Ubuntun käyttö > Asentaminen ja käyttöönotto

ongelma ubuntussa

(1/1)

Supremacy:
käyttelen tässä toista päivää ubuntua ja mulla olis sellanen ongelma et ku ei ati:n ajurit toimi.
mulla on ati x800gto R480 corella eli periaatteessa x850. no kuitenkin tuossa asennus oppaassa käytetty ati ajuri ei vain toimi, en saa näyttöä 85 hz :(
ja toinen ongelma on että miksen voi mennä rootilla sisään ubuntun aloitus ikkunasta, kun yritän kirjautua roottiin new login toiminnolla saan vain virheilmoituksen cant login from here tai jotain.
harmittaa vain ku tulee heti pää kipeäksi koneella...

ps. emolevynä on msi neo4 FI

juyli:

--- Lainaus käyttäjältä: Supremacy - 18.04.06 - klo:19.02 ---ja toinen ongelma on että miksen voi mennä rootilla sisään ubuntun aloitus ikkunasta,


--- Lainaus päättyy ---

Ubuntussa ei ole aktivoitu root-tunnusta. Asennuksen yhteydessä annoit käyttäjätunnuksen ja salasanan
"super-käyttäjälle". Tällä super-käyttäjällä on sudo-oikeudet eli hän voi käynnistellä järjestelmänkäyttäjän oikeuksin ohjelmia, jotka vaativat laajemmat oikeudet.
Tämä on ihan Ubuntu-jakelun ominaisuus.
Tuosta virkistystaajuuskysymykseen on vastattu varsin usein. Ehkä haulla palstan keskusteluista löytyisi ratkaisu.

janne:

--- Lainaus käyttäjältä: juyli - 18.04.06 - klo:19.31 ---
--- Lainaus käyttäjältä: Supremacy - 18.04.06 - klo:19.02 ---ja toinen ongelma on että miksen voi mennä rootilla sisään ubuntun aloitus ikkunasta,

--- Lainaus päättyy ---

Ubuntussa ei ole aktivoitu root-tunnusta. Asennuksen yhteydessä annoit käyttäjätunnuksen ja salasanan
"super-käyttäjälle". Tällä super-käyttäjällä on sudo-oikeudet eli hän voi käynnistellä järjestelmänkäyttäjän oikeuksin ohjelmia, jotka vaativat laajemmat oikeudet.
--- Lainaus päättyy ---

juuri näin. itse itseäni lainaten:
"homma onnistuu, mutta se on keskimäärin niin typerää, että sitä ei pidä tehdä. onneksi lähes poikkeuksetta ne jotka sitä mahdollisuutta kaipaavat, eivät tiedä miten se onnistuu ja ne jotka tietävät ymmärtävät olla tekemättä niin."


--- Lainaus käyttäjältä: juyli - 18.04.06 - klo:19.31 ---Tämä on ihan Ubuntu-jakelun ominaisuus.

--- Lainaus päättyy ---

sudon konffaaminen oletuksena on toki ubuntun ominaisuus, mutta rootin loggautumisen estäminen graafiseslle puolelle löytyy toki monista muistakin distroista. vieläpä ihan syystäkin.

pande:
Sellanen ongelma sattuu oleen että oon koittanu testata ubuntu live cd:tä ja se ei suostu toimiin ja näyttiksenä on ati radeon x 200
voiko toimimattomuus johtua näyttiksestä?

janne:

--- Lainaus käyttäjältä: pande - 21.04.06 - klo:17.49 ---Sellanen ongelma sattuu oleen että oon koittanu testata ubuntu live cd:tä ja se ei suostu toimiin ja näyttiksenä on ati radeon x 200
voiko toimimattomuus johtua näyttiksestä?

--- Lainaus päättyy ---

voi ja johtuukin. asentelin tässä aikaisemmin ubuntun koneelle jossa oli ko piirisarjalla varustettu näytönohjain ja tavallinen asennuskaan ei suostunut toimimaan, ennen kuin X:n konffien näytöohjain-osioon lisäsi rivin:
Option "NoAccel" "True".

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

Siirry pois tekstitilasta