Kirjoittaja Aihe: ääniasetukset  (Luettu 6608 kertaa)

pulis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 242
    • Profiili
ääniasetukset
« : 27.12.08 - klo:02.16 »
mitäs muita ääniasetustiedostoja on muuta kuin ~/.asoundrc

nyt on alla uusi tietokone ja vanha äänikortti, ja ääniasetukset ovat ns. persellään.

petteriIII

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 668
    • Profiili
Vs: ääniasetukset
« Vastaus #1 : 27.12.08 - klo:08.24 »
Viestiesi lukumäärästä päätellen sinä et tätä neuvoa tarvitse, mutta muille se saattaa olla hyödyllinen: jostainsyystä on vaikeaa huomata, että ilmoitusalueella oleva 'kovaäänisen kuva' omaa myös 'ominaisuudet'. Siis kun näpäyttää sitä kovaäänisen kuvaa hiiren oikealla ja valitsee 'avaa äänenvoimakkuuden hallinta' niin saa vähän enemmän säätömahdollisuuksia eikä tarvitse jotain 'alsamixerguita'.

Piraja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 155
  • avatar on foorumissa
    • Profiili
Vs: ääniasetukset
« Vastaus #2 : 27.12.08 - klo:12.24 »
Joissain tapauksissa esim. GNOME ALSA Mixerin asentaminen kuitenkin kannattaa, kun pelkkä GNOME Volume Manager (vai Controlko se nyt oli) ei sisällä esim. Headphone Jack Sense -valintaa. Joissakin makkinoissa ääntä ei saa kuulumaan pelkistä kuulokkeista jos tuota valintamahdollisuutta ei ole.

pulis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 242
    • Profiili
Vs: ääniasetukset
« Vastaus #3 : 27.12.08 - klo:21.45 »
hmm, joo.
siis tarkoitus oli kysyä noista ääniasetuksista, olisin kopioinut ne vanhalta koneelta uudelle.

olen nyt saanut äänet kuulumaan about kunnolla joka ohjelmassa.
youtubessa äänet tulevat vielä jostain syystä vain korvakuulokeliitännästä.

* edit * haluaisin vieläkin tietää nuo tiedostonnimet *
« Viimeksi muokattu: 27.12.08 - klo:22.32 kirjoittanut pulis »

Timo Tamminen

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 571
    • Profiili
Vs: ääniasetukset
« Vastaus #4 : 27.12.08 - klo:21.47 »
Joissain tapauksissa esim. GNOME ALSA Mixerin asentaminen kuitenkin kannattaa, kun pelkkä GNOME Volume Manager (vai Controlko se nyt oli) ei sisällä esim. Headphone Jack Sense -valintaa. Joissakin makkinoissa ääntä ei saa kuulumaan pelkistä kuulokkeista jos tuota valintamahdollisuutta ei ole.

Mutta GNOME ALSA Mixerkään ei sisällä bassonsäätöominaisuutta mitä kaipaisin kaikista eniten. Creativelta lienee turha odottaa Linux-tukea Audigy SE:hen. Nyt kaikki bassonsäätömahdollisuudet ovat rajoittuneet eri ohjelmien mukana tuleviin equalizereihin, mikä on perseestä.
Ubuntu 20.04 LTS
Kubuntu 22.04 LTS
Intel Core i5-10400F
Nvidia GeForce GTX 1660 Super 6 Gt
16 Gt RAM
Intel nvme ssd 512 Gt
Samsung Spinpoint F1 640Gt SATA

Piraja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 155
  • avatar on foorumissa
    • Profiili
Vs: ääniasetukset
« Vastaus #5 : 28.12.08 - klo:02.33 »
youtubessa äänet tulevat vielä jostain syystä vain korvakuulokeliitännästä.
Sama vika Rahikaisella! Kerro jos löydät tähän ratkaisun...

pulis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 242
    • Profiili
Vs: ääniasetukset
« Vastaus #6 : 28.12.08 - klo:04.53 »
olen kyllä nyt ihan satavarma, että sain sen viimeksi toimimaan /etc/pulse/daemon.conf
lisäämällä rivin
default-sample-channels = 6
mutta tällä kertaa ei ny toimi. pkrl. hajottaa.

Piraja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 155
  • avatar on foorumissa
    • Profiili
Vs: ääniasetukset
« Vastaus #7 : 07.01.09 - klo:04.41 »
No niin, minun tapauksessani ääniongelmat ratkesivat kun lisäsin rivin
Koodia: [Valitse]
options snd-hda-intel model=laptoptiedoston /etc/modprobe.d/alsa-base alkuun. Tämä siis toimii esim. HP Compaq 6735S -läppärillä, mutta itse kunkin täytyy tarkistaa omakohtaisesti sisältyykö asiaankuuluvan ohjaimen nimi tuohon tiedostoon, eikä oikea rivi löydy tässä tapauksessa lottoamalla (vaan esim. googlaamalla). Ikävä bugi(?) että tuota joutuu käsin editoimaan.

Äänen laatu parani dramaattisesti ja juutjuubit kuuluvat nyt myös kaiuttimista.
« Viimeksi muokattu: 07.01.09 - klo:04.49 kirjoittanut Piraja »

syväpaahto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 137
    • Profiili
Vs: ääniasetukset
« Vastaus #8 : 11.01.09 - klo:22.29 »
olen kyllä nyt ihan satavarma, että sain sen viimeksi toimimaan /etc/pulse/daemon.conf
lisäämällä rivin
default-sample-channels = 6
mutta tällä kertaa ei ny toimi. pkrl. hajottaa.

Ääni menee nyt varmasti pulseaudiolle eikä alsalle?
Oletko harkinnut mahdollisuutta määritellä useampia kanavointeja "/etc/pulse/default.pa"-tiedostoon.
esim:
Koodia: [Valitse]
load-module module-alsa-sink device=hw:0,0 sink_name=kuulokkeet channels=2
load-module module-alsa-sink device=hw:0,1 sink_name=surround channels=6
(riippuen tietysti mitä laitteita sinulla "aplay -l"  päätteessä tulostaa, suora copy/paste tuskin toimii):

Sitten voisit vaihtaa äänen kulkureittiä "Pulseaudio Device Chooserilla" tai päätteestä. En muista kuuluko edellä mainittu alkuperäiseen asennukseen.

moongoose

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: ääniasetukset
« Vastaus #9 : 05.04.09 - klo:18.01 »
Moro! Mulla täysin sama ongelma ja läppärin malli mutta ei lähde workkimaan useista yrityksistä huolimatta. Eli viittitkö laittaa rivin kokonaisuudessan millä se pitäisi toimia kun ei tyhmä tajua???
No niin, minun tapauksessani ääniongelmat ratkesivat kun lisäsin rivin
Koodia: [Valitse]
options snd-hda-intel model=laptoptiedoston /etc/modprobe.d/alsa-base alkuun. Tämä siis toimii esim. HP Compaq 6735S -läppärillä, mutta itse kunkin täytyy tarkistaa omakohtaisesti sisältyykö asiaankuuluvan ohjaimen nimi tuohon tiedostoon, eikä oikea rivi löydy tässä tapauksessa lottoamalla (vaan esim. googlaamalla). Ikävä bugi(?) että tuota joutuu käsin editoimaan.

Äänen laatu parani dramaattisesti ja juutjuubit kuuluvat nyt myös kaiuttimista.
???

Piraja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 155
  • avatar on foorumissa
    • Profiili
Vs: ääniasetukset
« Vastaus #10 : 06.04.09 - klo:00.18 »
Moro! Mulla täysin sama ongelma ja läppärin malli mutta ei lähde workkimaan useista yrityksistä huolimatta. Eli viittitkö laittaa rivin kokonaisuudessan millä se pitäisi toimia kun ei tyhmä tajua???
Hmm... se on siinä kokonaisuudessaan, mitään muuta en lisännyt. Eli kopioi tuo rivi

Koodia: [Valitse]
options snd-hda-intel model=laptop
ja sitten esim. Alt+F2 tai terminaaliin

Koodia: [Valitse]
gksudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base
ja liitä rivi tuon tiedoston alkuun, tallenna ja käynnistä hoopee uudelleen. Minulla toimi silloin 7. tammikuuta ja toimii yhä.

moongoose

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: ääniasetukset
« Vastaus #11 : 07.04.09 - klo:09.58 »
Kiitti vastauksesta mutta ei pihaustakaan. Koitin myös vaihtoehtoa model=mobile kun jossain sellainenkin vaihtoehto annettiin. Erroria ei tule missään vaiheessa kommennon jälkeen vaan ääntä ei kerta kaikkiaan vaan kuulu?? Voisiko olla jotain ristiriitoja ajurien kanssa kun olen jo syöttänyt jos jonkilaista vaihtoehtoa vai onko se mahdollista vaan Wintoosa maailmassa...
 :'(
Moro! Mulla täysin sama ongelma ja läppärin malli mutta ei lähde workkimaan useista yrityksistä huolimatta. Eli viittitkö laittaa rivin kokonaisuudessan millä se pitäisi toimia kun ei tyhmä tajua???
Hmm... se on siinä kokonaisuudessaan, mitään muuta en lisännyt. Eli kopioi tuo rivi

Koodia: [Valitse]
options snd-hda-intel model=laptop
ja sitten esim. Alt+F2 tai terminaaliin

Koodia: [Valitse]
gksudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base
ja liitä rivi tuon tiedoston alkuun, tallenna ja käynnistä hoopee uudelleen. Minulla toimi silloin 7. tammikuuta ja toimii yhä.