Ubuntun käyttö > Asentaminen ja käyttöönotto

Ubuntu päivitys 18.04 -> 18.10 hiukan epäonnistui

(1/3) > >>

maksim:
Päivityksen jälkeinen käynnistäminen etenee ilman virheilmoituksi sinne asti, kun kirjautumisruudun pitäisi käynnistyä, mutta tulee
vain musta ruutu josta ei pääse edes komentoriville, koska näppäimistö lakkaa toimimasta (langallinen).
Ainoastaan reset-nappi auttaa asiaan. nVidian ajureiden poisto ei auta, lopputulos on sama musta ruutu.
Recovery-moodissa tulevan valikon kautta "dpkg Rikkinäisten pakettien korjaus" rivi tuottaa vastauksen:
Viallinen python asennus Korjaa symbolinen linkki /usr/bin/python
Kun tuosta jatkaa normaaliin käynnistykseen, niin mustan ruudun kautta pääsee komentoriville, josta startx-komennolla työpöydälle.
Työpöytä, Gnome, toimii kyllä mielestäni normaalisti, mutta on tuo kyllä hiukan hankala reitti jatkuvaan käyttöön.
Olen näitä päivityksiä tehnyt vuosien mittaan erinäisiä kertoja ilman suurempia ongelmia.
Mitä nyt näytönohjaimen ajurit ovat joskus vaatineet poiston ja uudelleenasennuksen.
Olisiko tuolle python -ongelmalle jotakin tehtävissä, vai pitäisikö suosiolla tehdä uusi asennus?

nm:
Kannattanee tehdä suosiolla puhdas uusi asennus. (Ja harkita huolella, haluaako edes käyttää noita väliversioita vakaan LTS:n sijaan).

Postimies:
/usr/bin/python on linkki käytössä olevaan python versioon. Monet ohjelmat tarvitsevat vielä 2.7 Pistä linkki osoittamaan /usr/bin/python2.7 tai /usr/bin/python3.6 (tai joku muu python 3 versio). Pythoneita on yleensä useampia asennettu Linux systeemeissä. Linkki on tärkeä jotta python scriptit toimivat oikein.

ec1393:
Olen nyt vuoden ajan käyttänyt Ubuntua, mutta jatkuvat laiteongelmat pakottavat minut siirtymään johonkin muuhun käyttöjärjestelmään. Kysymys on liitäntälaitteista, tulostinta en ole saanut toimimaan luotettavasti; juuri kun luulin ratkaisseeni ongelman, kaikki kaatui uudelleen. Sama asia skannaus-sovelluksen käytössä. Tekee aina välillä omia päätöksiään. Samoin järjestelmäkamera Nikon, Saan sen ajoittain usb:llä toimimaan, mutta vain, tökkimällä usb-liitintä sisään ja ulos.
No. Kaikkea pitää kokeilla, paitsi......en nyt viitsi sanoa. Jätän tämän Herra Linuksen kesken jääneen utopian sivuun. Suoraan katseella!

tikola:
Olen kanssasi samaa mieltä. Jokainen päivitys tuottaa usein jotain outoa, jota sitten joutuu selvittelemään. Toisaalta sitten kun asiat saa reilaan niin monta asiaa Linux hoitaa huomattavasti Windows maailmaa vakaammin ja varmemmin. Eli ei Ubuntusta ole ihan tuosta vaan peruskäyttäjälle Windows/Applen korvaajaksi, mutta jos innostusta riittää Linuxilla saavuttaa todennäköisesti jotain enemmän.

Kaupallisessa maailmassa murheet paikataan rahalla ja ostetaan uusi toimiva, jolla taas  mennään jonkin aikaa eteenpäin. Linux maailmassa murheita ratkotaan googlaamalla ja sitten kun ne on saatu kuntoon mennään sillä eteenpäin. Eli mitään toinen on parempi toista yleistystä ei pidä tehdä. Erilaisia ne ovat ja kullakin on vapaus valita millaista erilaisuutta haluaa harrastaa. Itse käytän kaikkia kolmea Ubuntu/Windows/Apple ja tytär taitaa mennä Chromebookilla, joten olemme tyytyväisiä sekakäyttäjiä, jossa työkalu valitaan tarpeen mukaan mitenkään innostumasta mistään toistaan enemmän. Ei tietokoneista kannata innostua liikaa tai asettaa itselleen mitään koulukuntarajoja - käyttää vain mikä itsestä tuntuu hyvältä ja on tyytyväinen siihen. Itsellä linux hoitaa montaa hommaa erinomaisesti, mutta ei minulla ole mitään tarvetta uskotella jollekkin toiselle, että se hoitaa ihan kaiken paremmin kuin joku muu.

Itsellä ihan vastikään hyvin samanlainen kokemus kun ihan perus 16.04LTS - 18.04LTS päivitys jäi buuttaamattomaan tilaan, mutta googlen ja recoveryconsolin avulla sain ne NVIDIA ajurit siivottua pois ja homma alkoi toimia.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta