Kirjoittaja Aihe: Kiinteä osoite vai dhcp työasemalle?  (Luettu 2227 kertaa)

meku2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Kiinteä osoite vai dhcp työasemalle?
« : 01.10.08 - klo:11.39 »
Jos palvelimena on Ubuntu ja työasemana Windows XP, niin määritetäänkö Windows-työsasemaan kiinteä IP-osoite vai hae osoite automaattisesti toiminto eli DHCP?

Mika_H

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Kiinteä osoite vai dhcp työasemalle?
« Vastaus #1 : 01.10.08 - klo:13.03 »
Riippuu siitä tarjoaako DHCP-palvelua mikään laite lähiverkossasi  :P.

Hieman lisää tietoa kiitos. Millainen lähiverkon konfiguraatio, mitä haluat Ubuntu serverillä tehdä jne.

meku2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: Kiinteä osoite vai dhcp työasemalle?
« Vastaus #2 : 01.10.08 - klo:15.49 »
Olen itse suunnitellut lähiverkon, jossa olisi 3 Windows-työasemat. Ubuntun Samba-palvelimessa on DHCP:n ja Samban määrittelytiedostot. Ubuntun DHCP-asetusten määritykseen tulevat nuo 3 Windowsin työaseman osoitetta, joten mietin tässä sitä, että osaako Windows sitten automaattisesti hakea nuo osoitteet Ubuntu-Serveristä.
Minun pitää Windows koneissa liittää nuo koneet samaan toimialueeseen kuin Ubuntukin, mutta olen yrittänyt etsiä täältä netistä sitä, että pitääkö noissa Windows koneissa olla kiinteä osoite vai DHCP? Eikös tuon Ubuntun Samba-palvelimen pitäisi osata jakaa automaattisesti pienelle lähiverkolle nuo osoitteet, jotka on syötetty Samba-palvelimen DHCP-tiedostoon? Windowsin Win-kohtaan ilmeiseti joudun ainakin syöttämään tuon Serverin osoitteen.

cbz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 66
    • Profiili
Vs: Kiinteä osoite vai dhcp työasemalle?
« Vastaus #3 : 02.10.08 - klo:22.43 »
Järkevintähän on rakentaa staattinen verkkoympäristö, jossa kiinteät IP-osoitteet, niin ei tule yllätyksiä verkkojakojen ym kanssa. Toki, kukin tekee niin kuin tykkää. Itsellä kotiympäristössä työasemilla ja palvelimella on kiinteä IP-osoite, ainoastaan Wii saa sen DHCP:llä.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11447
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Kiinteä osoite vai dhcp työasemalle?
« Vastaus #4 : 03.10.08 - klo:17.44 »
Tjaa täällä on kiinteät osoitteet koneilla dhcpllä...;) Siis ne koneet saavat kyllä osoitteet reitittimellä, mutta se antaa vain sellaisen osoitteen joka sille koneelle on määritelty.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.