Kirjoittaja Aihe: EAC + FLAC + MP3  (Luettu 3552 kertaa)

rokkilammas

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
EAC + FLAC + MP3
« : 01.04.07 - klo:02.01 »
Olen uusi Ubuntun käyttäjä ja haluaisin teiltä kokeneimmalta neuvoja liittyen musiikkitiedostojen käsittelyyn. Olen yrittänyt kaivella tietoja eri foorumeilta, mutta nyt alkaa jo vähän tuskastuttamaan. Tarkoitus olisi siirtää musiikkia CD:iltä kovalevylle, jotta saisin tehtyä helposti soittolistoja iPodiin ja pystyisin nopeasti polttamaan mm. kokoelmalevyjä. Jatkossa olisi tarkoitus käyttää tietokonetta myös stereoiden soittimena. Ajattelin, että käyttäisin päätallennusmuotona FLACia ja rippaisin sitten osan .flac tiedostoista .mp3 muotoon.

Olen asentanut EACn ja siihen LAMEn ja FLACin (ja Audio Monkeyn, mutta en tiedä vielä miten soittaa .ape tiedostoja). Tiedostojen luominen onnistuu jollain ihmeen kaupalla! Tosin yli viikko menikin asetuksia väännellessä... ;D Tässä olisi muutamia kysymyksiä:

1. Pystyykö .flac tiedoston muuntamaan suoraan .mp3ksi?
2. Miten .flac tiedostoista voi polttaa tavallisen Audio CD:n?
3. Mikä ohjelma on hyvä .mp3 tiedostojen viemiseen iPod soittimeen?
4. Mitä soitinta ehdotatte musiikin kuunteluun Ubuntussa (soittaa .flac:it)?
Every revolutionary idea seems to evoke three stages of reaction. They may be summed up by the phrases: (1) It's completely impossible. (2) It's possible, but it's not worth doing. (3) I said it was a good idea all along. ~ Arthur C. Clarke

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Vs: EAC + FLAC + MP3
« Vastaus #1 : 01.04.07 - klo:05.42 »
1. Pystyykö .flac tiedoston muuntamaan suoraan .mp3ksi?

Toki muunnos pitää tehdä, kyse on varmaan siitä kuinka helppoja tapoja muunnoksen tekemiseen on. "soundconverter"-niminen ohjelma tehnee tuon helpoiten (Järjestelmä/Ylläpito/Synaptic-pakettienhallinta, "Etsi", ja "soundconverter");.

Lainaus
2. Miten .flac tiedostoista voi polttaa tavallisen Audio CD:n?

Sovellukset / Ääni & video / Serpentine - CD-luontityökalu. Tuo ohjelma asentuu oletuksena Ubuntun mukana.

Lainaus
3. Mikä ohjelma on hyvä .mp3 tiedostojen viemiseen iPod soittimeen?

Normaalit kannettavat soittimet toimivat suoraan tallennuslevyinä jonne voi hiirellä raahata tiedostoja. Jos iPod oli sellainen soitin jossa tuo helpoin tapa siirtää tiedostoja on estetty, luultavasti Rhythmbox-musiikkisoitin jollain tapaa hallitsee asian (sen yhteydessä on mainittu erillinen iPod-tuki).

Lainaus
4. Mitä soitinta ehdotatte musiikin kuunteluun Ubuntussa (soittaa .flac:it)?

Rhythmbox soittaa kaikki tiedostot, mutta on parhaimmillaan kun tiedostojen metatiedot (esittäjä, albumi, kappaleen nimi jne.) ovat oikein. Jos haluat vain yksittäisiä kappaleita soittaa, tiedostonhallinnasta kappaleiden kaksoisnapsauttamien aukaisee ns. Totem-elokuvasoittimen, joka toki soittaa musiiki myös.

Flac on avoin tiedostomuoto, joten sitä soittavat (suurinpiirtein) kaikki Linux-ohjelmat oletuksena, toisin kuin esim. mp3:ta tai aac:ta.

rokkilammas

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: EAC + FLAC + MP3
« Vastaus #2 : 02.04.07 - klo:19.57 »
Kiitos vastauksesta. Ilmeisesti ajattelin tämän olevan monimutkaisempaa kuin se itse asiassa on. Tähän minut uskotteli myös iPod Shuffleni joka meni heti ensi alkuun täysin jumiin, eikä suostunut soittamaan mitään. Tehdasasetusten palautus auttoi kuitenkin korjaamaan asian ja nyt voisi sitten alkaa tuoda musaa konelle rauhallisin mielin.
Every revolutionary idea seems to evoke three stages of reaction. They may be summed up by the phrases: (1) It's completely impossible. (2) It's possible, but it's not worth doing. (3) I said it was a good idea all along. ~ Arthur C. Clarke

Nakkis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: EAC + FLAC + MP3
« Vastaus #3 : 03.04.07 - klo:02.20 »
Olen uusi Ubuntun käyttäjä ja haluaisin teiltä kokeneimmalta neuvoja liittyen musiikkitiedostojen käsittelyyn. Olen yrittänyt kaivella tietoja eri foorumeilta, mutta nyt alkaa jo vähän tuskastuttamaan. Tarkoitus olisi siirtää musiikkia CD:iltä kovalevylle, jotta saisin tehtyä helposti soittolistoja iPodiin ja pystyisin nopeasti polttamaan mm. kokoelmalevyjä. Jatkossa olisi tarkoitus käyttää tietokonetta myös stereoiden soittimena. Ajattelin, että käyttäisin päätallennusmuotona FLACia ja rippaisin sitten osan .flac tiedostoista .mp3 muotoon.

Olen asentanut EACn ja siihen LAMEn ja FLACin (ja Audio Monkeyn, mutta en tiedä vielä miten soittaa .ape tiedostoja). Tiedostojen luominen onnistuu jollain ihmeen kaupalla! Tosin yli viikko menikin asetuksia väännellessä... ;D Tässä olisi muutamia kysymyksiä:

1. Pystyykö .flac tiedoston muuntamaan suoraan .mp3ksi?
2. Miten .flac tiedostoista voi polttaa tavallisen Audio CD:n?
3. Mikä ohjelma on hyvä .mp3 tiedostojen viemiseen iPod soittimeen?
4. Mitä soitinta ehdotatte musiikin kuunteluun Ubuntussa (soittaa .flac:it)?

1. Itse myös suosittelen soundconverter -nimistä ohjelmaa. Erittäin simppeli ja toimiva ohjelma. :)

2. Tähän käy linuxissa melkeimpä mikä tahansa CD-polttoohjelma. Esimerkkinä voidaan mainita juuri gnomen Serpentine, Gnomebaker ja KDE:n k3b.

3& 4. Tähän suosittelen ehdottomasti Amarokia. Se on KDE-ohjelma mutta toimii täydellisesti gnomessa. (.flacin toistoon tarvitaan myös libxine-extracodecs amarokin kanssa ;)