Kirjoittaja Aihe: Miten polttaa ubuntun cd?  (Luettu 4909 kertaa)

Ilona

  • Vieras
Miten polttaa ubuntun cd?
« : 19.01.06 - klo:13.57 »
Elikkäs, aion polttaa ubuntun cd:lle. Kun mä oon ladannu sen poltanko sen .ISO tiedoston suoraan levylle vai puranko sen(mulla on WinRaR ja sillä sain auki sen)?`Anteeksi jos oli ihan typerä kysymys..  ;D

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Re: Miten polttaa ubuntun cd?
« Vastaus #1 : 19.01.06 - klo:14.23 »
Elikkäs, aion polttaa ubuntun cd:lle. Kun mä oon ladannu sen poltanko sen .ISO tiedoston suoraan levylle vai puranko sen(mulla on WinRaR ja sillä sain auki sen)?`Anteeksi jos oli ihan typerä kysymys..  ;D

Siinä .ISO-tiedostossa on koko levyn sisältö paketissa, yhdessä tiedostossa. Sitä ei pitäisi millään erillisellä ohjelmalla purkaa (vaikka sekin on mahdollista), vaan käskeä CD-poltto-ohjelmaa "kirjoittamaan levykuva" (write disc image). Useimmissa ohjelmissa tälläinen valinta löytyy jostain valikosta, vaikkakin aina koneen Windowsin mukana tulevissaa perusohjelmissa ei tällaista valintaa ole. Tietääkös joku Windowsille ilmaista (ehkä jopa avoimen lähdekoodin?) ohjelmaa joka varmuudella osaa noita levykuvia polttaa?

Ilona

  • Vieras
Re: Miten polttaa ubuntun cd?
« Vastaus #2 : 19.01.06 - klo:14.26 »
Elikkäs, aion polttaa ubuntun cd:lle. Kun mä oon ladannu sen poltanko sen .ISO tiedoston suoraan levylle vai puranko sen(mulla on WinRaR ja sillä sain auki sen)?`Anteeksi jos oli ihan typerä kysymys..  ;D

Siinä .ISO-tiedostossa on koko levyn sisältö paketissa, yhdessä tiedostossa. Sitä ei pitäisi millään erillisellä ohjelmalla purkaa (vaikka sekin on mahdollista), vaan käskeä CD-poltto-ohjelmaa "kirjoittamaan levykuva" (write disc image). Useimmissa ohjelmissa tälläinen valinta löytyy jostain valikosta, vaikkakin aina koneen Windowsin mukana tulevissaa perusohjelmissa ei tällaista valintaa ole. Tietääkös joku Windowsille ilmaista (ehkä jopa avoimen lähdekoodin?) ohjelmaa joka varmuudella osaa noita levykuvia polttaa?
Kiitos paljon.  :D Nyt eiku äitin koneelle salaa lataamaan ubuntu ja sitten poltetaan levylle.

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Re: Miten polttaa ubuntun cd?
« Vastaus #3 : 19.01.06 - klo:14.28 »
Kiitos paljon.  :D Nyt eiku äitin koneelle salaa lataamaan ubuntu ja sitten poltetaan levylle.

Heh :) Löytyi sellainen ohjelmakin jos ei valmiiksi ole, http://isorecorder.alexfeinman.com/isorecorder.htm - ei ole kokemusta, mutta voi olla sopiva ja simppeli. En ole varma onko se oma ohjelmansa vai onko vain niin että tuon asentamisen jälkeen Windowsista voi ISO-tiedoston kohdalla oikeaa hiiren painiketta painamalla valita "polta CD" tms.

Edit: Tuolla näytetäänkin että tosiaan valitsemalla tiedosto ja sitten "Copy image to CD" tuo ohjelma toimii.
« Viimeksi muokattu: 19.01.06 - klo:14.30 kirjoittanut TimoJyrinki »

Niilo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Re: Miten polttaa ubuntun cd?
« Vastaus #4 : 19.01.06 - klo:18.08 »
Itse kuvittelin, että ISO tiedostojen poltto onnistuu vain Nero Express 2 ohjelmalla (uusi versio) Windowsissa ja tätä käyttäen sain tehtyä ensimmäisen käynnistyvän Ubuntu käynnistys CD:ni. Tosin Nero ei ole Freeware ohjelma.
« Viimeksi muokattu: 19.01.06 - klo:18.10 kirjoittanut Niilo »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Miten polttaa ubuntun cd?
« Vastaus #5 : 19.01.06 - klo:18.31 »
Itse kuvittelin, että ISO tiedostojen poltto onnistuu vain Nero Express 2 ohjelmalla (uusi versio) Windowsissa

juu, iso on formaattinan niin yleinen, että sen polttaminen onnistuu (lähes?) millä tahansa polttosoftalla.
Janne

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Re: Miten polttaa ubuntun cd?
« Vastaus #6 : 24.01.06 - klo:23.02 »
Itse kuvittelin, että ISO tiedostojen poltto onnistuu vain Nero Express 2 ohjelmalla (uusi versio) Windowsissa ja tätä käyttäen sain tehtyä ensimmäisen käynnistyvän Ubuntu käynnistys CD:ni.
ISO-tiedostojen poltto onnistuu myös Neron täysversiolla.

Niilo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Re: Miten polttaa ubuntun cd?
« Vastaus #7 : 26.01.06 - klo:02.26 »
Osoitteissa http://groups.msn.com/eliksiiri/ubuntu.msnw ja http://groups.msn.com/eliksiiri/isotiedostonpoltto.msnw on  ylläpidon pyynnöstä pieni äkkiä kyhäämäni juttu iso-tiedostojen poltosta Windowsissa CD-levylle käynnistyvänä CD-levynä. Juttua on tästä Isorecorder jutusta ja Nerolla poltosta. (Poistan tämän viestin tuonnempana...)

Ylläolevat linkit ja materiaali kyseisissä linkeissä ovat omasta puolestani kaikkien vapaasti kopioitavissa ja julkaistavissa jutun aiheen tähden sekä kirjoituksia saa parannella.
« Viimeksi muokattu: 26.01.06 - klo:02.32 kirjoittanut Niilo »