Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 11.04 ei boottaa usb-tikulta  (Luettu 4494 kertaa)

Timo Tamminen

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 571
    • Profiili
Ubuntu 11.04 ei boottaa usb-tikulta
« : 16.06.11 - klo:22.43 »
Tällaista, melko turhauttavaa ongelmaa pukkaa.

Latasin Ubuntu 11.04:n levykuvan (x64) ja kopioin sen muistitikulle ihan normaalisti. Samalla tavalla olen aina asentanut sekä Ubuntun että Windowsin.

Kun kone sitten boottaa, tulee vain musta ruutu, jossa vilkkuu valkoinen kursori. Mitään muuta ei tapahdu.

Jotta homma ei menisi liian yksinkertaiseksi, niin samalta tikulta bootattaessa käynnistyy sekä Ubuntu 10.04 LTS sekä Windows 7:n asennus, joten tikussa ei ole vikaa.

Olen kokeillut usb-tikun luontiin useita eri ohjelmia, joita olen aina käyttänyt, kuten unetbootin, usb-creator, universal usb installer sekä UltraISO. Millään näistä en ole saanut toimivaa tikkua aikaiseksi 11.04:n tapauksessa (UltraISO:lla päässyt lähimmäksi, ruutuun tulee jotain EBIOS plaaplaa, mutta ei muuta).

Ajattelin, että levykuvassa olisi jotain häikkää, mutta sen asentaminen virtuaalikoneelle onnistuu ongelmitta. Usb-tikkuna toimii Kingston DataTraveler 2 16GB, ja kuten sanottu, siltä asentuu niin 10.04 LTS kuin Windowskin. Ainoastaan 11.04 aiheuttaa ongelmia. Muilla samanlaisia kokemuksia tai korjausehdotuksia? Tikku on formatoitu fat32:ksi.
Ubuntu 20.04 LTS
Kubuntu 22.04 LTS
Intel Core i5-10400F
Nvidia GeForce GTX 1660 Super 6 Gt
16 Gt RAM
Intel nvme ssd 512 Gt
Samsung Spinpoint F1 640Gt SATA

juyli

  • Vieras
Vs: Ubuntu 11.04 ei boottaa usb-tikulta
« Vastaus #1 : 16.06.11 - klo:23.16 »
Tällaista, melko turhauttavaa ongelmaa pukkaa.
Latasin Ubuntu 11.04:n levykuvan (x64) ja kopioin sen muistitikulle ihan normaalisti

Ja mikäköhän tämä "normaalisti"-metodi oikein olisi? UnetbootIn -sovellutuksella, voit asentaa haluamasi jakelun asennus/live -ison Usb-tikulle.

Timo Tamminen

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 571
    • Profiili
Vs: Ubuntu 11.04 ei boottaa usb-tikulta
« Vastaus #2 : 16.06.11 - klo:23.37 »
Tällaista, melko turhauttavaa ongelmaa pukkaa.
Latasin Ubuntu 11.04:n levykuvan (x64) ja kopioin sen muistitikulle ihan normaalisti

Ja mikäköhän tämä "normaalisti"-metodi oikein olisi? UnetbootIn -sovellutuksella, voit asentaa haluamasi jakelun asennus/live -ison Usb-tikulle.

Luitko koko viestiä? Unetbootin oli eräs kokeilemistani. Ja normaalisti tarkoittaa sitä, että miten se boottaava usb-tikku nyt "normaalisti" tehdään, eli kirjoitetaan tikulle jonkin apuohjelman avulla levykuva + bootloader jne.
Ubuntu 20.04 LTS
Kubuntu 22.04 LTS
Intel Core i5-10400F
Nvidia GeForce GTX 1660 Super 6 Gt
16 Gt RAM
Intel nvme ssd 512 Gt
Samsung Spinpoint F1 640Gt SATA

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5679
    • Profiili
Vs: Ubuntu 11.04 ei boottaa usb-tikulta
« Vastaus #3 : 17.06.11 - klo:00.33 »
Onkohan tuo muuten 11.04:n "ominaisuus"? Itse nimittäin aivan pari päivää sitten kokeilin tehdä usb tikkua ja kokeilla miten 11.04:n pyörähtäisi käyntiin 701 eee:llä ja aika lailla samantyyppisesti jäi boottailematta. Se tosin taisi kyllä antaa jonkin initrd ilmoituksen jämähtäessään. Ja nyt kun alkoin miettimään niin taisinpa kokeilla tehdä tikkua myös uuteen pöytäkoneasennukseen (64bit myös), mutta luovutin heti ensimmäisen yrityksen jälkeen ja poltin imagen levylle kun kyseiselle tikulle valui dataa niin älyttömän hitaasti.

Emithgih

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 152
    • Profiili
Vs: Ubuntu 11.04 ei boottaa usb-tikulta
« Vastaus #4 : 14.03.12 - klo:01.27 »
Pitäisi tehdä maailman yksinkertaisin asia eli kopioida tiedostoja Windows-läppäristä toiselle. Valitettavasti toisessa läppärissä on ollut vuosien ajan outoja ongelmia. Verkko koneiden välillä ei toimi (osittain ehkä siksi, että koneet työpaikkakoneita, joissa ties mitä rajoituksia ja salailuja). USB-tikulle ei voi tallentaa. Jos yrittää, kone menee jumiin. Ainoa tapa ratkaista ongelma on bootata "ränkempi" kone CD:llä Ubuntulle ja tehdä tiedostojen siirrot Ubuntun avulla. Näin on ennen tehty.

Nyt kuitenkaan jostakin syystä CD:ltä käynnistäminen ei enää onnistu. Vaikka Biosissa on säädetty CD-asema käynnistysasemaksi, kone käynnistää väkisin Windowsin. USB-tikulta käynnistäminen onnistuisi ainakin siinä mielessä, että kone yrittää ladata käyttäöjärjestelmää sieltä. Lataus kuitenkin loppuu ilmoitukseen, että käyttöjärjestelmää ei löydy.

Olen yrittänyt tehdä ladattavia USB-tikkuja Fedoran "liveusb-creator" -ohjelmalla sekä Windowsiin asennetulla "Unetbootin" -ohjelmalla. Olen kokeillut Fedoraa, ja Mintin eri versioita. Ubuntua olen kokeillut CD:ltä. Tikkujen tekeminen näyttää onnistuvan ohjelman mukaan, mutta ne eivät toimi. Olen testannut niitä kolmessa eri tietokoneessa. Tulos on aina se, että käyttöjärjestelmää ei löydy. Tikulla on kyllä paljon tavaraa, ja tiedostoja katsellessa se näyttää aivan asennustikulta. Mutta jotain on kuitenkin pielessä. Aivan ensimmäisillä kerroilla tuli hieman erilinen ilmoitus puuttuvasta "boot-sektorista" tai jotain tällaista. Tällöin olin käyttänyt liian pientä (4gb) tikkua, joten ilmeisesti kaikki tarvittava ei mahtunut siihen. Tikun tiedostojen koko ei ollu kuin muutamia kymmeniä megbittejä, joten asennus oli epäonnistunut. Mutta kun vaihdoin isompaan USB-tikkuun, tiedostojen yhteinen koko kasvoi niin suureksi kuin sen voi olettaa olevan tällaisella tikulla. Välillä formatoin tikun tyhjäksi ennen kuin aloin taas rakentaa siitä "asennustikkua" joillakin hieman eri säädöillä.

Tästä aiheesta on olemassa paljon ohjeita, ja olen niitä lukenutkin. En vain oikein keksi, mitä pitäisi tehdä. Ehkä on poltettava tiedot DVD-levyille ja siirrettävä ne niiden avulla. Olisi kuitenkin ollut mielenkiintoista saada USB-tikku toimimaan.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Ubuntu 11.04 ei boottaa usb-tikulta
« Vastaus #5 : 14.03.12 - klo:09.31 »
Tästä aiheesta on olemassa paljon ohjeita, ja olen niitä lukenutkin. En vain oikein keksi, mitä pitäisi tehdä. Ehkä on poltettava tiedot DVD-levyille ja siirrettävä ne niiden avulla. Olisi kuitenkin ollut mielenkiintoista saada USB-tikku toimimaan.

Itse käytän 11.04:n omaa 'Käynnistyslevyn luonti (usb-creator-gtk)'-ohjelmaa. On toiminut ihan hyvin.

Kun tein Clonezillalla kloonauksia, niin se suositteli 'Tuxboot'-ohjelmaa. Sillä syntyi myös Clonezilla-usb-tikku.

http://tuxboot.org/

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Emithgih

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 152
    • Profiili
Vs: Ubuntu 11.04 ei boottaa usb-tikulta
« Vastaus #6 : 14.03.12 - klo:21.33 »
Kiitos neuvoista. Vaikka en niitä varsinaisesti noudattanutkaan, sain niistä "uskonvahvistusta" ja paneuduin uudestaan asiaan. Onnistuin lopulta tekemään toimivan toimivan USB-tikun "Unetbootin" -ohjelmalla, jonka asensin Fedoraan. Olin aikaisemmin kokeillut samaa ohjelmaa Windowsissa mutta huonoin tuloksi.

Sain USB-Fedoran avulla tiedot kopioitua Windows-koneesta niin kuin oli tarkoitus. Käyttöjärjestelmä toimii todella ripeästi USB-tikulta. Kone toimii kuin raketti, kun sitä vertaa laahaavaan Windows XP -toimintaan. Se on aivan kuin eri kone.