Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 10.10 ja SSD  (Luettu 2022 kertaa)

puttepossu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Ubuntu 10.10 ja SSD
« : 11.03.11 - klo:22.15 »
Olen hankkinut uuden karhean SSD:n, 60 gigatavua, jonka laitan uuteen koneeseen. Asennusvaiheessa swap jää pois tältä SSD:ltä, mutta vanhasta kokoonpanosta jää 20 gigan HDD tähteelle eli hyödynnän sen Swap-asemana. Samoin tälle HDD-levylle tulee osio, joka saa kantaakseen Firefoxin väliaikaistiedostot eli käytännössä kaiken sen kirjoitusliikenteen, joka söisi SSD:n turhan nopeasti.

Näin koneen saa myöskin lepotilaan SSD:n turhaan kärsimättä

idioottiaasi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 99
  • En osaa, eikä kiinnosta.
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.10 ja SSD
« Vastaus #1 : 11.03.11 - klo:22.35 »
Anteeksi maalaisuuteni, mutta onko maltaita maksava SSD todellakin niin huono ettei sitä oikein uskalla käyttää? Mikä hyöty sellaisen hankkimisesta on?
Allekirjoitus sijaitsee varsinaisen tekstin alla.

juyli

  • Vieras
Vs: Ubuntu 10.10 ja SSD
« Vastaus #2 : 11.03.11 - klo:22.53 »
mutta onko maltaita maksava SSD todellakin niin huono ettei sitä oikein uskalla käyttää? Mikä hyöty sellaisen hankkimisesta on?
No, mikäs vika tuossa järjestelyssä - samapa tuo. Nopeutta ja levytilaa ruhtinaallisesti enemmän kuin aiemmassa kokoonpanossa.
Olen vain saanut sen käsityksen, että uudemmat SSD-levyt sietävät ruhtinaallisesti enemmän kirjoituskertoja kuin nuo edesmenneet - joten levystä riittää niin isältä pojalle - tai vaikka pojanpojalle.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5679
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.10 ja SSD
« Vastaus #3 : 11.03.11 - klo:23.04 »
Itse olen myös päässyt siihen käsitykseen, että SSD-asemat kyllä kestää normaalia käyttöä oikeastaan paremmin kuin tavalliset kiintolevyt. Ensimmäisen tripla e Asuksen lukuisat aseman ylijyräykset ja linux kokeilut on varmasti kyllä kuormittanut asemaa enemmän kuin mikään keskivertokäyttö ja vieläkin se on ihan täysin hengissään. Mikään ei ole viitannut sen kuolemaan.

Nyt sitten kun laitoin toiseen kannettavaan Kingstonin SSD-aseman niin totesin, että ei tuota kyllä tarvi sääliä yhtään, eli livautinpa sitten kaikki swapit yms. sinne. Jos ei kestä niin laitetaan takuuseen uusi :)

*edit*
Ai niin ja tuossa eee:ssä, jota käytin pitkään myös 24/7 "palvelimena" ja mm. herätyskellona, niin huomasin jonkin herätyskello-ohjelman ilmeisesti kirjoittavan sekunnin välein ilmeisesti jonkinlaista aikaleimaa asemalle. SSD:t ei vielä ole oikein yleisiä, mutta eivät mikään uusi juttu. Eikä kyllä ole pistänyt silmään mitään artikkeleita hajoavista asemista. Yhtälailla ne kiintolevyt menee. Itse ainakin luotan enemmän SSD:n kuin tavallisiin asemiin, joita minullakin on porsinut ehkä noin kymmenkunta asemaa. Osa kestää, osa taas ei ole kestänyt juuri takuuta pitemmälle. Aika tuurikaupalta niidenkin luotettavuus tuntuu.
« Viimeksi muokattu: 11.03.11 - klo:23.11 kirjoittanut qwertyy »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.10 ja SSD
« Vastaus #4 : 11.03.11 - klo:23.12 »
Luulisi kyllä että SSD:lle kannattaa juuri laittaa kaikki väliaikaistiedostot ja swap kun kerran nopeutta sen kanssa havitellaan. Swap siis jos sitä aikoo käyttää, muutenhan on sama onko sitä olemassakaan.

puttepossu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.10 ja SSD
« Vastaus #5 : 11.03.11 - klo:23.57 »
Olin vain jostakin päin nettiä lukenut, että SSD ei tykkäisi väliaikaistiedostojen kirjoittelusta.

Jos ne ovat nykyisin jo niin paljon kestävämpiä - SSD:ni on Vertex 2, tuo mainitsemani 20 gigan HDD näkee kohta vesilinnun, koska en sitten tarvitse tuohon tykkiini hidasteita.

juyli

  • Vieras
Vs: Ubuntu 10.10 ja SSD
« Vastaus #6 : 12.03.11 - klo:00.08 »
Jos ne ovat nykyisin jo niin paljon kestävämpiä - SSD:ni on Vertex 2, tuo mainitsemani 20 gigan HDD näkee kohta vesilinnun, koska en sitten tarvitse tuohon tykkiini hidasteita.

Kai havaitsit, että kaikki ylläoleva on asiantuntevaa arvailua. Koska järjestelmä ei normaalikäytössä kummemmin swappaile, ei tuon swap-HDD-levyn käyttö järjestelmää pääse kummemmin järjestelmää hidastamaankaan. Swap:in käyttö on aina hidastava tekijä, mutta tuollahan varmistetaan vain se, ettei muisti pääsisi loppumaan.
Tosin laitteesi lienee aika vanha (ja mahdollisesti kiintolevy kovinkin hidas), jos sen massamuisti on kooltaan vain 20Gt.