Kirjoittaja Aihe: Radeon ja tykki  (Luettu 1239 kertaa)

Jartsapee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Radeon ja tykki
« : 28.10.10 - klo:12.17 »
Kokoonpano:
 Abit KD7 Raid emo
 Radeon 9200SE (VGA + DVI)
 Sanyo PLV-Z5 tykki DVI-liittimessä HDMI-kaapelilla ja DVI->HDMI -sovittimella
 Ubuntu 9.10
 
 En nyt ole varma, onko tämä enää Ubuntu-ongelma, mutta ajattelin että osaisitte ehkä auttaa oikeaan suuntaan kuitenkin?

 Nimittäin taistelin pitkään xorg-confin kanssa saadakseni oikean resoluution tykille. Nyt kun se vihdoin toimii, eipä toimi jos otan vga-monitorin irti. Eli kun VGA-monitorin piuha on kiinni, kuva tulee sekä monitoriin että tykkiin tykin natiivilla 720p resolla, mutta kun ottaa monitorin pois (kuten toivottavaa olisi, kone on olkkarissa eikä monitoria tarvita), kuvaa ei tule eikä itse asiassa kone edes boottaa normaalisti.

 BIOS setuppiin pääsen käsiksi myös ilman monitoria (kun sokkona rämpytän del-nappia bootissa), mutta mikään muu ei tunnu toimivan.

 Olen laittanut xorg.confiin pelkän tykin asetukset eli tykki on monitor 0. Lisäksi kokeilin myös Ubuntun graafisesta työkalusta sammuttaa vga-monitorin ja laittaa pelkän tykin näytön päälle.

 Koska kone ei boottaa, enkä näe mitään screenillä, en tiedä mihin se jumahtaa. Olen kokeillut rämpätä jämähdyksen jälkeen F11, del ja enter ja vaikka mitä, mutta mitään ei tunnu tapahtuvan (ajattelin, jos se jämähtää johonkin BIOSin tai grubin kohdalle tms.) ja jos laitan monitorin kiinni, ei mitään ongelmaa olekaan... umpikuja?

 Pitäisi varmaan kokeilla bootata vaikka cd:ltä johonkin muuhun käyttikseen, mutta en ole vielä ehtinyt kokeilemaan (koneessa ei ole cd-asemaa vaan se pitäisi ensin ottaa toisesta koneesta). Kirjoitan tätä läppäriltä eikä mulla ole tässä käsillä sitä xorg.confiakaan, mutta voin laittaa sen myöhemmin näkyville, jos epäilette että se on syypää.

Mutta jos tämän perusteella jo herää ajatuksia, että mitä voisin seuraavaksi kokeilla, niin olisin kiitollinen vinkeistä!

Jartsapee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Radeon ja tykki
« Vastaus #1 : 28.10.10 - klo:12.21 »
Ai niin ja jos vga-putken pistää kiinni jumahduksen jälkeen "lennossa", ei tule signaalia monitoriin ensinkään, ilmeisesti radeon tunnistaa käynnistyksen yhteydessä, että onko monitoria kiinni vai ei.

Voisiko näytönohjainta huijata luulemaan, että vga-liittimessä on monitori, vaikka ihan tekemällä jonkinlaisen donglen ko. liittimeen?

Jartsapee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Radeon ja tykki
« Vastaus #2 : 28.10.10 - klo:19.21 »
Kokeilin tehdä donglen, pistin kolme vastusta (jotain 56ohm mitä sattui löytymään) värilinjoista maihin, palikka VGA-porttiin ja sehän auttoi. On tuo nyt vähän mielestäni hullunkurinen "korjaus" ongelmaan, mutta väliäkö sillä kun kerran toimii.