Kirjoittaja Aihe: palomuuri  (Luettu 1624 kertaa)

opezz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
palomuuri
« : 30.11.09 - klo:01.15 »
Eli tarttisin suht helppo käyttösen palomuurin, olen aika uusi linuxin käyttäjä ja olen vasta asentanu 9.10 version koneelle.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: palomuuri
« Vastaus #1 : 30.11.09 - klo:01.18 »
Asenna gufw-paketti

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: palomuuri
« Vastaus #2 : 30.11.09 - klo:05.06 »
Eli tarttisin suht helppo käyttösen palomuurin, olen aika uusi linuxin käyttäjä ja olen vasta asentanu 9.10 version koneelle.
Ellet käytä konettasi palvelimena siltaavan modeemin kanssa teet turhaa työtä pohtimalla palomuurin säätöä. Linux ei ole edelleenkään windows, jolla on lukuisia ovia auki pöpöjen tulla Teknisesti ilmaistuna: Linuxissa ei ole oletuksena yhtään prosesssia odottamassa yhteydenottoja ulkomaailmasta, joten pöpöt voivat rauhassa kolkutella portteja, mikään ohjelmanpätkä ei ole lankeamassa palvelupyyntöihin.

Ystävällisin terveisin

Jallu59
« Viimeksi muokattu: 30.11.09 - klo:09.56 kirjoittanut Jallu59 »
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: palomuuri
« Vastaus #3 : 30.11.09 - klo:09.49 »
Kuten Jallu sanoi yllä, voit olla rauhallisin mielin koneellasi aivan vakio Ubuntulla ilman mitään lisukkeita.  Jos siitä huolimatta haluat palomuuria niin helppo, halpa ja nopea tapa on laittaa väliin erillinen laite, kansanomaisesti kutsuttuna "purkki" (kuvannee ulkonäköä) tyyliin Clas Ohlson / Hong Kong/ Biltema/... ym.  Ei maksa paljon mitään, helpot perusasetukset ja tekee tehtävänsä.  Usein nimellä "Internet Gateway", tuotteen nimellä ei muuten liene väliä --- kiinalaisia kaikki.   Samalla tulee NAT ja lokaali DHCP  (192.168.xx.yy) ----  voit liittää helposti monta konetta samalla adsl-liitännällä.   Nämä löytyvät kyllä ADSL-modemistakin kun laittaa sen reitittävään tilaan mutta:  Erillinen palomuuripurkki antaa liittää haluttaessa vaikka webbipalvelimen suoraan kiinni modemiin, ei tarvitse tehdä "reikiä" palomuuriin sen takia.
 
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.