Kirjoittaja Aihe: Omaa /boot osio?  (Luettu 3177 kertaa)

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Omaa /boot osio?
« : 20.08.06 - klo:01.00 »
Jossain konffeissa on nähnyt että boot kansiolle on annettu oma osio. Mitä hyötyä siitä on? Voiko sitä hyödyntää esim dualbooteissa jos käyttää useampaa distroa? Jos voi, voiko sellaseen siirtyä helposti jälkikäteen?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Omaa /boot osio?
« Vastaus #1 : 20.08.06 - klo:01.10 »
Jossain konffeissa on nähnyt että boot kansiolle on annettu oma osio.

minullakin on :)
tosin tuo on itselläni jäänteitä menneiltä ajoilta.

Mitä hyötyä siitä on?

no, jos sen vaikka mounttaa read-onlyna niin sitä ei pysty vahingossa sössimään vaikka järjestelmää voi muuten yllpitää ihan normaalisti.

Voiko sitä hyödyntää esim dualbooteissa jos käyttää useampaa distroa?

ei tule äkkiseltään mieleen miten sitä voisi.

Jos voi, voiko sellaseen siirtyä helposti jälkikäteen?

vaikka ei voisikaan, niin siihen olisi silti helppo siirtyä jälkikäteen ;)
Janne

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Omaa /boot osio?
« Vastaus #2 : 20.08.06 - klo:01.16 »
Ok, kiitti. Eli unohdetaan koko juttu :) Ärsyttää vaan kun joutuu joka distron asennuksen jälkeen hakkeroimaan grubin uudelleen.  :-\

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Omaa /boot osio?
« Vastaus #3 : 20.08.06 - klo:01.19 »
Ok, kiitti. Eli unohdetaan koko juttu :) Ärsyttää vaan kun joutuu joka distron asennuksen jälkeen hakkeroimaan grubin uudelleen.  :-\

ei kai siinä muuta joudu tekemään, kuin kertomaan grubille mistä sen toisen distron kernelit löytyvät kun sille lisää sitä entryä. vai unohdinko nyt jotain?
Janne

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Omaa /boot osio?
« Vastaus #4 : 20.08.06 - klo:01.33 »
Jos mulla on nyt Ubuntu asennettuna osiolle sda5. Sieltä löytyy siis myös /boot/grub kansiot jne. Sitten asennan vaikka Kubuntun osiolle sda1. Grub asentuu uudelleen ja rupeaa käyttämään sen Kubuntun boot sektoria osiolla sda1. Tätä en halua koska se on testiosio joten joudun käynnistämään Ubuntuni uudelleen ja asentamaan grubin uudelleen jotta se rupeis käyttämään sitä sda5 osion boot kansiota.. Oliko tossa mitään tolkkua :D

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Omaa /boot osio?
« Vastaus #5 : 20.08.06 - klo:10.39 »
Jos mulla on nyt Ubuntu asennettuna osiolle sda5. Sieltä löytyy siis myös /boot/grub kansiot jne. Sitten asennan vaikka Kubuntun osiolle sda1. Grub asentuu uudelleen ja rupeaa käyttämään sen Kubuntun boot sektoria osiolla sda1. Tätä en halua koska se on testiosio joten joudun käynnistämään Ubuntuni uudelleen ja asentamaan grubin uudelleen jotta se rupeis käyttämään sitä sda5 osion boot kansiota.. Oliko tossa mitään tolkkua :D

kaiketi siinä jotain tolkkua on :) tosin, kyllähän se grubin voi asentaa uusiksi siinä vaiheessa kun poistaa sen testiasennuksen tai jos haluaa välttämättä, että grub käyttää sitä ubuntun asentamaa grubin menua, niin sen grubin voi kyllä asentaa uusiksi siltä uuden asennuksen puoleltakin.
Janne

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Omaa /boot osio?
« Vastaus #6 : 20.08.06 - klo:10.43 »
Miten mä kerron sille siellä uudella puolella että käyttää Ubuntun Grubbia?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Omaa /boot osio?
« Vastaus #7 : 20.08.06 - klo:10.51 »
Miten mä kerron sille siellä uudella puolella että käyttää Ubuntun Grubbia?

siis grub itsessään ohjelmana on MBR:llä ja sitä asentaessa pitää kertoa mistä löytyy osio jolla on sen konffitiedostot ja mihin se asennetaan. ubuntussa/debianissa tätä on hitusen yksinkertaistettu scripteillä, mutta grubin shellin pitäisi toimia ihan yhtä hyvin. esimerkkiä löytyy vaikkapa gentoon pikaasennusoppaasta:
http://www.gentoo.org/doc/en/gentoo-x86-quickinstall.xml#doc_chap2

kohdasta Code Listing 2.28: Install grub. (eivät ole jostain syystä anchoria laittaneet?).
Janne

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Omaa /boot osio?
« Vastaus #8 : 20.08.06 - klo:11.06 »
Okei eli nyt sitten rautalangasta että menee oikein. Mulla on Ubuntun menu.listissä että se sijaitsee osiolla hd0,4. Eli kun olen asentanut jonkun uuden distron, asennan siellä vaan grubin uudelleen komennolla grub> root (hd0,4) ja sillä selvä? :)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Omaa /boot osio?
« Vastaus #9 : 20.08.06 - klo:12.09 »
Okei eli nyt sitten rautalangasta että menee oikein. Mulla on Ubuntun menu.listissä että se sijaitsee osiolla hd0,4. Eli kun olen asentanut jonkun uuden distron, asennan siellä vaan grubin uudelleen komennolla grub> root (hd0,4) ja sillä selvä? :)

periaatteessa juu. tietty siinä setupissa pitää vielä määrätä mihin se asennetaan.
Janne

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Omaa /boot osio?
« Vastaus #10 : 20.08.06 - klo:22.14 »
Aiemmin on riittäny että on loggautunu ubuntuun ja päätteeseen vaan grub-install /dev/sda

periaatteessa juu. tietty siinä setupissa pitää vielä määrätä mihin se asennetaan.
Mitens se tehdään?
« Viimeksi muokattu: 20.08.06 - klo:22.17 kirjoittanut Osku »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Omaa /boot osio?
« Vastaus #11 : 20.08.06 - klo:22.25 »
Aiemmin on riittäny että on loggautunu ubuntuun ja päätteeseen vaan grub-install /dev/sda

jep. tuossa onkin oikaistu pari juttua, grub-konsolista siinä on kaksi vaihetta, ensin kerrotaan missä grubin konffi on (se root) ja sitten asennetaan grub...

periaatteessa juu. tietty siinä setupissa pitää vielä määrätä mihin se asennetaan.
Mitens se tehdään?

...sillä setup-komennolla. tuossa ohjeessa se taisi olla setup (hd0) joka asentaa sen hd0:n mbr:lle, mutta toki siinä voi osionkin määritellä.
Janne