Kirjoittaja Aihe: Onko Windows vakaampi kuin Linux?  (Luettu 14126 kertaa)

ljpp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 127
    • Profiili
    • BitBuners.com - We Burn a Bit!
Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« : 09.02.08 - klo:13.39 »
Tätä aihepiiriä tuli pohdittua englanniksi "Mythbusting Linux" artikkelisarjassa:
http://www.bitburners.com/articles/mythbusting-linux-linux-is-more-stable-than-windows/3953/

Olen mielenkiinnolla odottanut keskustelua aiheen tiimoilta, mutta toistaiseksi kommentointi on ollut vallan hiljaista - toisin kuin edellisissä Linux-artikkeleissa. Onko hiljaisuus sen merkki, että väite myytti on murrettu ja Windows todella on vakaampi desktop käytössä?

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #1 : 09.02.08 - klo:14.37 »
Porukka vain ei ole löytänyt tota vielä. On mulla windowsi kaatuillut ihan normikäytössä paaljon enemmän kuin linuxi.
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #2 : 09.02.08 - klo:15.04 »
Porukka vain ei ole löytänyt tota vielä. On mulla windowsi kaatuillut ihan normikäytössä paaljon enemmän kuin linuxi.

Silloin kun käytin wintoosaa 95,98,2000,XP kaikki kaatuilivat, normaalikäytössäkin.

Mutta Ubuntua en ole saanut kaatumaan vielä kertaakaan, asemantunnistusongelmia oli päivittäessäni 7.04;tä 7.10;piin ja ne ovatkin toistaiseksi ainoat ongelmat joihin olen törmännyt.

Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #3 : 09.02.08 - klo:15.06 »
Tätä aihepiiriä tuli pohdittua englanniksi "Mythbusting Linux" artikkelisarjassa:
http://www.bitburners.com/articles/mythbusting-linux-linux-is-more-stable-than-windows/3953/

minusta oman saitin ja itse kirjoitettujen juttujen promoaminen foorumilla on vähän 'hassua', mutta niin kai sistä liikennettä nykyään generoidaan.

Onko hiljaisuus sen merkki, että väite myytti on murrettu ja Windows todella on vakaampi desktop käytössä?

tai sitten siitä, että ketään ei kiinnosta.

koko juttu näyttää olevan aivan samaa mitä netissä on jauhettu miljoonilla muillakin saiteilla. tietty mukana on vielä oma variaatio klassikosta "jos linuxiin tulee securitypatcheja nopeasti, niin linuxissa on paljon reikiä ja patcheja ei testata kunnolla ja jos siihen tulisikin patchit hitaasti, niin silloin MS on tietty luotettavampi koska se paikkaa reiät nopeammin".  *haukotus*
Janne

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #4 : 09.02.08 - klo:15.09 »
Käytetäämpä molempia järjestelmiä vaikka vuoden verran niin ero on selvä.

Windows on hidastunut, kaatuilee ja on pöpöjä täynnä .

Linux vaan porskuttaa.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

TCR

  • Vieras
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #5 : 09.02.08 - klo:15.19 »
Windowssilla puolensa. Helpoimmat musiikin teko ohjelmat on sille. MMM vaikka esimerkiksi. Mutta se että kone kaatuu, kun uuden laitteen ajurit asentaa, niin on omasta mielestä pers... Mulla on Analoginen TV-kortti (PCI) ja ajurit sille. Windows kaatuu heti ajureiden jälkeen. Tuki löytyy XP asti ainakin. Sitten löytyy USB digi-tikku jolle tuli ajurit ja sun muut CD-levyllä matkassa. Ei saa toimimaan Windowssissa. Länkyttää, että tiedostoa ei löydy ja pitäis etsiä laitteen valmistajan sivulta uusimmat kytkyt. En vaan löytänyt?.

Nuo oli kylläkin enemmän tuolta viihde puoleta mutta sen voin sanoa, että ei toimi tai toimii!??  Kokeilin Windowssia koneellani tuossa pari päivää sitten ja ei tullut mitään. Hidas kuin mikäkin (2ghz prossu / 1,5GB muisti)    ja yht'äkkiä kone oli sammutettava vakavan virheen takia. Mitä vit... vakava virhe???  Netti yhteys??? Firefox??? En tajua! Nettiä selailin silloin!

Linuxeilla ei toimi kaikki laitteet, mutta ei se pakkosammuta itseään vakavan virheen takia. Ainut negatiivinen palaute mitä voin sanoa nyt tällä hetkelläm Linuxista on DVD-asemat. Toisilla toimii! Mulla ei vieläkään. kohta 8 asema ja ongelmaa löytyy. Viimeisin oli Asennus levy palasina laitteen sisällä. Ehjänä sisään ja osissa ulos. :) Onneksi ekakerta ja toivottavasti viimeinen. Sitten sellainen että:  CD tai DVD joku vit IO errors "ei voi lukea" pistäppä sama lätty Win puolele ja toimii kuin unelama. Monta kertaa joutunut omat varmuus kopiot käydä naapurin Windowssilla kopsaamassa USB-tikulle, kun Lin/Ubuntu ei voi lukea levyä. Mitään korjaus ohjelmia ei muuten oo tarttenut siihen ja Ubuntun lähteistä saatavat ei kykene mihinkää. Win lukee levyt paremmin kuin Lin! Näin meillä :) Windows vakaampi kuin Linux?.. en tiedä... joo taitaa olla osalta. Mutta kertaakaan ei oo Linux sammunut tuntemattoman laitteen takia :) Wakaa miten/missä? En osaa sanoa. Puolensa milläkin tarpeen mukaan.

Tonto-

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 150
    • Profiili
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #6 : 09.02.08 - klo:15.25 »
Melkein kerran viikossa Xp:llä tapana kaatua. "Explorer.exe on suorittanut virheen ja tuote on suljettava" -viestit ovat myös yleisiä. Olen kyllä Ubuntunkin saanut jumiin monesti, mutta todella harvoin.
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä - On olemassa ainoastaan tyhmiä ihmisiä.

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #7 : 09.02.08 - klo:15.26 »
N. 7v windowssia ja reilut pari vuotta linuxia käyttäneenä väitän että ero on varsin selvä.
Sanotaanko että juuri asennettu windows kyllä ensimmäiset pari viikkoa porskutti ihan hyvin mutta sitten alkoi hidastumaan ja kaatuilemaan vaikka kaikki mahdollinen olikin tehty.

Reilussa kahdessa vuodessa on linux kaatunut minulla tasan kerran niin etten itse ole sössinyt, tämä tapahtui kerneliä päivitettäessä. Muuten olen itse aiheuttanut kaatumisen jättämällä lukematta ohjeita jne.

Vakaudessa linux pieksee wintoosat 6-0, ja vakaudestahan tässä topiikissa oli kyse?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11447
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #8 : 09.02.08 - klo:15.31 »
Minulla Vista jumii aina kun käytän sitä. Tosin yleensä se ei ole kovin paha muuten kuin, että hermot menee. Ubuntussa ei ole mitään sellaisia ongelmia, paitsi Operan 9.50 BETA version kanssa, mutta se olikin testiversio joten sitä ei lasketa. (nykyään käytän uusinta stablea)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #9 : 09.02.08 - klo:15.34 »
Olen muuten jo kauan kaipaillut rekisterinsiivous ohjelmaa ubuntuun, osaiskos kukaan neuvoa? Olen yrittänyt ajaa regcleaneriä winellä, muttei jostain syystä toimi, antoi vaan ihmeellisiä virheilmoituksia?

 ;D  ;D  ;D

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #10 : 09.02.08 - klo:15.42 »
pontvil; No katsos kun winehän apinoi windowsia niin ollakseen mahdollisimman täydellinen, se ei voi toimiakaan kunnolla ja tästä syystä se regedit ei toimi :D
Kokeile dosboxilla.

Stanner

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 203
    • Profiili
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #11 : 09.02.08 - klo:15.44 »
Miten tässä määritellään linux? Näytönohjain ja erilaisia työpöytäkikkareita on bugitellut ja kaatuillut joskus. Eniten ehkä ongelmia on aiheuttanut compiz.

Ilman compizia koneen käyttö on ollut melko vakaata. Olen tainnut kerran saada kaatumaan siten ettei kone reagoinut mitenkään hiireen eikä näppäimistöön.

Windows XP on toiminut omassa käytössäni aina melko vakaasti, enkä ole huomannut, että XP:n kanssa olisi juuri enempää ongelmia kuin linuxissa. Suurin ärsyttävä tekijä on melkein ollut siinä, että kun linuxissa työpöytä bugaa tai kaatuu voi sen käynnistää paria nappia painamalla nopeasti uudestaan. XP:ssä joutuu aina boottaamaan koneen.

TCR

  • Vieras
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #12 : 09.02.08 - klo:16.28 »
Olen muuten jo kauan kaipaillut rekisterinsiivous ohjelmaa ubuntuun, osaiskos kukaan neuvoa? Olen yrittänyt ajaa regcleaneriä winellä, muttei jostain syystä toimi, antoi vaan ihmeellisiä virheilmoituksia?

 ;D  ;D  ;D

Ei tartte sellaista! jos jotain "jätettä" jää koneelle, niin Synaptic:illa hoituu loput. Aja vaan sitä Regleaneria Linuxissa, jos saat toimimaan ;) Paska ohjelma muutenkin ja ihan turha linuxissa.  Ccleaner toimii omassa käytössä paremmin ja Easycleaner kaveriksi (Windows).  Linuxissa kotikansiossa saattaa olla kans jotain ylimääräistä, mutta se ei paljoa levyä kuluta. Tuo sun ongelma on vaan tarttunut tuolta Windows puolelta Asenna siivoa siivoa siivoa käynnistä uudelleen siivoa siivoa... ja se olis hyvä jättääkin sinne. Niillä taidoilla loistat vaan Windows puolella :)

sudo apt-get clean
sudo apt-get autoclean (Kummassakin käytä varoen)

siinäpä ne on mitä itse käytän.

Joskus jotain jää kummittelemaan ja Synäptic poistaa loput. + kotikansio harkiten turha pois ;)

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #13 : 09.02.08 - klo:16.35 »
Olen muuten jo kauan kaipaillut rekisterinsiivous ohjelmaa ubuntuun, osaiskos kukaan neuvoa? Olen yrittänyt ajaa regcleaneriä winellä, muttei jostain syystä toimi, antoi vaan ihmeellisiä virheilmoituksia?
 ;D  ;D  ;D
Ei tartte sellaista! jos jotain "jätettä" jää koneelle, niin Synaptic:illa hoituu loput. Aja vaan sitä Regleaneria Linuxissa, jos saat toimimaan ;) Paska ohjelma muutenkin ja ihan turha linuxissa. Tuo sun ongelma on vaan tarttunut tuolta Windows puolelta Asenna siivoa siivoa siivoa käynnistä uudelleen siivoa siivoa... ja se olis hyvä jättääkin sinne. Niillä taidoilla loistat vaan Windows puolella :)

Varmaankin käsitit pontvilin väärin, se oli vitsi. Muuten olet oikeassa siivousvälineistä windows ja linux -ohjelmilla.  ;)
« Viimeksi muokattu: 09.02.08 - klo:16.44 kirjoittanut audi »
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

larpa

  • Vieras
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #14 : 09.02.08 - klo:17.51 »
Ei.


Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #15 : 09.02.08 - klo:19.08 »
Joo. Vitsiksi yritin. Anteeksi kovasti huono huumori  ;)

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #16 : 09.02.08 - klo:20.01 »
Joo, minäkin ihan naama vakavana tämän kirjoitin  ::)
Lainaus
pontvil; No katsos kun winehän apinoi windowsia niin ollakseen mahdollisimman täydellinen, se ei voi toimiakaan kunnolla ja tästä syystä se regedit ei toimi Cheesy
Kokeile dosboxilla.{/quote]

ljpp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 127
    • Profiili
    • BitBuners.com - We Burn a Bit!
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #17 : 09.02.08 - klo:21.49 »
Täytyy sanoa, että siinä on pikku ristiriitä, että "linux gurut" (jotka luultavasti ovat tottuneet/osaavat järjestelmiä tuunailla) sanovat, että XP kaatuilee tai hidastuu. Itselläni on tämä asennus ollut 1,5 vuotta käytössä. En muista koska tämä olisi kaatunut, jumiutunut tai bluescreenannut. Luulempa, ettei sellaista ole tapahtunut. Nykyistä asennusta ennen tässä ehti olemaan noin saman mittaisen jakson ajan myös XP, mutta sitten Linuxilla leikkiessäni onnistuin jyräämään partitiotaulut -- eli ts. tämä olisi vielä huomattavasti vanhempi setuppi ilman omaa virhettä. Itse tosin käytän vain laaturautaa (Intelin prossu + Intelin piirisarja = toimivuus taattu) ja ajureistahan nuo epävakaudet luultavimmin ovat kiinni. Mutta minulla on ollut "ilo" asennella hyvin kirjavaa rautaa eräälle toimistolle ja kokemukset sielläkin XPn toimivuudesta ovat olleet erinomaisia -- tosin tällä hetkellä kiinnostaisi kovasti käyttää kys. toimistoa koekaniinina ja siirtää ainakin joku kone Linux-pohjalle.

Enkä tietenkään ole täällä puolustelemassa Windowsia. Olen kovasti opiskellut Linukan käyttöä viimeisen reilun vuoden aikana, ja toisessa koneessani on nimenomaan Linux asennettuna - tällä hetkellä siis PCLOS 2008. Halusin artikkelilla vaan tuoda esille sitä, että Linux jakeluiden nykyinen kehitystapa joka sisältää mm. releaset 6kk välein on aiheuttanut sen, että varsinkin tuoreeltaan distroissa on perhanasti bugeja. Taatusti enemmän kuin XP:ssä, ainakin siltä osin kun ne käyttäjälle näkyvät.

Ja voihan sen toki kyseenalaistaa, kun joku "mainostaa"omaa artikkeliaan foorumilla, mutta toisaalta Linux pohjautuu juurikin yhteisöllisyyteen ja kaupallisten intressien ristiriitojakaan ei pitäisi olla (vrt. Linuxin mainostus Microsoftin foorumilla  ;D ), joten miksipä siis ei. Mielenkiinnolla luen kommenttejanne - keep'em coming.

tmp

  • Vieras
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #18 : 09.02.08 - klo:22.01 »
Täytyy sanoa, että siinä on pikku ristiriitä, että "linux gurut" (jotka luultavasti ovat tottuneet/osaavat järjestelmiä tuunailla) sanovat, että XP kaatuilee tai hidastuu. Itselläni on tämä asennus ollut 1,5 vuotta käytössä.

Itselläni on 4 vuotta vanha asennus ja toimii ilman hidasteluja ja ongelmia.

Enkä tietenkään ole täällä puolustelemassa Windowsia.

Vaikka monet tuntuu aina närkästyvän, niin kyllä mielestäni silti omat mielipiteet/kokemukset käyttöjärjestelmistä ja niiden ongelmista kannattaa tuoda julki. Ongelmat ovat tehty korjattaviksi ;).

AkuKalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 211
    • Profiili
    • ict manuaali
Vs: Onko Windows vakaampi kuin Linux?
« Vastaus #19 : 09.02.08 - klo:22.02 »
Yhtälailla ainakin ubuntu jumahtelee. Tänään rhythmbox ei suostunut toimimaan,,, no ctrl+alt+del niin ongelma korjaantui. Linukka sen kummempi oo