Kirjoittaja Aihe: [Osittainen RATKAISU] Vanhan ubuntun x-levyn backup:in tuonti uuteen ubuntuun ?  (Luettu 2225 kertaa)

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
Kovalevy osittain viallinen ja sitä yrittäessä korjata, niin kaikki meni.
Asennettu uudelle kovalevylle Ubuntu ja nyt kysynkin, miten saan vanhan backup:in sirrettyä uudelle Ubuntulle ? Timeshift asennetu.
« Viimeksi muokattu: 01.11.17 - klo:13.10 kirjoittanut jurkkie »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Vanhan ubuntun x-levyn backup:in tuonti uuteen ubuntuun ?
« Vastaus #1 : 30.10.17 - klo:21.48 »
Jos varmistus tehty timeshift-ohjelmalla olisi hyvä tietää onko mukana myös systeemi vai pelkkä /home. Jotain tähän tyyliin. Dokumentaatiosta selviää tarkemmin. Itse ajaisin tuon asennusmedialla - varsinkin jos systeemi mukana

timeshift --restore --snapshot "backuppi" --backup-device /dev/sda2 --target-device /dev/sda1 --skip-grub

Laitenimet ym. pitää korjata.

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
Vs: Vanhan ubuntun x-levyn backup:in tuonti uuteen ubuntuun ?
« Vastaus #2 : 30.10.17 - klo:22.17 »
X-kovalevyltä löytyy vanha "erkki_backup" ja "Uusi_erkki_backup", mutta
Gparted antaa :
Osio                 Tiedostojärjestelmä      Liitospiste                                Taulu               Koko          Käytössä    Vapaana
/dev/sdb1                      ext4                /media/erkki/Ubuntu_Erkki   Ubuntu_Erkki   149 GiB        126               23

Elikkä tässä kohtaa molemmat "backup":it on samassa "kasassa".

Sieltä löytyy "UUID"    pitkä numero ja kirjainsarja nimen alta "Ubuntu_Erkki"

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Vanhan ubuntun x-levyn backup:in tuonti uuteen ubuntuun ?
« Vastaus #3 : 01.11.17 - klo:00.17 »
Kannattaa vältellä gparted ohjelmaa jos ei ole levyä osioimassa. Esim. df näyttää liitospisteet ym levyistä. ls listaa tiedostot. Muutama komento kannattaa opetella. Levyliitoksia voi tehdä myös tyyliin sudo mount /dev/sdb1 /mnt/backupDisk (hakemisto pitää luoda ensin)

Levystä suurin osa käytössä joten kyllä siellä dataa on.

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
Vs: Vanhan ubuntun x-levyn backup:in tuonti uuteen ubuntuun ?
« Vastaus #4 : 01.11.17 - klo:11.42 »
Backup tehtu Ubuntun omalla systeemillä, joten lienee "Home" hakemisto ?
Olen kopioinut "erkki_backup":in  /dev/sda1 "home" hakemistoon "erkki_bacup", meniköhän oikeen,
mutta en osaa ajaa tätä backup:ia takaisin tälle uudemmalle kovalevylle.

En ole löytänyt Internetistä ojetta  ja siksi kysynkin täällä.

Olen joitakin asioita lukenut Suomi24, mutta siellä ei välttämättä ole "terveitä vastauksia" !
Tämä on ensimmäinen Ubuntu/Linux minulle ja olen selvinnyt kahdesta uudelleen asennuksesta pääasiassa YouTube:n avulla. Kaikkea mahdollista en osaa, edes yksinkertaisempia Terminaali käskyjä, mutta sain sinulta 2.
Linux/Wiki on auki !
Olen pyytänyt Kansalaisopistolta koulutusohjelmaa Linux/Ubuntu, mutta saattaa olla ettei siitä tule mitään,
koska se on niin "vaikea" ! Keski-Suomi 20 000 asukasta.
Jos se olisi helpompi, niin se olisi enemmän käytössä.
Monella ihmisellä on Älypuhelin, esim Android,  status syistä, mutta ei ne osaa muuta tehdä sillä kuin; puhelut ja valokuva. Ei edes tekstiviestiä.

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
Olin siirtänyt "erkki_backup" "/koti/"-hakemistoon ja sieltä siirsin kopiona Thunderbirdin profiilin + ini-filen
Thunderbirdin "home/erkki" hakemistoon.
Sama juttu oli Firefox:issa.
Minulla /koti/erkki_backup/ hakemistossa 63 Gt tavaraa, muuta tuhoan niitä pois siirron jälkeen.
Esim Thinderbird on 10 Gt.
Jos joku ei "ymmärrä" selostustani, niin kysyä saa ja muistakaa "tyhmiä kysymyksiä ei ole, ainoastaan tyhmiä vastauksia" !

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Kuulostaa järkevätä tuo /koti-kansioon palauttaminen ja sieltä siirtely oikeille paikoille. Vanhan systeemin asetukset sotkevat usein uuden asennuksen asetuksia. Asetukset yleensä niissä "." eli pisteellä alkavissa kansioissa. Tuollaiseen siirtelyyn tykkään käyttää vanhaa mc-ohjelmaa päättessä. Nautiluksessa ctrl-h saa piilotiedostot näkyviin eli ne asetukset.