Kirjoittaja Aihe: Kubuntu vai Ubuntu?  (Luettu 14395 kertaa)

wilhelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
Vs: Kubuntu vai Ubuntu?
« Vastaus #20 : 31.03.08 - klo:06.40 »
Aikanaan Susessa oli KDE. Ihminen on kait tapojensa orja ja tottumus toinen luonto, koska käytän mieluimmin KDE:tä.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Kubuntu vai Ubuntu?
« Vastaus #21 : 22.04.08 - klo:16.25 »
Mulla oli tossa toisella topicilla semmonen kysymys joka liittyy lievästi tähän. Kysyn tätä täälläkin elikkä xubuntu vai ubuntu xfce vai gnome? Voittekos vastata?
Tämä riippuu ihan omista mieltymyksistäsi. Ottaen huomioon koneen tehon (jos ei jaksa pyörittää gnomea/KDE:tä) niin silloin xfce
(U)(X)(K)ubuntu on ihan sama konepellin alla, työpöytä vain vaihtuu.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

JTap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 276
    • Profiili
Vs: Kubuntu vai Ubuntu?
« Vastaus #22 : 23.04.08 - klo:08.12 »
Parhaat ohjelmat löytyy kde:n puolelta mutta gnome taas sopii paremmin meikäläiselle niitten vähäisten säätömahdollisuuksien vuoksi.

Jula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: Kubuntu vai Ubuntu?
« Vastaus #23 : 23.04.08 - klo:12.40 »
Itse olen pariin kertaan kokeillut KDE:ta, mutta kun alkuun lähti Gnomella, se tuntuu enemmän omalta.. Kokeilin viimeksi KDE 4.0:lla, taistelin siinä kieliasioiden kanssa, koska sitä ei oltu siinä vaiheessa vielä käännetty kunnolla tai jotain.. Pahaa sanaa KDE:sta on vaikea löytää, mutta... Ja itse olen tehnyt asennuksen asentamalla pelkän KDE:n komentoriviltä, ja melko siististi se on poiskin lähtenyt. Joitain pieniä paketteja jäänyt, olen huomannut päivityksistä muttei mitään mikä haittaisi/ minkä huomaisi normaalikäytössä.. Pahin asia, mitä tulee mieleen, että kun vaihtelen resoluutiota, KDE:n jäljiltä Gnomen yläpalkin "sammuta"-painike vähän seilaa reunasta keskelle ja takaisin.. HUI. Käynnistysnopeussa Gnome on ainakin minun koneellani nopeampi, ajat menee suunnilleen näin:
Gnome 30 sek (sis. Grub:n odotos 10 sek)
KDE    45 sek (samoin)
Vista   2 min   (samoin)
Että siitä

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Kubuntu vai Ubuntu?
« Vastaus #24 : 23.04.08 - klo:17.09 »
Käynnistysnopeussa Gnome on ainakin minun koneellani nopeampi, ajat menee suunnilleen näin:
Gnome 30 sek (sis. Grub:n odotos 10 sek)
KDE    45 sek (samoin)
Vista   2 min   (samoin)
Että siitä
No tuo on täysin riippuvainen siitä kuinka raskaaksi työpöytä käynnistyessä kuormitetaan. Esimerkkinä KDE:n nopeudesta on vaikka sidux kde-lite. Se yhtään valehtelematta tuntuu lentävän. Kontact kyykyttää jo paljon samaten käynnitytksessä ladattava Korganizer.  Itselläni KDE härpäkkeineen vie buutin jälkeen lähemmäs puoli gigaa muistia  ;D. Vaika alunperin asennus oli lite-versio on omani "melko" kaukana siitä.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Jula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: Kubuntu vai Ubuntu?
« Vastaus #25 : 23.04.08 - klo:21.37 »
Nämä ajat ovat melkolailla perusasetuksilla, vistalla vain tuo lisää sivupalkit, F-securet yms... Mutta tarkoituksena oli enemmänkin korostaa molempien eroa vistaan.. KDE nyt vain miettii omalla koneellani pidempään.. ehkä sen saa säätämällä nopeammaksi, muttei aina jaksa.... Vanha mies kun on...

masa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 494
    • Profiili
Vs: Kubuntu vai Ubuntu?
« Vastaus #26 : 21.10.08 - klo:22.33 »
Nostetaan vanhaa fleimiä  :D Mitenkä hardyn/Ibexin ja KDE4 vs. Gnome 2.24(onks se noin?) myötä? Onko kellään uusia lukuja muistin kulutuksista tai muista käyttöä hidastavista asioista? Mieluiten kuulisin objektiivisia arvioita eikä sitä ainaista sotaa makuasioista.
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)

Sysi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 259
    • Profiili
Vs: Kubuntu vai Ubuntu?
« Vastaus #27 : 22.10.08 - klo:18.23 »
http://www.psychocats.net/ubuntu/puregnome Tämän ohjeen lopussa oleva pätkä mietityttää:
Koodia: [Valitse]
&& sudo apt-get install ubuntu-desktop Onko tuo tarpeellinen jos Gnome on jo asennettu, vai riittääkö apt-get remove + tuossa oleva pakettilista? Vai voiko asennuslevyltä tulleen ympäristön poistaa helpoiten aptitudella?

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Kubuntu vai Ubuntu?
« Vastaus #28 : 22.10.08 - klo:19.16 »
Nostetaan vanhaa fleimiä  :D Mitenkä hardyn/Ibexin ja KDE4 vs. Gnome 2.24(onks se noin?) myötä? Onko kellään uusia lukuja muistin kulutuksista tai muista käyttöä hidastavista asioista? Mieluiten kuulisin objektiivisia arvioita eikä sitä ainaista sotaa makuasioista.
Vertailua on edelleen vaikea tehdä johtuen siitä, että ns vakaa KNetworkManager käyttää edelleen KDE3 samoin esim K3B.

Omasta mielestäni KDE4 vaatisi enemmän KDE 3.5 verrattuna muistia. Toinen asia sitten on kuinka distrot ovat ns kustoimoineet esim käynnistyviä ohjelmia. Puolueeton vertailu luultavasti saadaan kääntämällä itse kyseiset työpöydät oletusasetuksin. Vapaaehtoisia  ;D
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

beh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: Kubuntu vai Ubuntu?
« Vastaus #29 : 23.10.08 - klo:11.36 »
Nostetaan vanhaa fleimiä  :D Mitenkä hardyn/Ibexin ja KDE4 vs. Gnome 2.24(onks se noin?) myötä? Onko kellään uusia lukuja muistin kulutuksista tai muista käyttöä hidastavista asioista? Mieluiten kuulisin objektiivisia arvioita eikä sitä ainaista sotaa makuasioista.

Ei kai kukaan, jolla on koneessa edes kohtuullinen kone, valitse työpöytäympäristöään muistinkulutuksen perusteella. Nimenomaan omaan makuunsa perustuenhan valinta tehdään. Jos kone on pullonkaulana joko gnomen tai kde:n käytölle, lienee syytä vaihtaa työpöytäympäristö johonkin kevyempään.

Aito Kylähullu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: Kubuntu vai Ubuntu?
« Vastaus #30 : 03.11.08 - klo:17.23 »
Muutama viikko Gnomea ja nyt KDE.

1) Linux-noviisille molemmat vaativat saman verran uuden omaksumista: kaikki on vierasta kummallakin puolella
2) Gnomen työpöytäympäristö on simppelimpi säätää
3) Mutta samalla karumpi ja vähän sellainen arkinen. KDE:ssä on niitä kikkareita ja hanikoita, joita voi virittää
4) Winukka-puolelta tullen KDE:n saa säädettyä tutumman tuntuiseksi asultaan.
5) Gnome vaikuttaa käynnistyvän hieman nopeammin (1.8 Mhz, 512Mt)
6) Kaiken saman saa pelaamaan Gnomessa ja KDE:ssä
7) Asetukset, ohjelmat ja tiedostot tulevat mukana työpöytäympäristöä vaihdettaessa

Omasta puolestani pidän KDE:stä enemmän. Ja toisten puolestahan ei voi ja tulekaan pitää...

Rantarosvo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 147
    • Profiili
Vs: Kubuntu vai Ubuntu?
« Vastaus #31 : 04.11.08 - klo:14.52 »
KDE:n kannalla oon miekin, vaikka toi gnomekin on ihan ok.

Se täytyy kyllä sanoa, että kubuntu levyltä asennettuna tulee joku todella riisuttu versio KDE:stä. On se 4 sarjalainen, mutta siitä puuttuu mieletön määrä toimintoja  :o  Ensimmäisenä pisti silmää K-valikko jota ei saa muokattua mieleisekseen. Se on ja pysyy ns. kickoff tyylisenä joka on tämmösen vanhuksen mielestä aivan hirvee. Vielä en oo saanut aikaseks asentaa KDE:tä erikseen ubuntun päälle.
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

Jula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: Kubuntu vai Ubuntu?
« Vastaus #32 : 05.11.08 - klo:12.04 »
Itselläni on Ubuntu 8.04 ja Kubuntu 8.10. Pidän varmaan tuon Hardyn aika pitkään pääasiallisena käyttiksenä, koska se toimii aivan mielettömän varmasti. Mutta. Olen mieltynyt aikalailla KDE 4.1 =>. Opettelua on aikalailla, ja perheelle Gnome on selkeämpi vaihtoehto. Uusi Adept oli mielestäni helppo ja mukava käyttää. Tosin Kubuntu asennukseni on vähän rajallinen, kun tein sen osin rikkinäisen Ubuntu-asennuksen päälle, poistaen Gnomen ja asentaen KDE:n. 8.10 päivitys korjasi asioita aikalailla, mutta silti päivitysten asentaminen esim. on vielä aivan täysin käsipeliä. No, pitäähän sitä jotain harrastetta olla pimeinä syysiltoina. Eli alan kallistua KDE:n kannalle, kunhan opin vain käyttämään sitä..