Kirjoittaja Aihe: Frugalware - perhelinux?  (Luettu 16899 kertaa)

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Frugalware - perhelinux?
« : 08.02.08 - klo:19.22 »
Olen etsiskellyt linux-jakelua, joka sopisi "perhelinuxsiksi" http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=15515.0 Keskustelussa mainittiin  http://frugalware.org/  ja koska olen levoton luonne, imuroin DVD:n ja asensin Frugalwaren. Sainkin kaipaamaani jännitystä, sillä ensimmäisen asennuksen jälkeen tietokone ei käynnistynyt.

Asennusohjelma antaa vaihtoehdon käynnistää linux korpulta jota yritin käyttää. Korppu ei toiminut ja tietenkin unohdin sen asemaan ja :P

Pahempaa, että Frugalwaren muuten hyvin selkeä tekstipohjainen asennus hidasteli välillä ja jotenkin annoin luvan käyttää myös kovalevyä hda, jolla oli WindowsXP - pelastusrenkaani. Niinpä XP ei enää käynnisty. Ei muuta kuin asentamaan ja selittämään Microsoftille, että en tee laittomia kopioita .... :o

Ehkä yritänkin pärjätä linuxilla, vaikka kokemukseni Winen konfiguroinnista ovat kamalia :(

Yritin tietenkin korjata Windowssia ainoalla tuntemallani tavalla kirjoittamalla korjaustilassa "fixmbr" ja tulikin ilmoitus "...kirjoitettu onnistuneesti". Kuitenkaan tämän jälkeen mikään OS ei käynnistynyt, vaikka olin jo osannut poistaa korpun asemasta. Ei muuta kuin Frugalwaren asennus 2. kerran. Nyt annoin sen kirjoittaa käynnistyslohkolle (MBR) ja Frugalware starttasi nätisti.

Ilahduttavasti Grubin listassa oli myös neljä muuta linuxia, jotka olen asentanut. Se ilo loppui lyhyeen, sillä jokainen niistä käynnistyi Kernel Panik - tilaan. Onneksi olin tallettanut siduxin menu.lst-tiedoston ja Frugalwaren vastaavaa editoimalla sain rakkaat linuxini takaisin :D

Miksi en ole tyytyväinen Frugalwareen? Vaikka asennusohjelma antoi määritellä näyttöresoluutioksi 1280*1024 Frugalwaren KDE suostuu toistaiseksi näyttämään vain 600*800 työpöydän. Karmeaa!

Tosin Frugalware selvitti ilman tavanmukaisia asennuskärsimyksiä perhelinuxin vaikean testin. Sekä Ylen Pikku Kakkonen että Youtube pelittävät luistavasti :)

zonwet

  • Vieras
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #1 : 09.02.08 - klo:09.52 »
Olen etsiskellyt linux-jakelua, joka sopisi "perhelinuxsiksi" http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=15515.0 Keskustelussa mainittiin  http://frugalware.org/  ja koska olen levoton luonne, imuroin DVD:n ja asensin Frugalwaren. Sainkin kaipaamaani jännitystä, sillä ensimmäisen asennuksen jälkeen tietokone ei käynnistynyt.

Asennusohjelma antaa vaihtoehdon käynnistää linux korpulta jota yritin käyttää. Korppu ei toiminut ja tietenkin unohdin sen asemaan ja :P

Pahempaa, että Frugalwaren muuten hyvin selkeä tekstipohjainen asennus hidasteli välillä ja jotenkin annoin luvan käyttää myös kovalevyä hda, jolla oli WindowsXP - pelastusrenkaani. Niinpä XP ei enää käynnisty. Ei muuta kuin asentamaan ja selittämään Microsoftille, että en tee laittomia kopioita .... :o

Ehkä yritänkin pärjätä linuxilla, vaikka kokemukseni Winen konfiguroinnista ovat kamalia :(

Yritin tietenkin korjata Windowssia ainoalla tuntemallani tavalla kirjoittamalla korjaustilassa "fixmbr" ja tulikin ilmoitus "...kirjoitettu onnistuneesti". Kuitenkaan tämän jälkeen mikään OS ei käynnistynyt, vaikka olin jo osannut poistaa korpun asemasta. Ei muuta kuin Frugalwaren asennus 2. kerran. Nyt annoin sen kirjoittaa käynnistyslohkolle (MBR) ja Frugalware starttasi nätisti.

Ilahduttavasti Grubin listassa oli myös neljä muuta linuxia, jotka olen asentanut. Se ilo loppui lyhyeen, sillä jokainen niistä käynnistyi Kernel Panik - tilaan. Onneksi olin tallettanut siduxin menu.lst-tiedoston ja Frugalwaren vastaavaa editoimalla sain rakkaat linuxini takaisin :D

Miksi en ole tyytyväinen Frugalwareen? Vaikka asennusohjelma antoi määritellä näyttöresoluutioksi 1280*1024 Frugalwaren KDE suostuu toistaiseksi näyttämään vain 600*800 työpöydän. Karmeaa!

Tosin Frugalware selvitti ilman tavanmukaisia asennuskärsimyksiä perhelinuxin vaikean testin. Sekä Ylen Pikku Kakkonen että Youtube pelittävät luistavasti :)

Taidat olla masokisti luonteeltasi fossiili ;)! Mä en kertakaikkiaan ymmärrä sinun touhuasi linux maailmassa. Hypit ja pompit eri jakelujen välillä ja mitään et saa kunnolla toimimaan. Arvostelet eri foorumeilla eri jakeluja jotka eivät toimi siten taikka täten ja taasen vaihdat jakelua ja sama rumba jatkuu edelleen. Oliskohan mitenkään mahdollista jos vaikka alkaisit keskittymään yhteen jakeluun ja alkaisit TODELLAKIN opiskelemaan sitä etkä hyppisi jakelusta toiseen vain sen tähden että siinä et saa sitä ja sitä toimimaan???

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #2 : 09.02.08 - klo:10.02 »
Juu, ei taida perhelinuksia --  niinkuin fossiili sen määrittelee -- olla olemassakaan. Mutta lieneekö perhewindowsiakaan? Saa olla lataamassa ja etsimässä ties mitä ajureita eri puolilta webbiä vain saadakseen resoluutiot oikeiksi ja tarpeelliset ohjelmistot haalituksia. Siinä välissä pitää kone bootata kymmenen kertaa jne.

Edit.: tämä voisi olla oiva perhelinux 49 euron hintaan: http://www.mandriva.com/en/product/mandriva-linux-powerpack

Lainaus
With these exclusive features, you'll find it a breeze to watch DVDs, listen to audio files and watch video files in every format available, and play the best Windows games. Powerpack is the all-in-one edition for new or seasoned Linux users.
« Viimeksi muokattu: 09.02.08 - klo:10.16 kirjoittanut MikkoJP »

js72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #3 : 09.02.08 - klo:11.12 »
Mandrivan powerpackin saa NYT linuxmagazinen mukana Perhemyymälöistä (prisma,citymarket). Ja hinta 14e eli dvd ja lukemista matkaan!  ;D
Torvalds himself says, that Linux is Linux is Linux and not GNU/whatever...

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #4 : 09.02.08 - klo:12.02 »
Mandrivan powerpackin saa NYT linuxmagazinen mukana Perhemyymälöistä (prisma,citymarket). Ja hinta 14e eli dvd ja lukemista matkaan!
Ihan hyvä ajatus! Tosin lehti lienee Linux Format February 2008 ja DVD sisältää Mandriva 2008 Freen eli perhelinuxiksi virittäminen edellyttää vierailua Easyurpmin sivuilla. Minulla on juuri Mandriva tuolta DVD:ltä koneella. Pikemminkin suosittelen Mandriva 2008 KDE Suomi cd:tä, jossa on Open Office valmiiksi suomen tarkistuksella.

Uusinta Linux Magazine March 2008 en ole nähnyt, Februaryssä oli Ubuntu 7.10, joka minulla myös on asennettuna ja jopa Pikku Kakkonen näkyy, kiitos tämän Ubuntu Suomen. On toki mahdollista, että js72 onkin nähnyt Linux Magazine January 2008:n, joka minulta on mennyt ohi silmien. Hiukan epäilen sitä, että Mandriva Powerpack olisi jenkkien Magazinen liitteenä noin vain ...

Netin kautta voi kaikki herkut sisältävän Mandrivan tilata ihan helpolla. Itse hankin sieltä Mandriva 2007 USB Flash linuxin. Nyt siitä on jo 2008 versio. Ukit ja mummit tekisivät viisaasti, jos ostaisivat jonkun Mandrivan. Maksaa hiukan, mutta toimii hyvin. Ehkä silti pojan/tyttären poika/tytär kannattaa kutsua kakkukahville/kakkumehulle auttamaan asennuksessa.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #5 : 09.02.08 - klo:12.06 »
No se olisi nyt sitten korkea aika tehdä ensimmäinen Fossil Linux tai Family Linux  ;)

Ei ole sellaista jakelua/järjestelmää missä kaikki toimii kuin unelma nyt ja tulevaisuudessa.Tärkeämpää on itse oppia fiksaamaan pienet puutteet. Sitä tietoa voi sitten käyttää pitkälle muissakin jakeluissa. Täytyy muistaa myös se, että jos systeemi toimii lähes täydellisesti systeemissä a se ei välttämättä toimi systeemissä b.

Tuossa frugalwaressa tutkisin ensimmäiseksi xorg.conf tiedoston  ja sitä rataa vaikka en ole koskaan sitä käyttänytkään  ;)
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

js72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #6 : 09.02.08 - klo:16.04 »
Nimenomaan LINUX MAGAZINE ja POWERPACK DVD!
Torvalds himself says, that Linux is Linux is Linux and not GNU/whatever...

js72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #7 : 09.02.08 - klo:16.06 »
Heh kuulostaa hyvältä
Fossil-linux linux for families
Torvalds himself says, that Linux is Linux is Linux and not GNU/whatever...

js72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #8 : 09.02.08 - klo:16.10 »
Pakko lisätä www-linux-magazine.co.uk
Torvalds himself says, that Linux is Linux is Linux and not GNU/whatever...

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #9 : 09.02.08 - klo:21.39 »
Tuossa frugalwaressa tutkisin ensimmäiseksi xorg.conf tiedoston
On jo tutkittu, jatko http://forums.frugalware.org/index.php?t=msg&goto=8063&rid=898&S=b9edcc8d5c8a489730679597b24859ef#msg_8063
Yo. foorumilla tuli heti ohje: xorg.conf:ssa on 1280*1024 kun po. 1280x1024. xconfigin painovirhe :P
...
Kannattaa lukea http://www.linux-magazine.com/resources/current_issue on varmasti 14 €:n arvoinen.  Vaikka minulla on Vapaa Mandriva asennan myös kaupallisen. Katsotaan ::)

ljpp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 127
    • Profiili
    • BitBuners.com - We Burn a Bit!
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #10 : 09.02.08 - klo:22.02 »
Fossiili,

En kaikkia "perhelinux" ketjujasi kahlannut viesti viestiltä läpi, mutta onko PCLOS jo kokeiltu? Tuli jopa sellainen mieleen, että ota PCLOS MiniMe 2008 ja asenna siihen "perhetarpeelliset" paketit ja remasteroi sitä oma Live levysi? (en ole PCLOSin remasterointia vielä kokeillut, mutta jotkut tuntuvat hehkuttavan).

js72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #11 : 09.02.08 - klo:22.33 »
 :( tää powerpack jämähtää ekalla käynnistyksellä kohtaan starting hald. Kiva yllätys, siitä sitten perhelinux  :-\
Torvalds himself says, that Linux is Linux is Linux and not GNU/whatever...

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #12 : 10.02.08 - klo:07.48 »
(Mandriva) powerpack jämähtää ekalla käynnistyksellä kohtaan starting hald.
Ei varmasti johdu Mandrivan softasta. Mandriva Linuxit asentuvat mikroon kuin mikroon, minun kokemukseni mukaan. Joko koneen hardis on sökö tai Linux Magazinen DVD. Vaihtavat sen, ks. lehti.

Suomessa suosittelen Mandriva 2008 KDE Suomi jakelua. Hyvä on myös Mandriva 2008 USB Flash. tilattavissa Ranskasta.

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #13 : 10.02.08 - klo:08.06 »
... "perhelinux" ketju... .. onko PCLOS jo kokeiltu?
Oli minulla koneessa aikaisemmin. Silloin en vielä ollut yrittänyt vierailla Pikku Kakkosessa tai YouTubessa. Erinomainen jakelu, Mandriva-perustan hyvät ominaisuudet ja paljon muutakin.

Tämähän on Ubuntu Suomen foorumi. Aloitin keskustelun "Onko Ubuntusta perhelinuxiksi". Siinä mainittiin kehuen sidux ja Frugalware, joten otin ne tämänhetkiseen kokeiluun.

Oman linuxin tekeminen on suunnitteilla, mutta sitä ennen opettelen ensin kernelin hiomista vaikkapa Fedora 8:ssa ja asentamista Gentoolla. Toistaiseksi Gentoo hommat ovat tyssänneet kun kernelin kääntäminen on juututtanut koneeni. Se linuxista, jotka eivät koskaan kaadu.

.......................
Vaikka ennen Gutsy Gibbonia Ubuntut eivät ole koneissani toimineet, jostain kumman syystä pidän Ubuntusta. Nyt tämä 7.10 GG pysyykin pystyssä ja pelittää hyvin - kunhan sen temput oppii. Samaa sukua on Linux Mint 4, mikä on erinomainen sekin, ehkä paras perhelinux.

ljpp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 127
    • Profiili
    • BitBuners.com - We Burn a Bit!
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #14 : 11.02.08 - klo:15.12 »
... "perhelinux" ketju... .. onko PCLOS jo kokeiltu?
Oli minulla koneessa aikaisemmin. Silloin en vielä ollut yrittänyt vierailla Pikku Kakkosessa tai YouTubessa. Erinomainen jakelu, Mandriva-perustan hyvät ominaisuudet ja paljon muutakin.

Sen verran tein työtä puolestasi, että kokeilin Pikkukakkosen sivuja ja ainakin äkkiseltään näyttivät toimivan Ok (PCLOS MiniMe 2008, Flash, Flashblock). Tosin en tiedä, ovatko ongelmasi koskeneet jotain tiettyä asiaa tuolla sivuilla, vai eikö ole toiminut ollenkaan.

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #15 : 11.02.08 - klo:19.52 »
kokeilin Pikkukakkosen sivuja ja ainakin äkkiseltään näyttivät toimivan Ok (PCLOS MiniMe 2008, Flash, Flashblock).
Minua kiinnostaisi tietää, onko PCLos "suoraan paketista". Eli Pikku Kakkonen näkyy ilman apt-get tai synaptic - magiikkaa. Tai jos Flash/Java - asennuksilla toimii niin ovatko tarvittavat lähteet valmiina asennuksen jälkeen. Löytyykö ohje helposti. Kuten Ubuntussa - silloin kun ohje on O.K.

js72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #16 : 12.02.08 - klo:17.27 »
"Ei varmasti johdu Mandrivan softasta" Eikös kyseinen ranskalaispulju aikoinaan käräytellyt porukoiden cd-asemia  ;)
Torvalds himself says, that Linux is Linux is Linux and not GNU/whatever...

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #17 : 12.02.08 - klo:21.17 »
Lainaus
Eikös kyseinen ranskalaispulju aikoinaan käräytellyt porukoiden cd-asemia

Taisi olla ensimmäinen linux kokeiluni...oli myös ensimmäinen polttava dvd-asemani...juu ja ensimmäinen/viimeinen kerta kun minulla hajosi cd/dvd asema :D

Vuosien jälkeen syy on selvinnyt :D

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #18 : 13.02.08 - klo:07.46 »
Lainaus
Eikös kyseinen ranskalaispulju aikoinaan käräytellyt porukoiden cd-asemia
oli myös ensimmäinen polttava dvd-asemani...juu ja ensimmäinen/viimeinen kerta kun minulla hajosi cd/dvd asema.
Vuosien jälkeen syy on selvinnyt.
Kiinnostaisi tietää, mikä tarkalleen oli syy. Oliko Mandriva-jakelun iso-tiedostossa koodinpätkä, mikä sotki polttavan dvd:aseman mekanismin itsemurhaan?

Sellainen koodi olisi "kiva" lisätä viirukseen. Olettaisin, että kysymys on pikemminkin satunnaisesta monen yhteenliittyvän häiriön ketjusta. Ehkä Mandrivalla oli huono levyaihioiden alihankkija sillä kertaa eli laatu epätasainen.

Jos Linux Magazinen oheisDVD on huonolaatuinen, lehti vaihtaa sen kunnolliseen.

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #19 : 13.02.08 - klo:09.22 »
Kiinnostaisi tietää, mikä tarkalleen oli syy. Oliko Mandriva-jakelun iso-tiedostossa koodinpätkä, mikä sotki polttavan dvd:aseman mekanismin itsemurhaan?

LG:n asemien firmware ei muistaakseni noudattanut standardeja. Firmwaren päivityksellä nuo asemat sai  korjattua myös ranskalaistyylisen tyrmäyksen jälkeen.

Google-haku mandrake lg bug löytää lisätietoja.
« Viimeksi muokattu: 13.02.08 - klo:09.24 kirjoittanut MikkoJP »