poistavat näitä roskia vaihtelevin tuloksin.

Suosittelen: Roskan poistoon:
http://www.ccleaner.com/
Ja virussuojaksi ja palomuuriksi:
http://www.comodo.com/
ja spywaren poistoon:
http://www.safer-networking.org/en/spybotsd/index.html

Mutta kokemuksesta tiedän, että silti nämä ovat kuin purkkaa korjaamaan ongelmaa..  :(

Siltä varalta että joku sanoo: En aio fanittaa erityisesti mitään järjestelmää tässä viestissä... OK?

Nuo eivät auta täysin... noita siivousohjelmia, spywaren poistajia, rekisterin siivoojia, ynnä muita tulee käytettyä kyllä. Eivät ne hitautta poista vaikka ajelis yötä päivää eri siivousohjelmia. Käyttöjärjestelmässä itsessään on jotain pahasti vialla ja jokin paisuu, joita siivousohjelmatkaa ei pysty täysin korjailemaan.
Valitettavasti täysin totta  :'(.. Onneksi on vaihtoehtoja..

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Windows 7 / Windows 7 RC
« Vastaus #345 : 02.08.09 - klo:17.35 »
Lainaus
Nuo eivät auta täysin... noita siivousohjelmia, spywaren poistajia, rekisterin siivoojia, ynnä muita tulee käytettyä kyllä. Eivät ne hitautta poista vaikka ajelis yötä päivää eri siivousohjelmia. Käyttöjärjestelmässä itsessään on jotain pahasti vialla ja jokin paisuu, joita siivousohjelmatkaa ei pysty täysin korjailemaan.

Osa siivousohjelmista saa tietokoneen vielä enemmän jumiin.  ;D
Ainoa mitä voi suositella on juuri tuo CCleaner ja Hijackthis.
Tietenkin 0,5 vuoden välein uudelleen asennus.

PenguinNerd

  • Vieras
Vs: Windows 7 / Windows 7 RC
« Vastaus #346 : 02.08.09 - klo:17.43 »
Lainaus
Nuo eivät auta täysin... noita siivousohjelmia, spywaren poistajia, rekisterin siivoojia, ynnä muita tulee käytettyä kyllä. Eivät ne hitautta poista vaikka ajelis yötä päivää eri siivousohjelmia. Käyttöjärjestelmässä itsessään on jotain pahasti vialla ja jokin paisuu, joita siivousohjelmatkaa ei pysty täysin korjailemaan.

Osa siivousohjelmista saa tietokoneen vielä enemmän jumiin.  ;D
Ainoa mitä voi suositella on juuri tuo CCleaner ja Hijackthis.
Tietenkin 0,5 vuoden välein uudelleen asennus.
Pitääpä kertoa omista kokemuksista: Olen joutunut asentamaan Windowsin uudelleen 2 viikon välein, pahimmillaan 2 päivän välein. Delief or not!   ;D

Se on yksi syy joka sai minut Linux-maailmaan.. Sama syy varmaan kaikilla.  ;)

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: Windows 7 / Windows 7 RC
« Vastaus #347 : 04.08.09 - klo:23.10 »
http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=38349&tyyppi=1
Lainaus
Valmiin Windows 7:n nopeutta on ensi kertaa päästy testaamaan, kun Microsoft julkaisi Windows 7:n lopullisen version laitevalmistajille. Tulokset ovat Windows 7:n kannalta erinomaisia. Näyttää siltä, että Microsoft on saanut viritettyä Seiska-Windowsin vieläkin nopeammaksi. Ero Vistaan on toisinaan yllättävän suuri.

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Windows 7 / Windows 7 RC
« Vastaus #348 : 05.08.09 - klo:04.54 »
http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=38349&tyyppi=1
Lainaus
Valmiin Windows 7:n nopeutta on ensi kertaa päästy testaamaan, kun Microsoft julkaisi Windows 7:n lopullisen version laitevalmistajille. Tulokset ovat Windows 7:n kannalta erinomaisia. Näyttää siltä, että Microsoft on saanut viritettyä Seiska-Windowsin vieläkin nopeammaksi. Ero Vistaan on toisinaan yllättävän suuri.

Ja tätä nopeutta kestää sen 3 ensimmäistä kuukautta asennuksesta ;)

CO2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 190
    • Profiili
    • Linux Mint Suomeksi
Vs: Windows 7 / Windows 7 RC
« Vastaus #349 : 05.08.09 - klo:14.02 »
Windows 7:n virtuaalinen Windows XP -tila on ladattavissa ilmaiseksi Microsoftin nettisivuilta.

Julkistuksen avulla Microsoft kalastelee lisää uusia Windows 7:n yrityskäyttäjiä, sillä se tarjoaa mahdollisuuden käyttää sellaisia ohjelmia, jotka eivät toimi Vistassa tai Windows 7:ssa.

Microsoft kuitenkin suosittelee, että kaikkia "seiskassa" toimivia ohjelmia käytettäisiin natiivina Windows 7:ssa, ja XP-tilaa käytettäisiin vain sellaisiin ohjelmiin, jotka eivät uudessa käyttöjärjestelmässä toimi.

http://www.mikropc.net/kaikki_uutiset/article314408.ece?s=r&wtm=mikropc/-05082009

Edit: mitkä ohjelmat toimii? meneekö lisenssimaksut myös kaikista muista päivityksistä?

ja lisää aiheesta!
http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=38368&tyyppi=1

http://plaza.fi/muropaketti/windows-7n-windows-xp-mode-rc-asteelle
« Viimeksi muokattu: 05.08.09 - klo:14.52 kirjoittanut CO2 »
MINT on helppo, looginen, sopeutuva, innostava, käyttäjäystävällinen järjestelmä.
Muutokset on uusia mahdollisuuksia!
Sen minkä edestänsä löytää, voi myös taakseen tiputtaa (kaikkea ei aina välttämättä tarvitse)
http://linuxmint-fi.info/
http://helpsite.org/

Jula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: Windows 7 / Windows 7 RC
« Vastaus #350 : 07.08.09 - klo:07.59 »
Tämä juuri jää mietityttämään minua. Eli meinaisin asennella 7 RC:n, mutta
1) Onnistuuko palauttaminen Vistaan, jonka olen siis koneen mukana saanut/joutunut ottamaan, vai jääkö siinä kohtaa Windows historiaan jollen maksa 7:n lisenssiä ??
2) Mites F-securet yms. säilyvätkö päivityksen yli, vai joudunko asentamaan kaiken uusiksi ??

peran

  • Vieras
Vs: Windows 7 / Windows 7 RC
« Vastaus #351 : 07.08.09 - klo:08.12 »
Jos päivität sen, niin tuskin takapakkia onnistuu ottamaan ellei sinulla ole Vista/recovery-romppuja, joita ei nykyään yleensä jaella koneiden mukana.

Tosin Linux-rompulla voit tehdä varmuuskopiot vanhasta Vistastasi. En tosin jaksa neuvoa sitä täällä Linux-keskustelupalstalla. Tosin tämä tekniikka on tullut esille muutamaan otteeseen myös minun vanhoissa viesteissäni, mutta sen käyttäminen vaatii soveltamista Windows-ympäristöön.

No tuleepahan sitten opiskeltua vähän moderninkin järjestelmän käyttöä, jossa päätettäkin kannattaa käyttää.

Edit - Kyseinen tarvitsee suurehkosti kiintolevytilaa toiselta osiolta (Esim. USB-kiintiksestä).

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: Windows 7 / Windows 7 RC
« Vastaus #352 : 07.08.09 - klo:16.12 »
Tämä juuri jää mietityttämään minua. Eli meinaisin asennella 7 RC:n, mutta
1) Onnistuuko palauttaminen Vistaan, jonka olen siis koneen mukana saanut/joutunut ottamaan, vai jääkö siinä kohtaa Windows historiaan jollen maksa 7:n lisenssiä ??
2) Mites F-securet yms. säilyvätkö päivityksen yli, vai joudunko asentamaan kaiken uusiksi ??

Ota windows-osiosta image (esim. Norton Ghost, muitakin on), niin saat palautettua kaiken (käyttöjärjestelmän, ajurit, asetukset, ohjelmat).
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

Jarzka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 57
    • Profiili
Vs: Windows 7 / Windows 7 RC
« Vastaus #353 : 08.08.09 - klo:20.58 »
« Viimeksi muokattu: 09.08.09 - klo:02.03 kirjoittanut Jarzka »

ipia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
    • Profiili
Vs: Windows 7 / Windows 7 RC
« Vastaus #354 : 24.08.09 - klo:00.42 »
Tässäpä näitä omia kokemuksiani myös WIN7rc:stä
-suurimmaksi osaksi tuntuisi olevan ihan vanhaa tuttua winukkaa, mitään erikoisia uudistuksia en itse ole vielä löytänyt
-nopeus vakuuttaa, itsellä käynnistyy vanhassa koneessakin windowsiksi tosi nopeasti (etenkin vistaan verrattuna)
-yhteensopivuus tila tuntuisi ihan oikeasti toimivan
-suomenkieliseksi saaminen aiheutti hieman päänvaivaa mutta onnistui lopulta kun asensin uudelleen koko järjestelmän
-osaa oikeasti hakea jossain määrin laiteajureita automaattisesti

Kokonaisuutena todella positiivinen yllätys... saas nähdä millä eväillä Linux maailma pistää kampoihin...
toki kannattaa muistaa että vertaan tuota seiskaa lähinnä xp:hen vista kun ei mun koneella ollut kuin 2tuntia...

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Windows 7 / Windows 7 RC
« Vastaus #355 : 24.08.09 - klo:09.56 »
Tässäpä näitä omia kokemuksiani myös WIN7rc:stä
-suurimmaksi osaksi tuntuisi olevan ihan vanhaa tuttua winukkaa, mitään erikoisia uudistuksia en itse ole vielä löytänyt

Tästä samaa mieltä, joskin työpöytä on ottanut vaikutteita KDE:stä. Muutaman minuutin kesti päästä päällisin puolin sinuiksi käyttöliittymän kanssa. Sen parempi ymmärtäminen vienee sitten pidempään.

-nopeus vakuuttaa, itsellä käynnistyy vanhassa koneessakin windowsiksi tosi nopeasti (etenkin vistaan verrattuna)

Itselläni on täysversio Prosta ja ensin tuntui Vistaan verrattuna nopeammalta sekä koti- että työympäristössä. Nyt ollaan kuitenkin jo samassa pisteessä Vistan kanssa, vaikka koneessa on nyt vähemmän softia kuin Vistan aikaan. Asensin tuon siis päivityksenä Vistan päälle.

-yhteensopivuus tila tuntuisi ihan oikeasti toimivan

Olen lueskellut saman suuntaista, mutta itse en ole vielä kerennyt tuota kokeilemaan, enkä oikein tiedä, missä tuota edes testaisi. Yhteensopivuus noin muuten Vista-ohjelmien kanssa tuntui vähemmän toimivalta. Varsinkin HP:n läppärin mukana tulleista ohjelmista sai poistaa liki jokaisen, mm. levyn kryptaus piti poistaa, ennen kuin suostui päivittämään. Ja asennus oli muutenkin vähemmän nerokas. Se näytti minulla aina muutaman ohjelman, jotka täytyy poistaa ennen päivittämistä. Kun olin poistanut ne, tuli taas uusi lista eteen. Kaikkea ei jostain syystä voinut näyttää kerralla. Päivitys kesti yhteensä reilu 7h, kun ensin piti vääntää kone yhteensopivaksi. Lisäksi se tarjoutui hakemaan päivitykset automaattisesti, mutta jätin tämän pois päältä, koska en pystynyt pitämään konetta verkossa päivityksen alusta loppuun. Laitettuani koneen verkkoon päivityksen jälkeen se ei kuitenkaan hakenut mielestäni mitään päivityksiä, joten kaipa tuo on ajan tasalla.
-suomenkieliseksi saaminen aiheutti hieman päänvaivaa mutta onnistui lopulta kun asensin uudelleen koko järjestelmän

Minulla oli suoraan suomenkielinen, mutta enpä äkkiseltään keksi, miten tästä englanninkielisen saisi. Ei taida onnistua ilman XP:n aikoihin ainakin olleita multi-lingual -levyjä.

-osaa oikeasti hakea jossain määrin laiteajureita automaattisesti

Minulla hävitti päivityksessä verkkokortin ja piti kaivaa ajurilevy kaapista, ennen kuin löytyi takaisin. Kokeilin myös langattomalla verkolla päivitellä ajuria verkosta, mutta ei auttanut.

Kokonaisuutena todella positiivinen yllätys... saas nähdä millä eväillä Linux maailma pistää kampoihin...
toki kannattaa muistaa että vertaan tuota seiskaa lähinnä xp:hen vista kun ei mun koneella ollut kuin 2tuntia...

Minulla oli ok, ottaen huomioon etukäteisodotukset. Taattua win-laatua, sanoisin. Päällisin puolin meni hyvin, mutta anteeksiantamattomiakin kohtia löytyy. Salauksen purun ymmärrän, mutta toivoisin, että voisin pitää koneen salattuna myös päivityksen jälkeen. Tämä on tosin enemmän HP:n ongelma, heidän softansahan tuo on. 7h päivitykseen on mielestäni aika kauan. Tästä tunnin verran selittyy yhteensopimattomien ohjelmien poistolla Vistassa, joka oli tuskaisen hidasta, kuten koko Vista koneellani. Loput 6h etenemispalkki ruksutteli ja välissä kysyi, haluanko päivittää, kun koneeni viimeinkin on päivityskelpoinen ja käytetäänkö nettiä päivitysten hakuun.

Se jäi mietityttämään, mitä olisi tapahtunut, jos olisin valinnut tuon verkon käytön päivitettäessä. Silloin asennusvelhon mukaan koneen pitää olla verkossa koko ajan. Mutta miten pidät verkossa, jos päivitysohjelma itse hukkaa verkkokortin? Näinköhän olisi tuloksena ollut välimallin kone, jossa osa toimii ja osa ei?

Summa summarum: Tähän mennessä merkittävin parannus on ollut se, etten tarvitse enää kahta riviä alapalkissa ohjelmia varten. Nyt ne mahtuvat yhteen. Ja osa kuvakkeista on tyylikkäämpiä, joskin Ipodin kohdalla on oma tietokone -ikkunassa hienosti oikea kuva, mutta laitteistoikkunassa koreilee peruskameran kuva.

Ux64

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 586
    • Profiili
Vs: Windows 7
« Vastaus #356 : 29.08.09 - klo:16.27 »
Tällä kertaa hieman asiaa paljon tunteita herättävästä UAC:sta

User Account Control

Onhan tuo joo ongelma. Ratkaisumalli vain on vähän vaikea. Kuten tuossa possusarjakuvassa kävi ilmi.

Toinen vaihtoehto on todellakin se, että ei kysellä ja sallitaan aina. Toimii hyvin, niin kauan kuin kaikki palvelut, sovellukset ja käyttäjät ovat luotettavia.

Kun ihmiset valittaa tietoturvaanliittyvistä asioista. Kysyn aina että onko heillä lukko kotiovessa ja jos on niin miksi? Musta se on *** epäkäytännöllistä jos mulla on esim kaverin tavara lainassa ja olen töissä kun kaveri haluaisi hakea sen. Jos ei olisi lukkoa ovessa, voisin kätevästi vinkata kaverille että käy hakemassa se mun himasta ja sillä selvä.

Ihan samat ongelmat pätee virustorjuntaan (false positive, järjestelmän hidastuminen) palomuureihin (aina estävät jotain minkä pitäisi toimia tms.) Palomuurit on ihan samalla tavalla ongelma kuin access control. Todella ärsyttävää kun joku sovellus ei saa johonkin yhteyttä, tai juuri käynnistämäni palvelu ei toimi kun joku nuija on laittanut rautapalomuurin joka blokkaa sisäänpäin tulevat yhteydet tai jopa jotain niin typerää kuin natin.

Ei ole helppoa ei.

Kesäloman aikana duunarit eivät päässeet yhteen serveriin käsiksi, kun palomuuri esti sen. Näinpä näin. Kaikki vaan sallituksi kaikille ja kaikki on tosi paljon kätevämpää.

Em. syystä vastustan myös ehdottomasti SPFää jota monet tukevat. Koska henkilökohtaisesti voin sanoa että lähetän vähintään puolet  sähköposteista käyttäen väärennettyä sähköpostiosoitetta. Kuinka kukaan on voinut ehdottaa mitään näin typerää. SPF
« Viimeksi muokattu: 29.08.09 - klo:16.32 kirjoittanut Ux64 »

Ux64

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 586
    • Profiili
Vs: Windows 7 / Windows 7 RC
« Vastaus #357 : 29.08.09 - klo:16.34 »
Jos päivität sen, niin tuskin takapakkia onnistuu ottamaan ellei sinulla ole Vista/recovery-romppuja, joita ei nykyään yleensä jaella koneiden mukana.

Miksei voisi. Täysi HD image vaan. Ei pitäisi minkään vinkua vaikka palauttaa imagen takaisin.
« Viimeksi muokattu: 30.08.09 - klo:20.52 kirjoittanut Ux64 »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5679
    • Profiili
Vs: Windows 7 / Windows 7 RC
« Vastaus #358 : 29.08.09 - klo:17.33 »
^ Eikä sellaista konetta ole markkinoilla, missä recovery levyjä ei voisi tehdä itse.

puurtsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: Windows 7 / Windows 7 RC
« Vastaus #359 : 03.09.09 - klo:23.53 »
Tuli asenneltua tuo rc, jotta sai päivitettyä nokialaisen firmiksen uudempaan. Tuli kauhia ahdistus, kun  näki ohjauspaneelin viidakon. Ripoteltu joka puolelle kaiken näköisiä säätö mahdollisuuksia ja sit on ihan hukassa siellä. Ei oo mulle wintoosat ollenkaan. Taidan pysyä yksinkertaisessa Ubuntussa ja heivata seiskan bittitaivaaseen. :)