Kirjoittaja Aihe: Ongelma Windows XP:n asentamisessa Ubuntu 7.10 päälle  (Luettu 5959 kertaa)

ChiefLocust

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 51
    • Profiili
Eli, olen tässä aikeissa asentaa Windows XP:n takasin Ubuntun päälle, mutta asennuksen aikana kone ilmoittaa että ei löydä kovalevyä.
Mikä neuvoksi?

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ongelma Windows XP:n asentamisessa Ubuntu 7.10 päälle
« Vastaus #1 : 04.01.08 - klo:14.29 »
Onnistuisikohan livelevyn Gpartedillä formatoida se esim NTFS:ksi ? En pysty nyt juuri itse tarkistamaan.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

ChiefLocust

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 51
    • Profiili
Vs: Ongelma Windows XP:n asentamisessa Ubuntu 7.10 päälle
« Vastaus #2 : 04.01.08 - klo:14.31 »
Onnistuisikohan livelevyn Gpartedillä formatoida se esim NTFS:ksi ? En pysty nyt juuri itse tarkistamaan.

T:Jallu59

Miten tämä NTFS:ksi formatointi tapahtuisi tällä livelevyllä ja mikä softa tämä Gparted on?

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ongelma Windows XP:n asentamisessa Ubuntu 7.10 päälle
« Vastaus #3 : 04.01.08 - klo:14.35 »
Olisikohan suomennettu Kiintolevyjen hallinta tms. siellä jossain Järjestelmä > Ylläpito -valikossa. Sori, nyt joudun neuvomaan winkkarikoneen äärestä, joten en voi tarkistaa asioita.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

ChiefLocust

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 51
    • Profiili
Vs: Ongelma Windows XP:n asentamisessa Ubuntu 7.10 päälle
« Vastaus #4 : 04.01.08 - klo:14.44 »
Olisikohan suomennettu Kiintolevyjen hallinta tms. siellä jossain Järjestelmä > Ylläpito -valikossa. Sori, nyt joudun neuvomaan winkkarikoneen äärestä, joten en voi tarkistaa asioita.

T:Jallu59

Jeps, siellähän se oli.
Mitenkäs nyt tämä vaihto NTFS:ksi tapahtuu tällä Gpartedilla?

Ilkka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 80
    • Profiili
Vs: Ongelma Windows XP:n asentamisessa Ubuntu 7.10 päälle
« Vastaus #5 : 04.01.08 - klo:14.56 »
Jos asennat sen windowsin sille osiolle missä nyt on linux niin poista linuxosiot gpartetilla ja win levyn pitäis löytää sen kovalevyn osioimaton (formatoitu alue) win asennus työstää sitten valitemasi osion ntfs osioksi ja asentaa käyttöjärjestelmän  ;) muista biosista boot cdrom ensimmäiseksi
Hp pavilion Dv-7 1003eo, 4Gt ddr2 800 muistia, Ati mobility radeon hd3450  256mt omaa muistia ja käyttää tarvittaessa 1,7 Gt. 1kpl sata2 kovalevyjä,ja 1kpl sata kovalevy. lisänäyttönä LG Flatron w2242p 22" full hd. Ubuntu ultimate 2.7  ja Windows 7 Ultimate

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Ongelma Windows XP:n asentamisessa Ubuntu 7.10 päälle
« Vastaus #6 : 04.01.08 - klo:14.57 »
Eli, olen tässä aikeissa asentaa Windows XP:n takasin Ubuntun päälle, mutta asennuksen aikana kone ilmoittaa että ei löydä kovalevyä.
Mikä neuvoksi?
villi arvaus: kyseessä on (S)ATA -levy, eikö?
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11446
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ongelma Windows XP:n asentamisessa Ubuntu 7.10 päälle
« Vastaus #7 : 04.01.08 - klo:14.59 »
No siinä tapauksessa ongelmia on vain sellaisilla asennuslevyillä jotka eivät sisällä SP2:sta. Joten onko sillä levyllä Service Pack 2:sta?
Siis tämä oli vain siltä varalta, että alkuperäinen kirjoittaja ei sitä tiedä, siis ChiefLocust.
« Viimeksi muokattu: 04.01.08 - klo:15.02 kirjoittanut Tomppeli »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

ChiefLocust

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 51
    • Profiili
Vs: Ongelma Windows XP:n asentamisessa Ubuntu 7.10 päälle
« Vastaus #8 : 04.01.08 - klo:15.01 »
Eli, olen tässä aikeissa asentaa Windows XP:n takasin Ubuntun päälle, mutta asennuksen aikana kone ilmoittaa että ei löydä kovalevyä.
Mikä neuvoksi?
villi arvaus: kyseessä on (S)ATA -levy, eikö?

hmmm, kenties jos yritän tässä formatoida NTFS-kovoksi. ;)

Jos asennat sen windowsin sille osiolle missä nyt on linux niin poista linuxosiot gpartetilla ja win levyn pitäis löytää sen kovalevyn osioimaton (formatoitu alue) win asennus työstää sitten valitemasi osion ntfs osioksi ja asentaa käyttöjärjestelmän  ;) muista biosista boot cdrom ensimmäiseksi

Gparted ei anna mun tehdä mitään osiolle, jossa Linux sijaitsee. :S

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11446
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ongelma Windows XP:n asentamisessa Ubuntu 7.10 päälle
« Vastaus #9 : 04.01.08 - klo:15.03 »
Käytitkö sitä GPartedia live-levyltä vai asennetulta ubuntulta? Ja muistaakseni ne piti jotenkin vielä siinä GPartedissa irroittaa, mutta en muista miten. Niin ja sillä formatoimisella ei ole mitään väliä jos se on sata-levy ja sulla on Windows XP SP1-levy (tai vaikka ilmankin tuota SP1:stä), silloin tarvitset vain yhden levykkeen sen kaveriksi.
« Viimeksi muokattu: 04.01.08 - klo:15.05 kirjoittanut Tomppeli »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Storck

  • Vieras
Vs: Ongelma Windows XP:n asentamisessa Ubuntu 7.10 päälle
« Vastaus #10 : 04.01.08 - klo:15.05 »
Yksi voi olla sellanen että vintoosa tarvii sata-ajurit...  saat ohitettua ne bioksesta niin että sata onkin ide...  miten ja mistä, riippuu bioksesta. 

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ongelma Windows XP:n asentamisessa Ubuntu 7.10 päälle
« Vastaus #11 : 04.01.08 - klo:15.06 »
Siis toinen valikko oikealta, englanniksi Partition, sisältää kaiken tarpeellisen ja vaarallisen osioiden käsittelyyn.

Ilkka: Et kai yritä ajaa sitä Gpartediä sillä Ubuntulla, jonka osiota olet tuhoamassa.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Ongelma Windows XP:n asentamisessa Ubuntu 7.10 päälle
« Vastaus #12 : 04.01.08 - klo:15.57 »
Eli, olen tässä aikeissa asentaa Windows XP:n takasin Ubuntun päälle, mutta asennuksen aikana kone ilmoittaa että ei löydä kovalevyä.
Mikä neuvoksi?
villi arvaus: kyseessä on (S)ATA -levy, eikö?

hmmm, kenties jos yritän tässä formatoida NTFS-kovoksi. ;)
Se, että yrität saada NTFS -tiedostojärjestelmää, ei sano mitään kiintolevystä itsestään, minulla on NTFS alustettuja muistitikkujakin.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

Ilkka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 80
    • Profiili
Vs: Ongelma Windows XP:n asentamisessa Ubuntu 7.10 päälle
« Vastaus #13 : 04.01.08 - klo:17.10 »
En minä ole asentelemassa mitään mulla toimii kaikki koneet  ;)
Hp pavilion Dv-7 1003eo, 4Gt ddr2 800 muistia, Ati mobility radeon hd3450  256mt omaa muistia ja käyttää tarvittaessa 1,7 Gt. 1kpl sata2 kovalevyjä,ja 1kpl sata kovalevy. lisänäyttönä LG Flatron w2242p 22" full hd. Ubuntu ultimate 2.7  ja Windows 7 Ultimate

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11446
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ongelma Windows XP:n asentamisessa Ubuntu 7.10 päälle
« Vastaus #14 : 04.01.08 - klo:17.43 »
En minä ole asentelemassa mitään mulla toimii kaikki koneet  ;)

Tuota en nyt älynnyt? Kuka on väittänyt, että olisi vai oliko joku vitsi? ??? Olen ihan pihalla...konekkin on varmaan sitten mukana...hetkinen...TÄH MÄHÄN OTIN AKUN POIS... ;)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

masa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 494
    • Profiili
Vs: Ongelma Windows XP:n asentamisessa Ubuntu 7.10 päälle
« Vastaus #15 : 04.01.08 - klo:18.10 »
Saakos Gpartedilla tehtyä NTFSiä? Ei oo tässä kyllä tarpeen.

Livelevyllä kun vaan poistat osiot (ne osiot missä on lukko voi poistaa unmounttaamalla ne, löytyy hiiren oikean korvan valikosta). Sitten käynnistät koneen uusiks ja vaihdat Windows asennuslevyn kelkkaan (sellainen missä on SP2, jos ei oo omaa niin kavereilta kannattaa kysellä). Teet osiot asentamisen aikana sillä win-levyllä ja kotvan päästä buuttaatkin jo Windowsiin.
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)

ChiefLocust

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 51
    • Profiili
Vs: Ongelma Windows XP:n asentamisessa Ubuntu 7.10 päälle
« Vastaus #16 : 05.01.08 - klo:15.23 »
Lainaus
Saakos Gpartedilla tehtyä NTFSiä?

Kyllä gpartedilla voi tehdä ntfs osioita, kunhan ntfsprogs paketti on asennettu. Tuo paketti on live-cd:llä vakiona, mutta pakettivarastosta asennettuun gpartediin se tarvitsee erikseen asentaa. http://gparted.sourceforge.net/features.php

sudo apt-get install gparted ntfsprogs

Vaihdoin näillä ohjeilla Gpartella levyn NTFS:ksi, mutta Windowsin asennuksessa kovalevyä ei muka edelleenkään löydy.
Pitääkö tuolla Gpartella tehdä jotain muuta säätöjä kovolle vai mikäs mättää?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11446
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ongelma Windows XP:n asentamisessa Ubuntu 7.10 päälle
« Vastaus #17 : 05.01.08 - klo:15.28 »
Lukeeko siinä sinun Windows XP:een asennuslevyssä Service Pack 1 vai Service Pack 2?
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

ChiefLocust

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 51
    • Profiili
Vs: Ongelma Windows XP:n asentamisessa Ubuntu 7.10 päälle
« Vastaus #18 : 05.01.08 - klo:15.38 »
Lukeeko siinä sinun Windows XP:een asennuslevyssä Service Pack 1 vai Service Pack 2?

Ei lue.
Eikä mitään hajua tai muistikuvaa mikä SP on kyseessä. :/

Mitäs vaihtoehtoja mulla on saada toi Wintoosa koneelle?
Pitäisi saada kone toimimaan mahdollisimman nopeasti.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11446
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ongelma Windows XP:n asentamisessa Ubuntu 7.10 päälle
« Vastaus #19 : 05.01.08 - klo:15.42 »
Taitaa olla ilman SP:tä sitten...Tuota onko siinä koneessa levyke-asemaa? Tai tiedätkö ketään jolla olisi XP:een asennus SP2:lla, lainaa sitä ja käytä omaa koodiasi? Biossissa saattaa olla joku asetus josta saisi ATA-yhteensopivuus tilan... Muut voivat varmaan auttaa paremmin...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.