Kirjoittaja Aihe: Kde4 (vs Gnome)  (Luettu 32476 kertaa)

TCR

  • Vieras
Vs: Kde4 (vs Gnome)
« Vastaus #80 : 19.01.08 - klo:22.33 »
Itse tykkään enemmän Gnomesta, vaikka KDE:kin kiinnostaa tai no kiinnosti. Nyt kun tuli tuo Dolfiiini vai mikä lie tuli niin, loppu kiinnostus siihen.

Ei se Konqueror ole sieltä mihinkään kadonnut vaikka Dolphin tulikin oletustiedostoselaimeksi.

sudo apt-get remove dolphin on aika hyvä komento..

r

Jep! Mutta ei oo mitään hinkua katella uudelleen KDE 4 oli mitä oli. Edelleen Gnome on varma toimivuudessaan. Ainakin omassa koneessa. KDE on tyttöille! Vitsi vitsi! Se on tytöille ja pojille, jotka tykkää hienosta ja kiiltävästä :)

KDE on kiva, mutta mulle liikaa. Mahdollisemman vähän krääsää on hyvä!

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Kde4 (vs Gnome)
« Vastaus #81 : 19.01.08 - klo:23.23 »
Liitännäisten hallitseminen on paljon helpompaa kuin vaikka tuliketussa. Flash 9r48 ei ole mikään ongelma. 9r115 ei toimi, kiitos Adobe!

Tämä on todella mukavaa uusien asennusten kannalta (jollaisen minäkin tässä juuri jouduin tekemään). Vanhaa versiota ei saa mistään suoraan joten paketinhallinnassa oleva vanhan version paketti on yksikäsitteisesti rikki.

Onneksi Adobe tarjoaa nuo vanhat versiot yhdessä reilun 60 megan zipissä. On tämä tyhjää parempi. Latasin tuon paketin, purin sen ja kopioin version 9r48 oikealla nimellä oikeaan hakemistoon www-palvelimelleni. Sitten asetin /etc/hosts-tiedostossa macromedian latauspalvelimen osoittamaan www-palvelimeni IP-osoitteeseen. Tämän jälkeen vanhan paketin asentaminen onnistui nätisti paketinhallinnan kautta.

Lainaus
Parhaillaan 20 tabia käytössä - eikä tunnu missään.

Miten tuollaisen määrän voi hallita? Minulla on tällä hetkellä yhdeksän auki ja se alkaa olla maksimi. Jos tabit rivittyisivät useammalle riville niin sitten tuota ongelmaa ei olisi mutta nyt tabien leveydet kapenevat liikaa eikä välilehdillä olevia sivuja pysty tunnistamaan.

Lainaus
Esim missähän muissa selaimissa on ylös -näppäin oletuksena. Erittäin käyttökelpoinen.

Olen täysin samaa mieltä. Järkevästi toteutetuilla sivustoilla tuo on erittäin näppärä.

Muistaakseni yksi näkemäni argumentti Dolphinin puolesta Konqueroria vastaan oli se että Konquerorissa näkyy selainpuolella tiedostoselaimeen liittyviä toimintoja kuten esimerkiksi tuo ylempään hakemistoon siirtävä nuoli. Tuon perustelun mukaan Konquerorissa ei siis tarvitsisi olla tuota nappia jos se olisi pelkkä nettiselain.

Sanomattakin lienee selvää että minä olen tuon kanssa eri mieltä.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Kde4 (vs Gnome)
« Vastaus #82 : 19.01.08 - klo:23.50 »

Lainaus
Parhaillaan 20 tabia käytössä - eikä tunnu missään.
Miten tuollaisen määrän voi hallita? Minulla on tällä hetkellä yhdeksän auki ja se alkaa olla maksimi. Jos tabit rivittyisivät useammalle riville niin sitten tuota ongelmaa ei olisi mutta nyt tabien leveydet kapenevat liikaa eikä välilehdillä olevia sivuja pysty tunnistamaan.

Noh .   :D Mielestäni 1440x900 20 tabia on aika välttävästi hallittavissa. Osittain kovin riippuvasita sisällöstä ja käyttääkö kuvakkeen sijasta sulkemisnäppäintä. Itselläni nämä on yhdistetty ns "piilotettu ominaisuus".

Konquerorin piilotetut ominaisuudet:
http://news.softpedia.com/news/Hidden-KDE-Options-and-Features-53213.shtml
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Kde4 (vs Gnome)
« Vastaus #83 : 20.01.08 - klo:00.11 »
Lainaus
Parhaillaan 20 tabia käytössä - eikä tunnu missään.
Miten tuollaisen määrän voi hallita? Minulla on tällä hetkellä yhdeksän auki ja se alkaa olla maksimi. Jos tabit rivittyisivät useammalle riville niin sitten tuota ongelmaa ei olisi mutta nyt tabien leveydet kapenevat liikaa eikä välilehdillä olevia sivuja pysty tunnistamaan.

Noh .   :D Mielestäni 1440x900 20 tabia on aika välttävästi hallittavissa.

Itselläni resoluutio on 1680x1050 mutta selain vie harvoin enempää kuin puolet leveydestä.

Lainaus
Osittain kovin riippuvasita sisällöstä ja käyttääkö kuvakkeen sijasta sulkemisnäppäintä.

Itse käytän yleensä pikanäppäintä.

Lainaus
Konquerorin piilotetut ominaisuudet:
http://news.softpedia.com/news/Hidden-KDE-Options-and-Features-53213.shtml

Täytyypä lukaista läpi jos oppisi jotain uutta.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Kde4 (vs Gnome)
« Vastaus #84 : 20.01.08 - klo:01.21 »
Taidan olla (taaskin) aika valtavirtaa vastaa uiva kiisi. Niin monta kertaa kun olen KDE:tä kokeillut, aina sen lelumainen ulkonäkö, sekavuus ja vakio-ohjelmien omituiset tavat (mm. valikoita pystysuoraan vasempaan reunaan jne.) ovat kääntäneet vatsani ja silmät ympäri.

Vasta nyt KDE4:n julkaisun jälkeistä nopeaa kehitystä seurattuani voisin ajatella sitä joskus käyttävänikin.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Kde4 (vs Gnome)
« Vastaus #85 : 21.01.08 - klo:11.13 »
Liitännäisten hallitseminen on paljon helpompaa kuin vaikka tuliketussa. Flash 9r48 ei ole mikään ongelma. 9r115 ei toimi, kiitos Adobe!

Tämä on todella mukavaa uusien asennusten kannalta (jollaisen minäkin tässä juuri jouduin tekemään). Vanhaa versiota ei saa mistään suoraan joten paketinhallinnassa oleva vanhan version paketti on yksikäsitteisesti rikki.

Onneksi Adobe tarjoaa nuo vanhat versiot yhdessä reilun 60 megan zipissä. On tämä tyhjää parempi. Latasin tuon paketin, purin sen ja kopioin version 9r48 oikealla nimellä oikeaan hakemistoon www-palvelimelleni. Sitten asetin /etc/hosts-tiedostossa macromedian latauspalvelimen osoittamaan www-palvelimeni IP-osoitteeseen. Tämän jälkeen vanhan paketin asentaminen onnistui nätisti paketinhallinnan kautta.

Palataan asiaan. Tuo edllinen flash on kuulemma  tietoturvariski (no täytyy myöntää, että se ei ollut tässä kokeilun takana ensisijaisesti  ::)).

En tiedä onnistuuko Kubuntussa, mutta

http://mikearthur.co.uk/?p=171

toimii minulla. Tosin 64 bittisessä pari klikkausta ei riitä  :P.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: Kde4 (vs Gnome)
« Vastaus #86 : 21.01.08 - klo:11.42 »
Niin monta kertaa kun olen KDE:tä kokeillut, aina sen lelumainen ulkonäkö, sekavuus ja vakio-ohjelmien omituiset tavat (mm. valikoita pystysuoraan vasempaan reunaan jne.) ovat kääntäneet vatsani ja silmät ympäri.

Älä muuta sano, se KDE- sininen ja kuvakkeiden väritys on jotakin aivan hirveätä. Samoin kiinnitin huomioni  älyttömään valikkoratkaisuun, ja mitä helvettiä varten pitää vaikeakäyttöiset alavalikot vielä tehdä? Itseasiassa XFCE:n/Fluxboxin sotkisin tähän, koska se hiiren oikean näppäinen takaa löytyvä valikko on erittäin näppärä...

Siduxin tuossa asensin ( Ihan kiva taustakuva, hirveät valikot ja ikonit ja Kongueror- oletustema, ehkä helppo muokata, työkaluja tähän ainakin näköjään löytyy...), mutta on se vaan esim wlanin (Broadcom 43xx) toimintaan saattaminen tolkuttoman vaikeaa minulle. Siduxin omia hallintaohjelmia on pari, ja siihen kun sotketaan KDE:n työkalut, epäilen, että eri hallintaohjelmat tappelevat keskenään, koska nyt tuo Sidux ei talleta asetuksia. Siduxfoorumeita nyt apuja kalastan...

Taidan olla liian tyhmä KDE:lle (muistelkaa erään linuxgurun lausahdusta...) ja/tai Siduxille... Sekä Fedora että Ubuntu löysivät ko. wlanpiirin kuitenkin "out of the box", ja Wolvixissakin riitti windows- ajurien asennus, niin pelitti.

Näin tällä kertaa, Higg


MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Kde4 (vs Gnome)
« Vastaus #87 : 21.01.08 - klo:11.51 »
Niin monta kertaa kun olen KDE:tä kokeillut, aina sen lelumainen ulkonäkö, sekavuus ja vakio-ohjelmien omituiset tavat (mm. valikoita pystysuoraan vasempaan reunaan jne.) ovat kääntäneet vatsani ja silmät ympäri.

Minä kun kuvittelin, että Linuxin käyttäjät ovat avoimia kaikelle uudelle ja aikaisemmista ratkaisusita poikkeaville käytännöille?  8)

Ja jos haluaa kokeilla ihan puhdasta KDE:tä niin kuin se julkaistaan, kannattaa kokeilla Slackwarea KDE:llä, siinä ei tietääkseni ole mitään distron tekijän virityksiä ja muokkauksia. Debianin KDE taitaa myös tulla suoraan sylttytehtaalta.
« Viimeksi muokattu: 21.01.08 - klo:11.55 kirjoittanut MikkoJP »

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Kde4 (vs Gnome)
« Vastaus #88 : 21.01.08 - klo:14.32 »
Niin monta kertaa kun olen KDE:tä kokeillut, aina sen lelumainen ulkonäkö, sekavuus ja vakio-ohjelmien omituiset tavat (mm. valikoita pystysuoraan vasempaan reunaan jne.) ovat kääntäneet vatsani ja silmät ympäri.
XFCE:n/Fluxboxin sotkisin tähän, koska se hiiren oikean näppäinen takaa löytyvä valikko on erittäin näppärä...
ai, itsellä eräässä XFCE -jakelussa (voi johtua myös päällä oletuksena pyörineestä Enlightenment 17:sesta) ei siitä oikeasta näppäimestä tapahtunut mitään, eik kyllä oikein mistään muustakaan näppäimestä, ei edes Ctrl+Alt+Backspace tai Ctrl+Alt+Deletestä (kyllä, MOLEMPIA oltaisi tarvittu siinä, SAM on perseestä...)
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: Kde4 (vs Gnome)
« Vastaus #89 : 21.01.08 - klo:14.53 »
ai, itsellä eräässä XFCE -jakelussa (voi johtua myös päällä oletuksena pyörineestä Enlightenment 17:sesta) ei siitä oikeasta näppäimestä tapahtunut mitään, eik kyllä oikein mistään muustakaan näppäimestä,

Kyllä Wolvixissa oikea painike tuo nätin valikon esiin, piti oikein tarkistaa .Ja se Sam on niin vihreä, ettei sitä ilman kepun jäsenkirjaa voi käyttää...

Hig

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11447
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Kde4 (vs Gnome)
« Vastaus #90 : 21.01.08 - klo:16.17 »
Samoin Zenwalkissa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Kde4 (vs Gnome)
« Vastaus #91 : 21.01.08 - klo:18.36 »
Palataan asiaan. Tuo edllinen flash on kuulemma  tietoturvariski (no täytyy myöntää, että se ei ollut tässä kokeilun takana ensisijaisesti  ::)).

Näitä suljetun koodin iloja. On se kiva että korjauksia ei voida backportata vanhoihin versioihin jotka toimisivat kaikissa selaimissa.

Lainaus
En tiedä onnistuuko Kubuntussa, mutta
http://mikearthur.co.uk/?p=171
toimii minulla. Tosin 64 bittisessä pari klikkausta ei riitä  :P.

Kiitos vinkistä. Kommenttien perusteella Kubuntu Gutsyssä ei KMPlayeriin ole käännetty npp-backendiä mukaan (ja eihän siinä voisikaan olla koska se on vasta 0.10.0 versiosta lähtien mukana ja Gutsyssä on 0.9.4a). Pitää varmaan kokeilla tehdä oma käännös tuosta tuoreemmasta versiosta ja kokeilla sitten toimintaa.
« Viimeksi muokattu: 21.01.08 - klo:18.56 kirjoittanut mgronber »

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Kde4 (vs Gnome)
« Vastaus #92 : 21.01.08 - klo:22.06 »
Niin monta kertaa kun olen KDE:tä kokeillut, aina sen lelumainen ulkonäkö, sekavuus ja vakio-ohjelmien omituiset tavat (mm. valikoita pystysuoraan vasempaan reunaan jne.) ovat kääntäneet vatsani ja silmät ympäri.

Minä kun kuvittelin, että Linuxin käyttäjät ovat avoimia kaikelle uudelle ja aikaisemmista ratkaisusita poikkeaville käytännöille?  8)
Hei, minä sentään testaan aktiivisesti uutta KDE4:ää, enkä teilaa sitä suoralta kädeltä niin kuin monet vanhan KDE 3.5:n hehkuttajat. Tuon antiikkiselta näyttävän työpöytäympäristön lelumaista ulkonäköä, sekavia valikoita ja epä-ergonomisia pystysuoria valikkotekstejä olen arvostellut.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Kde4 (vs Gnome)
« Vastaus #93 : 21.01.08 - klo:22.50 »
Kuvakaappausten perusteella KDE alkaa vaikuttamaan minun silmissäni antiikkiselta 3.1 kohdalla:
http://kde.org/screenshots/
Makunsa kullakin  :).
Toisaalta en näe paljoa käytännön eroa 4 versioon (sanokaa mitä sanotte) lukuunottamatta sen keskeneräisyyttä.
Samallainen Kate siellä pytysuorine teksteineen on...
Tietysti vaikutelma on erilainen vaikkapa jos sattuukin avaamaan tiedoston KWritessa.
No laitetaan Dominoa, Everaldon CrystalProject kehiin niin ollaan jo kaukana perinteisestä 3.5. 
Salai määrittelkin ensimmäistä kertaa kunnolla tuon Crystal SVG:n: "lelu".

VirtualBoxissa majailevasta Kubuntu-KDE4 (miten susessa?) puuttuu paljon haluamiani ominaisuuksia/ohjelmia, kuten www-hakupalkki Konquerorissa (konqueror 4.0  ei muuten  renderöi google.fi oikein ainakaan minulla). Toisaalta VirtualBoxissa ei pahemmin viitsi alkaa säätämään ja kääntämään. Katsellaan taas tarkemmin 4.0.1 jos siihen päivittyy.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11447
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Kde4 (vs Gnome)
« Vastaus #94 : 22.01.08 - klo:16.50 »
Kun tutkin noita screenshotteja niin voisin jopa kuvitella siirtyväni KDE:hen kun 4.1 ilmestyy...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Kde4 (vs Gnome)
« Vastaus #95 : 22.01.08 - klo:17.42 »
samma här ...koekäytän kylläkin jo... ;-)
tää kun paranee liki joka pv joltain osin
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: Kde4 (vs Gnome)
« Vastaus #96 : 21.05.08 - klo:13.23 »

Kubuntu 8.04 KDE 4.0 tässä testissä. Pakko oli kokeilla...

- Asentui ok.
- Päivitykset jumissa asennuksen jälkeen, Adept herjasi jotakin...
- Adept vaikuttaa kököltä.
- Kubuntu löysi broadcom- wlanpiirini, mutta ko piirin asennus jäi  27%.
- Tässä vaiheessa muistin, että restricted extras- paketti pitikin ajaa, jotta wlan toimisi. Ei antanut vinkkiä Kubuntu ei...
- Adeptista en löytänyt- hämärä
- No hain ja terminaalissa:sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras
- Ei asentunut, herjoja...
- Lisätutkimuksia, ja löytyi linkki, jonka mukaan Kubuntulle on oma restricted- paketti sekä Firefoksia yritin asentaa tuon kökkö Konquerorin tilalle : sudo apt-get install kubuntu-restricted-extras firefox gtk-qt-engine-kde4
- Ei perhana, ei asentunut vieläkään! Lisää herjoja...
- Luin hieman tarkemmin mitä terminaaliohjelma herjaa, ja sieltä löytyi ohje myös pakettienhallintasoftan korjaukseen: sudo dpkg --configure -a
- No nyt lähti asentumaan, ensin tuo Ubuntupaketti ja heti perään Kubuntun oma paketti?? Noh, ei haitannut menoa...

Eli nyt toimii, mutta hieman betafiilis tuon paketinhallinnan jumissaolon takia...

KDE4:
- Vistalook
- Erittäin hämärä valikkosysteemi klikattavine alavalikkoineen. ÄRSYTTÄVÄ. Jos en löydä korjausta normaaliin päin, jää kokeilu lyhyeksi.
- Ohjelmat suurelta osin ei- tuttuja, täytyy tutustua. Kuvankäsittelysofta ainakin puuttui kokonaan. Samoin näköjään poltto- ohjelma?
- Mielestäni boottausnopeus siihen, että kaikki hässäkät toimivat hitaampaa kuin 7.10 Gnomella. Varsinkin Wlanverkon löytyminen odotuttaa itseään.

Vähän tympääntynyt fiilis, mutta katsellaan vielä, ennenkuin tuomitaan...

Higg











vpv

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 185
  • 3 * Fedora + OpenWRT
    • Profiili
    • Fedora-sivuni
Vs: Kde4 (vs Gnome)
« Vastaus #97 : 21.05.08 - klo:14.02 »
- Erittäin hämärä valikkosysteemi klikattavine alavalikkoineen. ÄRSYTTÄVÄ. Jos en löydä korjausta normaaliin päin, jää kokeilu lyhyeksi.
- Ohjelmat suurelta osin ei- tuttuja, täytyy tutustua. Kuvankäsittelysofta ainakin puuttui kokonaan. Samoin näköjään poltto- ohjelma?

Muu osa postistasi on varmaan osin distrospesifistä, Fedora 9:n ja KDE 4.0.4:n kanssa ei ole ollut erityisempiä ongelmia. Valikon saa vaihdettua vanhan näköiseksi, siihen on olemassa ns. plasmoid. Klikkaa sitä paneelia hiiren kakkosnapilla ja sitten sitten jotain "Lisää paneeliin" tai vastaavaa. (Käytän nyt tosin itse Gnomea, kun en vain jotenkin ole tottunut tuohon uuteen KDE:hen, joten en voi tarkkaan katsoa.) Toinen valikkovaihtoehdoista on perinteinen ja toinen tuo uusi, ainakin Fedorassa. Tosin vanhassa valikossa taas sitten hiiren kakkosnappi toimii vain samoin kuin ensimmäinenkin, joten uusi valikko on hyvä säilyttää esim. työpöydällä, pystyy sitten siitä kakkosnapilla lisäämään ohjelmien kuvakkeita vaikka helposti työpöydälle jne.

Kuvankäsittely- ja poltto-ohjelmat ovat ainakin Fedora 9:ssä vielä KDE3-versioita, mutta K3B ja Krita ovat saatavissa asennuslähteistä.

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Kde4 (vs Gnome)
« Vastaus #98 : 22.05.08 - klo:13.48 »
- Erittäin hämärä valikkosysteemi klikattavine alavalikkoineen. ÄRSYTTÄVÄ. Jos en löydä korjausta normaaliin päin, jää kokeilu lyhyeksi.

Fedorassa napsautetaan käynnistysvalikkoa oikealla hiiripainikkeella ja valitaan klassinen tyyli. Ehkä toimii myös Ubuntussa? Muutenkin nuo kommenttisi ovat vähän tyyliä: "Tää ei oo niinku Ubuntussa, tää on paska"  (vrt. "tää ei oo niinku Windowsissa, tää Linux on paska"  ;) )

Mulla taas meni jonkun aikaa siihen, että oivalsin kbabel-ohjelman olevan kde3-historiaa. Tilalla on nyt kaider.

openSUSE 11.0:n uusin  beta tuntuu kyllä parhaalta näistä kokeilemistani KDE4-virityksistä, vaikka siinäkin on vielä kovakuoriaisia.
« Viimeksi muokattu: 22.05.08 - klo:14.03 kirjoittanut MikkoJP »

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Kde4 (vs Gnome)
« Vastaus #99 : 22.05.08 - klo:14.01 »
Ehdotan että kaikki postit yleisellä alueella joissa esiintyy sanat "kde", "gnome" ja "parempi" poistetaan automaattisesti.

KANNATAN *käsi ylhäällä*
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB