Kirjoittaja Aihe: Nettiyhteys pätkii [RATKAISTU]  (Luettu 3537 kertaa)

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3417
    • Profiili
Nettiyhteys pätkii [RATKAISTU]
« : 18.03.10 - klo:16.12 »
Ei liene Ubuntu -pohjainen ongelma, mutta kysynpä ihan varmuuden vuoksi, että onko mahdollisesti ollut sellaista, että yhteys pätkii Ubuntu 9.10:ssä? Operaattorin mukaan yhteys toimii ja modeemikin on kunnossa. Jäljelle jää siis modeemin ja koneen välinen kaapeli ja itse kone ja/tai käyttis, jossa ongelma luuraa.  

Noin minuutin välein poikkaisee yhteyden poikki, sitten hetken päästä palaa.
« Viimeksi muokattu: 19.03.10 - klo:17.04 kirjoittanut Eesaurus »

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Nettiyhteys pätkii
« Vastaus #1 : 18.03.10 - klo:16.25 »
Ainoastaan wlan on minulla pätkinyt 9.10 network-manager:in kanssa. Wicd korjasi tuon probleeman.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3417
    • Profiili
Vs: Nettiyhteys pätkii
« Vastaus #2 : 18.03.10 - klo:19.25 »
Jep. Vanhempien koneella on tuo netin pykiminen, mutta ei se tosiaan vaikuttanut miltään käyttisperäiseltä. Kokeilin uudella modeemin ja koneen välisellä johdolla, kerran pätkäisi heti silläkin, mutta sitten asettui ja yhteys pysyi päällä parisen tuntia, ja toimi, kun poistuin paikalta.

Saa nyt nähdä, ei tuosta mitään varmaa vielä osaa sanoa. Jos vielä pätkii, kokeilen toisella modeemilla.

Saa toki heitellä vinkkejä, jos jotain tulee mieleen.

Lisäys: Kyseessä kaapelilaajakaista.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Nettiyhteys pätkii
« Vastaus #3 : 18.03.10 - klo:20.10 »
Teoriassa voi olla joku verkkokortin/ajurin konffausjuttu, mutta en oikein usko. Eihän niitä Ubuntussa edes konffata yleensä mitenkään.

Verkkokaapelin ongelmaan en usko - jollei se sitten ole mekaanisesti tuhottavana koko ajan, esim. sänkyn jalan alla, ja sikäli kuilun partaalla - tuskin on tilanteesi.

Sen sijaan modeemissa on yleensä ns. nattaus, reitittimeksi (router) sitä kehuvat. Olen käyttänyt  viime vuosien aikana useampia, muutamalta eri valmistajalta ja ne ovat KAIKKI olleet surkeita. Viimeisin esimerkiksi pätkäisee VARMASTI  kun käynnistää 3:n samanaikaisen latauksen ja se on ollut niistä paras. Joten yleensä ongelmat ovat liittyneet epäsuorasti purkin kuormitukseen - ei taida olla kuitenkaan siitä kyse tässä tapauksessa. Mutta sinänsä en pitäisi yhtään ihmeenä jos pätkiminen johtuu tästä purkista. Siis ongelma ei välttämättä ole tässä modeemipuolessa vaan nattauspuolessa.

Nykyinen on lähes 200 euroa maksava Ciscon nimellä myytävä (Linksys) - se ei ole pätkäissyt kertaakaan viimeisen 3 kuuukauden aikana - joten kunnollisiakin on myynnissä, mutta hinnat ovat erit.

Tarkoitan edellisellä oikeastaan vain sitä, että jos ja kun ei ole kyse useista samanaikaisista käyttäjistä ja kovasta kuormasta, niin jollakin YHTÄÄN kunnollisella purkilla pitäisi toimiakin ihan asiallisesti normaalissa käytössä.

Windows puolella hommaa voisi monitoroida helposti Ping Plotter nimisellä shareware ohjelmalla (varmaankin kaikki versiot käy - itse ole käyttänyt hyvin vanhaa versiota). Voisit laittaa sen piirtämään grafiikkaa koko ajan ja voisit sitten jälkeenpäin tutkia mitä tapahtui ja milloin (eli milloin pätkäisi ja miten pitkäksi ajaksi). En ole löytänyt Ubuntuun vastaavaa.
« Viimeksi muokattu: 18.03.10 - klo:20.12 kirjoittanut Ganymedes »

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Nettiyhteys pätkii
« Vastaus #4 : 18.03.10 - klo:21.12 »
Itselläni vanhempi Telewell pätki, Zyxel tuli tilalle ja toiminut ok. Itse olen tosin aina käyttänyt modemia siltaavana.
« Viimeksi muokattu: 18.03.10 - klo:21.15 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Nettiyhteys pätkii
« Vastaus #5 : 18.03.10 - klo:23.00 »
Ei liene Ubuntu -pohjainen ongelma, mutta kysynpä ihan varmuuden vuoksi, että onko mahdollisesti ollut sellaista, että yhteys pätkii Ubuntu 9.10:ssä? Operaattorin mukaan yhteys toimii ja modeemikin on kunnossa. Jäljelle jää siis modeemin ja koneen välinen kaapeli ja itse kone ja/tai käyttis, jossa ongelma luuraa. 

Noin minuutin välein poikkaisee yhteyden poikki, sitten hetken päästä palaa.

Karmicilla tuota ilmiötä on ollut. Minulla se johtui etehernetin je wlanin samanaikaisesta päälläolosta. Wlan yritti tietyin väliajoin kytkeä itseään ja ethernet siksi aikaa katkesi. Se näkyi selvästi lokia katsomalla lokikatselimella daemon.log ja siitä viimeiset rivit. Ongelma poistuu kun valitsee käyttöön jomman kumman, mutta ei molempia. Jos on vain letku, niin poistaa verkkoasetuksista automaattisen kytkeytymisen wlaniin, tai klikkaa kakkosella verkkokuvaketta ja ottaa ruksin pois langattomilta. Tosin jälkimmäisen joutuu tekemään joka käynnistyksen jälkeen.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3417
    • Profiili
Vs: Nettiyhteys pätkii
« Vastaus #6 : 19.03.10 - klo:10.51 »
Juu, kiitoksia vinkeistä. Käynen tänään vilkaisemassa, missä mennään... Hätäpuhelua ei ole tullut, joten yhteys on luultavimmatusti pysynyt toistaiseksi päällä.  ;)

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Nettiyhteys pätkii
« Vastaus #7 : 19.03.10 - klo:12.19 »
Arvaan että tarkoitat pätkimistä ulospäin mentäessä mutta varoiksi silti:  Jos se pätkii ulkoa sisäänpäin tultaessa niin laita se kone pingaamaan jotain netissä vaikka minuutin välein.
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3417
    • Profiili
Vs: Nettiyhteys pätkii
« Vastaus #8 : 19.03.10 - klo:17.03 »
Pelkällä ethernet -piuhan vaihtamisella on ongelma ollut poissa jo noin vuorokauden, joten katson asian ratkenneeksi.