Kirjoittaja Aihe: Windows yhdistää mökillä modeemin verkkoon, Ubuntu ei yhdistä (RATKAISTU)  (Luettu 1759 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2423
    • Profiili
Windows yhdistää mökillä modeemin verkkoon, Ubuntu ei yhdistä, vaan vaatii salasanaa. Modeemiin pitäisi voida yhdistää ilman salasanaa ja Windows tekeekin niin. Jostain syystä Ubuntu (23.04)  taas vaatii salasanan eikä suostu yhdistämään.
Minulla on mökillä 2 läppäriä. Toinen on ikivanha Kubuntu, joka toimii kaupungissa hienosti ja on muutenkin edelleen hyvin käyttökelpoinen. Toinen taas on uudempi double boot läppäri, jossa on molemmat järjestelmät, Windows ja Ubuntu. Siinäkään Ubuntu ei yhdistä nettiin, mutta Windows kuten jo kirjoitin, sen sijaan tekee sen.

Mikäköhän minun asetuksissani mättää. Sekä puhelin että Windows kuitenkin pääsevät nettiin
« Viimeksi muokattu: 12.06.23 - klo:12.30 kirjoittanut Pontus12 »

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3326
    • Profiili
Oliskohan käyttäjäoikeuksissa häikkää, en nyt muista mutta mahtaako olla joku network-users ryhmä tms missä pitäisi olla jäsenenä?
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16281
    • Profiili
Onko modeemi erillinen purkki, johon tietokone kytkeytyy langattomasti wifin kautta? Siinä tapauksessa tarvitset modeemin wifi-hotspotin salasanan. Veikkaan, että olet onnistunut antamaan sen oikein Windowsissa joskus menneisyydessä, jolloin Windows pystyy kirjautumaan verkkoon edelleen. Ubuntussa taas et ole antanut verkon oikeaa salasanaa.

Mitä siinä modeemin pohjassa tai kyljessä olevassa tarrassa kerrotaan?

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2423
    • Profiili
Kun hankin mökille kolmeksi kuukaudeksi nettiliittymän, minulle sanottiin, että se yhdistää automaattisesti internetiin ja salasanaa ei tarvita. Windows ei kysynyt salasanaa, vaan yhdisti suoraan, kuten minulle oli kerrottu. Ihmettelin sitä itsekin, mutta se toimi. Samoin tekee android puhelimeni.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16281
    • Profiili
Kun hankin mökille kolmeksi kuukaudeksi nettiliittymän, minulle sanottiin, että se yhdistää automaattisesti internetiin ja salasanaa ei tarvita. Windows ei kysynyt salasanaa, vaan yhdisti suoraan, kuten minulle oli kerrottu. Ihmettelin sitä itsekin, mutta se toimi. Samoin tekee android puhelimeni.

Okei, sitten tarvitaan lisätietoja modeemin mallista ja palveluntarjoajan käyttöopas, josta selviää miten wifi-yhteys on konfiguroitu. Kuulostaa vähän erikoiselta, että se olisi oletuksena avoin.

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1200
    • Profiili
Windows yhdistää mökillä modeemin verkkoon, Ubuntu ei yhdistä, vaan vaatii salasanaa. Modeemiin pitäisi voida yhdistää ilman salasanaa ja Windows tekeekin niin. Jostain syystä Ubuntu (23.04)  taas vaatii salasanan eikä suostu yhdistämään.
Olethan laittanut kainosti pyydetyn  salasanan Ubuntu-jakelussasi.
Ubuntun verkkoyhteys hyvin muistaa minua paremmin tuon salaperäisen numero ja kirjainyhdistelmän.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2423
    • Profiili
Olen laittanut aina salasana ao. Ubuntussa ja myös nyt tässä koneessa joka on doubleboot eli minulla on Windows ja Ubuntu 23.04. Toisessa koneessani on pelkästään melko vanha Kubuntu. Muistaakseni 20.04 lts.

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1200
    • Profiili
Windows yhdistää mökillä modeemin verkkoon, Ubuntu ei yhdistä, vaan vaatii salasanaa. Modeemiin pitäisi voida yhdistää ilman salasanaa ja Windows tekeekin niin. Jostain syystä Ubuntu (23.04)  taas vaatii salasanan eikä suostu yhdistämään.
Minulla on mökillä 2 läppäriä.
Tiettömien taipaleiden taakse kannan niin monta raahattavaa konetta (ja niihin sopivia ulkoisia kiintolevyjä erilaisine Linux-jakeluineen - alue on Microsoft Windows -vapaa-alue), kuin luulen kulloinkin tarvittavan tai jaksan kantaa.
Yllättäen Xubuntu/Ubuntu -jakelun kanssa oli ongelmia puhelimen tarjoaman WiFi-verkon kanssa. Ongelma ratkesi editoimalla nimipalvelin tiedostoa.
/etc/resolv.conf
Koodia: [Valitse]
cat /etc/resolv.conf
# This is /run/systemd/resolve/stub-resolv.conf managed by man:systemd-resolved(8).
# Do not edit. ...
Usein olen käyttänyt puhelimen tarjoamaa USB-yhteyttä kulloisenkin laitteen vuorovaikutukseen.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2423
    • Profiili
Puhelimesta saan verkon jaettua ns. hotspotin kautta ja se toimii molemmissa järjestelmissä. Sen sijaan mökin modeemiin hankkimani elisa verkko toimii vain Windowsissa. Asetusten mukaan verkko on salaamaton.

Tänään kokeilin kuitenkin uudelleen Ubuntua ja yllätys yllätys, se pääsi heti verkkoon ja internetyhteys toimi kuten ennenkin. Merkitsen aiheen ratkaistuksi, vaikka en ymärräkään, missä oli vika. Pääasia on kuitenkin, että internet toimii jälleen normaalisti Ubuntussa.
« Viimeksi muokattu: 12.06.23 - klo:12.29 kirjoittanut Pontus12 »