Kirjoittaja Aihe: liian pieni systeemilevy  (Luettu 2278 kertaa)

anttia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
liian pieni systeemilevy
« : 06.09.06 - klo:15.25 »
Olen asentanut ubuntuni 30gb levylle, ja nyt alkaa pikkuhiljaa käydä ahtaaksi. Muilla levyillä olisi tilaa, minkälaisia mahdollisuuksia olisi jakaa esim tilapäisiä tiedostoja ym. muille levyille. Ohjelmat olen asentanut tuon paketinhallinnan kautta, saako sitä säädettyä asentamaan ohjelmia muille levyille?

lompolo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Re: liian pieni systeemilevy
« Vastaus #1 : 06.09.06 - klo:17.01 »
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get cleanAntaa aluksi lisätilaa. Tämä poistaa asennuspaketit välimuistista.

Tälläkin foorumilla löytyy ohjeita esim. kotihakemiston pistämisestä omalle levylle. En usko, että pelkillä ohjelmilla saa ihan heti 30gb käytettyä.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: liian pieni systeemilevy
« Vastaus #2 : 06.09.06 - klo:18.34 »
Olen asentanut ubuntuni 30gb levylle, ja nyt alkaa pikkuhiljaa käydä ahtaaksi. Muilla levyillä olisi tilaa, minkälaisia mahdollisuuksia olisi jakaa esim tilapäisiä tiedostoja ym. muille levyille. Ohjelmat olen asentanut tuon paketinhallinnan kautta, saako sitä säädettyä asentamaan ohjelmia muille levyille?

Saa. Asia hoituu kun tekee sopivat linkkaukset:

man ln

kertoo miten. Esimerkki:

- on tilaa sisältävä levy, joka on mountattu /mnt/tilaa

- siirretään /usr uudelle levylle:
mv /usr /mnt/tilaa/

- linkataan /usr osoittamaan uudelle levylle:
ln -s /mnt//tilaa/usr /usr

Tämän jälkeen siis /usr hakemisto oikeasti on /mnt/tilaa/usr

Tämä on vain suuntaa antava ohje, kannattaa ensin miettiä miten asian järjestää :)




janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: liian pieni systeemilevy
« Vastaus #3 : 06.09.06 - klo:18.40 »
Saa. Asia hoituu kun tekee sopivat linkkaukset:

man ln

toki se linkkaamallakin onnistuu, mutta onko jotain syytä olla mounttaamatta osiota suoraan oikeisiin mount-pointteihin?
Janne

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: liian pieni systeemilevy
« Vastaus #4 : 06.09.06 - klo:18.43 »
Saa. Asia hoituu kun tekee sopivat linkkaukset:

man ln

toki se linkkaamallakin onnistuu, mutta onko jotain syytä olla mounttaamatta osiota suoraan oikeisiin mount-pointteihin?

Eipä varmaankaan ole, kuten sanottu voi tehdä asiat niin kuin parhaaksi näkee :)


juyli

  • Vieras
Re: liian pieni systeemilevy
« Vastaus #5 : 06.09.06 - klo:23.21 »
toki se linkkaamallakin onnistuu, mutta onko jotain syytä olla mounttaamatta osiota suoraan oikeisiin mount-pointteihin?


Kyllä on, jos halutaan liittää osiolla oleva hakemisto järjestelmään. Osiolla voi olla ihan muutakin tavaraa, joka on liitetty järjestelmään aivan toiseen kohtaan - tai muuten ko. osiolla oleva muu tieto on jätetty liittämättä.
Esitetty /usr-hakemisto tosin oli aika huono esimerkki :(