Kirjoittaja Aihe: Windows 7  (Luettu 16201 kertaa)

tmp

  • Vieras
Windows 7
« : 13.12.07 - klo:12.23 »
"Microsoft's next version of Windows will support complex multi-touch features, according to a claim by company test engineer Hilton Locke."
http://www.electronista.com/articles/07/12/12/windows.7.multi.touch/

Xorg taitaa saada multi-touch tuen ensi vuoden aikana ellen aivan väärin muista.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Windows 7
« Vastaus #1 : 13.12.07 - klo:13.42 »
Microsoftin vanha kikkakolmonen on myydä aina tulevaa tuotetta, ei koskaan sitä, joka on kuluttajan saatavilla  :P Tuotteen tullessa kaupan hyllyille siitä on jo ehditty riisua tai vesittää valtaosa luvatuista ominaisuuksista.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

tmp

  • Vieras
Vs: Windows 7
« Vastaus #2 : 13.12.07 - klo:13.52 »
Microsoftin vanha kikkakolmonen on myydä aina tulevaa tuotetta, ei koskaan sitä, joka on kuluttajan saatavilla  :P Tuotteen tullessa kaupan hyllyille siitä on jo ehditty riisua tai vesittää valtaosa luvatuista ominaisuuksista.

Heh aivan totta. Tuota naureskeltiin Microsoftin palstallakin ja syystäkin. Paha moka kyllä tuo hehkuttaminen ...

Mutta eiköhän nuo multi-touch systeemit tule kyllä ajan kanssa kaikkiin järjestelmiin. Saa nähdä saadaanko jotain helppokäyttöisiä ja innovatiivisia GUI:ta aikaiseksi.

tmp

  • Vieras
Vs: Windows 7
« Vastaus #3 : 14.12.07 - klo:17.36 »

AlkaaliMc

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 102
    • Profiili
Vs: Windows 7
« Vastaus #4 : 14.12.07 - klo:18.24 »
ainahan noita saa suunnitella ja pohtia saada aikaan keskustelua se onki sitten toinen asia miten kaikki saadaan käuytännössä toteutettua, ehkä tässä mikkisoffa tuotteessa tosiaanki on vain tarkoitus mainostaa millaisen koneesta saisi mutta kun rahaa tarvitaan sitä ei tehdä sellaiseksi ku pitäs vaan tutputetaan osa kerrallaan

moonstone

  • Vieras
Vs: Windows 7
« Vastaus #5 : 14.12.07 - klo:19.17 »
Juu, kaikkeahan sitä on tarjolla. Ikävä kyllä ei itse käyttäjille asti. Näissä avoimen lähdekoodin ohjelmissa on se mukavaa, että aina saa heti uusimmat keksinnöt käyttöönsä. Eikä markkinointi tapahdu perinteisellä luvataan jotain hyvää tulevaisuudessa tai sitten luvataan tulevaisuuden tuote jo tänään :)

presidentti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 191
    • Profiili
Vs: Windows 7
« Vastaus #6 : 14.12.07 - klo:19.37 »
Windows 7, vista e17 työpöydällä.

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Vs: Windows 7
« Vastaus #7 : 14.12.07 - klo:20.16 »
Windows 7, vista e17 työpöydällä.
Muuten joo, mutta e17 on varmasti paljon hienompi ;D
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4188
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Windows 7
« Vastaus #8 : 14.12.07 - klo:20.48 »
Muuten joo, mutta e17 on varmasti paljon hienompi ;D
Ja ainakin reilusti yli 1024 kertaa kevyempi ja nopeampi. Suohon koko Wintööt.
En minä puolueellinen ole, mutta Visva on surkea suoritus.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

tmp

  • Vieras
Vs: Windows 7
« Vastaus #9 : 14.12.07 - klo:20.53 »
En minä puolueellinen ole, mutta Visva on surkea suoritus.

Siinä on edelleen pahoja ongelmia, mutta kyllä itse pitäisin sitä kuitenkin huomattavasti XP:tä parempana.

http://channel9.msdn.com/ShowForum.aspx?ForumID=14&TagID=9

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Windows 7
« Vastaus #10 : 16.12.07 - klo:15.24 »
Tjaa...minä en. Eilen meni koko alkupäivä asennellessa F.E.A.R. Combatia siihen (ja loppu päivä "kokeillessa" (no ei ehkä ihan kokonaan)), eikä silti toimi kuin pääkäyttäjällä. :(
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

tmp

  • Vieras
Vs: Windows 7
« Vastaus #11 : 16.12.07 - klo:16.06 »
Tjaa...minä en. Eilen meni koko alkupäivä asennellessa F.E.A.R. Combatia siihen (ja loppu päivä "kokeillessa" (no ei ehkä ihan kokonaan)), eikä silti toimi kuin pääkäyttäjällä. :(

Kuulostaa siltä, että ongelma on pelissä, ei Vistassa.
Harmi juttu joka tapauksessa.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Windows 7
« Vastaus #12 : 16.12.07 - klo:16.11 »
itse pitäisin [Vistaa] kuitenkin huomattavasti XP:tä parempana.

No joo... http://slashdot.org/article.pl?sid=07/12/15/1944206&from=rss ;D
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Windows 7
« Vastaus #13 : 16.12.07 - klo:17.07 »
Tjaa...minä en. Eilen meni koko alkupäivä asennellessa F.E.A.R. Combatia siihen (ja loppu päivä "kokeillessa" (no ei ehkä ihan kokonaan)), eikä silti toimi kuin pääkäyttäjällä. :(

Kuulostaa siltä, että ongelma on pelissä, ei Vistassa.
Harmi juttu joka tapauksessa.

Tjaa...enpä usko...veljeni asenteli sen omalle koneelleen eikä siinä ollut ongelmia (tosin ei sitten käynnistynyt (ei pixel shaderia :()... Ongelma oli siinä, että aina kun käynnisti asennuksen niin meni varmaan puoli tuntia ennen kuin se avautui. Sitten minä vielä olin niin taitava, että klikkasin DirectX:än asennus kysymyksessä ei ja asennus loppui (tämä siis enne varsinaisen pelin asennusta), mutta sitten kun yritin uudestaan niin kyllä klikatetta se ei asentanut mitään DirectX:ää vaan jatkoi eteenpäin.

Nyt vaan minun pitää laittaa salasanani, että muut voivat pelata. Olisi kätevämpää jos olisi joku toinen salasana joka antaisi sille toiselle käyttäjälle täydet oikeudet siihen peliin, mutta se toimisi vain siinä pelissä. Sen voisi sitten antaa niille joihin luottaa sen verran. Silloin ei tarvitsisi antaa muille täysiä oikeuksia. No harmi kummiskin.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

moonstone

  • Vieras
Vs: Windows 7
« Vastaus #14 : 16.12.07 - klo:19.35 »
En minä puolueellinen ole, mutta Visva on surkea suoritus.

Siinä on edelleen pahoja ongelmia, mutta kyllä itse pitäisin sitä kuitenkin huomattavasti XP:tä parempana.

http://channel9.msdn.com/ShowForum.aspx?ForumID=14&TagID=9

Onhan se Vista nyt ainakin paperilla kovasti parempi kuin edeltäjänsä. Varmasti Vista ajaa parin vuoden sisällä XP:stä ohi, kunhan pääsevät lastentaudeista eroon.
Omat kokemukset vistasta ovat aika huterat (mutta tulevaisuudessa varmasti työpaikan pakottamana tulee lisäkäyttöä). Muutaman kerran olen käyttänyt ja huomannut ainakin sen kuinka tahmeasti (nykyinen Vista build) toimii yhdellä gigalla muistia.
Ehkä olen ennakkoluuloinen/estynyt Windows-käyttiksille varsinkin kun on nähnyt mihin visuaalisuuteen jokin moderi linux jakelu pystyy jopa 650MHz P3, 256MB ja Geforge 2 tason näytönohjaimella (Compiz Fusion, Beryl) :)

Fri13

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 465
    • Profiili
Vs: Windows 7
« Vastaus #15 : 16.12.07 - klo:19.48 »
Onhan se Vista nyt ainakin paperilla kovasti parempi kuin edeltäjänsä. Varmasti Vista ajaa parin vuoden sisällä XP:stä ohi, kunhan pääsevät lastentaudeista eroon.

Microsoftilla kesti useita vuosia saada XP:stä kunnollinen eli SP2 myötä. Nyt Vistalla 6 miljardin panostuksesta huolimatta on suurempi ongelma kun pahin vastustaja on XP SP2.

Vista tulee olemaan suositumpi kuin XP jo sen vuoksi että se tulee uusien koneiden mukana. jos koneet saisi nyt ostettua joko XP:llä tai Vistalla tai jopa ilman käyttöjärjestelmää. Voi olla mahdollista että Vista ei koskaan yleistyisi.
Nyt se myydään kaikkien koneiden (paitsi käsin koottujen) mukana pakosti joten se yleistyy.

Vistan toinen haastaja tulee olemaan Windows Vienna/7 minkä pitäisi olla parempi kuin Vistan ja silti parempi kuin XP:n. Kuluttajat omistavat jo toimivan windows käyttöjärjestelmän, XP:n ja Vista on vielä raakile, siinä ajassa kun 2-3 vuotta menee kun Windows 7 tulee ulos, voi ihmiset haluta vaihtaa siihen eikä Vistaan. Taitaa Vista jäädä Windows ME kaltaiseksi käyttöjärjestelmäksi.

GNU/Linux taas tulee kovaa rinnalla ja ihmiset vaihtavat siihen jos ei Vista houkuta tai XP tarjoa mitä halutaan.
GNU/Linux käyttöjärjestelmästä taas löytyy useita erilaisia jakeluversioita mistä valita minkä tyylistä haluaa, samahan se on minkä sieltä valitsee kun jakelua voi vaihtaa jos haluaa, säilyttäen saman käyttöjärjestelmän. Jos otetaan aluksi Ubuntu, voidaan se vaihtaa vaikka OpenSUSEen sitten kun Ubuntu alkaa vaikuttamaan vääränlaiselta. Silti kaikki ohjelmat ja laitteet saadaan toimimaan ilman että joudutaan ostamaan uusia.

tmp

  • Vieras
Vs: Windows 7
« Vastaus #16 : 16.12.07 - klo:19.50 »
Omat kokemukset vistasta ovat aika huterat (mutta tulevaisuudessa varmasti työpaikan pakottamana tulee lisäkäyttöä). Muutaman kerran olen käyttänyt ja huomannut ainakin sen kuinka tahmeasti (nykyinen Vista build) toimii yhdellä gigalla muistia.

Suorituskyvyssä on vielä ongelmia. Mutta kun noita uusia patcheja katsoo, niin monethan niistä juuri parantavat suorituskykyä. Mutta kuten kirjoitit, niin lastentaudeista täytyy ensin päästä eroon. Uskoisin itse, että vasta SP2 aikoihin alkaa olemaan suurin osa korjattu.

Ehkä olen ennakkoluuloinen/estynyt Windows-käyttiksille varsinkin kun on nähnyt mihin visuaalisuuteen jokin moderi linux jakelu pystyy jopa 650MHz P3, 256MB ja Geforge 2 tason näytönohjaimella (Compiz Fusion, Beryl) :)

Totta kyllä, että Compiz Fusion pyörii ihan mukavasti vähän hitaammallakin koneella. Mutta kun katsot Vistan piirtoa, niin se on aidosti vektoripohjainen jatkuvasti, eli esimerkiksi zoomatessa widgetit eivät "puuroudu" kuten tällä hetkellä Linuxilla. Ja jos avaat GNOME-miinaharavan ja suurennat/pienennät ikkunaa niin ainakin minun koneeni on täysin polvillaan sen seurauksena. Vista osaa tarvittaessa kytkeä myös Aeron pois käytöstä, mitä ei esimerkiksi Compiz Fusion yms. tee.

Nojuu, vertailu on kyllä hankalahkoa, koska minunkin tiedot ovat aivan liian hatarat. Mutta itse seuraan mielenkiinnolla/puolueettomasti Vistan ja Windows 7 kehitystä vaikka olenkin Linux-käyttäjä.

moonstone

  • Vieras
Vs: Windows 7
« Vastaus #17 : 16.12.07 - klo:20.13 »
Totta kyllä, että Compiz Fusion pyörii ihan mukavasti vähän hitaammallakin koneella. Mutta kun katsot Vistan piirtoa, niin se on aidosti vektoripohjainen jatkuvasti, eli esimerkiksi zoomatessa widgetit eivät "puuroudu" kuten tällä hetkellä Linuxilla. Ja jos avaat GNOME-miinaharavan ja suurennat/pienennät ikkunaa niin ainakin minun koneeni on täysin polvillaan sen seurauksena. Vista osaa tarvittaessa kytkeä myös Aeron pois käytöstä, mitä ei esimerkiksi Compiz Fusion yms. tee.

Tässähän on tainnutkin olla jo joskus puhetta, että tuo ikkunoiden rendaus on Gnomessa jotain kauhean hidasta, eikä tuo Compiz kyllä sitä juuri paranna, vaan tämän Gutsynkin Compiz oletuksena piirtää vaan ikkunoiden reunat niiden kokoa muutettaessa :)... joka tuntui minusta jo huijaamiselta.

Ainakin minulla (kun kokeilin, en omista Vistaa, enkä muita Microsoftin tuotteita) Vista kytki Aeron pois päältä joillakin webbisivuillakin ilman näkyvää syytä, en nyt muista mitä ne oli, mutta näin tapahtui.

Oikeastaan kauhein moka (minun mielestä) jonka Microsoft teki Vistan kanssa on sen jakaminen liian moneen eri versioon. Home Basic, Home Premium... jne.

tmp

  • Vieras
Vs: Windows 7
« Vastaus #18 : 16.12.07 - klo:20.25 »
Tässähän on tainnutkin olla jo joskus puhetta, että tuo ikkunoiden rendaus on Gnomessa jotain kauhean hidasta, eikä tuo Compiz kyllä sitä juuri paranna, vaan tämän Gutsynkin Compiz oletuksena piirtää vaan ikkunoiden reunat niiden kokoa muutettaessa :)... joka tuntui minusta jo huijaamiselta.

Glitzin kehittäjä tuossa kk pari sitten kyllä vakuutteli, että projekti on vielä elossa, mutta aika vähän projektista kyllä nykyisin mitään kuuluu. Statuksesta ei mitään tietoa. Ehkä ensi vuonna tai sitten 2010 ... who knows :-|.
Minun puolestani joku Compiz Fusionin kehitys voitaisiin pistää jäihin ja kaikki kehittäjät korjaamaan Glitzin ongelmat tai vaikka kehittää jokin vastaa "from scratch" jos on tarpeen.

Oikeastaan kauhein moka (minun mielestä) jonka Microsoft teki Vistan kanssa on sen jakaminen liian moneen eri versioon. Home Basic, Home Premium... jne.

Olen samaa mieltä ja tyytyväinen, että mokan tekivät ;).

Fri13

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 465
    • Profiili
Vs: Windows 7
« Vastaus #19 : 16.12.07 - klo:22.48 »

Totta kyllä, että Compiz Fusion pyörii ihan mukavasti vähän hitaammallakin koneella. Mutta kun katsot Vistan piirtoa, niin se on aidosti vektoripohjainen jatkuvasti, eli esimerkiksi zoomatessa widgetit eivät "puuroudu" kuten tällä hetkellä Linuxilla. Ja jos avaat GNOME-miinaharavan ja suurennat/pienennät ikkunaa niin ainakin minun koneeni on täysin polvillaan sen seurauksena. Vista osaa tarvittaessa kytkeä myös Aeron pois käytöstä, mitä ei esimerkiksi Compiz Fusion yms. tee.

Ei Linuxilla mikään puuroudu, kyse on työpöydästä, Gnome tai KDE eivät ole osia käyttöjärjestelmästä ;)
Tällä hetkellä Gnome ja KDE ovat molemmat täysin rasterigrafiikkaa ja vektorigrafiikka on vasta tulossa. Esimerkiksi Gnomen sysgyard on vektoria eikä pikselöidy koon muutoksissa mutta jos Compiz-Fusionia käyttää niin pikselöityy koska Compiz-Fusion on oma kerros Xorgin ja Gnomen välillä. KDE4 taas tulee olemaan paljolti SVG grafiikkaa ja sitä voi zoomata miten haluaa eikä se puuroudu. Ja älä vertaa gadgetteja (widgetit on MacOSX:llä) koko työpöytään. Ne ovat SVG grafiikkaa mutta työpöytä (kuvakkeet ym) itsessään on rasterigrafiikkaa.

Compiz-Fusion tarjoaa sen pois päältä laittamisen, on jo pitkään osannut mutta vaatii että asennat Compizin oman napin paneeliin mistä voit valita käytetäänkö vaikka Metacityä tai Kwin ikkunamanageria Compiz-Fusionin sijasta. Myös kaatumahetkellä voidaan asettaa otettavaksi toinen ikkunamanageri että ei työpöytä kaadu itsessään.

KDE4 Kwin versio taas tulee sisältämään omat 3D tehosteet ja sekin osaa sammuttaa 3D tehosteet niin tarvittaessa. Eli Aero ei tuo yhtään mitään uutta paitsi on kaatumaherkempi. Minulla kaatuu Aero 80% varmuudella kun UAC hyppää esiin Vistalla. Ilman UAC:tä Aero kaatuu viimeistään silloin kun peli sammuu.

Tämän vuoksi en käytä Aeroa Vista koneissa ja niissäkään en oikeastaan käytä Vistaa vaan XP:tä ja niissäkään en käytä edes windowsia vaan Mandrivaa tai Ubuntua.