Kirjoittaja Aihe: minne tallennan asetukset?  (Luettu 3919 kertaa)

tosiutelias

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
minne tallennan asetukset?
« : 15.05.06 - klo:20.56 »
Hei, olen muuntanut vanhan Windows koneeni ubuntuksi, mutta minulla on ongelma.
Ongelmani on että en tiedä minne "tallentaisin" asetus muutokseni jotka koskee WLAN asetuksiani.

Yhteyteni ei toimi ennenkuin kirjoitan seuraavat komennot:

sudo iwconfig eth1 key xxxxxxxxxx (eli WEP avain)
sudo iwconfig eth1 key restricted
sudo ifconfig eth1 up

Juu, tiedän että WEP ei ole vahvin salaus, mutta sattui olemaan yksi orinoco silver kortti ja PCMCIA bridge vapaana ja kaapelia en halua vetää ADSL modemilta koneeseeni.

Jäljillä mielestäni olen, mutta kaipaan vähän lisä apuja.

/etc/network/interfaces file näyttää tuolta:

# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# This is a list of hotpluggable network interfaces.
# They will be activated automatically by the hotplug subsystem.
mapping hotplug
   script grep
   map eth1

iface eth1 inet dhcp
wireless-essid xxxxxxxx         <-- "salattu"
wireless-key xxxxxxxxxx        <-- WEP avain "salattu", muuten tämä rivi oli täällä valmiina
wireless-key restricted          <-- tuon rivin lisäsin, kun luulin että se auttaisi



auto eth1




Kone itsessään on Intel emolla jossa on 600 Celeron 256 muistia ja muita kilkkeitä.
Näyttönä "vaatimaton" 27"  V7 makkari -TV.
Kaiken kaikkiaan helposti tämä 5.10 tippui ja asentui tähän koneeseen, ainoastaan tämä verkkokortti juttu vaati vähän funtsimista.
Koneita olen ruuvannut reiklu 20v. tosin enempi rauta puolta ja MS:n käyttiksiä, nyt kun W98:n tuki loppuu niin ajattelin tehdä tästä vanhasta raudasta itselleni makkari PC:n, perhe saa käyttää tuota uutta konetta (XP).

Etukäteen kiittäen Kemeli

juyli

  • Vieras
Re: minne tallennan asetukset?
« Vastaus #1 : 15.05.06 - klo:22.05 »
Yhteyteni ei toimi ennenkuin kirjoitan seuraavat komennot:

sudo iwconfig eth1 key xxxxxxxxxx (eli WEP avain)
sudo iwconfig eth1 key restricted
sudo ifconfig eth1 up


Purkkaratkaisu: tee komennoistasi skripti (ei tarvita sudo-komentoa), joka käynnistetään /etc/init.d/rc.local tiedostosta koneen käynnistyksen yhteydessä.
Janne on tehnyt ohjeet, kuinka rc.local saadaan tehdyksi ja käynnistetään tarvittaessa eri ajotasoilla.
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=1553.0

tosiutelias

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Re: minne tallennan asetukset?
« Vastaus #2 : 16.05.06 - klo:21.02 »
Kiitos.

Tein ko. purkkaratkaisun, mutta eipä lähtenyt homma toimimaan, itse asiassa meni huonommaksi, ei enään noussut yhteys ylös ollenkaan.

Mutta hetken pähkäilyn ja kokeilun kautta löysin ratkaisun joka toimii:

- poistin /etc/network/interfaces -tiedostosta sinne lisäämäni 'wireless-key restricted' rivin
- poistin 'wireless-key xxxxxxxxxx' tai siis rivi poistui kun poistin WEP avaimen

joten tämän jälkeen WLAN yhteys toimi automaattisesti kun koneen boottasi.

Eli sovellettuna tuo ohje auttoi onneen.


Sitten seuraavan ongelman (itse aiheutetun...) pariin, yritin päivittää firefoxin tuoreempaan (ja samalla suomen kieliseen), nyt ei toimi uusi eikä vanha selain.
Noh, huomenna töissä taasen printtaamaan mm. tämän forumin ohjeita paperille ja sitten illalla taas virittämään (kunhan saan ajettua lapset pois siitä ruudun ääreltä (jaettu PS2/Ubuntu/makkarin TV)).

Mutta kiitos asianomaisille.


Ja eikun janojuoman pariin.......

JPK1990

  • Vieras
Re: minne tallennan asetukset?
« Vastaus #3 : 16.05.06 - klo:22.43 »
uusi ja vanha firefox samassa tiedostojärjestelmässä?  :) kyllä se siitä...

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: minne tallennan asetukset?
« Vastaus #4 : 17.05.06 - klo:14.55 »
Firefoxin saa suomenkieliseksi asentamalla paketin mozilla-firefox-locale-fi-fi.
alias vililikku

tosiutelias

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Mistä saan käännökset?
« Vastaus #5 : 17.05.06 - klo:21.28 »
Juu, taas pelaa.
Oikaisin vähän, asensin ubuntun uusiksi....

Mutta seuraava kysymys:

Asennuksen yhteydessä on mahdollisuus ladata suomen kielen tuki internetistä, mutta kun mulla tuo netti ei ollut käytettävissä asennuksen yhteydessä, niinpä mistä ja miten saan sen tehtyä jälkikäteen?
Jotkun viestit ovat englantia, valikot ovat suomea ja jotkut ohjelmat ovat englannin kielisiä.

http://www.ubuntu-fi.org/Wiki/Asennusopas kertoo että voin hoitaa asian myöhemmin.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Mistä saan käännökset?
« Vastaus #6 : 17.05.06 - klo:22.02 »
Asennuksen yhteydessä on mahdollisuus ladata suomen kielen tuki internetistä, mutta kun mulla tuo netti ei ollut käytettävissä asennuksen yhteydessä, niinpä mistä ja miten saan sen tehtyä jälkikäteen?

ne pystyy asentamaan ihan paketinhallinnan kautta, etsimällä lokalisointipaketit tietylle kielelle. vaihtoehtoisesti voi käynnistää sovelluksen System → Administration → Language Support josta rastitetaan halutut kielet, valitaan oteuskieli ja klikataan ok. sen pitäisi huomata jos lokalisointipaketteja ei ole asennettu jollekin valituista kielistä ja asentaa ne automaattisesti.
Janne

tosiutelias

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Re: minne tallennan asetukset?
« Vastaus #7 : 18.05.06 - klo:19.37 »
Juu, ilmeisesti on tuo kone ne itse asentanut. Kävin katsomassa, olihan se suomikin siellä, mutta ilmeisesti kaikkea ei vain ole suomeksi asti saatu käännettyä, sinäänsä pärjään myös englannilla, mutta kun osa syynä Linuxin valintaan oli vaihtoehtoisesti englannin kielinen W2K.
Kunhan nyt saan siihen joitakin perusjuttuja viritettyä, täytyy sitten palata noin pikku detaljeihin.

Mutta selvennys tuohan ensimmäiseen ongelmaan, taustahan siinä oli että tukiaseman asetukset oli WEP ja closed system/shared key miten se nyt missäkin on nimetty. Koneen puolella on Orinocon Silver kortti PCI bridgellä. Graaffisessa driverissahan ei näyttäisi olevan tukea tuolle shared keylle (kukakohan tuota tukisi/muuttaisi?), sen kyllä saa käyttöön tuolla iwconfig käskyllä.
Nyt kun sattuneesta syystä asensin 5.10;n uusiksi niin jätin kokonaan pois WEP:n asetuksista, eli laitoin pelkän ESSID:n ja sitten tein tuon ns. purkka virityksen, eli scriptiin sekä WEP:n että key restrictedin ja if ylös.
Sitten asennuksen jälkeen vain asettaa sovitin aktiiviseksi ja homma toimii hyvin.

Jälkimmäiseen juttuun tein tuon FF:n päivityksen 1.5.0.3:ksi jonka tein Mozillan sivuilla olevan ohjeen mukaan, en tiedä vaikuttiko siihen ensimmäisen kerran ongelmaan että en silloin huomannut siellä yhden rivin lopussa olevaa pistettä (sudo ln -s /usr/lib/mozilla-firefox/plugins/* .), samapa tuo. Niillä ohjeilla sain päivityksen kumminkin tehtyä (tosin jotkut kohdat vaati oivallusta mm. paketin nimi on eri nykyään) joku kohta ei tosin toiminut niinkuin ohjeessa oli kuvattu.

Kiitos osallistujille ja muille asianomaisille.