Kirjoittaja Aihe: Mobiililaajakaistan nettiinpääsyongelma  (Luettu 4020 kertaa)

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Mobiililaajakaistan nettiinpääsyongelma
« : 15.08.09 - klo:12.10 »
Minulla on Ubuntu 9.04 ja Saunalahden Huawei E169 mobiililaajakaista käytössä. Nettiyhteys on ollut jo kolme päivää jumissa, välillä kuitenkin toiminut. Kun avaan netin, avautuu se normaalisti, mutta sivut ei aukea, maston kuva ruudun yläpuolella on aktiivinen. Eli yhteys näyttäisi olevan päällä, mutta ei kuitenkaan. Firefox jää jauhamaan ja mikään ei sivu aukea. Meillä on toinenkin kone, läppäri, jossa Win XP, ja siinäkin on ollut ongelmia, nyt kuitenkin toimii ja sillä kirjoitan. Myös siinä on Saunalahden mobiililaajakaista. Toissa iltana viimeksi yhteys toimi Ubuntussa joten kuten, välillä hidastellen ja katkeillen. Tässä on aikaisemminkin nettiyhteys mennyt välillä yllättäen poikki, tosin harvemmin. Se on kuitenkin taas avautunut kun on avannut uudelleen nettiyhteyden. Kuulin että olisi jokin valtakunnallinen vika jossain ja sitä yritettisiin korjata, oli mainittu jossain lehdessä. Mitä tässä nyt osaisi tehdä? Kaikki kommenverkit olen tehnyt, olen ottanut pois nettitikun USB-liitimestä, käyttänyt SIM-korttiakin pois, mutta ei auta. Turhauttaa kun on tottunut nettiä käyttämään.
« Viimeksi muokattu: 15.08.09 - klo:16.12 kirjoittanut makel58 »

kalle39

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 78
    • Profiili
Vs: Mobiililaajakaistan nettiinpääsyongelma
« Vastaus #1 : 15.08.09 - klo:12.20 »
Minulla on Ubuntu 9.04 ja Saunalahden Huawey E169 mobiilajakaista käytössä. Nettiyhteys on ollut jo kolme päivää jumissa, välillä kuitenkin toiminut. Kun avaan netin, avautuu se normaalisti, mutta sivut ei aukea, maston kuva ruudun yläpuolella on aktiivinen. Eli yhteys näyttäisi olevan päällä, mutta ei kuitenkaan. Firefox jää jauhamaan ja mikään ei sivu aukea. Meillä on toinenkin kone, läppäri, jossa Win XP, ja siinäkin on ollut ongelmia, nyt kuitenkin toimii ja sillä kirjoitan. Myös siinä on Saunalahden mobiililaajakaista. Toissa iltana viimeksi yhteys toimi Ubuntussa joten kuten, välillä hidastellen ja katkeillen. Tässä on aikaisemminkin nettiyhteys mennyt välillä yllättäen poikki, tosin harvemmin. Se on kuitenkin taas avaunut kun on avannut uudelleen nettiyhteyden. Kuulin että olisi jokin valtakunnallinen vika jossain ja sitä yritettisiin korjata, oli mainittu jossain lehdessä. Mitä tässä nyt osaisi tehdä? Kaikki kommenverkit olen tehnyt, olen ottanut pois nettitikun USB-liitimestä, käyttänyt SIM-korttiakin pois, mutta ei auta. Turhauttaa kun on tottunut nettiä käyttämään.


Kokeileppa ottaa nettitikusta sim-kortti pois ja laita se kännykään ja anna sen rekistöröityä verkoon.
Ota sen jälkeen sim-kortti kännystä pois ja laita se takaisin nettitikuun.

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Mobiililaajakaistan nettiinpääsyongelma
« Vastaus #2 : 15.08.09 - klo:16.07 »
Kokeileppa ottaa nettitikusta sim-kortti pois ja laita se kännykään ja anna sen rekistöröityä verkoon.
Ota sen jälkeen sim-kortti kännystä pois ja laita se takaisin nettitikuun.

Tarkoititko että menen nettiin kännykällä? Minulla ei ole kännykässä nettiä, mutta kokeilin laittaa SIM-kortin kännykkään ja soitin koesoitonkin, mutta ei ollut apua. Edellenkään en pääse nettiin.

Käyttöohjeissa lukee, että jos nettitikussa palaa sininen valo, joka tikussa palaa kun ei netti pelaa, niin silloin pitäisi olla kirjautunut WCDMA-verkkoon. Muistelen että nettitikussa on palanut vihreä valo ja silloin olen kirjautunut GRPS-verkkoon. Ainakin siinä luulossa olen ollut, että siinä verkossa pitäisi olla. En tiedä mikä verkko on tuollainen WCDMA-verkko on, mutta ohjeissa lukee sen olevan UMTS-verkoissa käytettävä radiorajapinta. Se on kuitenkin ihmeellistä kun Win XP:n nettitikussa palaa myös sininen valo ja silti netti toimi, ainakin nyt. Että edelleen tarvitsen asiantuntijoiden apua.

kalle39

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 78
    • Profiili
Vs: Mobiililaajakaistan nettiinpääsyongelma
« Vastaus #3 : 15.08.09 - klo:17.52 »
Vihreä valo palaa silloin kun on gprs alueella. Sinininen 3g aluella syaani kun siirtää 3g aluella.
Huawei mokkuloissa on joissain sellainen ongelma ettei se osaa vaihtaa 2g ja 3g välillä.
Windows puolella sihen on saatavilla korjaus ohjelma.

Etsi jos löytyis  firmware päivitys tikkuun.

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Mobiililaajakaistan nettiinpääsyongelma
« Vastaus #4 : 16.08.09 - klo:15.01 »
Soitin tänään asiakaspalveluun ja siellä sanottiin, että ei ole verkkovika. Käskivät luoda uudet lähiverkkoyhteydet, mutta eihän Linuxissa mitään sellaisia luoda.

Siis yhteys tulee koneelle, kun se maston kuva ilmestyy ruudun yläpuolelle, mutta Firefox ei kuitenkaan löydä mitään. Pitää avata kotelo, jos olisi jokin liitin huonosti kiinni. Mutta kyllä usko alkaa loppumaan, kun mitään ei tunnu olevan tehtävissä, eikä kukaan anna vihjeitä, mitä voisi tehdä. Tai asennan koko Linuxin uudelleen.
« Viimeksi muokattu: 16.08.09 - klo:15.06 kirjoittanut makel58 »

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Mobiililaajakaistan nettiinpääsyongelma
« Vastaus #5 : 16.08.09 - klo:16.47 »
Joskus wvdial-ohjelman aikaan piti aina tarkastaa ettei tuo Firefox ollut "työskentele yhteydettömässä tilassa". Löytyy Firefoxin yläpalkista Tiedosto>>toiseksi viimeisenä valintana alhaalla  ja ruksi pois jos sellainen siellä on. Itselläni on kokemusta vain Huawei 220 mokkulasta.   terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Mobiililaajakaistan nettiinpääsyongelma
« Vastaus #6 : 16.08.09 - klo:17.07 »
Joskus wvdial-ohjelman aikaan piti aina tarkastaa ettei tuo Firefox ollut "työskentele yhteydettömässä tilassa". Löytyy Firefoxin yläpalkista Tiedosto>>toiseksi viimeisenä valintana alhaalla  ja ruksi pois jos sellainen siellä on. Itselläni on kokemusta vain Huawei 220 mokkulasta.   terveisin Timo

Kiitos Timo vastauksesta.

Nyt tapahtui sellainen käänne, että asensin uudelleen Ubuntun toiselle koneelle. Aluksi ei siinäkään alkanut netti toimimaan, mutta sitten otin koneen takaa jatkojohdon pois, nettitikku on ollut ikkunalla, otin SIM-kortin pois ja laitoin sen takaisin. Taas alkoi pelaamaan. Pitää laittaa Ubuntu ensin suomenkieliseksi ja sitten katsoa tuo neuvomasi konsti. Toivottavasti pelaa nyt kunnolla.

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Mobiililaajakaistan nettiinpääsyongelma
« Vastaus #7 : 16.08.09 - klo:17.22 »
Ei ollut tuota ruksia kohdassa "työskentele yhteydettömässä tilassa". Suomenkieliseksi muuttaminen onnistui. Seuraavana on vuorossa päivitykset.

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Mobiililaajakaistan nettiinpääsyongelma
« Vastaus #8 : 16.08.09 - klo:19.02 »
Juu, päivitykset kuntoon!
Lainaus
mutta sitten otin koneen takaa jatkojohdon pois
Ettei vaan olisi huonolaatuinen kaapeli, jossa yhtä huonot liittimet? Ehkäpä pieni huomaamaton murtuma johdossa? terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Mobiililaajakaistan nettiinpääsyongelma
« Vastaus #9 : 17.08.09 - klo:06.39 »
Juu, päivitykset kuntoon!
Lainaus
mutta sitten otin koneen takaa jatkojohdon pois
Ettei vaan olisi huonolaatuinen kaapeli, jossa yhtä huonot liittimet? Ehkäpä pieni huomaamaton murtuma johdossa? terveisin Timo

Yritin jo eilen illalla vastata tähän viestiin, mutta arvaat että jumi iski. Eilen ei päässyt nettiin jatkojohdon kanssa, eikä ilmankaan. Nyt taas yritin ilman johtoa ja taas pelaa. Kyllä on mystinen vika.

Frank Zappa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 282
    • Profiili
Vs: Mobiililaajakaistan nettiinpääsyongelma
« Vastaus #10 : 22.08.09 - klo:11.03 »
Mulla on kans E169 ja 8.10 ubu. Ennen oli Dna sopimus, ja Option Icon 225 mutta se rupes pätkimään ja katkoon yhtettä, niin vaihoin elisaan ja E169, niin toimii moitteetta.
Ehkä tehoa sais lisää kun hankkis ulko-antennin jatkopiuhalla. Nyt yhteys 42-47kt/s.

T: Frank Zappa  8)

kalle39

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 78
    • Profiili
Vs: Mobiililaajakaistan nettiinpääsyongelma
« Vastaus #11 : 22.08.09 - klo:15.13 »
Kyllä lisä anteenista hyötyä on!  Mökillä saunalahti pätki aika paljon, mutta lisäanteenilla pätkiminen loppui.
Eikä anteeni haittaa käyttöä kun olen laittanut nettitikun a-linkin wnap wlan reittimen kiini jolla jaan yhteyden monen koneen kanssa.