Kirjoittaja Aihe: Osioinnista ja uudelleen asentamisesta [RATKAISTU]  (Luettu 2058 kertaa)

marinnek

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Terve.

Asentelin tässä aamulla Ubuntun Vistan rinnalle, ja olin osioinut kiintolevyltä reilut 20 gigaa osioimattomaksi tilaksi linuxille. Kun sitten asensin Ubuntun, valitsin hölmönä vaihtoehdon "Asenna Windowsin rinnalle, saat valita käynnistettäessä kumpaa käytät". Olisi vissiin pitänyt valita "käytä vapaana olevaa osioimatonta tilaa". No anyway, Ubuntu asentui ihan nätisti, mutta se olikin osioinut uuden osion, aivan liian pienen kuitenkin. Ei nimittäin onnistu ubuntun päivittäminen, kun valittaa liian vähäistä vapaata tilaa. Yritin livecd:n kautta gpartedilla kasvattaa ubuntuosiota, mutta ei onnistu sekään.

Gpartedilla katsottuna kiintolevyni näyttää tältä:
115.4 GB Windows Vista (Loader) (/dev/sd1)
21.5 GB Free Space
2.3 GB Ubuntu 9.04 (9.04) (/dev/sda5)
172.5 MB swap (/dev/sda6)
9.7 GB Windows Vista (Loader) (/dev/sda2)

Mikä siis neuvoksi? Ubuntun poisto ja uudelleen asentaminen isolle osiolle, vai onnistuuko nykyisen ubuntu-osion kasvattaminen jotenkin? Tilannehan on se, että olen täydellinen aloittelija ubuntun kanssa, mutta halusin sen itselleni, koska Vista on niin pirun raskas.
« Viimeksi muokattu: 09.05.09 - klo:10.40 kirjoittanut marinnek »

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Osioinnista ja uudelleen asentamisesta
« Vastaus #1 : 26.04.09 - klo:15.22 »
Itse törmasin samaan ärsyttävään tilanteeseen.  Asennuksessa tuo osiointikohta oli jotenkin sekava tai harhaanjohtava.  Meinasin ensin tehdä "käytä suurinta vapaata tilaa" valinnalla mutta graafi alapuolella näyttikin että koko levy kaapataan nyt käyttöön eikä pelkästään se vapaa tila jolloin peruutin ajatukseni ja valitsin tuon "asenna Windowsin rinnalle" ja jouduin samaan kuraan. Teki 2 gigasen partition ja sanoi asennuksen lopuilla ettei mahdukaan asentamaan itseään tähän.   En muistaakseni ärsyyntyneenä jäänyt katselemaan miten tuon korjaisin vaan lähdin alusta uusiksi kun asennus on nopea.   Olisi kyllä hyvä jos tuo osiointi saataisiin Jauntyyn jotenkin paremmin muotoiltua ja sellaisilla oletusarvoilla ettei syntyisi näitä ongelma-asennuksia.  Saamme varmaan kommentteja viisaammilta ?
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

marinnek

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Osioinnista ja uudelleen asentamisesta
« Vastaus #2 : 26.04.09 - klo:15.31 »
Itse en vielä ole kokeillut uudelleen asentamista sille isolle käyttämättömälle siivulle. Osaako se siis vetäistä uuden asennuksen tuon vanhan päälle eri partitiosta huolimatta vai tuleeko minulle linux kahteen kertaan koneelle?

Tosiaan, valistuneempien ubuntuihmisten apua kaivataan.

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: Osioinnista ja uudelleen asentamisesta
« Vastaus #3 : 26.04.09 - klo:17.40 »
Itse en vielä ole kokeillut uudelleen asentamista sille isolle käyttämättömälle siivulle. Osaako se siis vetäistä uuden asennuksen tuon vanhan päälle eri partitiosta huolimatta vai tuleeko minulle linux kahteen kertaan koneelle?

Tosiaan, valistuneempien ubuntuihmisten apua kaivataan.

Jos valitset osioi itse vaihtoehdon, niin voit asentaa Ubuntun siihen tyhjään 20Gt:n tilaan. Vanhan Ubuntun voit poistaa poistamalla sen kahden GT:n osion, jossa "vanha" Ubuntu on :)
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

marinnek

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Osioinnista ja uudelleen asentamisesta
« Vastaus #4 : 26.04.09 - klo:20.35 »
Kiitokset.

Poistin vanhan, asensin uudestaan ja päivitin.
Kaikki pelaa kuin junan vessa.

Semmoinen tuli vielä mieleen, että kun se Ubuntu tarjosi heti alussa niitä rajoitettuja ajureita. Se meinaan tarjosi Geforcen näytönohjaimeeni kahta eri ajuria (173 ja 180), niin ei kai molempia tarvitse asentaa, vaan kai pelkkä uudempi (180) riittää?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11447
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Osioinnista ja uudelleen asentamisesta
« Vastaus #5 : 26.04.09 - klo:21.39 »
Semmoinen tuli vielä mieleen, että kun se Ubuntu tarjosi heti alussa niitä rajoitettuja ajureita. Se meinaan tarjosi Geforcen näytönohjaimeeni kahta eri ajuria (173 ja 180), niin ei kai molempia tarvitse asentaa, vaan kai pelkkä uudempi (180) riittää?

Juu vain se uudempi. Se vanhempi taitaa olla vain Fallbackkinä, jos se uudempi ei toimikaan sen kortin kanssa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.