Kirjoittaja Aihe: 8.04 ei tunnista kameraa, valokuvien tuonti ei onnistu??[osin ratkaistu]  (Luettu 5627 kertaa)

gnome+kde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 74
    • Profiili
ubuntu 8.04, kamera panasonic DMC-FZ18, f-spot ei tunnista. saako ubuntuun gwenwiewin? tai onko muuta ratkaisua ongelmaan? aiemmin openSUSEssa gwenwiew tunnisti useammankin kameran heti ja kuvat menivät ilman mitään säätöä kun antoi vain mennä. miksi tämä on näin hankalaksi tehty?

alkaa pikkuhiljaa kyrsimään tällainen.

kiitos jos joku tietävä viitsii vastailla?
« Viimeksi muokattu: 09.07.08 - klo:12.06 kirjoittanut gnome+kde »

gnome+kde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 74
    • Profiili
homma hoitui kun itse vähän kokeilin. luin ekaksi ubu tutuksi kirjaakin, mutta sieltä ei löytynyt suoraan apuja. sitten pakettienhallinnasta löytyi lisää/poista kohdan takaa kuva ja ääni ja sieltä ajoin kameraohjelman, herjasi vielä aluksi jotain ettei tunnista kameraa, mutta alkoi kuitenkin lataamaan kuvia. se oli sellainen kamerankuva kohta. nimeä en muista, jotain siinä kamerasta oli mainittuna. ihan jees ja helpotti vähän. kiitos minä ja monet muut tietysti, jotka ovat tällaisen systeemin tehneet.

gnome+kde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 74
    • Profiili
kun yritin jälleen tuossa viime viikolla latailla valokuvia digikamerasta, niin taas yllättäen ei tunnistanutkaan kameraa ja aika monen tempun jälkeen onnistuin kuitenkin saamaan kuvat tietokoneelle, mutta en sitten enää millään verkkoalbumille enää.

se on outoa, koska aiemmin sekin onnistui, vaikka ubuntu herjasikin ettei kameraa tunnista. eikä juuri tuota minulla käytössäni olevaa digikameraa ole valmiina ubuntun luettelossa ollenkaan. on vain läheisiä malleja ja hieman vanhempia kameramalleja, esim. dmc-fz50 löytyy, mutta ei tätä mulla olevaa panasonicin dmc-fz18 mallia.

mikä tähän nyt auttaisi, vai onko ainoa tie vaihtaa käyttistä, eikun jakelua, kun aiemmin openSUSE 10.3 kameralta koneelle ja verkkoalbumeihin siirto sujui kuin vettä vain, vaikkei tietsikoista ollut sitäkään vähää kokemusta kuin nyt jo sentää on, mutta siis hyvin vähän.

kiitos, jos joku asiasta tietävä osaa kertoa, että mitä kannattaisi tehdä ubuntun kanssa jotta tämä mun kameramallini olisi toimiva tässäkin ubuntun versiossa.

Antifilatelisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 258
    • Profiili
Ihmettelen aina näitä kamera juttuja. Eikös olis helppoa, kun vois vaan mountata massamuistin käsiteltäväks ja kopioda koko sisällön paikasta A paikkaan B. Sillaitehan se USB tikullakin toimii (käsittääkseni) ja miten toimenpide muka kameralla eroaa ???

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Ihmettelen aina näitä kamera juttuja. Eikös olis helppoa, kun vois vaan mountata massamuistin käsiteltäväks ja kopioda koko sisällön paikasta A paikkaan B. Sillaitehan se USB tikullakin toimii (käsittääkseni) ja miten toimenpide muka kameralla eroaa ???

Eipä juuri mitenkään, minustakin helpompi on käsitellä kameran muistikorttia massamuistina ja siirtää kuvat käsin.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Bysmyyr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 212
    • Profiili
paitsi että kamera ei välttämättä toimi massamuistinakaan. ite jouduin pistämään kameran quikc print modeen että toimi. (toinen theadi)

eap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
  • si fallor sum
    • Profiili
Minä siirrän kuvat kameran ja kännykän muistikorteilta lähes aina kortinlukijan avulla koneelle. On huomattavasti helpompaa käyttää yhtä lukijaa kolmelle erilaiselle muistikortille ( cf, xd ja m2) kuin käydä joka kerta piuharumbaa lävitse. Tosin minulla kyllä systeemi tunnistaa ainakin Olympuksen kameran ja SE kännykän vanhinta, MInoltaa, en ole edes yrittänyt.

Linux user #424871

gnome+kde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 74
    • Profiili
tuo print-mode vinkki olikin ihan toimiva ratkaisu. sen avulla sain siirettyä kuvat ja ihan nettiin asti. itse en aio turhan takia mitään kortinlukijoita hommata, koska kamerassa kerran on pakettiin kuuluvana piuha valmiina ja usb-portti on koneessa sitä varten, niin tässäkin vältän ylimääräistä rahanmenoa. eikä se piuhan laittaminen tai irrottaminen ole ylivoimaista. sen kautta pitää toimia. periaatteessa pitäisi ilman mitään kameran tunnistamisiakin usb:nä.

nyt sain kuvat siis ladattua digikam-ohjelman avulla, vaikka se onkin gnomessa englanninkielinen, toisin kuin oli opensusen kde:ssä, jossa se oli hyvin suomennettu ja vielä helpompi käyttää näin kädelle tietsikan kanssa. niin ja se vielä, että digikam tunnisti kamerani väärin, mutta hyväksyi sen silti ja kuvat menivät. digikam ilmoitti kamerani olevan pan. dmc.fz50, joka on himpun vanhempi malli, eikä sekään tunnistanut dmc-fz18 kameraa, mutta pääasia, että kuvansiirto toimii edes jotenkin, vaikka onkin huomattavasti mutkikkaampaa tässä ubun gnomessa kuin oli susen kde:ssä.

f-spotilla ei ollut mitään mahdollisuuksia saada kuvia nettiin, ainakaan mun taidoillani.

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
tuo print-mode vinkki olikin ihan toimiva ratkaisu. sen avulla sain siirettyä kuvat ja ihan nettiin asti. itse en aio turhan takia mitään kortinlukijoita hommata, koska kamerassa kerran on pakettiin kuuluvana piuha valmiina ja usb-portti on koneessa sitä varten, niin tässäkin vältän ylimääräistä rahanmenoa. eikä se piuhan laittaminen tai irrottaminen ole ylivoimaista. sen kautta pitää toimia. periaatteessa pitäisi ilman mitään kameran tunnistamisiakin usb:nä.

nyt sain kuvat siis ladattua digikam-ohjelman avulla, vaikka se onkin gnomessa englanninkielinen, toisin kuin oli opensusen kde:ssä, jossa se oli hyvin suomennettu ja vielä helpompi käyttää näin kädelle tietsikan kanssa. niin ja se vielä, että digikam tunnisti kamerani väärin, mutta hyväksyi sen silti ja kuvat menivät. digikam ilmoitti kamerani olevan pan. dmc.fz50, joka on himpun vanhempi malli, eikä sekään tunnistanut dmc-fz18 kameraa, mutta pääasia, että kuvansiirto toimii edes jotenkin, vaikka onkin huomattavasti mutkikkaampaa tässä ubun gnomessa kuin oli susen kde:ssä.

f-spotilla ei ollut mitään mahdollisuuksia saada kuvia nettiin, ainakaan mun taidoillani.


Käyppä lataamassa kielituki järjestelmä>ylläpito>kieliasetukset niin Digikam muuttuu suomenkieliseksi

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

gnome+kde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 74
    • Profiili
ok. kiitos jori. puuttuikin osittain suomenkielen tuki tästä näemmä. nyt pitäisi siis toimia.

mikaeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Painiskelin tänään ensi kertaa Ubuntun (8.04) ja digikameran kanssa. Käytössä oli Canon Powershto A520 ja kuvat siirtyivät kyllä hienosti F-spotilla koneelle.

Jonkun aikaa kun olin F-spottia käyttänyt niin kone meni täysin jumiin, mikään muu ei auttanut kun painaa power-nappia ja käynnistää kone uudestaan. Sama ongelma toistui kolmesti F-spotin kanssa ja sitten päätin siirtyä Digikamin käyttäjäksi. Onko kukaan muu huomannut epävakautta F-spotin käytössä? Pystyin käyttämään ohjelmaa noin 10-15 minuuttia ennen kuin kaatui. Käyttö oli kuvien katselua ja eri ominaisuuksien kokeilua, kaatuminen ei tuntunut liittyvän mihinkään yksittäiseen toimintoon.

Digikamin kanssa kamera tunnistui Ixus malliksi, mutta se ei suuremmin haitannut kun kuvat kuitenkin koneelle sai. Tosin Digikam ei voinut jostain syystä poistaa kuvia kameran muistista. Kuinka saisin kameran muistikortin tyhjentämisen toimimaan?. Jälkelle jäi myös sellainen ongelma, että kun kameran kytkee koneeseen niin digikam ei aukene automaattisesti kuvien siirtoa varten kuten F-spot. Kuinka saan digikamin tuontityökalun aukeamaan automaattisesti kun kamera kytketään koneeseen?


gnome+kde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 74
    • Profiili
mikaeli, kerran f-spottia käyttäessäni katseluun, meni ubuntu totaaliseen jumiin ja vain virtanapista enää sammui. minullakaan ei aukene se digikam suoraan, vaan tarjoaa vain f-spottia ekaksi, jolla siis en tee oikeastaan mitään. mitähän tapahtuisi, jos kokeilisi poistaa koko f-spotin ubuntusta, alkaisiko aukeamaan digikamilla.

myöskään kuvien poistotoiminto kamerasta ei toimi minulla digikamilla ubuntussa, toisin kuin toimi aiemmin opensusessa.

mikaeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
mitähän tapahtuisi, jos kokeilisi poistaa koko f-spotin ubuntusta, alkaisiko aukeamaan digikamilla.
Poistin tuon f-spotin koneelta ettei se ole siellä hämäämässä tätiäni, mutta tuolla ei ollut vaikutusta sen suhteen että digikam ei aukea automaattisesti. Tosin nyt ei ainakaan f-spot käynnisty kun kamera kytketään koneeseen.

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
mitähän tapahtuisi, jos kokeilisi poistaa koko f-spotin ubuntusta, alkaisiko aukeamaan digikamilla.
Poistin tuon f-spotin koneelta ettei se ole siellä hämäämässä tätiäni, mutta tuolla ei ollut vaikutusta sen suhteen että digikam ei aukea automaattisesti. Tosin nyt ei ainakaan f-spot käynnisty kun kamera kytketään koneeseen.

Saat Digikamin aukeamaan seuraavasti.

Järjestelmä>asetukset>irroitettavat asemat ja mediat ja kirjoittamalla (tai kopioimalla seuraava) päätteeseen.
Päätehän löytyy sovellukset>apuohjelmat>pääte.

Koodia: [Valitse]
/usr/bin/digikam
Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

erno-kerkko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
9.04 ei tunnista kameraa, joka on Panasonic DMC-FS3. Kone ei sano siitä siis mitään. Kamera kertoo että voin vaihtaa kuvasuhdetta sieltäjasieltä, eikä sitten muuta. Olen kokeillut kameran asetuksista vaihdella pc ja pictbridge, ei mitään. digiKam ei myöskään tunnista. Toinen kone, jossa oli kortinlukija, hajosi. Kvääk?

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Mene kauppaan ja osta sieltä muistikortinlukija.